Snälla hjälp mig :( !!!

Sv: Snälla hjälp mig :( !!!

Nej, hoppa inte av skolan!!

Och nog borde det gå att hitta någon som vill ha en sällskapsponny på foder? Var i landet bor du? Kanske känner nån som kan hjälpa :idea:

tack så jätta mkt alla som gett mig bra tips .. det känns lixom litte överdrivet att polisanmäla honnom ... men måste jag så gör jag det .. hon är ju min häst och jag älskar henne !! jag funderar på att hoppa av skolan och jobba på heltid då har jag ju råd med henne :) .. jag ska ha kvar henne punkt slut :) ...

Vad du än gör så hoppa inte av skolan!! Har du ingen utbildning så får du ju väldigt svårt att få ett jobb som inbringar någon vettig inkomst, både nu och längre fram. Då är det bättre att försköka att hitta ett helgjobb även om det inte alltid heller är så lätt men bättre än att sluta skolan.

Kolla så snabbt det går om du har någon överförmyndare? Socialen måste ju ha sådana uppgifter. En överförmyndare ska ju se till dina tillgångar, gäller ju även där en förälder är i livet som man stadigvarande bor hos. Allt för att inte barnets tillgångar inte ska förskingras. Har själv haft överförmyndare när min far dog innan jag var myndig. Jag bodde ju med min mamma som var min förmyndare men eftersom jag ärvde pengar så utsågs en juridisk överförmyndare.

När jag skulle köpa häst så var överförmyndaren tvungen att "godkänna" det uttaget. Så eftersom du fick ut ett arv så borde det finnas en överförmyndare för dig.

Kicki :)

För det första får din fosterfamilj en viss ersättning som skall täcka utgifterna för dig ,och du bör ta kontakt med handläggaren för att reda ut detta-omgående!

För det andra skall du skaffa dig ett extrajobb-och INTE hoppa av skolan!

Och om e anser att du har samma värde som deras riktiga barn så bör du kanske påpeka att de inte får betalt för dem,och att de har nog rätt till fritidssysselsättning de också?

Däremot kan jag tycka att din häst inte skal kosta mer än vad de andra barnens nöjen gör,gör den det så får du lösa det med barnbidraget,extrajobb,inga andra nöjen osv.

Oavsätt vad så har dina föräldrar INGEN skyldighet att betala för en häst som är din. Däremot om inte du kan betala för hästen själv så är det ju smartast för dig själv att göra dig av med hästen så att du inte behöver drass med anmärkningar sen och bli av med hästen för att du inte kan betala hyra. Enligt lagen har stallägaren rätt att sälja egendom (även hästen) för att få ersättning för obetald hyra. Och då vet du inte vart den hamnar och du får ingenting för den. Bättre då att slippa anmärkningar och få pengar för hästen, samt få vara med och bestämma vart den hamnar.

Jag vet inte vem som står som ägare på hästen men den som gör det har också rätt att sälja den. Oavsätt om det är du eller dina föräldrar som "har den". Är du 18 och står som ägare tror jag inte att dina föräldrar har rätt att sälja den. Men om de står som säljare, eller om du är minderårig (under 18) så har de all rätt att sälja den oavsätt vad du vill. Ffa om de inte vill betala för den men vet att du inte har omdömme nog att veta ditt eget bästa.

Du har däremot rätt (tor jag) till pengarna som ni säljer hästen för, om du/din familj säljer den om det är pengar som DU tilldelats efter din mammas bortgång. Kolla upp detta med polisen inna du gör något. Bättre att ta reda på vad som gäller och göra dem insatta i situationen innan ni säljer hästen eller gör något om ni är osäkra på vilka rättigheter ni har. Sitt ner med dina fosterföräldrar och tala om detta med lagen som grund.

Du måste ju ha en egen handläggare från socialen som finns där för dej.
Du kan ringa komunens växel och be dom koppla vidare dej till soc.

Har du bra kontakt med dina fosterföraäldrar annars? Du har ju bott där en lång tid, så om det inte är andra saker som ni inte kommer överens om känns ju polisanmälan lite överdrivet.
Börja med din handläggare (för en sån SKA du ha)
Jag har själv fosterbarn och det är klart man får en viss omkostnadsersättning, men det täcker ju inte alla de kostnader en häst faktiskt kostar. Det ska ju var ersättning för sådant som mat, kläder, vissa fritidssysslor, m.m
Bara mat till en stor häst går faktiskt på närmare 1000-lappen (blir ju förståss mindre för en ponny) Och hovslagare v ca. varannan månad mellan runt 800kr. (om den måste skos) Och är hästen dessutom sjuk så kostar ju det också. och försäkring.

Men jag har svårt att tro att han får sälja din häst.

Och du, hoppa inte av skolan. Ju mer du utbildar dej, desto större frihet har du att välja vad du vill syssla med i ditt liv. Det finns ju gymnasium med hästinriktning nu. Djursjukvårdare... ja, alltmöljigt:)

Jeanette

I sådana här fall ska överförmyndaren gå in och värna om dig. Om det är fosterföräldrar, och inte adoptivföräldrar, så har de ingen laglig rätt att sälja något som är ditt. Har du någon vuxen som kan hjälpa dig att ta kontakt. Du borde ha någon sorts efterlevandepension efter dina föräldrar som skulle kunna hjälpa dig med situationen. De pengarna är dina och ingen annans. Du borde kunna få hjälp och stöd av någon på ditt socialkontor. Lycka till.

Enligt mor min så får de inte sälja hästen eftersom den är köpt med din mors pengar, hon är 99% säker på det så kolla med en jurist om fallet- det är alltid bäst. Annars skulle jag kolla med någon om man kan göra ett ägarbyte (en vän som är över 18) som tar hästen tills du kan. Eller helt enkelt skrämma iväg folk som vill ha hästen. Skaffa ett extrajobb och betala utgifterna, har du ett vanligt betalt jobb på helgerna får du runt 1000-lappen per helg. Det borde ju räcka för en liten häst, 4000 i veckan om stallhyran inte är för hög och hästen inte kräver sjukvård och annat. Men för guds skulle SLUTA INTE SKOLAN- skaffa sommarjobb nu och kämpa så du får mycket pengar till senare!!

Hejsan!

Förstår att det känns jobbigt och ni verkar inte vara överens i Familjen.

Jag förstår att dom kanske inte vill betala visst dålig stil det kan ju alla tycka men sammtidigt så får man inte allt serverat på silverfat. Vill dom inte betala för din häst så är det upp till dig att hitta en schysst lösning till det hela.

Skaffa extrajobb eller liknande. och du lär ju gå 2:a året på gymnasiet och belive me. Sista året blir tufft att hinna med allt. jobb häst, skolan, vänner mm. Men du ska inte slänga bort hela din framtid för en häst, låter hårt men du kommer ångra det senare!

Sen måste du tänka på det viktigaste Hästen!

Har du inte råd att betala för den så är det lämpligast och snällast för hästen om du säljer den eller fodrar ut den ett tag tills du själv har råd.
Det kommer komma en massa mer kostander än bara uppstallning,foder och strö.

Tänk: skoningar, vaccinationer, avmaskning, försäkring samt utrustning om nått går sönder. eller om hästen blir skadad!
sen eftersom att du sa att hästen är lite "speciell" att rida så tolkar jag det svårriden eftersom att ingen kunde rida henne så måste du få bukt med problemet, så då kanske ridning för tränare är ett bra alternativ och det kostar ju också.

Jag tycker att det lämpligaste är om du säljer hästen och väntar tills du har gått ut och har ett heltidsjobb och råd att ha häst, det finns miljontals andra hästar ute på markanden och tro mig du kommer att älska alla precis lika mycket.

Lycka till men låt inte dina känslor komma före hästens välbefinnande!
Mycket mer till

Men det finns en annan aspekt på detta åxå som vi inte ska glömma. Den här hästen är mer än en häst i detta läget, vilket jag tycker att man som fosterförälder ska beakta. Visst man får inte allt serverat på ett silverfat men det har väl detta flickebarn inte heller fått? Är det någon som vill byta? Att mista en eller som i detta fall 2 föräldrar när man är barn är ju väldigt tragiskt. Har själv varit där, miste en förälder och det räckte. Vissa saker kan få långt mer betydelse för en person än vad vi som står vid sidan om kan förstå.

Med god vilja från fosterfamiljen så borde ju detta gå att lösa och som någon skrev tidigare så får dom ju ersättning för sitt fosterbarn. Det ska ju täcka kostnader för att man även som fosterbarn ska kunna ha t.ex. fritidsintressen. Givetvis så måste man ju själv göra avkall på andra nöjen men det lär väl inte vara något problem.

Kicki :)

usch vad jobbigt, men om häästen står på dig så har han ingen rätt att sälja hästen

Lovisa

Nu får du ta detta som du vill, men du har ju skrivit i en annan tråd att du inte trivs ihop med din ponny och att du funderade på att "rida till" henne för att sedan sälja:crazy: Detta bara härrom dan.
Om du nu verkligen älskar din häst så kämpa då för att få behålla henne,men att sluta skolan är INGEN bra idé.
Du har varit med om mer än vad man ska behöva gå igenom vid din ålder:cry:
Ta kontakt med soc.och prata med dem och dina fosterföräldrar, om hur mkt. hon betyder för dig, så kanske de kan ha mer förståelse för dig och din häst. Tänk på att ha en häst kostar mkt. och om du inte är myndig så kan det ju vara skönt att veta att man har ngn. som stöttar och hjälper dig.
Lycka till.
Vet en tjej som hade problem hemma här i trakten och där gick soc. in och bet. för att hon skulle kunna ha sin häst hos en dam som hade kontakt med soc. så det är kanske inte helt omöjligt för dig heller!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 707
Senast: Lhas
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 695

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka