Snacktråd katt

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo, fast att jag hade svårt att välja vilken typ av mat har ju inget att göra med vilket märke och vad jag vill att maten ska innehålla :). @Linta
Ville mest förklara varför jag skrev en massa även runt din nya frågeställning och inte bara ett svar på exakt den frågan.

Lättaste, enligt mig, sättet att få en torrfoderjunkie att äta mer blötmat är godare blötmat eller äckligare torrfoder. Eller helt enkelt inget torrfoder, permanent eller under en period. Mina katter gillar som sagt inte blötmat på tetra utan det är portionsförpackat i allmänhet och gourmet med sås i synnerhet som gäller. Står även massor i mina tidigare inlägg som jag tyvärr inte orkar kopiera åt dig via telefonen. :p

Säger samma som Marty.

Mina katter får bara följa med om vi ska vara borta en längre period. Vi brukar ordna kattvakt, turligt nog har i princip alla grannar katt så vi passar åt varann

Saken är väl den att han inte direkt är förtjust i andra människor och dom han känner och tycker om bor för långt ifrån för att bara komma förbi en stund..

Mitt mammahjärta känner väl att det bästa för honom vore att följa med oss ändå då vi kan låna min brors källarrum så vi och han kan bo där en natt.

Men ja, kluven.

Saken är väl den att han inte direkt är förtjust i andra människor och dom han känner och tycker om bor för långt ifrån för att bara komma förbi en stund..

Mitt mammahjärta känner väl att det bästa för honom vore att följa med oss ändå då vi kan låna min brors källarrum så vi och han kan bo där en natt.

Men ja, kluven.
Men en katt klarar sig utan en massa kel och mys i EN natt. Han behöver ju bara någon som ser till så att han verkar må bra och har fräscht mat och vatten och rensad låda. Han kommer troligen ligga och sova större delen som ni är borta. Åker han med kommer hans tid istället innebära stress och oro. Mina katter har svårt att slappna av när de är borta. Min ena brukar inte våga gå på lådan och knappt äta första dagarna. Känns hemskt att ta med henne då. Hon stortrivs hemma däremot!

Men en katt klarar sig utan en massa kel och mys i EN natt. Han behöver ju bara någon som ser till så att han verkar må bra och har fräscht mat och vatten och rensad låda. Han kommer troligen ligga och sova större delen som ni är borta. Åker han med kommer hans tid istället innebära stress och oro. Mina katter har svårt att slappna av när de är borta. Min ena brukar inte våga gå på lådan och knappt äta första dagarna. Känns hemskt att ta med henne då. Hon stortrivs hemma däremot!

Ja jag vet..
I julas när jag var borta en natt var min killkompis hos katten två gånger, när jag kom hem sedan hade han kissat i sängen flera gånger och det beteendet fortsatte han tyvärr med ett tag framöver :cool: Det är därför jag tvekar på att lämna honom också. (Nej inte för att det är "jobbigt" med kisseriet utan för att han verkar må dåligt över att han fick vara ensam mer)

Undrar lite på avmaskning. Folk säger så olika. Jag har inte sett mask i avföringen men ena katten slickar sig lite mer i svansen än vanligt. Kan lika gärna bero på att hon har bajsat lite smetigare när hon har gått på penicillin. Hon spyr ibland men det har hittills varit efter att hon ätit för hon äter fort och mkt om det finns. Men till frågan, när maskar ni?

Min primadonna åt också bara torrfoder förut. Och ingen annan sort än eukanuba duger längre än nån månad (då slutar hon äta helt och hållet, kattskrälle).
Men! jag har lärt henne att äta blötmat. Från början slickades det bara lite sås (gelé ratade hon helt). Men hon fick bara ett gäng kulor torrfoder om dagen (tillräckligt för att inte ta skada av för liten matmängd, men inte så hon blev mätt och lämnade skålen med mat kvar). Hon hade då fri tillgång till blötmat om dagarna (ville inte ha det stående framme över natten), och fick sina torrfoderkulor på kvällen. Det tog inte så himla lång tid innan hon började peta i sig nån blötmatsbit med såsen.

Numera blir hon alldeles galen när jag tar fram blötmatsförpackningen (bozita) om dom varit utan några dagar. Gourmetburkarna ger likadan reaktion. Det blir pipljud, hon springer runt benen på mig och står på bakbenen för att nå skålen innan jag ställt den på golvet.

Det kan vara värt att testa. Men se till att inte lägga fram för mycket blötmat åt gången, man behöver slänga en del under tiden (jag gav det till utekatter som passerade... bodde i lägenhet på bottenplan då och kunde lägga det i gräset) och katten vill mest troligt inte äta blötmat som stått framme hela dagen heller :)

Undrar lite på avmaskning. Folk säger så olika. Jag har inte sett mask i avföringen men ena katten slickar sig lite mer i svansen än vanligt. Kan lika gärna bero på att hon har bajsat lite smetigare när hon har gått på penicillin. Hon spyr ibland men det har hittills varit efter att hon ätit för hon äter fort och mkt om det finns. Men till frågan, när maskar ni?

Jag avmaskar när katten ser ut att må dåligt av masken vilket också är den rekommendation som råder i dagsläget. Man bör också skicka in avföringsprov så att man vet vilken typ av mask katten har om det är möjligt (det fungerar ju inte på en katt som gör alla sina behov ute). Man behöver alltså inte ens avmaska för att man har sett pyttelite mask i avföringen utan först om katten inte verkar må bra eller spyr upp/bajsar mycket mask.

Har din katt precis gått på antibiotika så tycker jag inte att du ska avmaska också för antibiotikan stör magen något enormt och att då ge avmaskning ovanpå det vilket faktiskt är ganska skarpt kan paja magen totalt. Däremot hade lite probiotika nog varit bra för kissens mage så att det blir en bra balans i magen igen.

Mina innekatter som får gå ut fritt men oftast bara är ute korta stunder har jag avmaskat runt 5-6 gånger på 15 år och då inkluderar jag de avmaskningarna de fick som ungar (de är uppvuxna i stall). Stallkatterna avmaskar jag vart tredje år ungefär eller om jag ser att någon av dem inte verkar vara helt okej eller om någon av dem hade spytt upp stora mängder mask. Då hade jag avmaskat allihop men det har hittills aldrig hänt. Om man ser det tredje ögonlocket så kan orsaken vara mask så då börjar jag alltid med avmaskning innan jag går vidare med veterinärundersökning om det inte skulle försvinna av avmaskningen eftersom om tredje ögonlocket syns så tyder det på att katten inte mår bra.

Jag avmaskar när katten ser ut att må dåligt av masken vilket också är den rekommendation som råder i dagsläget. Man bör också skicka in avföringsprov så att man vet vilken typ av mask katten har om det är möjligt (det fungerar ju inte på en katt som gör alla sina behov ute). Man behöver alltså inte ens avmaska för att man har sett pyttelite mask i avföringen utan först om katten inte verkar må bra eller spyr upp/bajsar mycket mask.

Har din katt precis gått på antibiotika så tycker jag inte att du ska avmaska också för antibiotikan stör magen något enormt och att då ge avmaskning ovanpå det vilket faktiskt är ganska skarpt kan paja magen totalt. Däremot hade lite probiotika nog varit bra för kissens mage så att det blir en bra balans i magen igen.

Mina innekatter som får gå ut fritt men oftast bara är ute korta stunder har jag avmaskat runt 5-6 gånger på 15 år och då inkluderar jag de avmaskningarna de fick som ungar (de är uppvuxna i stall). Stallkatterna avmaskar jag vart tredje år ungefär eller om jag ser att någon av dem inte verkar vara helt okej eller om någon av dem hade spytt upp stora mängder mask. Då hade jag avmaskat allihop men det har hittills aldrig hänt. Om man ser det tredje ögonlocket så kan orsaken vara mask så då börjar jag alltid med avmaskning innan jag går vidare med veterinärundersökning om det inte skulle försvinna av avmaskningen eftersom om tredje ögonlocket syns så tyder det på att katten inte mår bra.

Ok tack. Avvaktar då.

Jag har en honkatt som börjar gå bredvid lådan när hon har mask. jag har aldrig sett några maskar, men när hon blivit avmaskad så går hon på lådan som vanligt igen

Vad jobbigt det känns :(. Jag jobbar ju fortfarande 15 mil hemifrån(5 veckor kvar!) så jag sover 3 nätter borta varje vecka. Får sms av sambon att Sally går runt och jamar efter mig. Hon är så otroligt mammig. Jag får skäll när jag åker på morgonen. Springer runt benen och skriker. Ungefär samma visa när jag kommer hem. Då ska hon bara kelakelakela! Tycker så synd om henne. Skulle vilja förklara att jag måste åka men att jag kommer tillbaka och snart kommer jag hem på riktigt.

Min kompis har en innekatt som är lite mer än ett år, hon bor i radhus där katten får vara ute i sele. Hon frågade mig hur hon skulle gå tillväga om hon nu vill ge katten möjlighet att kunna vara ute som den själv vill och jag har ingen aning. Är det livsfarligt för katten att helt plötsligt gå ute som den själv vill eller vänjer den sig? :confused: Tänker på bilar, att hitta hem etc. Vore ju hemskt om den gick ut, blev skrämd och sen inte vågade sig fram/hittade hem igen

Sällar mig till skaran av kräsnakattägda :meh: Nikita och jag är inte riktigt överens om vad hon ska äta. Jag gick igenom 26(!) olika sorters blötmat innan vi kom överens om att Sheba bitar i sås - ej gele eller paté eller classic gick att få ner. Hon får idag lite torrisar (Applaws) och sedan Sheba. Tyvärr har hon börjat vägra äta sin Sheba - jag planerade det så att hon fick blötmat sedan gick jag till jobbet så jag inte hörde henne gnälla över att hon 'bara' får äcklig blötmat. :p Men på senare tiden har jag kommit hem till en nästan orörd blötmatsskål. Vågar inte riktigt slopa torrisarna så vet jag inte riktigt vad jag ska göra nu. Jäkla katt att inte förstå sitt eget bästa! :mad:

Min kompis har en innekatt som är lite mer än ett år, hon bor i radhus där katten får vara ute i sele. Hon frågade mig hur hon skulle gå tillväga om hon nu vill ge katten möjlighet att kunna vara ute som den själv vill och jag har ingen aning. Är det livsfarligt för katten att helt plötsligt gå ute som den själv vill eller vänjer den sig? :confused: Tänker på bilar, att hitta hem etc. Vore ju hemskt om den gick ut, blev skrämd och sen inte vågade sig fram/hittade hem igen
Jag omplacerade nyligen en av våra katter. Henne köpte jag när jag bodde själv i en lägenhet. Hon var innekatt tills hon var 1, sen fick hon springa ute under den sommaren, innan hon var innekatt ytterligare ett år. Detta gick väldigt bra med den katten och hon vande sig snabbt med att vara utekatt. Vi bodde dock på landet. Tror inte jag skulle våga ha utekatt inne i samhället oavsett. Har man en katt som fungerar som innekatt skulle jag nog fortsätta så. Blir bara jobbigt om man i framtiden skulle flytta till något mindre kattvänligt ställe.

Jag kan vara lite impulsiv ibland, trots att jag i de flesta fall är väldigt planerande och tänker efter. När jag skulle köpa ragdoll så skulle jag ha en blå. Ingen snack om saken, den skulle vara blå!

Så hittade jag en uppfödare som hade kattungar till salu. Alla var bruna. "Jag åker och tittar!" :banghead:

Samma kväll tingar jag en av de bruna kattungarna. :cautious:

Men vad spelar färgen för roll när det var en sån här goding som flyttade hit :love:
7d142b7fac591a7c34b9d361bcd872a9_zpsf0880328.jpg

Nästa ragdoll ska vara blå!! :D

@zassoo Hjälp vilken söt bild! Och jag förstår att att du tingar, de är ju så sjukt fina!

Jag försöker plugga, men det går inte så bra.
1. Jag har fastnat på Bukefalos.
2. Det ligger en kattunge på stolen bredvid och slår mig på ena benet.
3. Det sitter en katt på pallen bakom mig och jamar, hon vill ha annan blötmat till frukost.
4. Det står en katt på golvet och blänger på mig, jag har precis lyft bort henne från tangentbordet för 3711 gången idag.

Heja!

@sthu Det här var ju ett tag sen, hon fyller snart 2 men jag blev lite nostalgisk :angel: Försöker stå emot suget att köpa en till ragdoll... :cautious:

Haha kan man skylla på katten om plugget blir lidande? "Min katt satt på mina anteckningar så jag kunde inte plugga" :idea:

Jag kan vara lite impulsiv ibland, trots att jag i de flesta fall är väldigt planerande och tänker efter. När jag skulle köpa ragdoll så skulle jag ha en blå. Ingen snack om saken, den skulle vara blå!

Så hittade jag en uppfödare som hade kattungar till salu. Alla var bruna. "Jag åker och tittar!" :banghead:

Samma kväll tingar jag en av de bruna kattungarna. :cautious:

Men vad spelar färgen för roll när det var en sån här goding som flyttade hit :love:
7d142b7fac591a7c34b9d361bcd872a9_zpsf0880328.jpg

Nästa ragdoll ska vara blå!! :D
Fast din tjej är ju så otroligt söt så jag förstår att du inte kunde stå emot. Älskar timglasformade bläsar på mitted, eller över huvud taget mitted med bläs! Nu får jag snart en blå, mitted... dock ingen bläs :(. Men hon är rätt söt ändå :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 391
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
4 174
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej! Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig...
Svar
7
· Visningar
1 930
Senast: Sparksfly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama