Snacktråd katt

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om det var mer än ett år sen du vaccinerade måste du börja om med en grundvaccination på två vaccinationer, sen ska du inte glömma bort det nästa år då du senast samma datum som året innan måste vaccinera, då räcker det med enbart kattsnuva, annars är det bara att göra om grundvaccinationen igen.
Man behöver inte alls göra om grundvacinationen. Det är inte som på hästar. Jag trodde nämligen detta förra året jag vaccinerade och fick panik när jag missat på ett par dagar. För katter gäller bara att senaste vaccinationen är gjord som mest 12 månader innan vid utställning. Har det gått över 2 år (eller tre, minns ej) så bör man göra om grunden. :)

@Asko : jag tror att det är kattsnuva varje år och kattpest bara vissa år (osäker på intervallet). Parvo har jag aldrig hört talas om på katt...

@Asko : jag tror att det är kattsnuva varje år och kattpest bara vissa år (osäker på intervallet). Parvo har jag aldrig hört talas om på katt...
Tror jag läste sedan att kattpest är orsakat av något parvovirus ... eller något sånt. Alltså det är typ samma sak? Lite konstigt då att de benämnde samma sak med två olika namn på samma sida.
Nu när du nämner det, har jag för mig att det är var tredje år som gäller för kattpest. Kanske :p

Känns så skönt efter omplaceringen av Kitty. Har under veckan fått uppdateringar från dem. Senast idag, och Kitty har börjat leka och mysa ordentligt med deras kattunge. De verkligen älskar Kitty och jag känner att jag äntligen kan slappna av. Hon har verkligen fått det super!

Denna bild fick jag bara någon dag efter att de hämtat henne. Kitty och familjens dotter på 5 år hade picknick på golvet. Så himla härligt att Kitty som knappt umgåtts med barn under sina första 7 levnadsår tycker det är skitkul med en ny lekkamrat.
kitty.jpg

(Kan ju lite halvt erkänna att jag börjat spana efter en ny liten pälsboll... 2 katter är ju minst en för lite. Jag hoppas att kunna få hem en ny ragdolltjej inom några månader... Men jag avvaktar tills jag hittar DEN honan! :angel:)

Hur vet man om katten är i lagom hull?

Jag tycker nog att mina börjar se lite rultiga ut. När jag tittar på bilder från när jag hämtade dem på katthemmet för snart två år sedan, så ser jag att de är större nu. Då var de förvisso inte färdigvuxna och dessutom alldeles för magra (man både kände och såg benknotorna på dem :down:).

Men hur vet jag om de är lagom eller kanske lite överviktiga nu?

@aprilmaj : Googla ;). Finns bra instruktioner på hur man ska känna på katten om den är överviktig. Man kan säga att man ska kunna känna revbenen utan att anstränga sig. Men det finns andra som är bättre på att förklara det där ;).

Jag säger bara: Jävla skitår! Iår har typ allt som kan gå fel för mig och mina djur gått fel. Först fick jag avliva hunden i februari och i juli skadade sig hästen efter att ha gått omkull i hagen. Hon är fortfarande inte bra...

Sally blev sjuk i juli också, blev frisk, parades men fick missfall för ett par veckor sedan. I förrgår visade sig tecken på att hon blivit sjuk igen, så idag har hon kastrerats... Går verkligen inte bra för mig att uppnå min dröm om att bli uppfödare. Som jag kämpat, och sen går allt bara åt helvete i alla fall. Jag orkar nog inte fler motgångar nu.

Usch, verkligen ingen lyckat år för dej @Marty :crazy: Hoppas att det vänder och att nästa år blir perfekt!

När är det lagom att kastrera en honkatt? Har hört allt från 4 månader och uppåt (en del hävdar ju fortfarande att man måste ta en kull innan man kan kastrera..). Runt sex månader tog vi den andra, det borde väl vara rätt lagom?
Inte för att lillkatten kommer träffa killar, hon är ju innekatt, men det är skönt att få det gjort.

@sthu : Jag hoppas också på det. Jag hoppas på en friskförklarad häst och att jag hittar den perfekta honan som jag faktiskt kan lyckas att få dräktig och kunna bli uppfödare...

6 månader är säkert lagom. De flesta honorna är ju inte könsmogna än vid den tiden så då slipper man ju löp och sånt som kan påverka väldigt mycket. Fler och fler tillämpar ju tidig kastrering så de kan kastreras redan vid 3 månader och framåt.

Usch, verkligen ingen lyckat år för dej @Marty :crazy: Hoppas att det vänder och att nästa år blir perfekt!

När är det lagom att kastrera en honkatt? Har hört allt från 4 månader och uppåt (en del hävdar ju fortfarande att man måste ta en kull innan man kan kastrera..). Runt sex månader tog vi den andra, det borde väl vara rätt lagom?
Inte för att lillkatten kommer träffa killar, hon är ju innekatt, men det är skönt att få det gjort.

Veterinärerna häromkring (vi bor ju i samma område :) ) vill i normalfallet att katterna ska vara 6 månader vid kastreringen men det går alldeles utmärkt att kastrera redan vid tre månader för kattens skull. Det påverkar dem inte negativt på något sätt utan snarare läker de fortare ju yngre de är.

För några år sedan lät jag kastrera en honkatt vid fem månader. Hon var ganska storvuxen och anledningen till att de vill att de ska vara 6 månader är för att det inte ska vara så pilligt. Hon är stallkatt och jag skulle ändå iväg och kastrera en annan katt som var lite äldre och vi tog båda på en gång för att de skulle slippa vara ensamma i pannrummet under konvalescenten. Det visade sig att honkatten på fem månader var på väg in i löp redan så hade jag väntat en månad till så hade hon säkerligen redan haft ungar i magen och det är ju inte så kul att kastrera dem då och att få ungar så tidigt är ju verkligen inte att rekommendera.

Helst vill de ju inte kastrera en katt som löper men eftersom det var så tidigt i löpet så hade hon inte börjat skrika än så jag visste ju inte om det utan veterinären upptäckte det när hon redan hade öppnat katten och då var det ju lika bra att fortsätta. Orsaken till att man får vänta ut löpet (vilket kan vara extremt påfrestande för alla) är att blödningsbenägenheten ökar om de löper vid kastreringen så kastrera du så snart du kan innan kissen börjar skrika.

En kull behöver de absolut inte ha fått innan kastreringen. Det finns det ingen som helst anledning till varken fysiskt eller psykiskt för kattens skull.

Jag säger bara: Jävla skitår! Iår har typ allt som kan gå fel för mig och mina djur gått fel. Först fick jag avliva hunden i februari och i juli skadade sig hästen efter att ha gått omkull i hagen. Hon är fortfarande inte bra...

Sally blev sjuk i juli också, blev frisk, parades men fick missfall för ett par veckor sedan. I förrgår visade sig tecken på att hon blivit sjuk igen, så idag har hon kastrerats... Går verkligen inte bra för mig att uppnå min dröm om att bli uppfödare. Som jag kämpat, och sen går allt bara åt helvete i alla fall. Jag orkar nog inte fler motgångar nu.

Fy vad jag lider med dig :( Ibland är det verkligen som att allt går emot en :( Fick katten livmoderinflammation eller?
Jag håller tummarna för att hästen blir frisk omgående och att katten repar sig snabbt ifrån operationen.

Fy vad jag lider med dig :( Ibland är det verkligen som att allt går emot en :( Fick katten livmoderinflammation eller?
Jag håller tummarna för att hästen blir frisk omgående och att katten repar sig snabbt ifrån operationen.
Ja, hon fick livmoderinflammation i somras först. Hon tillfrisknade och jag ultraljudade henne innan parning och fick besked om att livmodern såg jättefin ut. Efter missfallet kom det dock tillbaka igen. När de tagit bort livmodern igår kollade veterinären lite extra på den. Enligt henne var den tydligt påverkad och inflammationen hade blivit kronisk, även fast den inte var så stor. Så synd att de inte kunde sett det på ultraljudet innan parningen...

Just nu känns allt bara så himla tungt när det gäller djuren. Det hjälper ju inte direkt att jag blev tvungen att ta ett jobb 15 mil hemifrån så jag får veckopendla. När man har sjuka djur vill man ju bara kunna vara hemma och ta hand om dem och själv ha koll. Nu har jag fått förlita mig på sambon och vänner... Slutar vid jul, så jag räknar ner!

Man behöver inte alls göra om grundvacinationen. Det är inte som på hästar. Jag trodde nämligen detta förra året jag vaccinerade och fick panik när jag missat på ett par dagar. För katter gäller bara att senaste vaccinationen är gjord som mest 12 månader innan vid utställning. Har det gått över 2 år (eller tre, minns ej) så bör man göra om grunden. :)

Vad skönt! Men om jag ska ställa ut och missat på en månad, då gäller 15 dagars karensen eller måste det vara ett år?

@TinyWiny @Marty :up:
Då väntar jag lite till, hon är rätt liten både i ålder och storlek. Om någon månad borde vara mer lagom.
Glömde ju av att fråga vad veterinären tyckte när vi var och vaccinerade henne..

Ja, hon fick livmoderinflammation i somras först. Hon tillfrisknade och jag ultraljudade henne innan parning och fick besked om att livmodern såg jättefin ut. Efter missfallet kom det dock tillbaka igen. När de tagit bort livmodern igår kollade veterinären lite extra på den. Enligt henne var den tydligt påverkad och inflammationen hade blivit kronisk, även fast den inte var så stor. Så synd att de inte kunde sett det på ultraljudet innan parningen...

Just nu känns allt bara så himla tungt när det gäller djuren. Det hjälper ju inte direkt att jag blev tvungen att ta ett jobb 15 mil hemifrån så jag får veckopendla. När man har sjuka djur vill man ju bara kunna vara hemma och ta hand om dem och själv ha koll. Nu har jag fått förlita mig på sambon och vänner... Slutar vid jul, så jag räknar ner!

Fy då :( Min sons katt fick också livmoderinflammation. Jag upptäckte det tidigt så vi försökte med antibiotika först men det gick inte utan hon blev dödssjuk och fick opereras akut några dagar senare. Hon var jättedålig och vi fick tvångsmata henne i flera dagar innan hon började äta själv igen. Jag trodde faktiskt inte att hon skulle överleva.

Tänk vad dumt det kan bli :( Hon och hennes halvsyster/kusin (mammorna var systrar och de har samma pappa) blev aldrig kastrerad som små eftersom både hennes mamma och hennes moster nästan strök med vid deras kastreringar (inte mina katter men jag var med för katterna bodde på ridskolan som jag jobbade på) och jag vågade helt enkelt inte kastrera dem. Dels för att deras mammor klarade kastreringen med ett nödrop och dels för att den ena var sjuklig sina första år. De var ändå innekatter så jag höll tummarna och hoppades att det skulle gå vägen men det gjorde det inte. Hennes halvsyster/kusin fick en juvertumör och hon själv fick livmoderinflammation. Precis de två sakerna jag var rädd för skulle hända för att jag inte vågade kastrera dem för hur kul hade det varit att säga till sina små barn att ja, jag skulle låta göra en rutinoperation på era katter och de dog :crazy: Det hade jag verkligen inte klarat :cry: Hennes syster som fick juvertumören klarade narkosen med ett nödrop och sov i 24 timmar efter operationen och var mycket medtagen. Hon kvicknade till lite 13 timmar efter operationen och tog sig 50 cm, satte sig på lådan och somnade igen kissande. Min dotter satt med henne i famnen invirad i fårskinn och en filt de första 12 timmarna för hon var kall och slutade andas flera gånger så att jag fick massera igång henne. Sedan släpade vi in en madrass på toa så att dottern och katten sov där ihop så att hon skulle vakna om något hände med katten. (Dottern var sjutton vid det tillfället så hon var ju inte liten längre.)
Nåväl. När de väl hade repat sig så mådde de ju bra igen och tumören kom aldrig tillbaka på de åren hon hade kvar i livet. Sonens katt lever fortfarande men märkligt nog löper hon trots att hon är kastrerad så hon går här och skriker med jämna mellanrum :down: Det märkligaste av allt är att innan kastreringen så hade hon tysta löp. Då sa hon inte ett pip men nu skriker hon desto mera :meh:

Vad jobbigt att inte ens kunna vara hemma hos djuren. Förstår att det känns jättetungt och att du räknar ner! Hoppas verkligen att din kisse och din häst friskar på sig nu och att du får jobb hemmavid istället.

@TinyWiny @Marty :up:
Då väntar jag lite till, hon är rätt liten både i ålder och storlek. Om någon månad borde vara mer lagom.
Glömde ju av att fråga vad veterinären tyckte när vi var och vaccinerade henne..

Hur gammal är hon och vad väger hon? Så snart de väger över 2 kg så är det okej för min veterinär. Men du känner ju din katt bäst själv och eftersom hon är innekatt så finns ju iallafall inte risken att hon blir dräktig. Ni får väl bara stå ut om hon skulle börja löpa. Hörselproppar och mutor till grannarna :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 395
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
4 174
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej! Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig...
Svar
7
· Visningar
1 930
Senast: Sparksfly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama