Snacktråd katt

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd katt

På tal om egenheter så skickade sambon en bild till mig för en stund sen. Bilden föreställde ett litet rivsår på hans finger och texten i meddelandet löd "Jag slutade klappa". :D Isola har nämligen fått för sig att straffa sambon med båld när han slutar klappa/klia/borsta för tidigt. Oftast viftar hon bara med tassen efter honom, men ibland har hon till och med gått efter honom några steg och sen smällt till lite lätt över hälsenorna på honom.

Egentligen är det ju ett hemskt beteende, men eftersom jag inte blir utsatt och eftersom hon faktiskt inte gör någon skada (nåja, förutom det här lilla rivsåret då) kan jag inte låta bli att tycka att det är hysteriskt underhållande. :D

Våra katter har alltid älskat stallkläder. De kan gosa så att de står på huvudet i stallkläder. Födda i ett stall som de är så luktade det väl mammatrygghet i början kan jag tänka mig och sedan har de väl fortsatt av gammal vana.

Min första katt var också uppfödd i ett stall, och brukade lägga sig i min ridhjälm eller på mina ridkläder när han inte längre fick plats i hjälmen.
Ju svettigare ridpass dess bättre verkade han tycka O_o :D

Kl

Jag sitter och försöker googla nu, men hittar inte riktigt rätt. Är det någon som vet hur katter växer? Domaren i helgen tyckte nämligen att Sixtens huvud var lite litet i förhållande till kroppen, och det kan jag hålla med om. Han ser lite lustig ut för tillfället. :D Hon var också helt säker på att han skulle växa mer, så det jag funderar på är om hans huvud kommer att växa ikapp och hänga med kroppen eller om det är i det närmaste klart redan och kroppen kommer växa mest. Han är 1 år och 9 månader. För min del får han gärna se ut som Quasimodo, men det är ju ingen mening att anmäla till nå fler utställningar i så fall. :p

KL
Jag har drabbats av noja kring att jag har en ensam katt. Bakgrund:
Katten är en extremt liten nioårig hona, Missy. Katthemskatt som levt i nån sorts inomhuskolini i många år. Hon var superskygg när hon kom till mig i februari. Nu ligger hon alltid på eller bredvid mig. Främlingar som har handlag med katt accepterar hon snabbt och bara de gosar med henne så kan hon lägga sig i deras knä omgående. Hon gör inte många knop men har några aktiva timmar varje natt.

Den korta tid hon bodde i ett jourhem bodde hon med en annan katt, en snäll hona från kolonin som hon inte ska brytt sig om men som hon stod under i rang. De problem jag ser är 1. Jag bor litet. 2. Vill/orkar hon ha en kattkompis?

Behöver mao lite input.

Tycker du att det verkar som att hon behöver sällskap? Många katter trivs utmärkt som ensamkatter. När Sessan blev ensamkatt i ett par månader så märktes det tydligt att hon kände sig ensam. Hon blev extremt sällskapssjuk och jamade öronen av oss så fort hon fick chansen. Med kattkompis så blev hon återigen lugn och harmonisk.

Det är så väldigt individuellt. Jag hade tidigare två katter och de hade noll och inget utbyte av varandra. Hon som är i himlen nu, Dimma, ville gärna vara ensamkatt. Hon ville nog allra helst vara helt själv med sin människa, hon ville ha lugn och ro. Isola har genom åren ibland träffat katter som hon trivts jättebra med och det har busats och tvättats, men de flesta har hon helst bara undvikit.

Att prova är egentligen enda sättet och jag skulle personligen vara försiktig med att "störa" en tidigare så skygg katt (som dessutom visat sig kunna vara låg i rang) med en ny kompis om jag inte såg tydliga tecken på att hon inte trivs.

Vad gäller litenheten på ditt boende så behöver det inte vara ett problem. Det enda som jag tycker blir markant jobbigare med två katter är att det känns som att mängden katthår fyrdubblas snarare än fördubblas.

Svar till båda.
Jag är en nojig typ, men vad jag kan se är hon nöjd med att hänga med mig och med att ha ett stillsamt liv. Tänker också att även om hon räknat i år är nio så bör hennes kropp vara äldre efter många år i misär med för lite vatten, mat och flertalet långdragna infektioner.

Hon är inte särskilt intresserad av att leka, men drar en rajd då och då som varar några minuter vilket känns normalt för en äldre katt. Sitter ibland och kollar i fönstret, oftast på natten under sin mest aktiva tid, annars är soffan hennes favoritplats, ännu mer när jag är där. Hon är nyfiken på ett stillsamt vis men undersöker nya lukter och saker med stort intresse. Sköter hygien och låda mycket noga.

När jag tittar på det såhär så ser det ju faktiskt ut som hon trivs alldeles utmärkt med sitt liv.

KL

Två frågor! Den jobbiga först:

Det här med att man max får ha nio vuxna katter i ett hem. Gäller det endast lägenhet eller inkluderar det också en villa/mindre gård?

Nummer två:

Ni med vattenfontän! Vad har ni för modell? Är den tyst? Är ni nöjda? Något speciellt man ska tänka på när man väljer modell, finns ju en hel del olika utföranden?

Nio katter gäller nog oavsett boende situation.
Vi har fyra vattenfontäner, kan recensera dem lite mer när jag kommer hem och slipper skriva på mobilen.

KL

Två frågor! Den jobbiga först:

Det här med att man max får ha nio vuxna katter i ett hem. Gäller det endast lägenhet eller inkluderar det också en villa/mindre gård?

Nummer två:

Ni med vattenfontän! Vad har ni för modell? Är den tyst? Är ni nöjda? Något speciellt man ska tänka på när man väljer modell, finns ju en hel del olika utföranden?

Nio vuxna katter är vad man får ha som mest utan tillstånd. Med tillstånd får man ha fler. Om de inte far illa så tycker jag inte att du ska anmäla. Det kan ju finnas en bra orsak.
Jag har haft som mest 11 katter varav 3 var valda att bo här. De andra flyttade hit av fri vilja. Hade jag då blivit anmäld för att jag tog hand om, kastrerade och gav annan veterinärvård och medicin, gav dem mat och vatten och ett varmt och mysigt hem så hade jag blivit väldigt ledsen. Det tar ju ett tag att ordna nya hem till vuxna katter och man kan ju inte heller börja ordna nya hem innan man säkert vet att de verkligen är hemlösingar.

Tyvärr finns det ju ingen hjälp att hämta ifrån katthemmen heller. Jag förstår överhuvudtaget inte vad det är för katter som får en plats där. Oavsett när jag har ringt (under en femtonårsperiod) så har de fräst att det inte finns någon plats och att har jag börjat mata så är det mitt ansvar.

Det handlar om katter som förökar sig okontrollerat (ingen är kastrerad), är nästan vilda och enligt en vän gäller det närmare 30 katter, som hela tiden blir fler. Dom får mat (tror vi) och that's it, typ. En gång påpekade vi för ägaren att en av katterna haltade var på hen svarar "jag lär ändå inte få tag på den, så det spelar ingen roll". Nu har katterna dessutom börjat sprida sig en bra bit utanför gården.

Det är i grund och botten en snäll människa som har alla katter, men hen har helt tappat kontrollen och jag tror inte hen inser vad som faktiskt pågår.

Det är alltså omöjligt att få hjälp av katthem? Vad gör länsstyrelsen i så fall, avlivar? Avlivning är kanske bättre än det liv katterna lever nu...

Det handlar om katter som förökar sig okontrollerat (ingen är kastrerad), är nästan vilda och enligt en vän gäller det närmare 30 katter, som hela tiden blir fler. Dom får mat (tror vi) och that's it, typ. En gång påpekade vi för ägaren att en av katterna haltade var på hen svarar "jag lär ändå inte få tag på den, så det spelar ingen roll". Nu har katterna dessutom börjat sprida sig en bra bit utanför gården.

Det är i grund och botten en snäll människa som har alla katter, men hen har helt tappat kontrollen och jag tror inte hen inser vad som faktiskt pågår.

Det är alltså omöjligt att få hjälp av katthem? Vad gör länsstyrelsen i så fall, avlivar? Avlivning är kanske bättre än det liv katterna lever nu...

Ja då kan det vara anledning till anmälan helt klart. Länsstyrelsen kanske får plats, jag vet inte men jag har iallafall aldrig fått någon hjälp av katthemmen. Jag skulle tro att de tar dit kommunjägaren också skjuter hen de katter hen ser.

Katter är ju inte flockdjur. Om jag var du skulle jag avvakta, det kan nog vara skönt för henne att bara boa in sig och bli ompysslad

Kl*

Vad har ni för försäkringar till era katter?
Fick hem en kisse för några dagar sedan som ska vara innekatt.
Likadant med vaccinering, när gör man det? Direkt? Han är 13 veckor!

Vaccinera direkt! De ska egentligen vaccineras vid 8-9 veckors ålder och sen tre veckor senare. Sen fyller man på vaccinet nästa år och sen beror det lite på vad du vaccinerar om det ska fyllas på varje år eller var tredje eller både och.

Jag har Folksam på mina katter, vi har allt försäkrat hos dem utan sambons bil och får därför bra med rabatt. :)

Ja, det är hög tid att vaccinera kattungen eftersom han inte redan har fått det gjort.
Jag har mina katter försäkrade i Agria eftersom det är det enda försäkringsbolaget som inte börjar sänka ersättningstaket när katten blir 7-8 år. Mina katter ska nämligen bli 20 år, minst!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 391
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
4 174
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej! Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig...
Svar
7
· Visningar
1 930
Senast: Sparksfly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama