Snälla hjälp mig vid inkallning :(!

R

RealRelation

Har en 9 månaders finsk lappkille.

Nu tycker man att han borde komma vid inkallning, det gör han bara när han själv vill dock.

Jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig till eftersom han tar straff på lek.

Vi har godis och leksak, visst funkar det, speciellt inomhus.
Ibland ute på gården, i skog och ängar men inte alltid.
Vi har tränat det rätt mkt men utan godis orkar han bara inte lyssna.
Ibland men sällan, speciellt då han är på en gård eller ställen där han känner sig hemma (verkat ha lock för öronen)

Man ryter så stämbanden spricker, då kan det ta en liten stund sedan kommer han kanske lunkandes, halvvägs oftast.
Då tar jag honom i örat och säger att det är fel att inte komma direkt- detta tips fick jag höra av en mkt duktig hundinstruktör.
Men oftast tar han det på lek, biter mig (blir stressad) och blir nästan ännu värre!

Springer man ifrån han kan han komma men då springer han inte med en utan förbi en och sedan skiter han i mig, jaha vi sprang åt ett annat håll hej då! Så det funkar inte på honom. Och speciellt inte på de dagar på gårdar han känner sig hemma i eller men andra hundar.

Är han inte intresserad av mig eller de andra familjemedlemarna den stunden så funkar inget! Kan kommer då han har lust.

Varje gång han har kommit har vi berömt en massa, gett godis och leksak.

Lock för öronen blir det väldigt ofta med andra hundar, då är det rent av omöjligt. Då är godis o leksaker skit.

Hur ska jag bära mig åt :( Jag känner bara en ilska inom mig vid såna här träningstillfällen, för han lyssnar sällan.

Sedan kan jag inte ha godis jämt och ständigt, vi har haft det så ofta men han ska ju inte bara komma för godiset, han ska komma för mig!

Har ni några tips? (kunniga). Han är ju så himla lättlärd och så annars..men inkallningen är största problemet, och hur kan man visa att något är fel då han tar den hårdaste bestraffningen som lek?:confused:

Hjälp mig o min hunds framtid!
 
Sv: Snälla hjälp mig vid inkallning :(!

Jag är ingen expert, men som jag ser det så gör du för det första fel som bestraffar när hunden kommer, sen kan du ju fundera själv på hur roligt det är att komma till en matte som vrålar och låter arg..?

Gör det hela till något positivt istället, busa och ropa med glad och "bebisspråkröst" och beröm massor när hunden kommer. Även om det tar en liten stund till att börja med. Bli inte arg när hunden kommer till dig, då blir ju det negativt att komma.
Sedan kanske du skulle gå någon kurs och få hjälp med problemet om du inte reder ut det själv.
 
Sv: Snälla hjälp mig vid inkallning :(!

Inget som jag testat själv men det var någon som sa till mig att torka lever i ugnen och använda vid inkallningsträningen. För det är smaskens.

Sen så är jag inget hundtränarproffs, men jag tycker du ska ge blanka i vad tränaren sa. Om hunden tillslut kommer så tar du den i örat för att den inte var snabb nog? Nix nix nix, då blir det ju dumt att komma om man kommer på det för sent! Dvs. lyssnar man inte först och sedan bestämmer sig för att lyssna så får man skit för det? Eller håller du inte med mig?

Med min galning brukar jag ha godis i fickan, olika gott allt från torkad kyckling till vanliga hundmaten, han får oftast godis+röstbelöning men jag byter ibland ut det mot enbart röstbelöning och om han inte kommer kliver jag fram direkt (inte börja skrika eller vänta uatn direkt reaktion, för han hör när jag kliver fram och börjar oftast få dåligt samvete så fort han vet att6 jag blivit sur) och tar antingen i örat och deklarerar att så får man faktiskt inte göra utan man ska komma direkt (gör det ganska sällan, men man ser på honom om han behöver det eller inte) eller läser paragrafer a la Anders Hallgren (oftast). Sen går jag iväg, säger kom nu och berömmer med rösten om han följer med (gör han inte det är det bara att börja om från början) säger sedan varsågod och kallar in efter bara några steg, kommer han blir det mycket mycket beröm annars gör man om hela proceduren igen.

Ladda med en stor portion tålamod, träna till vardags, i vardagliga situationer och låt inte humöret ta överhanden, blir du arg tycker hunden att du är superkul och då är det inte konstigt att han tar bestraffning som lek. Gör inte misstaget att bara träna på appelplanen, då får du en hund som kommer fantastiskt på brukshundsklubben men skiter blanka i dig när du går morgonpromenaden.

Godis skulle jag rekomendera tills han börjar lyssna, då kan du trappa ner lite i taget...
 
Sv: Snälla hjälp mig vid inkallning :(!

När hunden är så pass gammal är det svårare. Om man kör med metoden att kalla in och sedan direkt tokspringa åt andra hållet redan från början tycker jag dock att det brukar funka.

Jag tror verkligen inte på att skälla på hunden när den väl kommer, det är ju vad man vill ju? Min kompis kör med detta vilket resulterar i att hunden inte vågar komma fram till henne utan cirkulerar på ca 3m avstånd och nästan kryper utmed backen, hur kul är det?
Visst ska man inte berömma dem massor när de segat sig, när min hund inte kommer direkt brukar jag bara säga ett kort "bra" eller liknande.

Då jag har en Berner funkar godis utmärkt för mig. Jag skiljer på ett casual "kom nu" och "Hit". "Hit" reserveras för när jag VERKLIGEN vill att hunden ska komma och det fort. När jag ropat "Hit" får hon ALLTID godis, när jag ropar "kom" får hon dröja en aning och behöver inte tokspringa, då brukar jag nöja mig med ett "duktig" och klappa om henne och bara godis ibland..

Många bruksmänniskor hävdar att godis är fel för att "hunden ska lyda ändå" men varför göra det svårt för sig? Jag känner några som har Berner som gått SM i lydnad och bruks (mest spår), de tränar alltid med godis..
Min moder, som är uppfödd på brukshundsklubb frågade dem när de tog bort godiset (eftersom man inte får ha det på plan), svaret blev "Tar bort???", godiset används som motivation och de tycker sedan att det är roligt att göra som husse säger på plan utan godis.
Det är alltid lika kul att se deras hundar på "rutan" då de springer fram till konen och nosar efter godiset på toppen : ))
 
Sv: Snälla hjälp mig vid inkallning :(!

Som andra redan påpekat gör du ett STORT fel som bestraffar hunden när den väl kommer.
Det är ju rätt givet att den kopplar inkallning- kommer - bestraffning = INTE roligt.

Gå tillbaka ett par steg i träningen.
Kalla på hunden när det är dags för mat. När den kommer, beröm massor och varsågod här får du mat.
När det är dags att gå ut på promenix, kalla på hunden, beröm - varsågod vi ska ut och gå!

Istället för att släppa lös hunden när du inte har koll på den, börja träna på ,inkallning i kopplet.
 
Sv: Snälla hjälp mig vid inkallning :(!

svarar alla.

Jo jag tyckte också att det skulle vara dåligt som bestraffning men tydligen lärde sig isåfall hunden att komma när de ville om man inte gjorde det.
Men det där har ja inte kört med länge, bestraffning.

Han har varit lika seg o okoncentrerad förut.
Vi har gått valpkurs och aktivitetsdag där vi skulle få lite hjälp,
Detta med bebisspråk å sånt var jag duktigast i gruppen på så jag vet vad det innebär, men de tyckte heller inte jag skulle använda så mkt med lek o stojj eftersom han har väldigt lätt att stressa upp sig. Så jag skulle träna på att inte vara FÖR glad, men det är jag ändå, lite grann ;)

Visst håller han koll på mig då han är lös ute och så, men han vill inte gärna komma på mitt kommando, utan kommer när han sj vill.. om jag då drar i pinnar och en massa så kommer han såklart..men om ni visste vad vi har gjort detta, väldigt mkt..han borde ju förstå någon gång och han vet att han ska komma men busar bara bort det eller står o glor.
Godis goids snart blir han fet, jag tycker en hund ska komma utan godis också, vi har förminskat det ibland o.s.v
Man ska börja med godis o lek, det vet jag.. men efter så lång träning o tid så tycker man det borde bli resultat.

Det jag behöver är ett nytt träningssätt.. annars får jag helt enkelt vända mig till en instruktör.
 
Sv: Snälla hjälp mig vid inkallning :(!

Jag håller med ovanstående om att man ska göra sig roligast i världen för att hunden ska vilja komma på inkallning. Men ibland händer det att det inte funkar på alla hundar. Jag hade lite problem med motivationen på min hund och jag fick vara lite hård för att få han att förstå att det jag säger är ord och inga visor;)

Om han inte ens reagerade när jag ropade "hit" så stampade jag foten i backen. Kom han inte då heller så gick jag och hämtade han i nackskinnet och bar han till platsen jag stod. Ibland gick jag fram till han och lutade mig över han och såg arg ut, då lägger han sig på rygg och jag ser till så att han ligger där en stund, sen går jag därifrån och ropar "hit". Kan lova att en fjäskigare hund får jag då leta efter.
Jag är absolut inte stolt över att jag lärt in inkallning på min hund med dom här metoderna men inget annat funkade. Nu är han superduktig och snabb i inkallningen och självklart får han godis och mycket mycket beröm när han gör rätt:love:

En sak bara som man aldrig får göra tycker jag, det är att straffa hunden när den väl kommer till dig eller om den tittar på dig när du ropar. Min hund tittade inte ens åt mig då jag ropade och det var då jag gick fram till han. Tittar din hund på dig när du ropar men struntar i att komma så måste du nog öva dig på att bli roligare och inte straffa hunden.
Har du provat med en boll eller annan leksak?
 
Sv: Snälla hjälp mig vid inkallning :(!

Jag hade problem med min förra hund ett tag då hon tyckte det blev en så kul tafattlek när man inte kom.. Hon hoppade omkring i lekställning och jag var så arg att jag började gråta.
Löste detta genom att ha henne lös med spårlina (fastnar förvånansvärt lite o buskar och snår) så hon märkte att matte alltid får tag på en även om hon är längre ifrån..
 
Sv: Snälla hjälp mig vid inkallning :(!

ja jag brukar också stampa med foten, gjorde det ett antal gånger idag men backen lät inte så mkt.
Det är en annan sak på bron, där låter det kabooom! Då kan han komma..saaakta.

Ja kan också gå fram o skälla på han så han lägger sig ner men oftast försöker jag vara glad, hoppa å spralla mig men nej han har kommit på mitt lurendrejeri;)

Hmm.. ja.. svårt det där.. ja jag kan ta pinne o allt möjligt, visst kan han komma då men vi har ju kört med detta så länge, det är dags att försöka komma utan sånt.

Om ni visste vad äckligt mkt beröm han jämt fått då han kommit, sen är han så bortskämd så det kanske är därför han spelar kung och kommer o går när han själv vill:p
 
Sv: Snälla hjälp mig vid inkallning :(!

Kom på en sak jag brukar göra:idea:
När han kommer på inkallning så går vi ibland tex fot en bit innan godis/beröm. Kanske kan var nått att prova så det inte blir samma mönster hela tiden. Hunden får ju inte bli uttråkad och du kan ju variera med sitt, ligg, fot osv så hunden inte alltid vet vad som ska hända.
 
Sv: Snälla hjälp mig vid inkallning :(!

Fel med bestraffning när han kommer e mot dig.

Det finns många knep att testa.
Först måste du träna kontakt övningar. Så du har fin kontakt med din hund.

Du har godis med i skogen. jumm godis i träd buskar. Gör det i början så han ser vad du gör och blir intresserad. Sedan jummer du svårare. Då söker han upp dig för du gör något kul. Kontakten blir bra.
Man kan jumma sig när han inte kommer. Brukar fungera bra.
Fungerar inte detta börja från början med koppel. Sedan lina.
Träna kontakt övningar.

Min 7 mån tik lyder så j""kla bra. Jag ropar hit vipps så kommer hon sitter fot direkt.
Hon är nog den lättaste hunden jag haft.Lycka till.

Kolla pogrammet hundskolan godkväll tv 2 på nätet. De har många tipps där. Ställ frågor om du vill.
LYCKA Till
 
Sv: Snälla hjälp mig vid inkallning :(!

Spring och gömm dig för honom! Det gjorde jag med våran rottis. Tillslut blir de bra oroliga kan jag tala om. Och då börjar de leta runder eller i alla fall springa åt det håll man försvunnit.
När han hittar dig - massor med berömm!!

Vet inte om det är rätta sättet, men jag tycker att det fungerar bra.
 
Sv: Snälla hjälp mig vid inkallning :(!

Jag har aldrig bestraffat min hund när han kommer emot mig, men det kanske inte var till mig du skrev?
Sen heter det gömma;)
 
Sv: Snälla hjälp mig vid inkallning :(!

Min hund brydde sig inte ens som 9 veckors valp om jag gömde mig för honom. Han är av den uppfattningen att han klarar sig alldeles utmärkt själv, speciellt utomhus där allt är så roligt.
Fast har man en mindre självständig hund, eller en mer orolig/nervös så brukar det ju fungera.
 
Sv: Snälla hjälp mig vid inkallning :(!

Jag har aldrig bestraffat min hund när han kommer emot mig, men det kanske inte var till mig du skrev?
Sen heter det gömma;)

Jag vet inte om du menar mig?
Jag skrev inte till dig utan trådskaparen
Felstavning visst alla kan göra fel.
 
Sv: Snälla hjälp mig vid inkallning :(!

Fast enligt ditt inlägg skrev du till Athos...

Du ska använda den användares svarsknapp som du tänk svara !
 
Sv: Snälla hjälp mig vid inkallning :(!

Okej fel av mig. Men skrev bara hur man kan träna hunden.
Jag svarade på svars knappen
 
Sv: Snälla hjälp mig vid inkallning :(!

Vi har lekt kurragömma ända sedan vi tog hem honom, skitkul =)! Och han är jätteduktig! Skulle ta o bli en spårhund kanske haha ;) Det trista nu är att man hinner inte gömma sig, han håller koll på vart man går precis hela tiden.

Men idag hittade han ett rådjursben och sket totalt i när jag ropade eller gömde mig, jag la mig till och med på marken för då brukar han undra vad jag gör och komma, tjoahde och fjollade till mig men ne.. så jag gick dit med baska steg.. dumma vovve.
Sedan såg jag att en klöv fastnat i munnen på honom som han försökte få bort, min gubbe =( kunde inte ta bort de där för han kunde inte vara stilla o de var för mörkt så vi sprang hem.. men han tjoade hela vägen, hoppade hit o dit..
Så när han hittar saker att bita o lukta på, då finns inget annat!!

Men som sagt försökte jag leka kurragömma idag med men nee.. det går inte, man måste vara två, en får hålla och den andra springa iväg. Men det är ju inte lika roligt, han ska ju känna sig lite ensam och (oj då vart tog hon vägen)

Tränade inkallning, han hade en stövel som han bar runt, den va skitkul så ja använde mig av den.. och hundgodis, pinnar var inte lika roligt.. och när jag tjoade och hoppade runt som en kanin brukade han titta på mig med stöveln i mun med minen (vad sjutton håller du på med)

Svårt det där med inkallning, mamma och jag försöker verkligen ta så mkt råd det bara går.

Tänk om han kunde komma på inkallning lika lätt som han kan sina trix!
 
Sv: Snälla hjälp mig vid inkallning :(!

Tänk hur du kan träna NEJ också. Hur kan du bryta honom? Hur kan du få honom att lyssna? Jag brukar vara den som börjar i positiv ände, men jag tycker att ni allt har försökt och han visar bara fingret åt er. Börja med övningar i koppel. Gå förbi matskål, kasta boll, passera andra hundar. "Hit" och så "nej" om han inte lyssnar. Kommer han inte på inkallning i alla situationer när han är kopplad 1 meter ifrån dig så kommer det aldrig att fungera när han är lös heller. Han behöver troligtvis styras upp och få några få men glasklara regler. Jag brukar tycka att vanlig lydnadsplans-lydnad är en bra början för att börja få kontakt med varandra. Du bestämmer, du belönar och du rättar in honom i ledet. Utifrån den positiva kontakten kan ni sedan börja jobba vidare med den allmänlydnanden.

Trix är en bra början! Hur har ni jobbat med dem? Hur har ni gjort för att han inte ska göra fel? Hur kan ni applicera den lärdomen på inkallning?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 609
Senast: fixi
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 790
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Är det någon annan som varit med om samma problem? Bor på en stor gård med cirka 200 kor. Därmed är det MYCKET kodynga, diverse pellets...
Svar
10
· Visningar
1 107
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp