Snälla hjälp mig?

M

MissJanna

Hej..

Det är så här att min lilla Sunniva fick kattungar vid midsommar, och nu har en av dom tydligen blivit könsmogen(Samtidigt som Sunniva löper) Jag väntar på att min kompis ska hämta den ena kattungen, vet inte riktigt om han har kunnat para sig riktigt med Sunniva.. Men det jag vill veta är kan kattungarna(Om hon nu skulle bli på tjocken) få missbildningar?
 
Sv: Snälla hjälp mig?

Vid så kraftig inavel ökar risken för ärftliga sjukdomar/missbildningar hos avkomman, ja. Du kan kastrera Sunniva omedelbart eller ge henne en abortspruta om du inte vill ha eventuella kattungar. Det kan ju finnas vissa problem med att hitta hem till så inavlade kattungar.
 
Sv: Snälla hjälp mig?

Hur gamla är kattungen?
Om du tror att han är tidig könsmogen varför ej separera dem? Det var jag tvungen till då min ca 15 veckors hane börade sätta på sin halvsyster då hon löpte, sen även sin mor. Han blev kastrat vid 4 månaders..

Ja starkt inavlade kattungar kan bli missbildade, allt behöver inte synas de kan även vara reccessiva sjukdomsanlag som dubbleras och kattungarna blir sjuk.
 
Sv: Snälla hjälp mig?

Gå och kastrera mamman omgående, så blir det inga ungar alls, och det blir betydligt billigare och bättre än att ta hand om en kull till. Det är också hög tid att kastrera ungen nu.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 874
Senast: Badger
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 081
Senast: Red_Chili
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp