Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Eftersom det är ganska lång för er dit så finns det en sida där alla svenska NH-tränare står uppskrivna. Det kanske finns nån nära er!
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Han är uppenbarligen livrädd. (Så sparka för guds skull INTE tillbaka, som någon galning föreslog här!) Kanske har han dåliga erfarenheter sedan tidigare. Sparkar han bara när man lyfter bakbenen?

Jag hade försökt vänja honom med terapi, om du förstår vad jag menar. Det tar lång tid, men det finns ingen annan väg. Börja med att känna på benen, klappa, smeka (om han inte är kittlig), ta överallt på hela hästen. Du ska kunna känna var som helst utan att han ska bli orolig. Klappa och beröm när det är okej. Var lyhörd för hans öronspel, om han tycker att något är otäckt. Använd "hovlyftaren" genom att bara lägga den om hoven i början. Ha en medhjälpare som kan klia på hästen under tiden, klappa och lugna. Lyft framfötterna om det är okej. När det känns som om han litar på dig igen, försök lyft bakbenet med "hovlyftaren". Var lugn och uppmuntrande hela tiden. Ta lite åt gången. Låt det ta tid. och använd bara hovslagare som du litar på, som inte förlorar humöret. Du kan också träna på att spola benen, all beröring är bra.

Hoppas att det löser sig!
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Det är faktiskt inte så galet som det låter att sparka tillbaka. Det är bara att tala samma språk som hästarna gör och förstår. Tycker sedan också att man kan hålla sig för god att kalla folk för korkade och galningar. Olika åsikter måste man få ha utan risk att bli ärekränkt!
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Hej!
Jag har samma problem som Ammon och undrar om du kan berätta vad "hovlyftaren" är? Bild?

MVH Mayara
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Det är faktiskt inte så galet som det låter att sparka tillbaka. Det är bara att tala samma språk som hästarna gör och förstår. Tycker sedan också att man kan hålla sig för god att kalla folk för korkade och galningar. Olika åsikter måste man få ha utan risk att bli ärekränkt!

Det ÄR fullständigt galet. Det finns ingen logik i det alls, särskilt inte som hästen uppenbarligen har råkat ut för något mycket traumatiskt. Ska man bestraffa det då? Och öka obehaget ännu mer? Bortsett från det faktum att det är rent livsfarligt. Jag skulle vilja påstå att hästar förstår hästar bättre än vi människor gör. Det här är ett solklart uttryck för obehag och rädsla, och om man vill försäkra sig om att hästen ska fortsätta sparka ska man använda våld. Dessutom HADE TS faktiskt lyckats en gång genom att vinna hästens tillit - innan olyckan inträffade - inte genom att sparka tillbaka.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Hej!
Jag har samma problem som Ammon och undrar om du kan berätta vad "hovlyftaren" är? Bild?

MVH Mayara

Monty Roberts använder sig av en sådan. Jag tror man kan beställa en sådan från www.montyroberts.com. (och han använder ALDRIG våld, ska jag tillägga till alla som tycker att det är en effektiv metod).
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Att säga att någonting är galet kan jag gå med på. Däremot att kalla folk för galningar för att de inte har samma upplevelse som du tycker jag är lågt!
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Att säga att någonting är galet kan jag gå med på. Däremot att kalla folk för galningar för att de inte har samma upplevelse som du tycker jag är lågt!

Okej, då formulerar jag om det och säger att det är galet i så fall. Men rådet var så ansvarslöst att jag häpnar, ärligt talat.
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Ursäkta, men det här måste jag få klarhet i!

Om folk kunde svara på sina egna inlägg ist för att lägga sig i vad alla andra skriver och kommentera det, så hade det vart mycket lättare.
Jag trodde att diskussioner (inkl forumen på Buke) innebar att man läser och svarar på varandras inlägg! Att bara svara på sina egna och "inte lägga sig i vad andra skriver" förefaller ganska meningslöst. :confused:

Har jag missuppfattat vad diskussioner på Buke går ut på? I så fall förstår jag, varför en del skriver så konstig här. :cry:

LIA
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Som sagt, som du redan vet, finns det nog mer problem i förhållandet än just hovlyftningen. Jag funderar lite på Om du MÅSTE lyfta fötterna varje gång? Ibland räcker det kanske med att bara ta på dem, smeka, klia o fixa? och när du lyfter, var noga med att ge tillbakja hoven INNAN han börjar bråka o försök att släppa den mjukt om det är möjligt. Öva såsmånigom på att knacka med en hammare, om det inte funkar på hoven, så slå hammren i en vägg bakom så att det blir ljud iaf som kommer bakifrån. Tror tyvärr inte att det finns nån direkt snabblösning, varaktigt resultat tror jag man uppnår genom långsiktigt arbete. Hoppas verkligen det löser sig!
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Tack!
Trodde ett tag att jag var helt fel ute. ;)
Delar din uppfattning vad man bör göra istället och varför.

LIA
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Tack!
Trodde ett tag att jag var helt fel ute. ;)
Delar din uppfattning vad man bör göra istället och varför.

LIA

Jag tycker att du har fullständigt rätt! :bow: :bow:

Min princip är att man ska vara mer än 100 % säker på vad orsaken är till ett beteende innan man tar till fysisk bestraffning. Annars riskerar man att göra problemet ännu värre än det var från början och helt förlora hästens tillit. Jag är övertygad om att i det här fallet är det nog bara lugn, tålamod och mjuk hantering som hjälper i längden.
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Jag måste bara skriva att jag inte tycker våld e en bra lösning... Vi människor kan aldrig mäta oss i fysisk styrka med en häst..Däremot så kan vi använda huvvet för å "överlista" hästen eller vad man ska kalla det.
Jag tycker att du ska fortsätta som du gjorde innan olyckan hände, det kommer ta tid men du e helt klart inne på rätt spår!
Lycka till!
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Hej Ammon...
du har min medkänsla. Lånade själv en 4-åring på prov och hon var helt ohanterad. Tog du upp hovarna fram så lade hon sig ner på knä och tog du upp bak så kickade hon. Frågade om hovslagaren om råd för att förbereda inför verkningen och han sa att jag skulle testa att släppa benet fram så hon drog i backen, gjorde det men hon fortsatte med sina fasoner... Höll på ett bra tag men sen beslutade jag mig för att hon fick flytta hem till sin matte...
Det som inte är speciellt kul efter det här är att jag blivit riktigt osäker på att lyfta bakbenen på hästar... bara väntar på en kick. Så det är nog nyttigt för de som föder upp unghästar att läsa såna här inlägg så de tar hanteringen på allvar!
Har inga vidare tips men önskar dig lycka till!
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Hej Ammon...
du har min medkänsla. Lånade själv en 4-åring på prov och hon var helt ohanterad. Tog du upp hovarna fram så lade hon sig ner på knä och tog du upp bak så kickade hon. Frågade om hovslagaren om råd för att förbereda inför verkningen och han sa att jag skulle testa att släppa benet fram så hon drog i backen, gjorde det men hon fortsatte med sina fasoner...

En unghäst som faller på knä fram har mycket dålig balans, skulle jag gissa. Det gjorde min unghäst som 2-åring, hon kunde helt enkelt inte stå med ett ben i luften. I dag går det bra. Jag tror alltså inte att det var en olat, hon försökte nog.
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Hej!

Den går inte att beställa eftersom den tydligen är individuell för varje häst.
KICKING RINGS
Not for sale: Monty often refers to kicking rings in his demonstrations and we receive frequent requests for them. These should be custom made for the individual horse’s feet, conformation, etc., and therefore we do not sell them. However, complete information is available on how to make them in Monty’s book, “From My Hands to Yours,” on pages 155 – 157.

Kan du beskriva mer ingående hur den är gjord eller har någon vänlig själ boken och kan scanna in beskrivningen till mig?

MVH Mayara
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Jag tycker mig ha hört/läst någonstans att man kan ta tex ett repgrimskaft och lägga runt karleden på hästen så att man kan stå bredvid och be hästen lyfta (framåt-uppåt blir det ju då) utan att riskera sparkar. Och strular det är det lätt att släppa ena änden så är hästen fri. Kanske man kan testa?
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Det är faktiskt inte så galet som det låter att sparka tillbaka. Det är bara att tala samma språk som hästarna gör och förstår. Tycker sedan också att man kan hålla sig för god att kalla folk för korkade och galningar. Olika åsikter måste man få ha utan risk att bli ärekränkt!

Tack så mycket! :bow:

Jag tycker det är fruktansvärt dåligt att man inte ska kunna skriva vad man tycker utan att bli kallad massa nedvärderande saker (detta är INTE att diskutera som vissa kallar det). Olika metoder fungerar på olika hästar, men hade någon av mina hästar sparkat åt mig hade jag utan tvekan sparkat tillbaka, sen har jag ju haft alla sedan dom var små och dom vet så väl vad som gäller, det är väl en annan sak om man inte riktigt känner hästen och vet hur den reagerar.
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Ursäkta, men det här måste jag få klarhet i!

Jag trodde att diskussioner (inkl forumen på Buke) innebar att man läser och svarar på varandras inlägg! Att bara svara på sina egna och "inte lägga sig i vad andra skriver" förefaller ganska meningslöst. :confused:

Har jag missuppfattat vad diskussioner på Buke går ut på? I så fall förstår jag, varför en del skriver så konstig här. :cry:

LIA

Spela inte dum, du fattar vad jag menar.
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

*knapplå*

Tror nog att det bara är att börja om från början. Tycker nog att det du gjorde förra gången lät väldigt bra och framför allt säkert.

Vad man kan göra är att sedera hästen lite så att man tar udden ur den värsta stressen. Oftast så blir det en ond cirkel. Hästen tycker det är obehagligt och stressar sen stressar den mer för att det är obehagligt osv.

Kan mycket väl tänka mig att det är en salig blandning av anledningar. Den kan tex ha haft ont och kickat. Blivit rädd pga av det och fortsatt kicka. Sen har den upptäckt att man slipper ha hoven i luften om man kickar. Tillslut så är det en blandning av rädsla, smärta och ouppfostran.

Du behöver antagligen hjälp av någon som är duktig på problemhästar och det har du ju även konstaterat själv. Hoppas du hittar någon.

Min hovslagare som har skott hästar i många, många år har ett litet knep som till min stora förvåning faktiskt fungerar på vissa hästar. Har inte en aning om varför det fungerar.

Han tar helt enkelt ett tungt rep som han hänger i taket. Det skall hänga så att det nuddar sidan och benet på hästen där man skall sko. Om man tex skall sko vänster bak så hänger man repet så att det ligger mot vänstra skinkhalvan och mot vänster has och hov.

Har som sagt ingen aning om varför det fungerar. Skrattade gott första gången jag såg det men till min stora förvåning så fungerade det. Skall dock tillägga att det fungerar inte på alla hästar men förvånansvärt många.

Mvh

Tora
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 141
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 112
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 585
Senast: super
·
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 849
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp