Snacktråd

Sv: Snacktråd

Vad tog de för dem där då? Eller förreste, jag kan ju faktiskt kolla själv istället för att vara lat och fråga dig :p Jag var in på Bauhaus häromveckan och såg att de hade kopplingar där på båtavdelningen, tror att priset låg runt 80 spänn om jag inte minns alldeles galet.

Adapters behöver man om man överfallslinor eftersom de inte har några hållbara dragringar att fästa snabbkopplingarna i.

Adpaters gör en händig svetsare av några överblivna rörstumpar väldigt enkelt.

Vi har köpt våra på Börjes och de är kanon och billigast tror jag. Sådana som används med båtar brukar ofta vara av något mässinglikt material och är inte speciellt hållbara.

En dum fråga, vad är överfallslinor?
Har de adaptors på Börjes också, för jag hittade inga på hemsidan.
Börjes har ju två olika storlekar på snabbkopplingar, räcker det med den minsta till småhästar (shettisar)?

Senast ändrad:

Åh, jaså det är så? De jag såg var dock inte mässing, utan de såg exakt likadan ut som de som Drive Out säljer. Fast de kanske är annat material ändå.
Synd isf, för jag skulle velat ha kopplingarna nu och jag hade vägarna in till stan nu i veckan :(

Biltema tror jag det är som säljer snabbkopplingar. Där brukar det stå ut hur hållbara dom är, alltså hur mycket vikt dom tål. Man vill ju inte ha för veka grejer.

Bra trådiniativ! Kommer garanterat fortsätta följa den här tråden :)

Tävlingsdebuterade i år och ska köra lagserien, så säsongen är fullspäckad med tävlingar. Inte riktigt vad jag planerade i jan/feb men så tyckte tränaren att det var dags att ge sig ut så då blev det så. :D
Årets säsong är tänkt som träning för hästen som inte är så gammal än och inte minst för mig! Resultaten blir en bonus och det viktigaste är att hästen trivs och tycker tävlingar är kul.

Biltema tror jag det är som säljer snabbkopplingar. Där brukar det stå ut hur hållbara dom är, alltså hur mycket vikt dom tål. Man vill ju inte ha för veka grejer.

Tack för tipset :D
Kollade på deras hemsida och deras ena skothake klarar 2000 kg och ett schakel var lite olika men det räcker nog man har ett på ca 1200 kg.
Har ju "bara" shettisar som ska köras.

Ja det räcker definitivt med de minsta på Börjes om du har shettis. Vi kör med nordsvenskar och halvblod och vi har de minsta :) I maraton har vi dock de som är lite klumpigare eftersom det kan bli mer ryck där.

Här är en bild på överfallslina och hur man inte får fästa dem i snabbkopplingen utan här bör man ha en adapter mellan.

22399055.jpg

Här är en bild på överfallslina som sitter fast i svängeln (så som man får ha det på tävling) Se den lilla piggen som ska hålla linan på rätt plats.

22399087.jpg

Vi har dock ett par andra linor som används mest i tävling och de slutar med en D-ring i ändan som är tillräckligt hållbar så man fäster sanbbkopplingen direkt i den.

Här är en bild på överfallslina och hur man inte får fästa dem i snabbkopplingen utan här bör man ha en adapter mellan.

22399055.jpg

Vad är det som inte håller när man fäster draglinan såhär? En liten fundering bara, har själv fäst mina i den ringen och ingen har påpekat detta i funktionskontroll under tävling eller när jag kört för min tränare.

asterix_zaphir: Fin grabb du har :)

Gisburne: Kul att det gick så bra med tömkörningen, grattis :banana: Stort tack för bilden på vippbrädan :bow::bow:

MaddeLen: Kul att du börjat tävla, hoppas jag med blir så duktig sen :)

Idag har jag premiärkört med Lillen, gick superbra :) Draglinorna var dock på tok för långa så de vart inte så bra, ska fixa andra innan jag kör nästa gång. Vi körde iaf upp till grannen 4 km bort så fick han kolla in deras hästar och låna en box medan jag drack kaffe sen blev det hemfärd, lagom utflykt :)

100518.jpg

100519.jpg

100520.jpg

tack, visst är han fin :love:
Ni ser underbara ut och jag blir så avundsjuk på dig som kan ut och köra även om jag inte är så långt borta ifrån det :cool:

tack, visst är han fin :love:
Ni ser underbara ut och jag blir så avundsjuk på dig som kan ut och köra även om jag inte är så långt borta ifrån det :cool:

Ja det var verkligen härligt, särskilt som jag inte kört ordentligt på ett par år och har längtat så mycket. Nu får jag sätta fart med renoveringen (omlackning mm) av maratonvagnen så jag kan köra lite bekvämare :)

Ok, tack för bilderna :)
Jag hoppas Börjes har adapter hemma.

Är det dom som börjes kallar för linhållare? Hade ju varit smidigt om man kund eköpa både snabbkopplingar och adapters hos dom, hade också behövt iaf snabbkopplingar nu när jag har loksele (blir nog en idealsele sen, fick med lokselen så den får duga lite till).

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 137
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 037
Senast: Bison
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 973
Senast: Sesca
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 381
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar