Sv: Snacktråd
Istället för att skapa en ny tråd bara för att jag skall få gnälla av mig lite så gnäller jag här istället. Varning för långt gnölinlägg:
Idag, efter en veckas ivrigt väntande så kom då slutligen min nybeställda sele som gammelmannen skall ha. Glad i hågen hämtade jag ut paketet och skyndade mig hem för att prova. Kanske skulle jag få ta mig en liten premiärtur med ponnyn ikväll....men så blev det inte
När jag packade upp selen så tänkte jag genast att "Stämmer detta verkligen, denna ser ju ut att vara exakt lika stor/liten som den jag redan har?". Men eftersom jag vet att mitt ögonmått har en otrevlig benägenhet att misstämma så hämtade jag in ponnyn från hagen och la selen på honom. Utan att ens försöka spänna bukgjorden så kunde jag genast konstatera att selen verkligen inte skulle komma att passa, det fattades minst 20cm...*suck*
Efterkontrollerade då att det var rätt storlek; Jadå, SHET stod det på däckelremmen. Jämförde med den andra selen jag har; MSHET....ok, detta var ju inte bra...inte bra alls..
Jag mätte då återigen bukomfånget på ponnyn, kunde det vara så att jag uppgett fel mått till butiken? Nix, inte det heller, rätt mått stod på beställningslappen. Ett sista försök att undersöka om det var den mänskliga faktorn, mätfaktorn som felat; Jag spände bukgjorden på yttersta hålet på båda selarna och la dem på en filt på stallgolvet. Plockade så fram måttbandet och mätte innermåttet...å då fick jag mina misstankar bekräftade: Båda däcklarna hade exakt samma innermått, trots två olika storlekar
Nu är butiken underrättad och jag kommer att få göra mig omaket att returnera selen och bekosta returfrakten. Sedan får jag vänta ytterligare ett par veckor om jag vill beställa en sele i en större storlek.
Allt detta bök (och extra kostnader) trots att jag innan jag beställde selen bad butiken noga mäta måtten och jämföra dem med min ponnys mått innan jag säkert beställde..
Usch vad jag är på dåligt humör nu, jag som verkligen hade sett fram emot att få komma ut med vagnen i det fina vårvädret