Snälla hjälp mig!

V

Vikstrom

:crazy:Har frågat tidigare om det här men de svaren jag fick då hjälpte inte så mycket.. Iallafall, jag har ett sto född 03 på foder, och jag kan inte hantera henne! Jag tycker det är oerhört fel att slå ett djur, men jag har inget annat val. Eller det lät ju lite hemskt, men alltså hon försöker alltid sparka, bitas, eller trycka upp mig mot väggen. Även om hon står fastbunden. Vet inte hur jag ska göra, det enda jag kan göra för att försvara mig så hon vet att det hon gör är fel är att alltid ha ett spö i handen, och det hjälper inte änns. (och då menar jag att jag rappar till henne ibland). Varenda gång jag ska krafta framhovarna så försöker hon bita mig etc. Snälla, vad har ni gjort med era problemhästar för att få dem snälla när man hanterar dom? Hon är jättesnäll att rida och på hästryggen känner jag mig alltid trygg på henne. Och det är inte det att jag är elak eller hanterar henne på ett sätt som man kan tänka sig att hon inte gillar, utan hon är bara allmänt sur. Kan stå hur snällt som helst i ena stunden för att sedan skifta humör och börja bitas. Vissa säger att man ska ignorera det, men jag vill ju inte att hon ska fortsätta eller komma undan med det.. Hjälp!

Sv: Snälla hjälp mig!

du kanske kan kontakta någon kunnig häst människa som bor i närheten av dig, och som kan hjälpa dig

Lämna tillbaks henne och skaffa en okomplicerad pålle som du inte behöver tampas med. Det har ju inte blivit bättre för att du använder spöet eller hur?

Nej, det har inte blivit bättre, eller ja i vissa lägen. Men det är ju bara det att jag gillar henne, och vill itne bli av med henne. Innan jag bestämmer mig för att inte ha kvar henne så vill jag gärna kolla igenom olika alternativ och se om något funkar.

Men då tycker jag att du ska leta på en nh-kurs eller en nh-instruktör. Då kan du lära dig hur du kan hantera och uppfostra hästen utan att ni behöver bli osams.
Lycka till och var rädd om dig.

Ja det kanske jag ska försöka med.. bara synd att jag bor i ett så litet samhälle så dom är inte så vanliga.. men ska testa och se om jag hittar någon!

Det är en unghäst du har på foder, den är bara 4 år gammal och har inte fått lära sig ännu var alla gränser går, då testar den dig gång på gång på gång, eftersom du inte visat ditt ledarskap.

Jag förstår att du gillar hästen och inte vill lämna tillbaka den, men att ringa ägaren och förklara läget och fråga om hjälp den vägen kan ju vara en klok början, på så vis får du ju hjälp av någon som känner hästen och som vet hur kunnig du är.

Var i norrbotten bor du? Jag är där uppifrån från början och har en del kontakter lite överallt så jag kan kanske tipsa dig om någon som kan hjälpa dig.

Hejsan!

Min kille (också född 03) testade och testar mig... jag har hittat en början till lösning och den början ligger hos mig själv. Kanske kan nyckeln till ditt problem vara detsamma? Nu vill jag tillägga att min kille aldrig har gått så långt som ditt sto verkar göra men tja, for what it´s worth...

Jag har börjat ta plats av honom. Försöker vara konsekvent och tydlig i alla lägen. Började så smått med att ta ut honom på ridbanan och ta med ett spö. Bad honom flytta sig för mig. När han inte gjorde det höll vi på med tydligare och tydligare hjälper och till sist flyttade han. Första gångerna försökte han gå framåt så att han kunde trycka undan mig med bogen men då stampade jag i marken och skvätte grus på honom. Viftade till lite med händerna och visade att jag inte tolererade att han gjorde så mot mig. Till sist började han flytta sig på kommando och nu kan jag oftast flytta honom utan att nudda vid hans kropp. Han testar ännu (vi har bara hållit på ett kort tag med detta) ibland men gör allra oftast som jag ber honom.

Sedan har jag börjat tillämpa detta i ALL hantering. Han får ALDRIG stjäla mitt utrymme. Han ska göra som jag ber honom. Stannar jag när jag leder honom så ska han stanna också, annars backar jag honom och håller fram min hand (har lärt honom att han inte får gå förbi min hand och backar honom så fort han försöker göra det), han får inte gå och nappa åt sig gräs eller grenar annat än när JAG säger "varsågod" och gör en gest med handen. Han får inte maten i boxen utan att backa undan och vänta medans jag lägger upp den i hans krubba etc. etc. etc.

Nyckeln var med andra ord att han ansåg att han bestämde över mig, och jag jobbar nu stenhårt på att få honom att inse att det ska vara tvärtom. Vi har långt kvar att gå men har kommit en bit på väg. I stressade situationer kan han ännu tappa fokus och vilja köra över mig men jag hoppas att det kommer. Det häftiga var att när vi tränat så här ett tag fick jag börja lyfta fötterna på honom utan bråk, tidigare har han precis som ditt sto försökt tränga mig när jag skall kratsa hovarna på honom.

VILL DOCK VARNA - denna metod kan på ett så ranghögt sto som du verkar ha vara ytterst provocerande. Med andra ord riskerar du att hon KAN gå till aggressiviteter så ha totalt fokus på henne och någon som hjälper dig om du vill testa detta. Säkerhetsväst och hjälm kan kännas larvigt men det är klokt!

Allra helst ska du förstås ha hjälp av en NH-tränare eller liknande när du utmanar din häst. För det är att utmana hästens ledarskap när du börjar stjäla hennes plats. Men får du verkligen inte tag på någon sådan så kanske någon annan tuff och hästvan person kan bistå dig.

Jag har också fått mycket hjälp av personer i stallet som har iakttagit mitt kroppsspråk och visat mig ett antal brister där.

Buke gör att man blir rädd, igår lästa jag en tråd om en som blev attakerad av sin häst när hon krävde något eller det inte passade hästen.

Du måste sända ut fel budskap till hästen. Man ska alltid vara lugn och bestämd med hästar! Inte rucka på gränser osv.

Det här med testperioder tycker jag bara att det är löjligt att skylla på. Om hästen testar så är det för att det är ett bristande ledarskap. Visst om hästarna kollar gränserna ibland men får de då förklarat för sig var de går så ska de inte tjafsas mer om det.

Jag skulle ta hjälp av någon som ska visad ig hur du ska hantera din häst! Var lugn och sätt gränser!

Håller med ovanstående. Se om du kan hitta en kurs i Ledarskap. Det är nog det du behöver. Sluta genast att slå hästen!! Är den felhanterad ska den inte ha stryk för det. Lycka till!

Jag skulle ta hjälp av någon som ska visad ig hur du ska hantera din häst! Var lugn och sätt gränser!

Jag håller med om det som du och de flesta här skriver, men vill också lägga till att det finns hästar som helt enkelt har den typen av lynne och lynnesfel, och även om man kan få dem att sluta bitas/sparkas förblir de surisar. Dåligt humör kan också ha medicinska orsaker; smärta, hunger, hormonsvängningar mm mm. Kanske ville ägaren låna ut hästen för att h*n själv inte tyckte det var så kul att få tjuvnyp i tid och otid.

Jo viss finns det hästar med lynnesfel. Har själv haft en som inte var helt på det klara, men inte på detta sätt som Ts häst.

Men om det nu är så så börjar man väl inte genom att använda spö hela tiden för att kunna vara i närheten av hästen, då försöker man väl hitta en lösning istället för att sitta på buke och beklaga sig..

( inget mot dig, blir bara så irriterad på hur mkt dålig hästhantering det finns i detta land.)

J då försöker man väl hitta en lösning istället för att sitta på buke och beklaga sig..

Fast syftet med att sitta på Buke och "beklaga sig" är väl just att försöka hitta en lösning? Bara det att man inte själv ser den och därför tar hjälp där man hoppas att den finns - i resten av hästsverige typ. Om man inte skall använda buke till det kan man nästan lika gärna lägga ner forumet ju, det är ju det som är den allra största vinsten med att diskutera med andra hästmänniskor, att man lär sig och får tips och råd.

Till TS: jag tycker att det är alldeles utmärkt av dig att vända dig till folket på buke för att försöka få råd och hjälp, det finns massor av kunnigt folk här. Sedan är det ju antagligen så att du behöver hjälp av någon på plats, det kan vi inte hitta här kanske men eventuellt kan du ju få tips via PM av någon som känner till en duktig tränare i din omgivning eller liknande!

Jo viss finns det hästar med lynnesfel. Har själv haft en som inte var helt på det klara, men inte på detta sätt som Ts häst.

Men om det nu är så så börjar man väl inte genom att använda spö hela tiden för att kunna vara i närheten av hästen, då försöker man väl hitta en lösning istället för att sitta på buke och beklaga sig..

( inget mot dig, blir bara så irriterad på hur mkt dålig hästhantering det finns i detta land.)

:rofl::rofl: har du inte läst på detta forum tidigare, Lancet, så förstår jag att du blir lite chockad. :D Välkommen:rofl:
Just nu tycker jag det var tråd efter tråd med hästar som kör över folk, igen.
Undrar om inte det är att man ska vara "kompis" och "snäll" och annat idealistiskt trams som förstör för många hästägare........Det är som om man skulle ha med hamstrar att göra, inte stora starka hästar.
Samt att hästar med problem är billigare, tyvärr och många är samvetslösa nog att låna ut, slja billigt eller skänka bort hästar med allvarliga problem till ovana, för att bli av med dem.....

TS: Detta var inte mot dej, utan allmänt. Bra att du söker hjälp. MEn gör det även i dem som finns runt dej, säkert finns någon hästkunnig i din omgivning som kan hjälpa dej att få ordning på det hela. Att ha häst ska vara roligt.

Senast ändrad av en moderator:

Vad i hela fridens dagar säger hästägaren om detta :confused:

Om jag ägde hästen skulle jag bli skogstokig över dina "uppfostringsmetoder" :eek: :mad:

Vad i hela fridens dagar säger hästägaren om detta :confused:

Om jag ägde hästen skulle jag bli skogstokig över dina "uppfostringsmetoder" :eek: :mad:

Ärligt talat, hästägaren får nog ta på sig en del av ansvaret. Man lämnar inte en unghäst med hårt/besvärligt psyke till någon med mindre erfarenhet.

Jag håller med om det som du och de flesta här skriver, men vill också lägga till att det finns hästar som helt enkelt har den typen av lynne och lynnesfel

jag vill påpeka att LYNNESFEL i ordets sanna bemärkelse är MYCKET ovanligt på hästar, dvs att den har fysisk-mentala defekter som orsakar dess beteende. Tyvärr ser man ordet användas till höger och vänster och folk som skyller på detta på sina hästar. Till 99,9% kommer beteendet från hantering, inget annat!

jag vill påpeka att LYNNESFEL i ordets sanna bemärkelse är MYCKET ovanligt på hästar, dvs att den har fysisk-mentala defekter som orsakar dess beteende. Tyvärr ser man ordet användas till höger och vänster och folk som skyller på detta på sina hästar. Till 99,9% kommer beteendet från hantering, inget annat!

Jo, men det är ju väldigt svårt att fastställa vad som är ärftligt och vad som är miljö. jag har träffat på flera hästar med besvärligt lynne, för att inte bestämt säga lynnesfel, varav en var min egen. Hon påverkades mycket av hormoner före brunst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 154
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 191
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 437
Senast: lilstar
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 918

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat

Omröstningar