Snälla, hjälp mig!

Sv: Snälla, hjälp mig!

Ja, körningen kan vara förstörd nu! KÖR ALDRIG IN EN HÄST OM MAN INTE KAN SIN SAK!!

Han kan ha blivit skrämd för grindhålet för all framtid, men det märker du ju näste gång du ska in där. Likaså med ridningen. Han kan ha blivit bakskygg, det enda du kan göra är att prova.

Han kommer inte att hata dig, men kan bli mycket tveksam inför vissa situationer, beroende på hur pass skrämd han blev av denna situation.

Det kanske inte var så smart att köra en oinkörd häst med slanor på en volt.. Är det någon gång hästen reagerar så är det när slanorna går emot benen. Så är det även när man kör med en häst som kommit längre, man kör med vagn, eller släpa. Det mest kritiska är när man vänder eller om det fastnar i något så det inte riktigt blir som man tänkt sig.

Ha alltid medhjälpare!!

hur skrämd en häst än blir, så tror inte jag på att den är "förstörd", jag tror bara att det behövs en hel del träning och tillit för att det ska funka igen. T.ex en vanskött häst skulle ju faktiskt aldrig någonsin kunna bli hanterad igen om man ska tänka på det sättet, kan jag ju tycka. Och eftersom hästen verkade ha varit med om saken tidigare, kan man ju faktiskt inte skylla på henne. Det kunde ha hänt vem som helst. Visst, det är alltid bra att ha med sig en medhjälpare.

Ska åka och rida nu,, jag är jätte närvös =)
Men det går någ bra!!

Nu har jag ridit för första gången efter olyckan, det gick bra, men jag skritta bara! :D

hur skrämd en häst än blir, så tror inte jag på att den är "förstörd", jag tror bara att det behövs en hel del träning och tillit för att det ska funka igen. T.ex en vanskött häst skulle ju faktiskt aldrig någonsin kunna bli hanterad igen om man ska tänka på det sättet, kan jag ju tycka. Och eftersom hästen verkade ha varit med om saken tidigare, kan man ju faktiskt inte skylla på henne. Det kunde ha hänt vem som helst. Visst, det är alltid bra att ha med sig en medhjälpare.

Tack... :love:

Just körning är ganska speciellt. Visst krävs det massa träning och tillit för att köra en häst som blivit "förstörd". Men frågan är TÖRS man lita på en sån häst igen?

Det är skillnad på att bli hanterad och körd. När man kör så FÅR det bara inte hända nåt. Då kan det gå mycket illa med häst, grejjer, folk osv.. Vad skulle hända om ex min fux som väger ett ton skulle få för sig att bli bakskygg när jag lastar timmer med lunnarbåge eller sax? Om hon drar iväg i fullt brass. Då gäller det att ha tränat så pass att detta inte händer. Visst finns det faktorer som man inte kan rå för, men är hästen minsta osäker så gör man inte det med den. Det är en sak om du sitter på.. Det enda som kan hända är att du åker av. Här kan man fastna i alla grejjer, bli påkörd, bli överkörd, bli klämd och så håller man på med både tunga och vassa saker, timmer och en välslipad sax.

Det finns ju skillnad på körning och körning, kör du med vagn så kan det gå fruktansvärt illa.. Vet en som körde hans tävlingspar i en ny vagn utan broms som hästarna inte var vana vid. Dom lade iväg och skena, han höll sig kvar ett tag, men slog i asfalten så hårt att han svävade mellan liv och död bra länge. Han har fortfarande men efter olyckan. Detta var välkörda hästar, men det var en ny vagn.. Hästarna hittades i en hög av trasslade och trasiga remtyg i en grusgrop, dom hade sprungit tills dom kollapsade. Jag kom strax efter olyckan när ambulansen hämtat kusken och dom höll på att leda hem hästarna. Vet inte om dessa hästar någonsin är körda efter detta, men JAG skulle ALDRIG göra det..

Man har inte samma kontroll några meter bakom hästen som man har på ryggen på den, det är därför det är livsfarligt att ge sig på nåt som man inte behärskar fullt ut.

Jag styr mina med min röst och röstkommando, i sista utväg använder jag tömmen. Mina reagerar mycket fortare på röst än på töm, ger än lättare korrigering. Grejjen är att om man använder hästen i både ridning och körning så ska man vara medveten om att man MÅSTE använda samma kommandon i båda grenarna.

Håller inte med. det är ungefär 100 gånger svårare att ta ur en dålig erfarenhet ur en häst, än det är att lära in en positiv.

ang. att hästen varit med om saken tidigare, hur exakt menar du då? för att den blivit tömkörd med skacklar EN HANDFULL gånger? det är lika med väldigt väldigt FÅ gånger i inkörningsaspekt. Vet du hur en häst fungerar? att ha ngt fastspänt bakom sig som släpar i backen och stänger in hästen när den svänger, är det mest onaturliga att lära sig för en häst, som är ett extremt utpräglat flyktdjur. sånt tar TID och mycket mycket metodiskt träning att träna in. så nej, du kan inte säga att "hästen borde funka för den har ju varit med om det ett par gånger". det är aldeles för lite för att vara befäst! Det är en grundläggande regel att ALDRIG köra in en häst ensam!

Det finns vissa grundläggande saker som man helt enkelt inte gör första gångerna man tömkör en häst med skaklar eller släpa. Som t.ex. att ta sig in och ut genom grindhål. Det är som upplagt för katastrof om hästen är det minsta känslig, vilken din häst uppenbarligen är/var.

Lova att du ALDRIG mer försöker köra in din häst ensam! Det hade kunnat gå hur illa som helst för er båda, men den här gången hade ni tur. Eftersom du inte verkar ha så stor erfarenhet av körning så rekommenderar jag att du tar kontakt med någon som vet hur man gör innan ni TILLSAMMANS ger er på att tömköra hästen igen.

Har kört in ett 10-tal hästar helt solokvist, den första när jag var 15 och mer eller mindre totalt oerfaren som kusk, men det var tur snarare än skicklighet som gjorde att allt gick bra! Man SKA alltid vara minst 2, helst 3 personer, varav minst en måste veta hur man kör in. Experimentera kan man göra i tanken, inte i verkligheten. (Det vill säga, gör inte som jag, jag har bara haft en enorm tur och snälla hästar!)

Du har inte möjlighet att köra hästen efter en rakväg där det inte går att fastna?
Vet ju inte hur din häst kommer reagera vid körning.
Har sett andra som "kört" sina efter vägen med slanor i selen. Någon lugn skogsväg. Men det är ju beroende på hur hästen reagerar.

Jag tömmkörde min efter väg och på bana ett tag. Tyvärr inget körande nu för jag tycker det är tråkigt....

Har beslutat att strunta i körning i alla fal... :rofl:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 986
Senast: Meglio
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?