Sv: Snälla, hjälp mig!
hur skrämd en häst än blir, så tror inte jag på att den är "förstörd", jag tror bara att det behövs en hel del träning och tillit för att det ska funka igen. T.ex en vanskött häst skulle ju faktiskt aldrig någonsin kunna bli hanterad igen om man ska tänka på det sättet, kan jag ju tycka. Och eftersom hästen verkade ha varit med om saken tidigare, kan man ju faktiskt inte skylla på henne. Det kunde ha hänt vem som helst. Visst, det är alltid bra att ha med sig en medhjälpare.
Just körning är ganska speciellt. Visst krävs det massa träning och tillit för att köra en häst som blivit "förstörd". Men frågan är TÖRS man lita på en sån häst igen?
Det är skillnad på att bli hanterad och körd. När man kör så FÅR det bara inte hända nåt. Då kan det gå mycket illa med häst, grejjer, folk osv.. Vad skulle hända om ex min fux som väger ett ton skulle få för sig att bli bakskygg när jag lastar timmer med lunnarbåge eller sax? Om hon drar iväg i fullt brass. Då gäller det att ha tränat så pass att detta inte händer. Visst finns det faktorer som man inte kan rå för, men är hästen minsta osäker så gör man inte det med den. Det är en sak om du sitter på.. Det enda som kan hända är att du åker av. Här kan man fastna i alla grejjer, bli påkörd, bli överkörd, bli klämd och så håller man på med både tunga och vassa saker, timmer och en välslipad sax.
Det finns ju skillnad på körning och körning, kör du med vagn så kan det gå fruktansvärt illa.. Vet en som körde hans tävlingspar i en ny vagn utan broms som hästarna inte var vana vid. Dom lade iväg och skena, han höll sig kvar ett tag, men slog i asfalten så hårt att han svävade mellan liv och död bra länge. Han har fortfarande men efter olyckan. Detta var välkörda hästar, men det var en ny vagn.. Hästarna hittades i en hög av trasslade och trasiga remtyg i en grusgrop, dom hade sprungit tills dom kollapsade. Jag kom strax efter olyckan när ambulansen hämtat kusken och dom höll på att leda hem hästarna. Vet inte om dessa hästar någonsin är körda efter detta, men JAG skulle ALDRIG göra det..
Man har inte samma kontroll några meter bakom hästen som man har på ryggen på den, det är därför det är livsfarligt att ge sig på nåt som man inte behärskar fullt ut.
Jag styr mina med min röst och röstkommando, i sista utväg använder jag tömmen. Mina reagerar mycket fortare på röst än på töm, ger än lättare korrigering. Grejjen är att om man använder hästen i både ridning och körning så ska man vara medveten om att man MÅSTE använda samma kommandon i båda grenarna.