Snacktråd

gadriel

Trådstartare
Vi har ju ingen tråd för allmänt körsnack, det måste vi ju ha :) Kul att se vad folk gör med sina körhästar sådär till vardags och så.

Själv har jag tömkört min nya häst för första gången som jag köpte i lördags. Gick jättebra, han lyssnade så fint på rösten, försökte vända ett par gånger men det var inte alls svårt att få honom att gå på framåt igen.

Jag körde ju honom när jag kollade på honom förra veckan men vill lära känna honom lite först på hemmaplan innan jag sätter honom i vagn.

100511.jpg

Så vad händer hos er?

Sv: Snacktråd

Bra idé!

Såååå söt Guling du har köpt! :love::love:
Hoppas du får mycket glädje av honom.

Själv börjar jag bli lite nervös. Tänkte försöka tävla den 13 juni :crazy: men jag vet ju inte hur man gör på en körtävlig :o
Får nog ta hjälp innan jag anmäler mig!

Här händer det inte mycket tyvärr. Drunknar i jobb just nu, men på torsdag tänkte jag ta mig ut och köra båda killarna en sväng. Nästa vecka lär jag inte hinna, för då har jag också mycket jobb. Efter den veckan sätter vi igång som vanligt. Då går de nog på bete också :D

Istället för att skapa en ny tråd bara för att jag skall få gnälla av mig lite så gnäller jag här istället. Varning för långt gnölinlägg:

Idag, efter en veckas ivrigt väntande så kom då slutligen min nybeställda sele som gammelmannen skall ha. Glad i hågen hämtade jag ut paketet och skyndade mig hem för att prova. Kanske skulle jag få ta mig en liten premiärtur med ponnyn ikväll....men så blev det inte :(

När jag packade upp selen så tänkte jag genast att "Stämmer detta verkligen, denna ser ju ut att vara exakt lika stor/liten som den jag redan har?". Men eftersom jag vet att mitt ögonmått har en otrevlig benägenhet att misstämma så hämtade jag in ponnyn från hagen och la selen på honom. Utan att ens försöka spänna bukgjorden så kunde jag genast konstatera att selen verkligen inte skulle komma att passa, det fattades minst 20cm...*suck*

Efterkontrollerade då att det var rätt storlek; Jadå, SHET stod det på däckelremmen. Jämförde med den andra selen jag har; MSHET....ok, detta var ju inte bra...inte bra alls..

Jag mätte då återigen bukomfånget på ponnyn, kunde det vara så att jag uppgett fel mått till butiken? Nix, inte det heller, rätt mått stod på beställningslappen. Ett sista försök att undersöka om det var den mänskliga faktorn, mätfaktorn som felat; Jag spände bukgjorden på yttersta hålet på båda selarna och la dem på en filt på stallgolvet. Plockade så fram måttbandet och mätte innermåttet...å då fick jag mina misstankar bekräftade: Båda däcklarna hade exakt samma innermått, trots två olika storlekar :eek:

Nu är butiken underrättad och jag kommer att få göra mig omaket att returnera selen och bekosta returfrakten. Sedan får jag vänta ytterligare ett par veckor om jag vill beställa en sele i en större storlek.

Allt detta bök (och extra kostnader) trots att jag innan jag beställde selen bad butiken noga mäta måtten och jämföra dem med min ponnys mått innan jag säkert beställde..

Usch vad jag är på dåligt humör nu, jag som verkligen hade sett fram emot att få komma ut med vagnen i det fina vårvädret :(

Kul initiativ!
Här händer det inte mycke heller. Tanten har fått ta det väldigt lugnt i drygt 2 veckor nu då hon opererade bort resterna av en vargtand som spökade. Vargtänderna slogs tydligen ut :eek: när hon var 4-5 år gammal hon e nu 10 så den har ju suttit o irriterat ett bra tag , stackars lillgumman o "alla" som sagt att hon e knäpp :angel: o bara "jävlas" med bettet.
Väntar tålmodigt att hon ska läka så vi försiktigt kan börja vänja in henne med bettet igen, lär bli den låååånga vägen med att bara låta bettet ligga i mun medans jag kör/tömkör på hacket så hon inser att bettet inte gör ont längre, skönt jag ställt in hela tävlingssäsongen så vi får ta det i långsam takt.

Sen e även matte lite trött/lat just nu då hon har en liten en i magen som tar ganska mycke energi :angel:

Här händer det inte mycket tyvärr. Drunknar i jobb just nu, men på torsdag tänkte jag ta mig ut och köra båda killarna en sväng. Nästa vecka lär jag inte hinna, för då har jag också mycket jobb. Efter den veckan sätter vi igång som vanligt. Då går de nog på bete också :D

Vadå bete :eek: vår sommarhage har inte ens tina fram klart :confused: nu blev ja nästan sur...:p

Vissa har redan släppt här nere :) Vi brukar släppa i slutet på april, sedan klarar sig mina shettisar på betet tills oktober :D

Så idag hittade jag till buke igen. Jag är lite "periodare" när det gäller detta stället, det brukar bli som idag, att jag hamnar här för att jag har tråkigt och måste sitta inne pga sjuka barn, och de är rätt så friska av sig.

Jag har satt igång min lilla herre, vi har varit ute och kört en del, samt varit iväg på agilitytävling. Tömkörningen går bra som aldrig förr, och efter vintervilan så klaffar äntligen mellantraven och han länger fint på steget. Äntligen så som vi har jobbat med det tidigare.

Häromdan packade jag ner smörgåsar och barn i flakvagnen och så tog vi en tur till sjön och fikade.

Jag ska strax visa bilder, ska bara plocka ut dem från kameran.

Vilken fin fjording! :love:

Själv sitter jag och våndas lite - vi tävlade i lördags (dressyr och precision) och nu på lördag ska vi vara med i en klubbtävling i tömkörning och agility. (Jag har ju en shettis.) Jag våndas för att jag inte har hunnit träna så mycket tömkörning det senaste halvåret och för att jag inte har kommit ut med vagnen mer än i måndags den här veckan. Jag kommer alltså att ha en PIGG liten ponny på lördag! :D Hon som i normala fall, när hon INTE har en massa överskottsenergi, är svår att hänga med i tömkörningen... :crazy: (Vi ska tävla tömkörd precision och tömkörd agility, och det första tror jag kommer gå hur snabbt som helst om jag bara lyckas springa med utan att snubbla! Och så ska man hinna styra också...)

Tidigare i veckan byggde jag och min inneboende en vippbräda i alla fall, så lite agilityträning har det blivit. Med betoning på lite! ;) Jag uppdaterar efter tävlingen och berättar hur det gick, men personligen förväntar jag mig ingenting annat än total katastrof på grund av överpigg ponny! :D

Lite bilder. Vi åkte ner till en nybyggd rastplats nere i byn. Barnen lekte och hade kul och hästen mumsade på friskt vårgräs.
Bild 1
Bild 2
Bild 3

Är det någon som vet om det blir körtävlingar i västsverige i sommar (s älvsborg & angränsande län)? Jag skulle så väldigt mycket vilja åka ut och tävla i dressyr, och kanske precision och maraton. Har ju provar brukskörning men det blir ju kanske inget om man inte skaffar en lättare vagn för det ändamålet.

Bra idé!

Såååå söt Guling du har köpt! :love::love:
Hoppas du får mycket glädje av honom.

Själv börjar jag bli lite nervös. Tänkte försöka tävla den 13 juni :crazy: men jag vet ju inte hur man gör på en körtävlig :o
Får nog ta hjälp innan jag anmäler mig!

Tack :) Han är hittills väldigt snäll iaf :)

Men gud va kul! *avis* Vill också gärna testa på att tävla när jag lärt känna Lillen (som vi valt att kalla gulingen) lite. Ska försöka orka tömköra en stund nu ikväll.

Tycker inte alls att du ska betala frakten när dom lovat ett mått och sen skickar ett annat, förstår att du är upprörd :mad:

Kul att det går framåt med din kille :) Låter mysigt med körturen, längtar till jag kan köra med maratonvagnen igen, men vill lära känna honom lite först innan vagnen åker på. Han är inte körd med fyrhjuligt innan men så cool som han är så lär det inte bli några problem.

Tack :)

*skratt* Är väl kul med lite energi ;) Men även om hon är pigg så är dte ju alltid bra träning att komma ut lite och lite inspiration till att hålla träningen igång hemma :)

Åh, vippbräda skulle jag också vilja ha till mina, har du någon bild?

Hade velat göra någon liten bro och lite andra grejer att tömköra/köra/rida på/genom.

Har tömkört Lillen idag igen. Körde uppe på vägen för att pejla lite med trafiken och så. Gick kanonbra, han brydde sig inte om bilarna (vilket han inte heller skulle göra enligt uppfödaren) och lyssnade fint.

Gjorde mycket halt, igångsättning i skritt och trav. Gjorde lite serpentiner över vägen i både skritt och trav (ja, jag kommer bli vältrimmad :D). Han är lite stel i böjningen men har inte gått något i vinter så det är ju naturligt, får bli en hel del longering och AR-träning från marken också så han mjukas upp.

Lillen är ett passande namn!
Härligt att tömkörningen gick så bra.

Jag har laddat upp ett par bilder till från lördagens premiärtur.
Tänkte köra ikväll men vi har storm här nere i söder så jag valde att rida i stället :p

2045816710059748183S600x600Q85.jpg

2258785630059748183S600x600Q85.jpg

2092441920059748183S600x600Q85.jpg

2697920150059748183S600x600Q85.jpg

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 113
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 019
Senast: Bison
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 973
Senast: Sesca
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 375
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar