Snälla HJÄLP!!!! Vill inte sälja.....

C

cina 65

Hej.
Har en liten shettiskille på 2,5 år som är totalt omöjlig.....eller så är det bara jag som gör helt fel.:confused:
Till saken, han släpper inte in mej någonstanns varken i hage eller box så den ända som kan ta han är min sambo som han tydligen gillar.
Nu hör det till saken att jag är opererad i ryggen och är väldigt rädd om den och denna lilla killen reser sej på bakbenen och försöker slå en om man tar han i grimma eller grimskaft och detta kan jag inte hantera nu. Jag behöver kunna klara av att ta ut och in han då min sambo jobbar sent ibland.
Någon som kan ge mej ett tips?
Eller bör jag sälja honom?:(

Tacksam för svar

Sv: Snälla HJÄLP!!!! Vill inte sälja.....

Hej.
Har en liten shettiskille på 2,5 år som är totalt omöjlig.....eller så är det bara jag som gör helt fel.:confused:
Till saken, han släpper inte in mej någonstanns varken i hage eller box så den ända som kan ta han är min sambo som han tydligen gillar.
Nu hör det till saken att jag är opererad i ryggen och är väldigt rädd om den och denna lilla killen reser sej på bakbenen och försöker slå en om man tar han i grimma eller grimskaft och detta kan jag inte hantera nu. Jag behöver kunna klara av att ta ut och in han då min sambo jobbar sent ibland.
Någon som kan ge mej ett tips?
Eller bör jag sälja honom?:(

Tacksam för svar

Hingst????

/KT

Hej!

Du säger att hästen är 2,5 år och helt omöjlig? Dessutom är det en liten häst, i storlek. Trots det tycker jag att den ska behandlas som om den vägde 500 kg. Du får helt enkelt "visa var det blå skåpet ska stå" och ta konflikten.

Vågar du inte det, psykiskt eller p.g.a. din rygg, lämna då bort hästen för uppfostran hos någon som är van. Som 2,5 åring ska den inte vara omöjlig, det är ju nu (om inte förr) du lägger grunden för ponnyns framtida beteende, mot dig och andra människor.

Hästen behöver helt enkelt få lära sig var dennes plats är i eran flock och hur den ska bete sig, oavsett om hästen är sto, valack eller hingst.

Ett bra hjälpmedel vid all hantering är en kapson med fast nosjärn. Att ledas i, att promeneras i, att tömköras i. Men inte bindas upp i. En kapson är alltid en bra investering.

Senast ändrad:

Ja det är en hingst (klapphingst):crazy:

Klapphingstar har oftast mer hormoner i omlopp (eller vad man nu ska säga) än en "vanlig" hingst = mer hingstig

Jo det har jag tyvärr märkt, ett tag trodde jag att jag hade börjat hitta rätt metod med han men ack vad jag bedrog mej, så fort mitt sto kom hem efter betäckning var han 10 ggr värre ......
Jag får snart panik, det är ju jättejobbigt att jag inte kan ta han till o från hage utan att riskera att en olycka händer.:cry:

Det verkar onekligen som hästen har tagit fördel av din skadade rygg och du kan/orkar/vågar inte utätta dej för risken att skadas igen för att få hästen på plats.
Det tycker jag inte du ska göra heller.

Har en likadan häst som direkt känner om någon är skadad eller lite rädd och tar då över.

För er bådas skull kanske det vore lämpligast att antingen låna ut den eller sälja den, för så länge du inte med din rygg vågar stå upp mot honom kommer ni nog aldrig kunna reda ut problemet. Även om ni tar hjälp av någon som kan få ner honom på jorden igen så kommer problemet mellan er kvartstå tills du har ork att visa honom sin plats.

Ja du har nog helt rätt i vad du säger, min sambo vill ge detta en chans så han kan jobba med han men som sagt detta kommer ikke att förändra saker och ting för mej och pållen.
Det skall ju inte vara en plåga att ha hästen kvar för då mår vi båda illa istället.
Många har sagt åt mej att lägga ner pengar på att kastrera han men det är ju en rätt dyr operation och då vill man ju vara säker på att detta verkligen hjälper.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 073
Senast: lizzie
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 079
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
5 588
Senast: _Taggis_
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 831

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka