Snälla, hjälp mig!

L

lovegullit

Jag har en underbar D-ponny som jag precis börjat köra in.:love:
Jag har börjat med att sätta två slanor i hans sele, så han vänjer sig vid att ha något på sidorna, som skalkarna (tror det heter så) på en vagn.
Ni måste också veta att slanorna satt ihop längst ner med en planka, så dom inte skulle åka runt så mycket.
Jag töm körde runt honom på volten, det gick jätte bra, enda tills slutet...
Då hände det som inte fick hända! Medan jag öppnade grinden till volten fick Güllit (hästen) panik och rusade utåt, men jag han ta tag i hans träns.
Det enda problemet va att han hade gjort en så snäv sväng så mitt lilla bygge hade fastnat i staketet!
Den ena slanan hade ramlat och den andra satt fast i selen, och jag fick inte lås den!
Min häst stod ganska snällt och still ett tag men sedan fick han panik igen, och sprang rakt in i mig, så jag ramlade och skrapade upp hela ansiktet och fick en mindre järn-skakning.
Men det tänkte ju inte jag på då, för jag rusade ju efter min galna häst som sprang iväg på vägen!
Jag sprang efter och tänkte hela tiden att han skulle dö:cry: och så kom en bil!!!
Men som tur va såg dom min häst, stannade och fångade honom, han mådde bra, inga sår och han vi inte halt!
Och men det är nu mitt problem kommer; Är allt förstört nu??
Kommer det aldrig gå att köra min häst mer??
Kommer han hata mig??
Och det är så att jag alltid har haft en önskan om att han ska gnägga när han ser mig och älska mig och tycka om att samarbeta med mig, jag har försökt bygga på det och det har väll gått sådär men vår relation hade förbättras, Är den förstörd nu??
Finns det något sätt jag kan göra för att få det jag drömt om, efter det här??
Och värst av allt, kommer jag kunna rida mer??
Jag är inte dekret rädd för honom men tanken på att rida gör mig jätte skärrad, tänk om han har blivit galen?!
Det tror jag inte men vem vet...:confused:

Snälla hjälp mig!!:cry:

Sv: Snälla, hjälp mig!

Jag tycker det låter som att din häst blev rädd för att han fastnade i staketet. Å det var ju inte "ditt fel". Du gjorde inte så den skulle fastna. Men kanse skulle ha haft lite mer koll.

Jag tror inte din häst hatar dig för det här. Däremot så kanske det inte blir så populärt att få någonting bakom sig. Eller så reagerar hästen inte alls. Beror ju helt på hur h*n har kopplat rädslan till det som hände. Han kanske endast reagerar där h*n fastnade. Prova att leda h*n där det hände.

Prova rid, lite i hagen om det känns bättre. Då är man ju ändå inhägnad om ni inte har en ridbana.

Tror helt säkert att du kommer få din häst som möter dig med ett gnägg när du kommer =)
Jag och min häst har gått omkull 2ggr mn han är inte rädd för mig när det är ridning på G. Det enda jag märker är att han saktar ner och blir mer reserverad när vi kommer till de stället där vi gjorde stor vurpan. Han låg på vägen och jag i diket och en massa sår i mun och på kropparna.
Han tycker inte om att åka transport men "dumma" jag packar ändå in honom i transporten i stortsett varje vecka. Ändå så kommer han springandes och gnäggar bara han ser/hör min bil. Han står vid grinden i hagen och skriker tills jag kommer. När jag väl kommer så blir han tokig och det ser till och med ut som att han blir världens lyckligaste.

Ta det lugnt så kommer det att gå bra =)

Det låter underbart:love:
Men tror ni att alla hästar kan älska sin ägare så mycket??
Och hur ska jag göra:confused:
Jag vill ja så gärna att han har det bra...

Denna tråd ska nog ligga i kör-forumet (se under tävlingsgrenar).

Du har nog inte förstört din häst, men du får nog börja om lite när det gäller inkörningen.
Sen ska du ALDRIG vara själv när du kör in en häst! Ha alltid minst en medhjälpare, helst två, som är erfarna inom körning och kan hjälpa dig samt hålla i hästen.

Aaa... men egentligen är det inte körningen så är problemet utan hästen...:confused:
Och vad jag ska göra för att han ska må bra och vara lycklig?!

Hästar kräver bra mat , hage, hästkompisar så mår de iregel förträffligt! De struntar nog egentligen i oss om det inte var för att vi ger dom mat. ( Inte sagt att jag inte kelar och gosar med mina hästar för det)
Sen att du hanterar den så den förstår vad du menar gör oxå att hästen kan slappna av och må bra. :)

Jag tycker som någon annan skrev att du ska ta hjälp av någon kunnig person som har kört in hästar förut.
Jag har ridit och körtin flertalet hästar men jag tar ändå alltid hjälp av en person när man ska tömköra i början.
Det ökar säkerheten och tryggheten för hästen.

Det låter underbart:love:
Men tror ni att alla hästar kan älska sin ägare så mycket??
Och hur ska jag göra:confused:
Jag vill ja så gärna att han har det bra...

Tror faktiskt inte att hästarna känner kärlek och känslor på samma sätt som vi gör.. De har ingen aning om vad älska är för någonting.

Däremot kan de nog känna någon slags tillit och respekt för "sin människa" på samma sätt som till en annan häst, flockledaren.

Det går tyvärr inte att översätta människokänslor till hästar...

Så länge de har ordentlig mat, god hovvård, bra skötsel och hantering, kompisar i hagen, så mår hästen i regel bra.

Men när man ser på NH proffsen och när dom jobbar med sina hästar ser det ju verkligen ut som om hästen dyrkar dom:love:
Och dom har ju en jätte fin relation!
Och när man se hästar i hagen är dom ju väldigt tillgivna och så...
Så jag tror nog att hästen kan älska en, eller:confused:
----------------------------------------------------------------------------
En annan tanke; tror ni att min häst sprang på mig för att han saknade respekt??
Jag vet ju att han va rädd och så, men ändå??
För jag märkte lite av det när jag töm körde också, att han gick in i mig, men då vågade jag inte säga till honom. (D.V.S. vissa att här står jag) För han hade ju slanorna på.

--
En annan tanke; tror ni att min häst sprang på mig för att han saknade respekt??
För jag märkte lite av det när jag töm körde också, att han gick in i mig, men då vågade jag inte säga till honom. (D.V.S. vissa att här står jag) För han hade ju slanorna på.

Nej tror inte det var i brist på respekt. Hästen var rädd och ville ta sig därifrån. Jag har blivit överprungen av min pga att det fanns hö i hagen och han kunde tydligen inte vänta tills grinden var helt öppen. Jag kommer 2a på min häst 10 i topp lista. Maten är 1a =)

Kärlek vet jag inte men man kan ju kalla det för det. Det känns iaf som att hästen är kär i en.
De som gör att han är så tokig i mig är väl för att det är mestadels jag som hanterar honom (och har uppfostrat honom) har var inte så rolig när jag köpte honom, riktigt bortskämmd. Jag gör sådant med honom som han tycker är roligt, ger honom mat och sen är det en väldans massa puss och gull. Han älskar att stå och mysa. Han är en väldigt personlig häst. Ibland kommer han och lägger pannan mot mig i höjdm ed min mun och resten av huvudet ner mot min mage. Då är det mysdags, pussas gör han också =P

Det finns en person som har hellre väljer att gå till om vi är två i hagen å det är min sambo. Annars är jag alltid 1a =D

Hur länge har du haft hästen?

Men när man ser på NH proffsen och när dom jobbar med sina hästar ser det ju verkligen ut som om hästen dyrkar dom:love:
Och dom har ju en jätte fin relation!
Och när man se hästar i hagen är dom ju väldigt tillgivna och så...
Så jag tror nog att hästen kan älska en, eller:confused:
----------------------------------------------------------------------------

De proffsen jobbar nog mer med att hästen ska respektera människan som ledare och inte "trampa" över honom, eller uppträda med respektlöshet mot människan. Men visst kanske man kan kalla det för hästkärlek då, men det går inte att dra rena paralleler med människans känslor.

Hästar kan nog känna tillhörighet till en flock och såklart kan de på deras sätt visa respekt för varandra i hagen tex.

Han sprang nog för att han vart rädd och flyktinstinkten kom över honom. Däremot om en häst är byfflig och går över dig, så tycker jag att du ska säga ifrån. De får inte trampa på dig.. du väger 50 kg.. de väger 650 kg.. ingen bra kombination.

Jag har haft honom i 2 år. :D

Men ok hästar kan inte känna kärlek som vi, men tror ni att alla hästar kan vissa tillgivenhet??
Och tror ni att min häst någon gång kommer gnägga när jag kommer och så...??

Ps. Jag gick lite men honom idag och det gick bra.:bump: ds.

Vet inte hur lång tid det kan ta innan de visar sådan tillgivenhet/kärlek till människor som tex min gör. Jag har bara haft honom i snart 1,5 år. Men han är väldigt personlig av sig.

Jag säger att han är kär i mig för han beter sig som att han är de. Ska hålla på att pussas och gulla =)

Kul att det funkade med promenaden. Jag tror absolut inte att du får några problem vid annan hantering än just körningen.
Jobba på så tror jag allt löser sig.

Jag har en underbar D-ponny som jag precis börjat köra in.:love:
Jag har börjat med att sätta två slanor i hans sele, så han vänjer sig vid att ha något på sidorna, som skalkarna (tror det heter så) på en vagn.
Ni måste också veta att slanorna satt ihop längst ner med en planka, så dom inte skulle åka runt så mycket.
Jag töm körde runt honom på volten, det gick jätte bra, enda tills slutet...
Då hände det som inte fick hända! Medan jag öppnade grinden till volten fick Güllit (hästen) panik och rusade utåt, men jag han ta tag i hans träns.
Det enda problemet va att han hade gjort en så snäv sväng så mitt lilla bygge hade fastnat i staketet!
Den ena slanan hade ramlat och den andra satt fast i selen, och jag fick inte lås den!
Min häst stod ganska snällt och still ett tag men sedan fick han panik igen, och sprang rakt in i mig, så jag ramlade och skrapade upp hela ansiktet och fick en mindre järn-skakning.
Men det tänkte ju inte jag på då, för jag rusade ju efter min galna häst som sprang iväg på vägen!
Jag sprang efter och tänkte hela tiden att han skulle dö:cry: och så kom en bil!!!
Men som tur va såg dom min häst, stannade och fångade honom, han mådde bra, inga sår och han vi inte halt!
Och men det är nu mitt problem kommer; Är allt förstört nu??
Kommer det aldrig gå att köra min häst mer??
Kommer han hata mig??
Och det är så att jag alltid har haft en önskan om att han ska gnägga när han ser mig och älska mig och tycka om att samarbeta med mig, jag har försökt bygga på det och det har väll gått sådär men vår relation hade förbättras, Är den förstörd nu??
Finns det något sätt jag kan göra för att få det jag drömt om, efter det här??
Och värst av allt, kommer jag kunna rida mer??
Jag är inte dekret rädd för honom men tanken på att rida gör mig jätte skärrad, tänk om han har blivit galen?!
Det tror jag inte men vem vet...:confused:

Snälla hjälp mig!!:cry:

Ja, körningen kan vara förstörd nu! KÖR ALDRIG IN EN HÄST OM MAN INTE KAN SIN SAK!!

Han kan ha blivit skrämd för grindhålet för all framtid, men det märker du ju näste gång du ska in där. Likaså med ridningen. Han kan ha blivit bakskygg, det enda du kan göra är att prova.

Han kommer inte att hata dig, men kan bli mycket tveksam inför vissa situationer, beroende på hur pass skrämd han blev av denna situation.

Det kanske inte var så smart att köra en oinkörd häst med slanor på en volt.. Är det någon gång hästen reagerar så är det när slanorna går emot benen. Så är det även när man kör med en häst som kommit längre, man kör med vagn, eller släpa. Det mest kritiska är när man vänder eller om det fastnar i något så det inte riktigt blir som man tänkt sig.

Ha alltid medhjälpare!!

Ja, körningen kan vara förstörd nu! KÖR ALDRIG IN EN HÄST OM MAN INTE KAN SIN SAK!!

Han kan ha blivit skrämd för grindhålet för all framtid, men det märker du ju näste gång du ska in där. Likaså med ridningen. Han kan ha blivit bakskygg, det enda du kan göra är att prova.

Han kommer inte att hata dig, men kan bli mycket tveksam inför vissa situationer, beroende på hur pass skrämd han blev av denna situation.

Det kanske inte var så smart att köra en oinkörd häst med slanor på en volt.. Är det någon gång hästen reagerar så är det när slanorna går emot benen. Så är det även när man kör med en häst som kommit längre, man kör med vagn, eller släpa. Det mest kritiska är när man vänder eller om det fastnar i något så det inte riktigt blir som man tänkt sig.

Ha alltid medhjälpare!!

Jag vet inte hur det är med körningen men han verkade inte tycka att grind hållet va läskigt för han gick där igår.

Och när han sprang iväg och jag fångade honom stod han bara och åt gräs och när jag tog upp hans huvud blev han sur och tog ner det igen, så han verkar inte så påverkad.

Dess utom hade jag en medhjälpare med dagen innan och gången innan det o.s.v.
Och så kom vi (jag och medhjälparen) överens om att jag borde göra det själv några gånger så han lärde sig svänga.
Och så va det en annan tjej i stallet, men hon åkte hem när hon såg att det gick bra för mig!

jag tycker du ska ta till dig råden du fått av att INTE vara ensam när du övar din häst på att köras in. Sånt är inte gjort i en handvändning, dvs bara för att det gick bra 2 gånger så innebär det inte att hästen är vand och inget kan hända. När man kör in en häst är man alltid mer än en person LÄNGE även sen man spänt den för vagnen. att börja gå på volt i ett så tidigt skede är som bäddat för problem dessutom.

Man brukar säga att när man slappnar av, vid 10:de körningen ungefär, det är då det går åt H-e.. Så medhjälpare ska man ha med lääänge..

mul/kör in sina egna hästar..

Jag vet inte hur det är med körningen men han verkade inte tycka att grind hållet va läskigt för han gick där igår.

Och när han sprang iväg och jag fångade honom stod han bara och åt gräs och när jag tog upp hans huvud blev han sur och tog ner det igen, så han verkar inte så påverkad.

Dess utom hade jag en medhjälpare med dagen innan och gången innan det o.s.v.
Och så kom vi (jag och medhjälparen) överens om att jag borde göra det själv några gånger så han lärde sig svänga.
Och så va det en annan tjej i stallet, men hon åkte hem när hon såg att det gick bra för mig!

Hoppas att han inte blivit bakrädd, vilket är vanligt när det går åt skogen med en häst som är äldre än ett par år. Äldre hästar kommer ihåg bättre, medan unghästar kan vara med om mycket innan de förknippar något med skräck. Jag kör in mina hästar vid 2 års ålder.

Bara för att han inte verkade påverkad då, så kan han mycket väl blivit det. Satt skacklerna kvar då eller hade dom släppt?

Det var erat stora misstag att vara själv för att hästen ska lära sig att svänga.. Det är då det kan gå åt skogen.. OCh då MÅSTE någon vara med att styra huvudet så att skacklerna inte går emot sidorna och benen för hårt, det kan få vilket häst som helst att gå upp i atomer. Till och med min lugnaste, snällaste häst som gjorde 50p av 50 på KBI (körbarhetsintyget för 4åriga ardenner) i år reagerade på det.. Min andra jag gjorde KBI med i år, som är lika gammal reagerade med, men hon har mera huvud än den andra.

Nu är dom så pass körda att det inte är ett problem, men jag passar mig mycket noga om hästen stått ett tag och inte blivit körd. Jag svänger inte för tight de första gångerna när jag sätter igång dom, dom är ovana för tillfället och det kan gå illa. Dom har inte samma styrka och smidighet, samtidigt är dom oftast pigga och kan svänga för snävt.

Jag rastar alltid mina med vagn några gånger innan jag tar dom i bruk i skogsarbete, just för att dom ska vara vana i selen och inte reagera så hårt vid situationer som man inte alltid kan förutse till 100%.

Ta hjälp av en erfaren inkörare istället för att saker kan gå helt åt skogen så att hästen kan bli okörbar för all framtid. Allra helst nu när hästen varit med om en sak, så du inte gör det värre.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 986
Senast: Meglio
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?