ZanMiguel

Trådstartare
ja behöver verkligen hjälp...min häst kan inte backla..eller typ 1-3steg ibland...har ni någe knep för att lära hästen att backa???

MVH

Sanna

Sv: Snälla

Hur gammal och utbildad är den annars. Den kanske inte lärt sig det ännu. Ett bra tips är att börja från marken. Att få den att flytta sig bakåt genom att du trycker lite lätt framtill på hästen. Du kan även ha någon som sitter på och gör de hjälper som behövs samtidigt. tålamod och mycket beröm när hästen gör rätt, så man inte sitter och drar och sliter i den och räknar med att den bara ska gå bakåt.
Lycka till,

shampiz skrev:
Hur gammal och utbildad är den annars. Den kanske inte lärt sig det ännu. Ett bra tips är att börja från marken. Att få den att flytta sig bakåt genom att du trycker lite lätt framtill på hästen. Du kan även ha någon som sitter på och gör de hjälper som behövs samtidigt. tålamod och mycket beröm när hästen gör rätt, så man inte sitter och drar och sliter i den och räknar med att den bara ska gå bakåt.
Lycka till,

Hon är 8...och är väl utbildad ganksa bra ...just förutom att baka...hon tycker inte om att backa i någon sitation....oki!! :) ska försöka det!!

Ett bra sätt är att någon hjälper dig med ryggningen genom att trycka på bringan. De resulterar att personen förtydligar de hjälper du gör.
Lycka till :D
och en sak til glöm inte att berömma massor

Min häst kunde inte heller backa när jag fick honom... Bara stretade å studsade upp å ner, så fort man försökte.
Han kan ju backa i all hantering övrigt så va bara att finslipa lite från marken. Det kan man ju göra hela tiden, till å från hagen, när han håller på att traska ut ur boxen, innan du hoppar upp lr vad som helst.
Tänkte på att alltid ge kommando "backa" innan jag backade honom å sen lyssnade han bra på d.
Upp suttet lärde han sig d på en uteritt på 40 min. Hade en kompis med mig som stod framför och tryckte lätt på bringan medans jag gav hjälperna och sa backa. Efter några ggr räckte det med att jag gav hjälperna och sa backa.
Fick såklart massor av beröm så fort han ryggade å då blev han nöjd =)
Fick ju förstås finslipa lite på banan några ggr för att få till rakriktningen och tillslut ta bort röstkommandot, men nu ryggar han fin fint =)

Ha hjälp från marken :) Alla hästar har en "knapp" vid bogen, bringan. Om man trycker där så flyttar sig hästen garanterat bakåt. Så ha ngn till hjälp och gör samtidigt hjälperna. Så fort den tar ett steg bakåt så massor med beröm!

Du kan från ryggen pilla hästen på bogen med tårna. Men Som andra skrivit så måste du jobba från marken först. Med röstkommandot så är det tusen gånger lättare...
Säg back, tryck lätt på bogen, och när du ser att hästen börjar TÄNKA bakåt, ge beröm/godis eller båda. Vänta inte för länge med godiset...
Efter en kort stund kommer hästen lära sig...
Då kan du faktiskt använda samma kommando och beröm från ryggen.

Jag hade ingen medhjälpare på min sista inridning, så jag var tvungen att markarbeta mkt innan... Inte för att jag klagar, det har vart ski*kul!

Jag tycker att det fungerar bäst att använda rösten i kombination med att man knackar lite försiktigt på kronranden med exempelvis bakändan av ett dressyrspö. Då får lyfter hästen benen och man undviker att de lär sig att släpa benen i ryggningen. När man sedan sitter upp så använder man samma röstkommando så att hästen kan koppla ihop hjälperna med övningen man gjort på marken. Mycket beröm när det blir rätt självklart, även om det bara är en antydan åt rätt håll.

Min syster lyckades med morötter på någon timme lära vår nordsvensk att det var VÄLDIGT trevligt och lönande att gå baklänges. Tyvärr missade hon både att växla om med framåt och att informera mig om vad hon tränat. Det är liiiite förvirrande när man ska rida och hästen glatt spetsar öronen och ivrigt promenerar baklänges! Eftersom det var så uppenbart att det inte var frågan om istadighet vill jag minnas att min diagnos var trolig hjärntumör... Nåja, framläget var inte så svårt att hitta och det där med att det var kul att backa satt i resten av livet. :p

Skämt åsido, att tvinga en häst att då baklänges är en rätt kraftig dominanshandling och att "avdramatisera" det och försöka få hästen att inte uppfatta det som en form av bestraffning kan vara en möjlighet att överväga om det kan vara så att det är där problemet sitter och inte i att hon har svårt att förstå hjälper etc.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
551
Senast: Mli
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
786
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 334
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 024
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård