Snacktråd katt

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hon slickar i sig såsen och äter inte resten. Mosad mat är inte intressant. Om du läste ordentligt så var det ett sista försök för att se om hon kan tänka sig att äta nånting annat, vi har inga planer på att utfodra henne med det. Varför en så mästrande ton?

Mästrande ton? Jag väljer att inte överdriva antalet smileys som man tydligen måste göra här för att inte uppfattas som arg. Intressant.

@Gimlan
Jag skulle nog börja med att byta torrfoder i så fall. Nu är det förvisso länge sen jag tittade bakpå en mjaupåse, men vill minnas att det är sjukt mycket spannmål och "sånt" i, jättegott säkert men inte så nyttigt. Så vill ni absolut ge torrfoder så byt till tex Acana, Porta 21 sensible eller Orijen. Kan ni lika gärna ge bara blötmat hade jag varit så taskig att jag hade tagit bort torrfodret en dag och sett om inte blötmaten blir mer spännande då.

Acana grassland är typ det godaste som finns enligt Sixten, så han äter lite mycket av det. :p så jag blandar med Porta som han inte gillar lika mycket men som är ungefär likvärdigt näringsmässigt. Sauron hade kunnat äta bara blötmat och varit lika glad för det. Dom har fri tillgång på både torr och blötmat. Icas portionspåsar är det som gäller här, mina katter gillar inte blötmat på tetra av någon anledning. Handlar vi nån annanstans än Ica så blir det gourmet, burkarna med sås i kartonger om 4. Det är lycka på burk.

@Gimlan
Jag skulle nog börja med att byta torrfoder i så fall. Nu är det förvisso länge sen jag tittade bakpå en mjaupåse, men vill minnas att det är sjukt mycket spannmål och "sånt" i, jättegott säkert men inte så nyttigt. Så vill ni absolut ge torrfoder så byt till tex Acana, Porta 21 sensible eller Orijen. Kan ni lika gärna ge bara blötmat hade jag varit så taskig att jag hade tagit bort torrfodret en dag och sett om inte blötmaten blir mer spännande då.

Acana grassland är typ det godaste som finns enligt Sixten, så han äter lite mycket av det. :p så jag blandar med Porta som han inte gillar lika mycket men som är ungefär likvärdigt näringsmässigt. Sauron hade kunnat äta bara blötmat och varit lika glad för det. Dom har fri tillgång på både torr och blötmat. Icas portionspåsar är det som gäller här, mina katter gillar inte blötmat på tetra av någon anledning. Handlar vi nån annanstans än Ica så blir det gourmet, burkarna med sås i kartonger om 4. Det är lycka på burk.
STOPP! Torrfodret är Applaws, blötmaten Bozita :)

Kattfan har visat sig vägra allt annat än torrfoder :laugh: Igår försökte vi ALLT. Mjukmat har hon fått varje dag sen hon kom, morgon och kväll. Hon slickar IBLAND av gelén. Är det sån utan slickar hon lite på. Men igår testade vi även: köttfärs, räkor, kyckling, krabba och slutligen när inget annat funkade - tonfisk. Hon luktar två sekunder sen är det bra :grin:

Hon får Mjau/Bozita. Finns det nån annan bra kattmat som kan locka en torrfodersjunkie?

(Min partner har även erbjudit henne skinka och ost. Icke då.)

Dricka vatten ur kranen är toppen däremot. Verkar som hon gjort det förr :)
Här hemma får jag faktiskt tvångsmata Sally för att hon ska våga prova på ny blötmat :o (=världens elakaste djurägare). Om jag bara tar lite på fingertoppen och drar mot tänderna på henne så brukar jag oftast få reaktionen "Men det här var ju gott faktiskt". Hon brukar bara gå fram, nosa lite och gå därifrån. Men hon är fortfarande väldigt kräsen när det kommer till mjukmat.

Royal canin påsar med sås går bra. Pussis påsar med sås går också bra. Hon hatar allt som är gele eller som ser ut som paté. Det som går bäst här hemma är Applaws blötfoder (den som är som riktiga bitar, ej paté). Schlesir har också sån mjukmat som går hem :). Vi helutfodrar ju inte våra katter med blötfoder, utan de får det bara någon gång per dag. Vet inte om man kan använda dessa sorter som helfoder (de senare är inte direkt billigast i stan heller)

Det som går bäst här hemma är Applaws blötfoder (den som är som riktiga bitar, ej paté).

Haha, jag köpte på mig ganska många burkar på Djurkompaniet efter att ha testat en burk som fick tummen upp... Nu äter ingen av dem något från Applaws... Det blev dyrt. Du kan ju nästan få ta över dem. ;)

STOPP! Torrfodret är Applaws, blötmaten Bozita :)
Bozita är bra blötmat och Applaws helt okej torrfoder. Prova gourmets små burkar med sås om ni vill att hon ska äta mer blötmat, annars behöver ni inte krångla så länge allt funkar imho. :) kan ju vara värt att prova mousse också.

Bozita är bra blötmat och Applaws helt okej torrfoder. Prova gourmets små burkar med sås om ni vill att hon ska äta mer blötmat, annars behöver ni inte krångla så länge allt funkar imho. :) kan ju vara värt att prova mousse också.
Jag har koll på foder, det är inte det. Mer bara ingen koll på hur man får en fluffig diktator att äta blötmat :p

En passande bild i sammanhanget :D

10485837_10152785139478514_6941677190316200987_n.jpg

Socker är helt hopplös med blötmat. Har hittills inte hittat en enda sort han äter (testat alla sorter i mataffären...). Det längst han kan sträcka sig är att slicka upp sås/gele på någon Pussi-sort, men inte mer än så. Anton är också kräsen, och det han äter i nuläget är Pussis sorter med bitar som ser ut som rivet/strimlat kött. De med pressade likformiga bitar går helt bort.

@Gimlan: Mina damer älskar Gourmet Gold och Sheba men bara de med sås, gelé är tydligen :yuck: Först slickas såsen bort och efter ett tag har bitarna försvunnit :p

Annars får de Eukanuba torrisar. De tycker om dem och de verkar må bra (Missia fick alla tummar upp av veterinären vid senaste besöket).

De är som sagt väldigt kräsna, de kan rata älgfiléputs om det inte passar just då... :meh:

Vad ENKELT det inte verkar! Jag skulle ha hållit mig till stackars hittekatter som äter ALLT! ;) (Hittade en katt gnagande på ett Digestive-kex, samma slukade en soltorkad tomat, annan slickade i sig pesto. Med tiden lärde jag mig att ställa undan mat...)

Jag har koll på foder, det är inte det. Mer bara ingen koll på hur man får en fluffig diktator att äta blötmat :p
Jaha, jag var kvar i det här:
Livet som kattägare är svårt redan innan kisse kommit hem: Torrfoder eller blötfoder? Har koll på alla fördelar med blötfoder, men är nära att falla för torrfodrets smidighet :nailbiting:
:)

Men då upprepar jag mig, gourmet med sås är lycka på burk för mina katter. Kan vara värt att prova mousse också om er katt är en sån som vill slicka i sig allt. Och kanske prova erbjuda bara blötmaten en dag och se om hon inte uppskattar den mer då. Äggula är väldigt uppskattat här hemma, går ju att gegga ihop med vad som helst. :)

Haha, jag köpte på mig ganska många burkar på Djurkompaniet efter att ha testat en burk som fick tummen upp... Nu äter ingen av dem något från Applaws... Det blev dyrt. Du kan ju nästan få ta över dem. ;)
Sally tål inte fjäderfän som det verkar, men är det någon annan smarrig smak så kan jag köpa dem av dig ;). Helt hopplöst att hitta blötfoder som hon gillar OCH som hon tål. Varenda sort är ju baserad på kyckling nästan, så de har vi fått plocka bort.

Jo, fast att jag hade svårt att välja vilken typ av mat har ju inget att göra med vilket märke och vad jag vill att maten ska innehålla :). @Linta

Sally tål inte fjäderfän som det verkar, men är det någon annan smarrig smak så kan jag köpa dem av dig ;). Helt hopplöst att hitta blötfoder som hon gillar OCH som hon tål. Varenda sort är ju baserad på kyckling nästan, så de har vi fått plocka bort.

Attans då, jag har bara den som är kycklingfilé. ;)

Attans då, jag har bara den som är kycklingfilé. ;)
Attans. I helgen rensade vi ut en fullproppad påse med massa olika sorters mjukmat och torrfoder som hon inte tål. Kändes verkligen som att kasta pengarna i sjön :(. Men de kom till sambons mamma så förhoppningsvis blir hennes katter glada.

Finns det inga katthem som ni kan ge maten till istället för att slänga? Jag brukar leverera ratad mat då och då till mitt lokala katthem. :)
Vi slängde ju inte vår mat, utan gav bort den till vänner istället. hade inte de velat ha de hade vi tänkt ge det till ett katthem.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 391
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
4 174
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej! Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig...
Svar
7
· Visningar
1 930
Senast: Sparksfly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama