Snacktråd sommarsäsongen 2012

Sv: Snacktråd sommarsäsongen 2012

Ja jag är mest intresserad av att rida med klocka hemma i skogen :D Ännu hellre hade jag haft en pulsmätare! Funderar på om min egna är lätt att konvertera :p

kl

Var iväg och tävlingsdebuterade med liten bebis idag, mjukstartade med en LC:2 - Clear Round. Har inte känts så bra där hemma så hade inte några förväntningar alls. Men han gick bättre än han gjort på flera veckor, så jag är supernöjd! Även om det finns en del att jobba med såklart. Dock gjorde vi en "fio" och hoppade ut från dressyrbanan :o Fast domaren var snäll och gav bara felridning, så det blev 62,5% och rosett! :D

Nästa helg blir det 80-cm hoppning i Malmö!

Sicken liten buse! :D Kul ändå att du fick fullfölja och med såpass bra procent.

Just det, Malmö RK har ju "LD-10" nästa helg. Smidigt att börja så med din fina unghäst :laugh:

Duktig bebis! :D Hihi, vad roligt att han hoppade ut från banan.. han är väl så inne på att hoppa att han tog saken i egna händer ;)

*delvis kl*
Jag tränade på att rida innanför dressyrstaket igår, är nöjd. :) Pålle brydde sig inte om dressyrstaket, blommor eller något annat så det var ett stort plus! Däremot fanns det inge kräm i pålle direkt, han kändes väldigt matt/otaggad både på framridning o inne på banan. Då och då hittade jag lite dragläget o jäklar vad han gick fram då! :d Behöver verkligen hitta en stabilitet i min sits, han är så känslig o reagerar på det minsta jag gör. Kanske blir det för mkt signaler som han får som gör att han "stänger av"? Kändes ändå överlag mkt bättre än för ett år sedan, då han var som i en bubbla o jag fick ingen kontakt..

Han har varit så himla fin o framåt över vintern, men senaste tiden har han blivit "segare" igen. Kanske är det en kombination av pälsfällning, sadel som behövs stoppas om, för lite kraftfoder och att han faktiskt blir lite spänd o avstängd i tävlingssammanhang. Han fick fång för två år sedan (aldrig fått återfall) så därför har han en ganska skral diet så att säga. Han får just nu 8 kg hö, 0.5 kg Krafft Groov, 0.5 kg havre + mineraler. Ägaren ska se över foderstaten.

Jag tror nog att han mår bra av att få komma ut i skogen, hoppa o så småningom rida terräng. Känns som han skulle behöva komma ut o galoppera!

Jag har fått skäll av min dressyrtränare pga foderstat med för lite krut i, så nu får min havre. Det blir roligare att rida med lite energi att ta av. Min behövde knappt nåt kraftfoder alls i vintras när det var kallt dock...

*kl*

Idag var vi på terrängträning igen, och vi kan konstatera att poletten har trillat ner i huvudet på Chatsi! :bump: Hon galopperade på med eld i rumpan och letade efter hinderna, jag fick plötsligt börja bromsa ner tempot innan hinderna (innan har hon ju gått så långsamt att jag kunnat hoppa ur samma tempo som vi kom i). Svårt, men kul, hon tyckte verkligen att det var superkul! :banana:

Oki, då kanske det blir lite mera krut i hästen när han får i sig lite mera havre :D Det visar sig!

Härligt att det går framåt med din fina donna! :bump: Riktigt kul att se eran utveckling ska du veta! :)

Fråga till alla: Vad har era hästar för foderstater just nu?

Vad har era hästar för foderstater just nu?

Mina har fri tillgång på hö, men räknar att det blir ca 10kg/dag (de är inte direkt tokiga i mat om man säger så... jäkla fullblod ;)) med följande värden: 77%TS , 7.8Mj och 52g smrp/kg foder.

Utöver det får Z:
Morgon: 1kg havre, 1kg D&H Build up Mix, 1kg Lucern (hackad).
Middag: 1kg havre, 1kg Lucern (hackad), 1dl Hippo Grow Breed mineral.
Kväll: 1kg havre, 1kg D&H Build up Mix, 1kg Lucern (hackad).

Lina:
Morgon: 1kg havre, 1kg Lucern (hackad), 1dl foderjäst.
Middag: 1kg havre, 1kg lucern, 1dl Hippo Grow Breed mineral.
Kväll: 1kg havre, 1kg Lucern (hackad), 1dl foderjäst.

Diesel:
Morgon: 3dl havre, 2dl betfor, ½dl foderjäst.
Middag: 3dl havre, 1dl Hippo Grow Breed mineral.
Kväll: 3dl havre, 2dl betfor, ½dl foderjäst.

Batman står ju inte hos mig och jag har inte helt hundra koll på exakt vad han får om jag ska vara ärlig, men har fullt förtroende för tjejen som har honom på foder. Vet att han får 3kg havre, 3kg groov 125, 1kg betfor och 3kg lucern/dag iaf.

kl

Var iväg och tävlingsdebuterade med liten bebis idag, mjukstartade med en LC:2 - Clear Round. Har inte känts så bra där hemma så hade inte några förväntningar alls. Men han gick bättre än han gjort på flera veckor, så jag är supernöjd! Även om det finns en del att jobba med såklart. Dock gjorde vi en "fio" och hoppade ut från dressyrbanan :o Fast domaren var snäll och gav bara felridning, så det blev 62,5% och rosett! :D

Nästa helg blir det 80-cm hoppning i Malmö!

Haha han hoppade ju inte ut som min utan smet väl ut genom öppningen.. det gjorde min innan han hoppade ut.. han skulle bara ut från det hemska:D

Vi har haft en hektiskt vecka annars.. först tävlingen med mörkgrå i lördags på Styringe..sen i tisdags i väg till småland i ödebygden utanför växjö för att lämna min trailer som skulle bytas golv på och annat skit hos Åf.. sen kom hem på kvällen och fick rida ljusgrå för han skulle tävla hoppning på onsdagen.. sen äntligen en vilotorsd sen på fredagen körde jag ner med Hille för att rida igenom programmet och rida lite dressyr.. Hille som bara går i skogen nuförtiden.. sen på lördag fm var jag och ljusgrå och terrängtränade på Hermanstorp på tränarutbildningen och sen på em.. ner med Hille igen för att sedan igår vara med på en dressyrtävling .. och hinna jobba däremellan.

Nej, det var inget riktigt hopp, som tur var, men lite fick han skutta till för att ta sig ut :p och det står "hoppar ut" i protokollet ;) Fast för en dressyrdomare antar jag att det räknas som ett stort språng...

Peia och Cinna får samma mängd hö:
Morgon 2 kg
Lunch 2 kg
Insläpp 1 kg
Kväll 3 kg

I kraftfoderväg räcker det med havre. Peia får 5 dl morgon och insläpp, Cinna får 3 dl morgon och insläpp. Salt- och mineralsten i boxen för båda.
Unghingsten går ute. De tre ponnypojkarna får hö efter behov, 10-20 kg per dygn. Salt- och mineralsten i hagen.

Hmm... Leia behöver ingen havre, jag har inte lyckats köra slut på henne än...

Hon får ca 300 g vanlig müsli och ett par dl betfor morgon och kväll. Utöver det får hon ca 12 -15 kg hö (81% TS, 7.8 MJ och 71 g smrp/kg foder)

Fråga till alla: Vad har era hästar för foderstater just nu?

Jolie äter ungefär 10-12 kg hö (7,5 MJ, typ 34 smrp). Har halvfritt ute och så får hon 5-6 kg inne.

I övrigt äter hon:
1,5 kg Kvarnby lusernpellets
1 hg potatisprotein
0,5 l betfor
0,5 l vetekli

Tillskott: mineraler, salt, magnesium, e-vit med selen, morötter. För tillfället även bakjäst för magen då vi gått över till ett nytt parti hö.

Mina får ca 5 kg hösilage vardera inne och delar på mellan 17 och 20 kilo ute i hagen. Mer än så får jag dem inte att äta även om de säkerligen skulle behöva det.

Sedan får halvblodet (5 år) 1 kg av granngårdens baspellets delat på morgon och kväll samt betfor (hur mycket beror på om han behöver extra energi eller inte men mellan 1/4 och 1 krafft-mått torr) och 5 liter lucernhack på kvällen.

Fullblodet (10 år) får 1,5 kg av granngårdens avelpellets delat på morgon och kväll samt betfor (hur mycket beror även här på om han behöver extra energi och varierar inom samma givor som för halvblodet) och 5-10 liter lucernhack (beroende på hur mycket jag får honom att äta) på kvällen.

Bägge mina äter typ 8-9 kg hösilage (fast det är nästan lika torrt som hö) per dag.
Kamel som inte gör något direkt jobb äter ca 1,5 kg Krafft Grund + ett krafft-mått betfor fördelat på tre mål/dag. (När han är igång brukar han äta massor av havre istället för Krafft.)
Lilla häst som är i tävlingskondition äter ca 3 kg Krafft Grund + ett krafft-mått betfor fördelat på tre mål/dag. Och så brukar jag slänga till honom ca 0.5 kg Krafft Groov när jag har ridit.

Dessutom betar de oavbrutet typ 9.30-17 varje dag.

Tack till alla som svarat på min fråga om vad era pållar äter. :) Medryttarpållen får nu lite mera mat, så får man se om han får lite mera energi snart. Han kändes hyfsat bra i onsdags när jag hoppade honom lite. Något seg när jag bad om ökningar, men det kan ju vara så att vi behöver bli mer tajmade som ekipage också. Imorgon ska vi rida ut o galoppa :bump:

Ska tilläggas också att hans sadlar inte ligger helt optimalt, de ska kollas igenom av sadelmakare om någon vecka. Tror absolut att det har en betydelse för hans framåtbjudning. Vet bara inte vad man ska göra tills sadlarna är kollade.. får väl testa att rida barbacka :D kan ju vara intressant o se om det blir skillnad.

KL

Hmmm... Pga krångel med TDB fick jag inte iväg min anmälan i tid till Dagstorp:( Lätt klassen är nu full...

Någon som har koll på Dagstorps *-bana? Hur brukar den vara? Blev lite sugen på att testa:angel:

Då tog jag den platsen! Danke:bow:

Nu räddade du nog mig från att göra något dumt Rebecca:D Var sjukt sugen på att testa och rida den *!!! Men jag gör nog klokast i att ha lite is i magen:angel:

Haha va bra :D Ja, och gör det på en bana ni känner väl, för de har byggt om en massa på Dagstorp har jag förstått :)

Inte för jag tvivlar på er på något sätt, men ändå! :D Kom på att du inte har samma problem med nerverna som jag har så ni hade säkert klarat * galant :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka