Snälla hjälp mig :( !!!

S

sensation

om den här ligger fel snälla flytta den :(

Hej hej !!

Det är så här att jag är 17 (snart 18) och bor i fosterfamilj ...

jag köpte en ponny för 25 tusen efter att min ricktiga mamma dött .. fick sån här förpansion .. hon var sjk visade det sig hon hade kronisk bronkit så hon fick stå ett halv år .. sen dog min pappa och jag orkade inte med att ha häst då så lånade ut henne ... men nu är det så här att jag har kommit över det mesta som har hänt .. och vill börja rida igen också . Så jag hittade en stallplats för 750 kr i månaden erbjöd mig att betala halva stallkonstnaden och allt annat utom hö ... dom sa ja .. oc´h jag blev jätte klad så klart har saknat min lilla prinsessa .. men idag så ska min fostermamma (dom är skilda sen ett år tillbaka) jag tänker inte betala 375 kr i månaden på den där hästen :( och jag fattar inte det är inte dyrt och vi är inte "fattiga" heller .. vill dom inte att jag ska vara lycklig :confused:
och min ponny har ju ingen kondis lr muskler för dom som lånade henne kunde inte rida på henne hon är llitte speciel ... men hur som hells så ska min fosterpappa SÄLJA henne :( ... jag sa att jag har köpt henne förm ina egna pengar som jag fick för att min mamma dog ... om han gör det så polisanmäler jag honnom ... jag vill ha kvar henne men har ju inte råd att betala allt sj .. jag går ju i skolan .. och han sätter ut henne för 10 tusen vilket han aldrig kommer få för henne just nu .. jag sa att det är ju jag som förlorar pengar inte han .. då sa han att det kvittar för jag ör skyldig han så mkt pengar för stallplatser och mat till hästen genom åren .. MEN HALLÅ :eek: lånar alla barn pengar av sina föräldrar lr för att ha häst .. NEJ jag har bott här i 15 år och dom säger att jag är som deras riktiga ... mm lr hur tycker ni att det verkar så lr ???? så min fråga är iaf jag kan polisanmäla honnom om han säljer den .. lr tips på vad jag kan göra :confused::( snälla hjälp mig vet inte vad jag ska göra :cry:

Sv: Snälla hjälp mig :( !!!

oj blev litte fel .. hästen var sjuk alltså

är det du som står som ägare till hästen? I såfall har han inga rättigheter att sälja din häst.

Du är inte myndig än så jag tror att dina f.föräldrar kán bestämma över detta.
Hör med en advokat vad som gäller

hmm jaa jag ska höra med en advokat .. men jag har ju köpt hästen för mina egna pengar har papper på det med så !! hur kan han ?? :(

Försök att ha ponnyn utlånad tills du blir myndig.
Då bestämmer du ju själv. Kan du inte hitta ett extrajobb eller något så att du har råd att bekosta hästen ensam?
Eller en halvfodervärd?
Jag tror inte att han har rätt att sälja din ponny om du står som ägare. Men jag är inte helt 100.
Hoppas det löser sig..:(
/ Jenny..

Besvärlig situation. Jag har ingen egen erfarenhet men det känns ju som att dina fosterföräldrar inte borde kunna sälja hästen som du köpt för dina pengar. Såtillvida det är ditt namn som står som ägare..
Men hur är det där, får man göra bindande köp när man är under en viss ålder?
Vet inte om det är 18 (myndig) som gäller, känns som jag hört någon siffra om 16 år oxå.

När jag köpte ponnyn gick jag i åttan och min mamma skrev under köpeintyget tillsammans med mig (och betalade, mamma och pappas pengar...) men när jag köpte hästen så var jag 17 och betalade och skrev under själv.

Du borde i vilket fall kunna kontakta en advokat/jurist för konsultation!

Lycka till!!

de beror väl på vem som står som ägare på hästen.
tror inte de har med at göra vem som betalade, den som betalar hästen äger den ju inte automatiskt..

Om du snart är 18, se till så att hästen inte kan bli såld, (det finns många skräckhistorier du kan berätta för de blivande köparna :devil: ) och sen är det ju upp till dig att avgöra om du vill och har råd att ha hästen.

Sen finns det alltid möjlighet att tjäna in de där pengarna till hästen, om det verkligen är så att du vill ha den.

Hoppas det löser sig!

Jobbig situation och håller tummarna för dig, vem som betalade vad tror jag dessvärre inte har någon betydelse. Min pappa köpte min häst för sina pengar, men jag står som ägare, därför kan jag sälja honom, det kan min mamma med göra.. fram tills jag fyllt 18. Dock tycker jag att du ska höra av dig, fort som ögat till advokat eller liknande stöd där dom kan hjälpa dig bättre!

Hur gick det till när du köpte hästen? Du måste väl ha haft någon myndig som skrev under papperena åt dig? Vem står som ägare till hästen?
Det är ganska avgörande tror jag.

Men det hela är en otrolig besvärlig situation för dig. Om du bor i fosterfamilj så har du/ni någon sorts kontakt med socialen? Finns det ingen där som du kan prata med och be om hjälp?

Eftersom du inte är adopterad utan är fosterbarn och pengarna som du köpte hästen för är ditt arv så har jag svårt att tro att dom kan sälja din egendom. Står dom som förmyndare över dina tillgångar eller har du ett juridiskt ombud som överförmyndare, brukar ju var vanligast så? Och när du köpte hästen så var väl din biologiska pappa i livet så köpet måste ju medgetts av honom!?

Som Tussinussen skrev har du ingen kontakt med socialen? Ta kontakt med dom så kan dom hjälpa dig att få stöd av någon annan vuxen. Du har inga mor eller farföräldrar i livet som du kan vända dig till för att få stöd och hjälp? Och för att lösa problemet fram tills dess att du blir myndig så gör som någon tidigare skrev, försök att hitta fodervärd eller delfodervärd på din häst.

Hoppas att du hittar någon som du kan få hjälp av i denna situation.

Hör gärna av dig om du vill, Kicki :)

Det är så här att jag är 17 (snart 18) och bor i fosterfamilj ...

jag köpte en ponny för 25 tusen efter att min ricktiga mamma dött .. fick sån här förpansion .. hon var sjk visade det sig hon hade kronisk bronkit så hon fick stå ett halv år .. sen dog min pappa och jag orkade inte med att ha häst då så lånade ut henne

NEJ jag har bott här i 15 år och dom säger att jag är som deras riktiga

Jag får inte ihop historien riktigt. Hur länge har du haft hästen? Och hur länge har du bott hos dina fosterföräldrar?

Jag får inte ihop historien riktigt. Hur länge har du haft hästen? Och hur länge har du bott hos dina fosterföräldrar?

Barns föräldrar behöver ju inte vara avlidna för att deras barn ska bo i fosterhem, finns många tråkiga anledningar till det tyvärr.

TS - hoppas det löser sig. Verkar vettigast just nu att fortsätta ha ponnyn på foder, tills du skaffat ett extrajobb så du kan försörja den själv, känns det som.

Förstår att du inte vill bli av med din häst.

Förutom din stallhyra så kommer ju hästen att
kosta mycket mera, verkning och skoning av hovar
var 8:e vecka är inte billigt, veterinärvård mm.
Sammantaget så kommer hästen att kosta mycket mer.
Om du lägger ihop allt som hästen behöver på ett år
och delar det med årets tolv månader så kommer
du upp i en betydligt högre månadskostnad.

Föreslår att du tar kontakt med din handläggare
på familjehemsgruppen och pratar om det här.
Det kan hända att de kan bistå med pengar
till det här.

För det första är du ju snart myndig, så då kan de ju inte lägga sig i vad du gör med din häst, men jag tycker ändå du borde snacka med socialen eller en advokat....

Håller tummarna för dig!

tack så jätta mkt alla som gett mig bra tips .. det känns lixom litte överdrivet att polisanmäla honnom ... men måste jag så gör jag det .. hon är ju min häst och jag älskar henne !! jag funderar på att hoppa av skolan och jobba på heltid då har jag ju råd med henne :) .. jag ska ha kvar henne punkt slut :) ...

hmm ja det går ju men hon är speciel att rida :crazy: så dom som har lånat henne nu kan inte rida henne tex .. och ingen mormor lr farmor heller för den delen :o .. men jag ska inte ge mig iaf jag ska ha kvar henne om det så är det sista jag gör :love:

Tack så mkt :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 707
Senast: Lhas
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 695

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka