snäll cler round bana för ridtravare

zilla

Trådstartare
Hur bör en clear round bana se ut ? hur många hinder ?

jag har en ide men ... känner mig lite osäker då jag ska bygga en hel bana ..till en träningstävling för bara travare.

Sv: snäll cler round bana för ridtravare

Lätta clear round banor brukar var typ långsida-snett igenom så att säga. Och utan speciella relaterade avstånd. Kolla på vilken lokal tävling som helst i stort sett i de lägsta klasserna så får du lite idéer.

eller skriv ut din idé på banskissen så kanske man lättare kan hjälpa dig.

Det räcker med 7-8 språng. En clearround bana tycker jag inte ska ha för "läskiga" hinder eller för snäva svängar.

Vart i norra stockholm bor du förresten? :)

Ska man bygga en enkel bana för låga klasser så finns några enkla rktmärken.

Långsida, snett igenom, långsida, snett igenom är en av de vanligare kombinationerna att sätta upp hinder på låg nivå.
6-8 hinder och språng dvs inga kombinationer. Minst 6 galoppsprång mellan hindren och inga konstiga hinder som ex hinder uppbyggda av extremt korta bommar så att de blir smala och svåra att sikta in en vinglig häst på.

Längdhinder bör vara enkla och inte bestå av parallelloxrar utan mer av hinder med stigsprångskaraktär vilket även är ett utmärkt hinder nummer ett på en bana eftersom de är enkla att rida an på och ger en bra språngkurva dvs ett bra flyt som man förhoppningsvis kan ta med sig runt resten av banan.

Åh, jag önskar jag kunde vara med! Men du bor för långt bort!

sabbet skrev:
Det räcker med 7-8 språng. En clearround bana tycker jag inte ska ha för "läskiga" hinder eller för snäva svängar.

Vart i norra stockholm bor du förresten? :)

jag bor i sigtuna ..men tävlingen ska vara på solvalla.

11 juni ...proppen finns på hemsidan xxx.ridtravare.xxx:angel:

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 324
Senast: Lady_S
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 534
Senast: Raderad medlem 149793
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
972
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 432
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar