Snacktråd katt

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd katt

I söndags hämtade jag min nya livskamrat som är på tre månader. Tidigare har jag bara haft katter som inte ville sova med mig i sängen, men den här flickan kurade gärna ned sig hos mig. Hade inget emot det ... tills jag vaknade stup i kvarten under hela natten av att hon rörde på sig :crazy: Såå ... kan någon berätta att hen har vant sig när det hänt eller får jag börja försöka lära henne att jag inte vill ha henne i sängen när jag sover? :o

Man lär sig! Det är ovant i början, sen blir det bara mysigt att ha en kurrande fluffboll intill sig :D (och så känns det ensamt när katten föredrar en annan sovplats)

Hm, får ge henne ett par nätter till ;)

Hurrade precis över bajspluttarna hon lämnade i kattlådan för första gången sen hon kom hem - tänk att man kan bli så glad av att se skit! :D

Kl på mig själv.
Jag har för mig att jag har läst om detta fenomen förut men kan inte förnimma mig förklaringen till det. Jag har nämligen sett att i vissa vinklar och ljus kan jag se en slags lilaröd iris istället för vanlig svart hos min ragdollunge, är nyfiken på hur detta kommer sig? Förekommer det bara vid vissa raser eller?

I söndags hämtade jag min nya livskamrat som är på tre månader. Tidigare har jag bara haft katter som inte ville sova med mig i sängen, men den här flickan kurade gärna ned sig hos mig. Hade inget emot det ... tills jag vaknade stup i kvarten under hela natten av att hon rörde på sig :crazy: Såå ... kan någon berätta att hen har vant sig när det hänt eller får jag börja försöka lära henne att jag inte vill ha henne i sängen när jag sover? :o

Ha ha, man vänjer sig till den grad att man vaknar om de är borta och så blir man helt nervös för det. Kisse är oftast och äter, dricker vatten eller är på lådan :p

Det blir så på blåögda katter. Så fota inte med blixt, för då får du illröda demonögon i de flesta vinklar :D

IMG_2183.jpg

Det lite längre in ska jag låta vara alltså?

Knapp

När min har ätit har han en vana att krafsa i golvet precis som när han varit
på lådan, varför? :crazy:

Det är många katter som försöker krafsa över maten. Troligen vill de försöka gömma maten. Kanske för att spara till lite senare. Om du ställer matskålen på en lite större handduk så kommer skålen troligen att bli inbäddad.

Ja oj det där var verkligen en demonkatt :D

Kl
Har undrat lite över en sak, sen hon kom hem så har min kisse gärna slickat mig så länge och väl att jag blir blöt! Min förra katt kunde visserligen slicka ett par gånger men Alice slickar verkligen på, oavsett vad jag har vidrört. Är lite nyfiken på hur det kommer sig? Och varför 'putsar' en katt sin ägare? :p

Det lite längre in ska jag låta vara alltså?

Knapp

När min har ätit har han en vana att krafsa i golvet precis som när han varit
på lådan, varför? :crazy:

Ja alltså, du kan ta försiktigt en liten bit in men var väldigt försiktig så att du inte petar ner skiten och att du inte kommer så långt ner som till trumhinnan. Gör rent vecken och så. Det brukar vara lagom. Sedan brukar katten själv skaka upp det andra så att man kan ta bort det också.

Ja oj det där var verkligen en demonkatt :D

Kl
Har undrat lite över en sak, sen hon kom hem så har min kisse gärna slickat mig så länge och väl att jag blir blöt! Min förra katt kunde visserligen slicka ett par gånger men Alice slickar verkligen på, oavsett vad jag har vidrört. Är lite nyfiken på hur det kommer sig? Och varför 'putsar' en katt sin ägare? :p

För att smaka på din doft och blanda sin egen doft med din. Det är ett sätt att stärka och bekräfta samhörigheten. En del katter är dock slickigare än andra.

Nu är min långhårig (+ långhårig hund) och jag använder en sådan där gul diskhandske och drar med över soffan, den blir som ny igen :) Dammsuger även med textilmunstycke men diskhandsken är mycket effektivare.

*KL*

Ett samtal mellan Alice och mig idag
Alice: Titta!
Jag: Inte nu!
Alice: Men titta då!
Jag: Men inte nu!
Alice: Du är tråkig, vad gör du?
Jag: Måste skriva färdigt den här inlämningsuppgiften till imorgon!
Alice: Tråååååååk, å ta bort den här grejen. Den tar upp plats på min tron.
Jag: Din tron råkar vara mitt knä och grejen är vad jag behöver för att kunna skriva på inlämningsuppgiften.
Alice: Du är tråkig.
Jag: Jaja.
Alice: Trååååååååååååååk..!

En ganska normal dag kort sagt :D

Kl*

Igårkväll märkte jag att min lillkille haltade på höger fram, han är fö.
ungefär 16 veckor, innekatt och hur busig som helst så jag är inte förvånad om han trillat och slagit i någonting. Men, jag tänkte att jag ger det idag också eftersom han annars är pigg, glad & lika busig som vanligt. Idag är det faktiskt mycket bättre och han är precis som han brukar vara. Hade ni åkt in eller är det sådant som faktiskt händer och man kan avvakta med?

Jag har kollat igenom tassarna ifall det skulle sitta nått skit, även klämt lite försiktigt på benet och han reagerar ingenting alls. Äter, busar, går på lådan och ja, märker ingen skillnad på honom.

Kl*

Igårkväll märkte jag att min lillkille haltade på höger fram, han är fö.
ungefär 16 veckor, innekatt och hur busig som helst så jag är inte förvånad om han trillat och slagit i någonting. Men, jag tänkte att jag ger det idag också eftersom han annars är pigg, glad & lika busig som vanligt. Idag är det faktiskt mycket bättre och han är precis som han brukar vara. Hade ni åkt in eller är det sådant som faktiskt händer och man kan avvakta med?

Jag har kollat igenom tassarna ifall det skulle sitta nått skit, även klämt lite försiktigt på benet och han reagerar ingenting alls. Äter, busar, går på lådan och ja, märker ingen skillnad på honom.

Jag skulle ha avvaktat. Hälta kan också vara ett symtom på ett kattsnuvevirus (calici) och en biverkning efter vaccinering. Kommer dock inte ihåg hur länge efter vaccineringen sånt kan visa sig så fall.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 391
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
4 174
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej! Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig...
Svar
7
· Visningar
1 930
Senast: Sparksfly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama