L

Luva

Den 1 oktober blir jag tvingad att byta till en annan box, där ska jag stå i ca 3 veckor tills jag får den boxen jag igentligen ska ha ( den är inte färdigbygd just nu).

Vi står för ströet i boxarna själv, jag använder halmpellets. I den boxen jag ska ha i 3 veckor används det torvmix ( och jag vet ej om den kommer att tömmas innan jag ska stå där).
När jag får min riktiga box kommer det inte vara något strö i den.

Min fråga, är det snålt att ta med sig ströet från den boxen jag har nu till de andra boxarna?

Sv: Snålt?

Eftersom det kostar runt en tusenlapp (eller mer!) att ströa upp en box så tycker inte jag det är snålt. Om du ska slänga ut det på gödselstacken blir det ju massor efter tömning av två boxar!

Om ströet är fräscht och inte bädd så ser jag inga problem att flytta på det.

Tycker inte det är snålt, som Dark säger är det inte gratis att ströa upp en box, och jag antar att ströet kommer kastas ut om du inte tar med det, vilket är ett rätt stort slöseri på rent användbart strö.

Eftersom det kostar runt en tusenlapp (eller mer!) att ströa upp en box så tycker inte jag det är snålt. Om du ska slänga ut det på gödselstacken blir det ju massor efter tömning av två boxar!

Om ströet är fräscht och inte bädd så ser jag inga problem att flytta på det.

En tusenlapp:eek: Vad i hela världen stör du upp boxen med då?
Men jag håller med om att det inte alls är snålt att ta med strö till den nya boxen. Det är varken miljövänligt eller ekonomiskt att slänga bort det.

Men jag håller med om att det inte alls är snålt att ta med strö till den nya boxen. Det är varken miljövänligt eller ekonomiskt att slänga bort det.

Tror inte det är så ovanligt med den kostnaden. När jag strör upp med halmpellets så går det ca 20 säckar. Nu kanske jag gjort helt fel men nu blev det så.

Jag brukar ströa upp med spån, mina balar kostar 95kr/styck och om boxen är helt tom brukar jag lägga in 10 balar första gången = 950kr

Men sen brukar jag inte behöva fylla på med spån på ett tag :)

Tror inte det är så ovanligt med den kostnaden. När jag strör upp med halmpellets så går det ca 20 säckar. Nu kanske jag gjort helt fel men nu blev det så.

Hela fridens dar.:eek: Här använder vi 1 säck per kvm för att lägga bädd, och den blir tjock kan jag lova.:crazy:

Hela fridens dar.:eek: Här använder vi 1 säck per kvm för att lägga bädd, och den blir tjock kan jag lova.:crazy:

VA!?!?! Vad har ni för jättesäckar?
I förra stallet hade vi också halmpellets men där var det minst 20 säckar/box första gången vi ströade upp...
Annars blev det ju nästan ingenting :crazy:

10 balar!? :eek:Din häst borde ju stå halvvägs upp till taket! Spånade själv upp med tre spån och en torv när vi flyttade och fyller på med 3-4 balar i månaden och det funkar utmärkt.

Håller med dig, jag ströade upp med 3 säckar halmpellets på en redan befintlig bädd och sedan behövde jag inte fylla på något på 1 månad. 20 säckar hade jag kunnat använda i 6 månader :eek:

Tycker det är ekonomiskt och klimatsmart. Sen är det väll trevligt för hästen att den nya boxen luktar lite mera hemma än vad det skulle ha gjort om det är helt nytt strö i den (fast jag kanske inbillar mig :D ).

Hihi näe så mkt är det inte, men nästan knähöjd på en islandsponny :p

Men jag snålar inte på spånet och visst första dagarna är det ju ganska mkt och fluffigt tills det hunnit lägga sig..

men hjälp hur länge räcker en sådan bädd? hur ofta behöver man fylla på?

Blir lätt lite mycket i början när jag lägger in för för det ser ju ingenting ut. Jag vattnade en hel del och blandade runt, vill gärna ha i alla fall 20 cm djup på bädden. Tidigare har jag fyllt på med nån säck efter nån månad men nu i höst vill inte stallägaren att jag fortsätter med halmpelletsen utan nu fyller jag på med lite spån i stället.

Jag brukar ströa upp med spån, mina balar kostar 95kr/styck och om boxen är helt tom brukar jag lägga in 10 balar första gången = 950kr

Men sen brukar jag inte behöva fylla på med spån på ett tag :)

10 balar?? Men hur stor box har du då? Det låter som om du skulle få en bädd som är en halvmeter tjock.
in box är 11,5 kvadrat och det räcker med 3 spånbalar för att ströa upp den till en normal bädd.

Håller med, jag brukar använda 4 spånbalar för att ströa upp mina boxar som är ca 11 kvm. 10 balar låter som att det borde bli jobbigt för hästen att stå i innan det satt sig?

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 492
Senast: Emma-pemma
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Grazing
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 998
Senast: Görel
·
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
579
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar