Snacktråd katt

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd katt

Kl
Upptäckte här om dagen att våran äldre hon katt tappat sina framtänder längst ner :( Vet inte om de är vanligt på äldre katter? Just nu får båda katterna en kur med nån pasta man lägger i munnen på dem efter rekommendation av veterinären. Hon äter som hon ska även om de går lite saktare en vad de gjort förr men så länge hon hade andra tänderna kvar borde de ju inte vara nån fara. Hon jagar även råttor och fåglar fortfarande! :p

Tänker främst på FORL/TR när katter tappar sina tänder. Det gör de inte "bara sådär".
Hur ser hon ut i munnen i övrigt, är tandköttet rött, växer upp mot tänderna eller liknande?

Nej för övrigt är hon fin i munnen inget konstigt alls! Och luktar inge konstigt i munnen heller så blev så fundersam när jag upptäckte de. Fick rekommendation av veterinären att ge henne Bucacat under några veckor nu, Eller ja båda får de. Har regelbunden kontakt med veterinären pga av Lilleman så passade på att fråga lite om tänder då sist vi talades vid. :)

Hur har det gått för tandlösingen? :)

kl
Sixten håller konsert här hemma. Han vill gå UuuuUuut! tjuter han, och slänger sig på rygg framför ytterdörren. Om några timmar bär det av till min lägenhet i Hallsberg där vi ska bo över helgen. Ska börja packa nu och se om han låter sig distraheras lite, det räcker med tre timmar bilresa sen, hälsar mina öron... :p

KL

Köpte kycklinghjärtan idag. Och inser att jag behöver börja BARFa mina katter :p

Har ju "skämt bort" dom lite med att ge kyckling och kalkon när jag förbereder för att tillaga min egen mat. Vilket gjort att den skygga torrfodersjunkien Minimorsan också börjat komma fram och vara nyfiken när jag står och lagar mat. Så idag, när jag gick förbi köttdisken, såg jag att de hade kycklinghjärtan för halva priset.

Och när jag då kom hem med denna förpackning och sedan öppnade den, upptäckte jag att jag hade två små kissar som säkert hade klättrat uppför mitt ben om de haft möjlighet.

Sedan serverade jag dom, och de hade nog gjort en hel konsert för att framföra sin lycka. Sedan satt Minimorsan och tvättade sig runt munnen länge och väl, och såg alldeles salig ut. Medan Minimannen ville ha mer mer mer mer mer mer. Och när han inte fick det valde han att hoppa upp på diskbänken för att leta :eek: (Något som ALDRIG har hänt förut eftersom han vet att han inte får vara där).

I och med det, inser jag att jag inte har någon annan utväg än att göra ett tappert försök att övergå till BARF i alla fall till viss del :p

Vilken härlig respons. :D Köttdisken på vanlig mataffär alltså? Har inte sett något här hemma nämligen, men utbudet är ju inte fantastiskt i övrigt heller...

Ja, ja! Jag var på Willys, de hade kycklinglever också! 500g kycklinghjärta kostade mig hela... 9 kronor :angel:

Tycker att de verkar ha rätt bra utbud på mataffärerna här. Jag brukar handla på ICA och där brukar det mest finnas lårfilé, bröstfilé, hel kyckling, vingar och klubbor. Men på Willys, som jag var på nu för att köpa färsk basilika, hade de en stor disk med enbart fågel i alla möjliga former!

Vad kul att dom gillade det så mycket. Klart du ska börja barfa. Minisarna kommer älska dig ännu mer om du bjuder på sån mat. :D

Willys har ganska bra utbud här också men City Gross är definitivt bäst både när det gäller sortiment och priser så dit åker jag oftast när jag ska handla kattmat.

Jag fick nyligen en leverans på 2 kg rådjursbog av en kompis som jagar och det är mums tycker Pipen. Blir nog lite älg också nu under hösten....om jag får plats i frysen. :)

Enda problemet är väl att jag bara har en halv frys... Vilket betyder att jag får offra min egen mat för att få plats med katternas! :D

Men en kompis har räknat ut exakt hur mycket dem ska äta och av vad, en detalj som gjort mig osäker eftersom jag är rädd att göra fel - så nu har jag inga ursäkter längre! Vi kom fram till att jag ska ta bort torrfodret idag och ge "fri tillgång" på mjau blötmat över helgen - för att vänja av Minimorsan med torrfodret. Hon äter så långsamt (även gottiskött) så Minimannen hinner äta upp sitt och vilja ha hennes innan hon ens börjat tugga (hon slickar först :p). Mjukmaten är inte lika intressant så den slutar han åtminstone att äta när han är mätt - vilket gör att hon har en möjlighet att äta i sin takt. Så jag tror det är bäst för att avvänja torrfodret. Planen är ju också att de ska lägga på sig några hekto. De är smala och slanka och Minimorsan framför allt har alltid varit det - men det är i minsta laget :)

Jag brukar jämföra Minimorsan med Anna Anka - det finns senor och muskler men inte mycket till underhudsfett :D

Och på tal om vilda djur - är det bara att ge precis som med nöt/gris/kyckling? Tänker typ... Grävling, älg, rådjur etc?

KL
Liten fundering här :angel: En kompis undrar ;) om människor och katter kan drabbas av samma magbaciller? Verkar så här hemma... hrm... hemma hos min kompis :angel: :D

Katten har fått morotspuré och har hela tiden varit opåverkad i övrigt och håller sig stabil så, jag hrm... kompisen är fortfarande risig i kistan, men opåverkad i övrigt.

kl

Åh jag är så glad, min hankatt på lite mer än ett år har alltid haft torra trampdynor och fick tipset att prova att ge honom laxolja, hans tassar är SÅ fina nu och han gnager inte det minsta på dom, lycka när det fungerar! :love:

Tesla har helt klart en fetisch för svett! O_o :rofl: Svettiga fötter slickar hon på. Svettiga kläder kan man gosa med - idag gosade hon nästan sönder sambons t-shirt han spelat innebandy i. Värre än effekten av kattmynta! :eek: Svettiga armhålor är mysigt, ända sedan hon var kattunge har hon gillat att gosa i armhålor.

Bara min katt som är lite...ehh..speciell? :D

Våra katter har alltid älskat stallkläder. De kan gosa så att de står på huvudet i stallkläder. Födda i ett stall som de är så luktade det väl mammatrygghet i början kan jag tänka mig och sedan har de väl fortsatt av gammal vana.

Minimorsan har en skofetisch :p Hon tokgosar med skor som står framme! Sedan gillar hon min doft också tror jag, för hon ligger helst och sover på mina kläder på dagen (både svettiga som rena). På natten sover hon alltid på mig eller tätt intill.

Enda problemet är väl att jag bara har en halv frys... Vilket betyder att jag får offra min egen mat för att få plats med katternas! :D

Haha, av fyra hyllor i min frys så består tre av kattens mat och det totala innehållet består till 90% av kött. Letar man noga så kan man hitta lite frysta hallon, spenat och några bitar lax. :D

Tesla har helt klart en fetisch för svett! O_o :rofl: Svettiga fötter slickar hon på. Svettiga kläder kan man gosa med - idag gosade hon nästan sönder sambons t-shirt han spelat innebandy i. Värre än effekten av kattmynta! :eek: Svettiga armhålor är mysigt, ända sedan hon var kattunge har hon gillat att gosa i armhålor.

Bara min katt som är lite...ehh..speciell? :D

Svettiga kläder är poppis även hos min katt, men det bästa som finns i klädväg är badkläder som använts i klorvatten. Hon blir tammefan tokig!

kl

Hahaha vad kul att höra om era katters egenheter :D Skönt att det inte bara min som är lite kokko i bollen ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 391
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
4 172
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej! Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig...
Svar
7
· Visningar
1 930
Senast: Sparksfly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Skötsel av utedass

Hund, Katt, Andra Djur