Snacktråd katt

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad skönt! Men om jag ska ställa ut och missat på en månad, då gäller 15 dagars karensen eller måste det vara ett år?
Japp, den vanliga karensen gäller efter vaccineringen om du missat på en månad :). Och tack för stödet <3

@TinyWiny : Livmoderinflammation kan ju vara riktigt kritiskt. Som tur är har det inte varit det på min hona. Hon har hela tiden varit lika pigg som vanligt och livmodern har inte varit förstorad mycket alls. Det var därför jag valde att behandla henne i somras. Men nu gick det ju inte så bra ändå. Om din hona löper trots att hon är kastrerad är det troligen så att det inte lyckats få bort allt... Hände min väns hund nyligen, och henne fick de operera igen och göra om, göra rätt.

Japp, den vanliga karensen gäller efter vaccineringen om du missat på en månad :). Och tack för stödet <3

@TinyWiny : Livmoderinflammation kan ju vara riktigt kritiskt. Som tur är har det inte varit det på min hona. Hon har hela tiden varit lika pigg som vanligt och livmodern har inte varit förstorad mycket alls. Det var därför jag valde att behandla henne i somras. Men nu gick det ju inte så bra ändå. Om din hona löper trots att hon är kastrerad är det troligen så att det inte lyckats få bort allt... Hände min väns hund nyligen, och henne fick de operera igen och göra om, göra rätt.

Det är mycket möjligt att de inte lyckades få bort allt. Hon var ju fruktansvärt sjuk och i mycket dåligt skick så jag kan gissa att de skyndade sig så mycket de kunde för att slippa ha henne sövd en enda minut längre än nödvändigt.

Vår katt var ju inte så sjuk när vi kom in första gången på måndagsförmiddagen utan det var mer att jag hade en känsla av att något inte stod rätt till och att hon sov mer än vanligt. Hunden försökte slicka henne i bak också så jag misstänkte livmoderinflammation nästan genast. Då på måndagen hade hon ju knappt feber utan efter röntgen och blodprov tyckte veterinären att vi skulle prova med antibiotika först och kastrera henne sen när hon var frisk igen. Just med tanke på hennes mammas och mosters historia så ville inte veterinären utsätta henne för sövning när hon redan var dålig men han menade att inflammationen förmodligen skulle komma tillbaka förr eller senare och att vi därför skulle kastrera henne när hon blivit frisk igen så att vi inte utsatte henne för onödig fara. På tisdagskväll borde det ju ha vänt men istället låg hon bara och det började droppa var och blod ifrån henne. På onsdagsmorgonen var hon i det närmaste apatisk så då blev det akut operation istället. Då var hela buken en uppsvullen varig livmoder :( Jag såg röntgenbilden och det var verkligen bara en stor varig livmoder med huvud och ben :crazy: inget annat av magen eller lungorna syntes. När han klämde på kattens mage så rann det var och blod ur henne :cry: Ja fy vad hemskt det var. Vad ont hon måste ha haft!

Jag fick börja tvångsmata henne på tisdagseftermiddagen för hon åt inte alls själv längre då så jag ringde min son och förvarnade om att vi var tvungna att åka till veterinären dagen därpå. Först på tisdagen veckan efter började hon visa intresse för mat och då var det några slick bara och maten var tvungen att vara kroppstempererad. Gud vad skönt det var när hon började visa intresse för maten igen. Det är verkligen jobbigt både fysiskt och psykiskt att tvångsmata.

De första dagarna efter operationen låg hon inne i tvättstugan för att få vara ifred för de andra katterna och för hunden för hon var så fruktansvärt sjuk. Där är det varmt och skönt och hon fick lugn och ro och jag behövde inte vara rädd att de andra skulle försökte busa eller bråka med henne eller försöka slicka på såret.

Jag vet inte om katter kan ha endometrios men om de kan det så tror jag att hon har det för hon har alltid varit känslig på magen och man har inte fått klappa henne där och jag funderar på om det kan vara det som har ställt till det för henne? Nu efter kastreringen kan man nämligen klappa henne på magen.

En ny operation är inte aktuell i hennes fall. Dels är hon 15,5 år gammal och med tanke på hur dålig hon blev av narkosen så vill jag inte utsätta henne för det igen. Hon mår bra och verkar inte lida utav sina "löp" heller även om det är väldigt lustigt att hon gick ifrån tysta till högljudda löp. Denna sommaren har det också bara varit ett högljutt löp så kanske har hon slutat löpa helt nu? Hon äter och sköter magen som hon ska och väger lagom mycket. Hon är så aktiv som man kan räkna med att en såpass gammal katt är och busar med hunden emellanåt och drar sina rejs :laugh: Hon är ensam innekatt nu då de andra har fallit ifrån så det är hon och hunden som leker numera.

Vad skönt ändå att din katt aldrig blev så dålig. Jag förstår verkligen att du försökte behandla och särskilt som jag förstår det som att tanken var att du skulle avla på henne?
Det är verkligen hemskt när de blir så sjuka att de inte ens äter. Då var jag glad att jag är förtidspensionär så att jag var hemma och kunde ha koll på henne hela tiden och erbjuda henne lite varm mat ofta. Hon behövde ju verkligen tillsyn ofta när hon var så dålig.

@TinyWiny : Låter som din kisse var riktigt illa däran. Det kan ju gå riktigt fort vid livmoderinflammation tyvärr. Det är ju både en och två katter som strukit med på det viset. Skönt att det löste sig för din kisse :). Jag vet hur hemskt det är att tvångsmata. Fock göra det med en av våra katter som blev mystiskt jättesjuk för 1,5 år sedan. Fick nog tvångsmata henne i 1,5 vecka innan hon började äta själv. Och under sin sjukdom hade hon gått ned så fort i vikt att hon dessutom hade fettlever och det var därför livsviktigt att hon fick i sig maten, så att inte levern skulle ta mer stryk. Det var riktigt kämpigt. Jag har nappat upp kattungar men att tvångsmata vuxen katt var nog snäppet jobbigare faktiskt...

Ja, min Sally var tänkt för avel. Känns väldigt trist då jag lagt ned mycket tid och pengar på detta. Men i slutänden är det ju ändå viktigast att Sally mår bra. Det finns så många katter där ute. En av dem hoppas jag är min perfekta avelshona :)

Att nappa upp kattungar är en dans på rosor i jämförelse med att försöka tvångsmata en vuxen katt tycker jag. Det är givetvis jobbigt det med men på ett helt annat vis. Kattungarna är ju tacksamma att mata medans en vuxen katt verkligen hatar en efter att man har matat den.

Ja hon var verkligen jättedålig. Jag trodde nästan inte att hon skulle överleva :cry:

Fy vad tråkigt att hon skulle behöva få livmoderinflammation :( Det är bara att hoppas att det går bättre nästa gång :)

Det är ju det som är så otäckt att katter blir sjuka så fort om de inte äter och tappar snabbt i vikt.

Hon är fyra snart fem månader, pytteliten! Inte vägt henne på länge, men två kilo tror jag inte hon är uppe i än. 1,1 när vi vaccinerade för några veckor sen

Lyckades ta kattskurkarna till vaccination på kvällsöppna tiden samt boka tid åt Mr Grumpy för tandstensborttagning :) Dock fick jag lite bannor för att veterinären tyckte de hade något halvkilo för mycket var, så fick med mig en säck dietfoder och order om att ransonera... De verkar måttligt nöjda men åt fodret i alla fall.

Jaha, hur gör man nu för att få bort kisslukt från alla sängkläder och bäddmadrassen? Räcker det att tvätta i maskin?

Blev så trött när jag kom hem och upptäckte att hyresvärden, som hade varit inne i lägenheten under dagen för att mäta luften, hade stängt dörren till badrummet där lådan står. :devil: :rage:
Nöden har ju ingen lag så Pipen fick hitta en alternativ toalett.

Hyresvärden fick sig naturligtvis en rejäl utskällning och har lovat ersätta så jag ska försöka att inte irritera ihjäl mig på detta när jag ska sova på soffan inatt. :mad:

Jaha, hur gör man nu för att få bort kisslukt från alla sängkläder och bäddmadrassen? Räcker det att tvätta i maskin?

Blev så trött när jag kom hem och upptäckte att hyresvärden, som hade varit inne i lägenheten under dagen för att mäta luften, hade stängt dörren till badrummet där lådan står. :devil: :rage:

Hyresvärden fick sig naturligtvis en rejäl utskällning och har lovat ersätta så jag ska försöka att inte irritera ihjäl mig på detta när jag ska sova på soffan inatt. :mad:

Tvätta allt med ättikssprit. Till det som går att köra i maskin häller du först i en slatt, typ 1 dl i förtvätt, huvudtvätt och i sköljmedelsfacket och dosera sedan tvätt och sköljmedel som vanligt. Om det går att ta av bäddmadrassöverdraget så tvättar du det likadant. Fläcken på bäddmadrassen dränker du in med ättikssprit och tar sedan papper och suger upp så mycket som möjligt. Du kan behöva upprepa och det är inte alls säkert att det går att rädda bäddmadrassen men det är värt ett försök. Går inte bäddmadrassen att rädda så skicka en räkning till hyresvärden.

Hyresvärden har lovat ersätta så tvinga den att göra det. Är det något påslakan du gillar så kör det så hett det går. Täcke plus bäddmadrass skulle jag få värden att betala. Varför ska du slita ihjäl dig när någon annan gjort bort sig?

Hyresvärden har lovat ersätta så tvinga den att göra det. Är det något påslakan du gillar så kör det så hett det går. Täcke plus bäddmadrass skulle jag få värden att betala. Varför ska du slita ihjäl dig när någon annan gjort bort sig?

Kan tillägga: stackars kisse. Mina mer eller mindre dör hellre än gör ifrån sig på fel ställe, de är extremt rumsrena. Efter den inte så roliga resan till särbon (jo, jag ska testa lugnande nästa gång) så använde de lådorna när vi väl var där, absolut inget missöde.

Usch :( Jag har fått möjligheten att köpa en häst som jag verkligen, verkligen vill ha. Det är en unghäst, så hon kräver inte daglig omvårdnad av mig. Men trots att det blir av tidigast i vår, så har jag jättedåligt samvete för katterna. Tänk om det blir för lite matte-tid för dom?

Usch :( Jag har fått möjligheten att köpa en häst som jag verkligen, verkligen vill ha. Det är en unghäst, så hon kräver inte daglig omvårdnad av mig. Men trots att det blir av tidigast i vår, så har jag jättedåligt samvete för katterna. Tänk om det blir för lite matte-tid för dom?

Ingen fara, du kommer bara att få lägenheten omdekorerad oftare än vanligt! :p :rofl:

Seriöst, jag kan inte tänka mig att katterna tar illa upp. Mina var ju tvugna att vara ensamma mer än vanligt när jag var i Norge och jobbade när pappa först låg på lasarettet och sedan gick bort (jadå, de hade tillsyn 2 ggr per dag) och de var inte extremt förändrade när jag kom hem.

Jag tror inte du behöver oroa dig för katterna. Jag har häst som jag vanligtvis både tränar och tävlar med, och är i stallet varje dag. Katterna blir ledsna om vi inte hinner ha vårt dagliga soffmys framför TVn och får sova med mig i sängen, men i övrigt bryr de sig inte. De har varandra :). Nu när jag veckopendlat i lite mer än 8 månader har jag dock märkt att Sally inte riktigt gillar det. Sambon är ju hemma i veckorna men hon är väldigt mammig och protesterar högljutt när jag ska åka. Sen blir hon ju suuuupeeerglad när jag kommer hem igen. Jag försöker förklara för henne att det bara är 2 månader till... men hon vill inte riktigt acceptera det :(. Då får jag dåligt samvete däremot!

... Vad är det egentligen de har i de där da bird leksakerna? Det måste finnas något gömställe med katt-droger någonstans i dem! Eller så är det speciella fjädrar gjorda av någon fågel som bara äter kattmynta :cautious:

Lilla Alice fick sin efterlängtade refiller ikväll. Behövde bara låta henne nosa på den för att få en katt som väldigt vackert (med undantag för några skutt) gick fot vid min sida medan jag hämtade spöet :angel::D Jag undrar inte om hon skulle t.o.m hoppa igenom en ring av eld för den ... men ska nog inte prova.
Jag tror inte att det fanns en lyckligare katt än Alice just då när jag ääääntligen satte fast den nya leksaken :D Hon avbröt för sin middag men sedan så ville hon inte sluta! :eek: När jag "gömde" den (la den bara på sängen, dumkatt :grin:) så nosade hon runt hela tiden - väldigt undrande om var hon hade förlagt sin nya leksak. Så hon slappnade inte av, hm.
Så jag busade med henne en stund till så att hon nästan kollapsade på sidan. Typ jag är trööött ... Tittaleksakmåstebaramåstelekamerafastänjaginteorkar O_o Då visade jag henne tydligt att jag la den på vårt lägga-undan-ställe där hon inte når, dåå kunde hon äntligen lägga sig ned och varva ned efter en stund. Men hennes pupiller måste ha varit enorma hela kvällen alltså, I tell you - it's a dangerous drug! :eek:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 395
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
4 174
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej! Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig...
Svar
7
· Visningar
1 930
Senast: Sparksfly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023