Snacktråd katt

Status
Stängd för vidare inlägg.
7 dagar sen jag officiellt blev kattägare! :love:
Fick med världens mest otippade grej i köpet. Förra ägare frågade om jag ville ha hennes pris hon fått vid en utställning. Ja visst! sa jag, Alltid kul med priser!

Eh. Jag har fått hem väärldens största pokal!! Den är säkert 40 cm hög! Min katt blev tydligen 2:a Avelshona vid Årets Katt 2013! Nu kan jag iofs ingenting om utställningar, men om vi ska döma storleken av pokalen så känns det som en bedrift! Hon är tydligen champion också, såg jag i hennes papper. Vad nu det betyder. :D Numera är hon visserligen kastrerad så allt sånt kvittar väl, men är ändå lite stolt över min kisse. :)
Det är en bedrift! Årets katt är en poängtävling kan man väl säga, resultaten under året räknas ihop och på årsmötet(tror jag) presenteras årets katter. Championtiteln får katten efter tre cert(lite enkelt=klassvinnare) i öppen klass. Katter får ställas ut som kastrater också, om du skulle få feeling. :D

Det är en bedrift! Årets katt är en poängtävling kan man väl säga, resultaten under året räknas ihop och på årsmötet(tror jag) presenteras årets katter. Championtiteln får katten efter tre cert(lite enkelt=klassvinnare) i öppen klass. Katter får ställas ut som kastrater också, om du skulle få feeling. :D

Ooooh! Har aldrig varit på utställning och vet inte om hon är "fin" som kastrat. Men kul att veta att jag har en eventuell rosettplockare hemma! :D

Ooooh! Har aldrig varit på utställning och vet inte om hon är "fin" som kastrat. Men kul att veta att jag har en eventuell rosettplockare hemma! :D
Har hon blivit placerad i årets katt är hon naturligtvis fin, även som kastat. Jag tycker det är kul att ställa ut. Som kastrat "börjar man om" så att alla katter går i lägsta klassen, även fast de tagit högre titlar innan. Sen jobbar man sig uppåt :). Efter tre cert blir katten Premier (motsvarigheten till champion alltså) och går upp en klass.

Har hon blivit placerad i årets katt är hon naturligtvis fin, även som kastat. Jag tycker det är kul att ställa ut. Som kastrat "börjar man om" så att alla katter går i lägsta klassen, även fast de tagit högre titlar innan. Sen jobbar man sig uppåt :). Efter tre cert blir katten Premier (motsvarigheten till champion alltså) och går upp en klass.

Men hon har ganska mycket kastratmage.. och det känns inte så fint? Men jag har hört att man kan få bort det? Hur fit ska en utställningskatt vara? Jag får känslan av att hon är lite för tjock? Fast jag tycket hon är fin i hullet, förutom kastratmagen. Är det svårt att ställa ut katter? Hundutställning verkar vara så himla knepigt med hur de ska få och springa and whatnot.

Men hon har ganska mycket kastratmage.. och det känns inte så fint? Men jag har hört att man kan få bort det? Hur fit ska en utställningskatt vara? Jag får känslan av att hon är lite för tjock? Fast jag tycket hon är fin i hullet, förutom kastratmagen. Är det svårt att ställa ut katter? Hundutställning verkar vara så himla knepigt med hur de ska få och springa and whatnot.
Nu har jag aldrig ställt kastrat (än), men jag kan tänka mig att domarna har lite överseende med kastratmagen, så länge de inte är feta. Kattutställning är lite rörigt men inte speciellt svårt. Du ska se till att katten kommer till domaren men sen sköter sig det mesta av sig själv.

Skickar med en liten länk om kattutställning. Uppfödaren du köpte henne av kan säkert också en del. Det är alltid bra med en "mentor" när man ska börja ställa ut. Jag själv hade inte det och första utställningen var rätt rörig och jag missade att min katt skulle tillbaka till domaren för nominering :). Men det löste sig det med.

http://www.katter.nu/bra-saker-att-veta-for-en-forstagangsutstallare/

Livet som kattägare är svårt redan innan kisse kommit hem: Torrfoder eller blötfoder? Har koll på alla fördelar med blötfoder, men är nära att falla för torrfodrets smidighet :nailbiting:

Mina katter är ursnéa på vädret. Först regnade det, sedan snöade det och nu, när det äntligen är uppehåll, så droppar det från taket och dimper ner stora snösjok från träden.

De tjatar om att få gå ut var femte minut och blir p-offed när de upptäcker att det är samma skitväder som minuterna före.

Dricker era katter från konstiga ställen? :confused: Min innekatt har tillgång till två vattenskålar - sin egen och hundens. Dom duger ibland men oftast går han till köksvasken eller duschbrunnen (?????). Varför? Massa äckelpäckel i duschbrunnen!

Har den senaste veckan suttit i min säng istället för någon annanstans om kvällarna och lilla Alice har varit supernöjd med att hon har kunnat ligga bredvid mig :love: Hon är verkligen bäst den katten!

Min ena katt är verkligen en bekymrad en. Vi har gett henne penicillin i tablettform. Första dagarna gick bra, sen spände hon till sig som f. Pappa lyckades lägga tabletten i ost. I dag gjorde jag samma sak men jag var nog sämre på att göra paket för hon tog den nätt och jämt. Spydde så klart upp den. Vägrade ta en ny så det var bara att ta det med handduk och trycka ner den. Men ensam är det inte jättelätt. Fräste och fick ut ett par klor som hon tack och lov bara la på min hand. När tabletten var nere höll jag kvar henne, pratade vänligt med henne innan jag släppte. Sen går hon kvar hos mig och låter mig klappa. När jag sen sätter mig går hon runt och morrar, jätteorolig. Det är tungt mentalt men nu låter jag henne bara va en stund. Skönt att det var sista dagen.

Dricker era katter från konstiga ställen? :confused: Min innekatt har tillgång till två vattenskålar - sin egen och hundens. Dom duger ibland men oftast går han till köksvasken eller duschbrunnen (?????). Varför? Massa äckelpäckel i duschbrunnen!

Min älskar att dricka ur vattenpölar och hinkarna jag har vid takrännorna :meh: De kastar sig på det vattnet som om det vore dyraste champagnen. Jag har två vattenskålar inne som jag oftast byter två gånger om dagen. Man känner sig verkligen uppskattad :cautious:

@Emuliiaa En av våra katter älskade att dricka ur kranen. Alltid när man borstade tänderna kom han in och satte sig vid handfatet och väntade tills vi satte på en liten stråle så kan kunde stoppa in tassen i vattnet och rikta strålen in i munnen. Vet iofs flera katter som gör så, men han gjorde det verkligen _varje_ kväll! Fick han inte dricka så blev det ett jävla liv sen! :D

Nikita har en vattenfontän, två drickskålar och en mugg på skrivbordet bredvid datorn - hon propsar på att vatten kan man bara dricka ur mattes glas, helst också välta omkull det med tassen. Allt byts flera gånger per dag.

Men ja, duschbrunnen är favon, hur äckligt som helst där :meh: och jag tänker inte göra rent brunnen varje dag så att det ska bli fräschare för Nikita. Ibland är det tur att katter är söta...

Jag har gått och fått en förkylning och idag började min hosta. Lilla Alice dock, hon stirrade på mig när jag gick ut i köket för frukost som om det var mina dödsrosslingar(!) man hörde :o Vi har inte varit så sjuka sen hon kom hit så det är möjligt att hon aldrig sett en sjuk människa :p

Haha dom som säger att det är lättare med katter än hundar har aldrig haft katt.
Passar katterna hemma hos päronen. Och de har sina tydliga åsikter och krav på mig.
Dock släpper jag inte ut eller fodrar på natten vilket min far gör ibland och det upprörde den rastlösa och hungriga katten i natt.

Livet som kattägare är svårt redan innan kisse kommit hem: Torrfoder eller blötfoder? Har koll på alla fördelar med blötfoder, men är nära att falla för torrfodrets smidighet :nailbiting:

Blötmaten är värd besväret. Risken att katten blir överviktig eller drabbas av t.ex. njurproblem är så mycket mindre om de får blötmat och båda delar är ena rena helveten att komma tillrätta med...

Isola dricker väldigt lite vatten (äter endast blötmat) men när hon väl dricker är det mest vattenskålen som gäller. Någon gång har jag sett henne sticka ner nosen i ett dricksglas eller liknande, men det är väldigt sällan.

Blötmaten är värd besväret. Risken att katten blir överviktig eller drabbas av t.ex. njurproblem är så mycket mindre om de får blötmat och båda delar är ena rena helveten att komma tillrätta med...

Dessutom är risken för förstoppning mindre om man ger blötmat eftersom de då får i sig tillräckligt med vätska och på sommaren när det är varmt så är det enkelt att blanda i lite extra vatten i blötmaten om de dricker dåligt. Vår ena katt tålde inte blötmat som yngre, då fick hon diarré av det men nu när hon börjar bli gammal räcker det med att hon får några få bitar torrfoder så blir hon stenhård i magen. Hon vill väldigt gärna ha torrmat men hon mår bäst på enbart blötmat så nu får hon bara det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 391
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
4 174
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej! Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig...
Svar
7
· Visningar
1 930
Senast: Sparksfly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama