Snälla Hälp mig....

K

kriss

Jag har ett problem,har nyss börjat med en ny häst och än så länge håller vi bara på med markarbete.För att dra en lång historia kort gick det väldigt bra i början.
Han följde mig lungt när vi går i paddock,faller för de tryck jag ger,ryggar ja allt sånt.Longering var lite krångligare men nu när jag var ute sist med han så stegrar hästen,vänder om från mig hastigt o sparkar i luften...Vad ska jag göra.Springer gärna in på mitt revir,och när ja markerar sticker han iväg..har kört fast helt nu och vet inte vad jag ska göra,Han har varit med om otrevligheter för länge sen så det är så svårt att veta hur hårt ja kan säga till.Är det ren osäkerhet eller testar han mig.

Så tacksam för svar
God Jul&Gott Nytt år /Kriss
 
Börja med att fråga dig själv om du blir rädd när han gör så här. Blir du det låt någon annan ta vid.
Hästar lurar man inte i första taget.

Är du inte rädd, så kan du du nog gå på rätt hårt, för testar dig gör han, och den kampen måste du vinna.
Tänk bara på att en bra ledare ALDRIG är elak, utan ledande.
 
tack för svar,rädd blir jag lite när han vänder om så plötsligt,känner jag likadant nästa gång skall ja be någon annan hjälpa mig/Kriss
 
Ja ta hjälp. Det är inget att skämmas för utan tvärtom.
Det är vi hästägare/skötare/tränare som ber om hjälp som får ut mest av vår häst. Att inte våga fråga eller be om hjälp kan i många fall sluta farligt, då hästen under en längre tid fått bete sig illa då är den farlig även för sig själv och inte bara för sin omgivning.

Problemet med din häst är att han känner att du blir rädd, detta utnyttjar han och godtar inte dig som ledare.
Problemet kommer inte att bli bättre av sig själv, utan gör något...
 
jag hade samma problem med en hingst en gång vid longering. Allt detta berodde på att jag stog i fel position, därigenom drev jag honom till att vända och stegra sig med mera...bara min främsta axel vred sig lite för mycket mot honom tvär nitade han.. så mitt tips är att kola över vilken position du står i
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 685
Senast: LenaH
·
Hästhantering Min valack 11 år har gått i en flock med en trygg och klok äldre ledarvalack samt två ston. Han kan flockspråk o har varit en schysst...
Svar
1
· Visningar
858
Senast: Grazing
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 222
Senast: LuckyMe
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 240
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp