Snacktråd sommarsäsongen 2012

Sv: Snacktråd sommarsäsongen 2012

Jag funderade också på om man skulle ta 80 sedan 90, då får man ju känna på banan en gång på lägre höjd och har kanske chans på kval i 90.

Men jag vill inte göra något dumt och sabba det fina förtroendet vi har nu, känns som att han kommer hoppa allt jag styr på, så jag måste vara försiktig så att jag inte styr på något vi inte reder upp...

Tror inte du behöver oroa dig för din häst.. Hermanstorp är såpass välbyggt och schysst, däremot finns en risk för att han blir trött om du hoppat 80cm innan och därmed inte kvalar pga en massa orsaker som trötthet kan orsaka. Jag hade inte startat min fyraåring (om jag hade haft någon) i 2 rundor iallafall.

Jag kommer starta min 6 åring i 90 häststilen iallafall, jag kan ta det piano... inget kval för honom ändå ;)

Senast ändrad:

För övrigt har ju allt gått åt pipan vad det gäller planering.. skulle startat tågarp med Pärlan men fan vilket väder, bestämde mig för att stanna hemma. Under Gärds helgen så jobbade jag vilket inte gjorde något då vädret inte heller var så bra ;)

Sen skulle 6 åringen terrängträna i måndags för att gå i styringe men regnet bara öste ner så det blev inställt och då kan vi inte rida i styringe utan då får Pärlan gå debutant där istället som har terrängtränat.

Så första start för 6 åringen kommer bli stilterrängen då.. i 90 klassen och Pärlan i 100 klassen.

Nåja 6 åringen ska gå hoppning nästa onsdag och det kommer bli en hel del hopptävlingar för honom framöver varvat med en och annan fälttävlan denna säsongen medans Pärlan i stort sett bara ska gå fälttävlan och ev, en och annan hopptävling.

Man ska vara rädd om sin hjärna, det är den enda man har.

*kl*

Hade återigen en otroligt inspirerande hoppträning igår, ny tränare igen. Känns bra att jag äntligen tagit tag i det här med att prova andra tränare, skulle ha kommit på det för typ 4 år sedan bara :grin:

Verkar som jag kanske får en sadel såld också och då kan jag lägga de pengarna i en dressyrsadel så då kanske det kan bli ordning på hästen såsmåningom med.

Funderar dock på om stilterrängen jag anmälde mig till blir av med typ 18 starter på hela dagen i alla klasser.. Känns lite lite?

Min är mer sån som blir trött, man märker på terrängträningarna att sprången blir sämre mot slutet och han behöver komma mer rätt på alla hinder, orkar inte trycka till och hoppa utifrån och kommer inte så snabbt upp om han kommer nära heller.

Har anmält till en dressyrtävling den 21a bara för att se hur han reagerar på tävlingsatmosfär också, sedan efter 4-5 maj ska han åka hem på "vila" - uteritter 3-4 gånger i veckan men ingen hoppning eller trimmning på bana.

Jag har ju en till 4-åring som jag ev tänkt kvala, men vill helst undvika så långt det går att åka med dem på samma tävlingar, så det blir ju lite pusslande...

I morgon ska vi till Udden och träna för Linda Algotsson! Chatsi känns fräsch och glad efter vilan i början av påskveckan.

Längtar! Och lite nervöst är det också.
Måste åka från stallet vid 06.45, uuuurk :eek:

Härligt! Vad roligt :banana:

Jag vill också till Udden jue :p skit att stora häst inte är igång och att lilla häst aldrig har sett ett terränghinder och att jag har en otäck visdomstandsböld i kinden och inte ens är på humör att åka på terrängträning. Argh!

Usch det där med tanden lät hemskt obehagligt!

*kl*

Idag var vi på hopptävling och min häst som var så dyr i förrgår när jag red dressyr var typ gratis idag. Hon var inte med mentalt för fem öre så vi rev och rev och hon sprang och var helt okontaktbar.

I morgon är det på't igen, känner mig lagom motiverad till det nu dock :p

kl

Min planering sket sig lite också, just som jag bestämt att anmäla till 90-terrängen så hade jag såklart förträngt det här nya licenssystemet...

Jag löste alltså bara endagarslicens till förra tävlingen och hade tänkt fortsätta göra det tills det går över i en årslicens automatiskt, man vet ju aldrig om något skulle hända så att det inte blir fler tävlingar. Men nu hade jag alltså inte löst någon ny licens och hade inte pengar inne på kontot till det heller... Så jag får vackert vänta tills måndag när pengarna kan komma in på kontot och betala 150 kr extra i efteranmälningsavgift... Så går det när man försöker vara snål :cool:

Sedan funderar jag på om man skall lösa kvalkort redan innan dressyrtävlingen eller vänta tills precis innan terrängen, kan ju vara att man behöver använda dressyren som kval, men hade ju inte tänkt gå "den vägen".

Lös kvalkort nu.. allt kan hända och det kanske blir så att du måste "gå den vägen" lite retsamt att missa dressyrkvalet pga en sådan orsak och vem vet du kanske råkar ut för extremt snåla domare på dom övriga dressyrkvalen och inte lyckas komma över 60%.. Jag menar det kostar ju inte mer att lösa kvalkortet nu?

Nej kostar inte mer, men hästen kaaaan ju hinna bryta benet i hagen under den veckan som går därimellan... Så brukar alltid vänta så långt det går, men det straffar ju sig ibland :o Och så kan man ju inte gå runt och tänka...?

Fast ska man tänka "tänk om" kan ju hästen skada sig så att man kanske hinner göra dressyr + terräng med kval och sedan får skada (eller hovböld som håller i i 3 månader, som sist :devil: ) och hopptävlingar med kvalklass brukar väl vara lite mer frekventa än dressyr och fälttävlans-dito...

Det blir en dyr månad, tur man har besparingar :p

Jag såg det, och den banan har vi tom tränat på ju :banana:

Så det kanske var någon mening med den här fadäsen, vi slipper kanske kuska upp till Hermanstorp :p

Öved kommer också att ha stilterräng i Juli :) Kanske fler hakar på!

Fast jag blir inte riktigt klok på de här klasserna, om man läser vad som står i proppen så har Humlamaden endast TH90, ingen ST90. Och ska man vara krass så är TH90 enligt TR endast öppen för hästar 4-6 år, eller ponnyer 4 år och över.

Men nu är där anmält massa äldre hästar också, kommer de också att behömas enligt "TH"? Kommer de i så fall starta utom tävlan, eller kommer de tävla på lika villkor mot unghästarna?

Nåja, bara jag får rida och får chans på att göra ett kval är jag nöjd... :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Barmarksdrag/canicross
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II