Snacktråd katt

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd katt

KL

Nu när ni är inne lite på kost till era kissar. Jag lär väl bli halshuggen när jag säger att mina katter äter whiskas torrisar :nailbiting: Jag har verkligen försökt att få dem att äta annat - allt från snordyra foder köpta hos veterinär, till bättre alternativ i den billiga hyllan (däribland mjau). Men INGET går hem. Och då menar jag inte att jag bara försökt lite grann och sen gett upp - jag har verkligen kämpat! :p Men nej, BARA whiskas torrisar duger. De får även Mjaus mjukmat dagligen, och ibland även rått kött. Men de är två och Minimorsan är inte tillräckligt förtjust i den rå födan eller mjukmaten för att det ska räcka - därför behövs torrisarna också. De är gamla gamar (12 år båda två) så nu har jag mer eller mindre gett upp, envisa gamlingar :mad: men de håller vikten båda två, normalviktiga (kanske på gränsen till något tunn, men de har alltid varit slanka katter). Iom det vill jag inte heller göra ett foderbyte igen, eftersom de matvägrar då och då blir de FÖR tunna. När det är dags för gamlingarna att gå vidare (det är förhoppningsvis många år tills dess) och dags för mig att skaffa en yngling - då ska jag minsann ge bra mat från början så jag Inte får detta problem! :D

Hoppas jag inte blir halshuggen nu och ses som en dålig kattägare av bukes kattelit.... :(

Min förra katt var en sån som vägrade allting annat utom Bilanx torrfoder och kokt fisk så jag dömer ingen. Precis som du bestämde jag mig för att nästa katt, som visade sig bli Pipen, skulle lära sig att äta allt nyttigt redan från början och det har gått alldeles utmärkt. :)

Du ger ju dem ändå mjau blötfoder och det är ju ett av de bästa foder man kan ge. Du får väl helt enkelt försöka ge så mycket blötfoder som möjligt och så får det vara bra med det. Tyvärr är det ju så att även om man ger det bästa fodret som finns så är det ingen garanti för att katten får ha hälsan och leva länge. Min mammas katter har alltid fått skitfoder som kitekat, whiskas och andra torrfoder ifrån mataffären. Visserligen har de fått lite burkmat också men inte heller det har varit något kvalitetsfoder. Hennes katter har alltid blivit gamla, mellan 18-24 år brukar de bli om de inte blivit påkörda som unga. Som kontrast har jag alltid gett katterna så bra foder som jag har haft råd med och nu sitter jag här med en katt som 14 år gammal inte har någon njurkapacitet kvar utan hon får somna in på måndag :cry: Visst spelar fodret en stor roll men även genetiken och ibland spelar även ren tur in.

Jag tänker då inte halshugga något. :) Som jag sa innan, alla har sina anledningar, och dina är dessutom väldigt bra. Man ska inte bråka för mycket med gamla katter(djur) tycker jag, bättre då att de får leva med det de är vana vid och trivs med. Dessutom har du ju en plan för nästa kisse, du har ju koll liksom. :D

Har också en äldre kisse, hon total vägrar äta den dyra maten men lille man knaprar i sig för fulla muggar! :D han var lätt övertalad men vi har provat alla möjliga foder pga att han är kroniskt förskyld. Dock äter han mest blöt mat från Bozita hans favorit. Är glad att han ens äter för när han var liten så mat vägrade han. Han var 14 veckor när vi hämtade honom men jan
Åt knappt nån mat utan tuttade fortfarande då. Dock hade de givit alla kattungar torrfoder men vi bytte till blöt mat åt honom direkt när han kom sen har de inte vart några större problem egentligen förutom vikten men nu har han vuxit till sig och blivit en jätte fin kisse :D

KL

Finns det någon lag/liknande på om hur man ska hålla katter, eller hur man säger? Får man ha "många" katter som parar sig okontrollerat och springer runt halvt förvildade? Tänk i stil med kattsamlare man ser på Animal Planet, fast inte riktigt lika många och inte lika smutsigt.

KL

Finns det någon lag/liknande på om hur man ska hålla katter, eller hur man säger? Får man ha "många" katter som parar sig okontrollerat och springer runt halvt förvildade? Tänk i stil med kattsamlare man ser på Animal Planet, fast inte riktigt lika många och inte lika smutsigt.

Man får inte ha hur många katter som helst utan måste skaffa ett särskilt tillstånd om man har fler än 9 vuxna katter och/eller föder upp fler än 2 kullar per år.

Detta står i djurskyddslagens föreskrifter.

Senast ändrad:

Tack! Är det länsstyrelsen man ska vända sig till om man vill anmäla i så fall?

Det är är lite känsligt då hen som har katterna är väldigt snäll och trevlig men verkar inte fatta vilken ohållbar situation hen skapar. Ingen man vill "sätta dit" egentligen men jag tror inte det finns nån annan utväg än att anmäla. :(

Tack! Är det länsstyrelsen man ska vända sig till om man vill anmäla i så fall?

Det är är lite känsligt då hen som har katterna är väldigt snäll och trevlig men verkar inte fatta vilken ohållbar situation hen skapar. Ingen man vill "sätta dit" egentligen men jag tror inte det finns nån annan utväg än att anmäla. :(

Ja, man anmäler till Länsstyrelsen i kattägarens län eller (i mer akuta fall) till polisen. Länsstyrelsen har skyldighet att utreda alla anmälningar de får in, även anonyma sådana (till skillnad mot polisen). Man måste tänka på djurens bästa i sådana här fall och vissa personer behöver känna att de har myndigheters ögon på sig för att det ska bli någon bättring.

Kl
Efter en vecka ifrån mina pisse kissar är jag snart hemma igen! Fått daglig rapport och lille man har tydligen pratat massor medans husse och matte vart borta ;) han är inte så van att vi är borta länge!

KL

Min ena kisse har blivit dryg mot den andra, mycket hårdhänt och "onödig". Deppar lite för jag vill inte att det ska bli så att jag måste ta isär dom. Dom har kommit så bra överens förut ju :(

Nej vad tråkigt :(

Kl
Allmän fråga, hur gör man när den man hämtat kattunge hos för ett år sedan blivit anmäl för vanvård av djur? Känns som vi inte har mkt att göra med de men hen i fråga hörde av sig till mig i början på helgen som va. Jag kan ju inte ljuga om tex polisen hör av sig?!:crazy:
Kissen där i från är som sagt sjuk och vart sedan han var liten ..

kl

Hittade precis katten med en geting. Getingen har förmodligen fått sig en smäll eller ett bett för den såg inte så pigg ut. Jag vet inte om katten blivit stungen, hon verkar helt ok men är det farligt med getingstick? Är det nått jag borde göra??

kl

Hittade precis katten med en geting. Getingen har förmodligen fått sig en smäll eller ett bett för den såg inte så pigg ut. Jag vet inte om katten blivit stungen, hon verkar helt ok men är det farligt med getingstick? Är det nått jag borde göra??

Ett getingstick är inte farligare för en katt än det är för en människa. I de allra flesta fall helt ofarligt alltså, även om det kan vara obehagligt och innebära viss svullnad.

Ha koll på katten så att den inte har blivit stucken i munnen. Det kan innebära livsfara eftersom halsen kan svullna igen.

*KL* Har ett väldans dilemma, för mig iaf, har två katter snart 1,5 år gamla, kastrerade hankatter.

De väger och 5,4kr vs 6,2kg . Den ena normal och den andra fet.

Den normalviktiga är konstant hungrig och nästan lite hysterisk, medans tjockisen bryr sig lagom om mat.
De har fri tillgång i en foderlabyrint Bozitas indoor & steralised. Får mjaus blötmat på kvällen. Smalisen äter snabbt upp sin dos och äter sedan upp den tjockas mat när han inte vill äta mer. Han är helt bottenlös.
Hur fasen ska man göra för att banta den ena som inte är särskilt hungrig och även tillfredsställa den bottenlösa normalviktiga?

Du kan inte börja ge dem blötmat flera gånger om dagen och bara ge lite torrfoder att äta när du inte ska vara hemma på några timmar? Så har jag gjort här hemma med resultatet att våran lilla tjockis nu är helt normalviktig igen. Det är ju tyvärr så att det är utav torrfoder som katter blir överviktiga.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 391
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
4 172
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej! Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig...
Svar
7
· Visningar
1 930
Senast: Sparksfly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama