Snacktråd katt

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd katt

Vad jobbigt för honom. :( Har tyvärr ingen erfarenhet alls av allergi i nån form hos katt.

kl
Jag upptäckte precis att Sixten sitter hos grannen(har mat ute) och snaskar Mjau-torrisar för glatta livet. Kattjäkel! Här köper en hem dyrt, bra torrfoder och så sitter han där och käkar skit. :arghh:

Fast så jävla dåligt är inte Mjau, han lär ju inte dö av det liksom...

Många är emot foder med spannmål. Visst, katter är köttätare och behöver mycket kött men det är inte farligt att de äter spannmål. Så länge de har tillgång till vatten och dricker normalt så är det bara bukfylla.

Nej jag tror inte heller kissen dör av käka lite maju torrfoder! :D
Isåfall skulle hon katten ha starvat av när hon bodde hos Pappa ;) Men hon är kärnfrisk och still going strong fast hon passerat 10 + sträcket nu! Dock äter de inte Mjau här :p

Nej, jag vet att det inte är farligt. Ja, jag är emot spannmål i kattmat och jag kommer aldrig hålla med om att Mjau är bra mat för en katt. Det känns dumt att han äter sig mätt på sånt han ändå inte kan tillgodogöra sig på ett (lika) bra sätt istället för att äta bra mat hemma.

Porta 21 sensible och blötmat. Färs och äggula/grytbitar/smakbitar av middagen då och då, naturligtvis rått.

Nästa gång ska jag inte glömma att addera ett antal ;)-smileys så det framgår riktigt tydligt att jag inte är gravallvarlig.

Fast att det bara är bukfylla stämmer ju inte, det kan leda till onödig övervikt. Det kan dessutom framkalla allergi (precis som fisk).
Hade inte blivit speciellt glad om mina katter satt och glufsade i sig sån mat utom min kontroll. Men det lär jag slippa, eftersom mina är innekatter med kontrollerad utevistelse i inhägnad ;)

Jag menar allvar med att jag inte vill att han äter den maten, men jag tror att mitt inlägg tolkades hårdare än det var tänkt.

Senast ändrad:

Förstår att man inte tycker de är så kul att katten äter nån annanstans. Vi har dock sagt ifrån att ingen får mata våra pga att lille man är sjuk. Men sen går de ändå upp på grannarnas veranda ( bor i lägenhet på över våningen och grannarna på undervåningen ) men då blir de bara klappade.

Jag förstod att du inte var allvarlig. Jag skulle inte heller vilja att mina katter äter mat hos någon annan, men jag har även tagit det valet att inte låta dem gå ute för vind och våg utan håller dem hemma på inhägnad gräsmatta. (inget illa ment mot dig eller någon annan men det blir ju tyvärr lite så när man låter katterna gå lösa, att man får räkna med att de får mat av någon annan).

Sen tänkte jag att det inte är så smart att skriva att Mjaus kattmat suger, för det gör det inte, det finns sämre och det finns bättre. Det finns många här som utfodrar sina katter med Mjau och ser bara positivt med det, så de borde inte få skuldkänslor. ;)

Har ni tips på appar som har med katter att göra? Såg nyss att Zooplus har skaffat sig en app, faaarligt. ;)

Mina katter fick testa en fånga-pricken/flugan/musen-app på surfplattan jag hade förut, så om du har en sån är det ett hett tips!
Just mina egna katter var dessvärre för lata, men syrrans katter hade desto roligare (och försökte gärna kolla under plattan efter pricken)

Kl
Lämnat mina med deras kattvakt nu, själv ska jag på semester! Kommer väl bita på naglarna men vet ju att lille man klarar sig bra så länge han får sin medicin på kvällen men iaf! :sneaky:

Visst är det så, skulle hellre ge Mjau än många andra sorter, men det finns många sorter jag hellre ger än Mjau också. Jag tänker att en får stå för de val en gör för sina djur. Jag får ständigt läsa om hur kass matte jag är för att Sixten går ut själv(aldrig riktat direkt mot mig, men i allmänhet), och väljer man att ge sin katt icke-optimal mat så kommer man förr eller senare få läsa om någon som tycker maten är skit.

Sedan skulle jag ju aldrig hoppa på någon som ger sin katt Mjau och liknande foder, vi har alla anledningar att välja som vi gör, men rent allmänt tycker jag att jag måste kunna kalla ett märke skit utan att vara rädd för att någon tar illa upp. Kanske kan någon som har valt Mjau utan direkt anledning får sig en tankeställare. "Hm, här är någon som aldrig skulle ge sin katt Mjau, undrar varför?" och kanske undersöka saken närmare eller fråga. Jag inser ju att det är sällan det händer. :D Men de som inte bryr sig om att undersöka närmare tar nog inte illa upp heller.

kl
Sixten vaccinerades ju för ett tag sen, fick bara fina ord. :) Blev dock lite fundersam när jag såg vikten på kvittot efter, 4,5 kg bara. Antingen skiljer det 500 g mellan veterinärens våg och mammas våg, eller så går han ner i vikt. Tänkte inte så mycket på det just efter besöket, för han kändes fortfarande bra i hullet då och veterinären sade ingenting, men igår kändes revbenen lite för tydligt tycker jag. Har skickat sambon att skaffa en våg.

Självklart inte ok att andra människor matar ens katt.

Jag ger ju Pipen barfkost men jag är inte på något sätt rabiat. Jag äter själv bra mat till vardags men ibland sticker jag in näsan i grannhusets pizzeria eller på McDonalds så om Pipen stjäl en ostbåge eller två av mig emellanåt så är det ingen katastrof.
Blev dock lite nervös häromdagen när vi var ute. Jag stod och pratade med en granne och hade inte full fokus men när jag tittade till så satt den lille odågan och gnagde på något. Visade sig vara en gammal prickigkorv som granntanten slängt ut till fåglarna. Den var inte fräsch och Pipen fick springa på toa med lös mage senare under dagen.

Jag bad dem idag att de skulle bära/schasa bort Sixten om de såg honom där, de matar ju sin egen katt där ute och iom att den kommer och går som den vill, vill inte jag kräva att de tar bort maten helt. Det är ju Sixten som inte kan skilja på mitt och ditt. :D Katterna är ju kompisar, så han har ju ingen anledning att hålla sig borta därifrån liksom. Får försöka se det som svängarna in på pizzerian och dra ned på gobitarna hemma istället.

Stackars Pipen! Tack och lov är båda grannarna här duktiga på att hålla rent på sina gårdar, matrester komposteras/slängs och snören/spik/plast och sånt tas rätt på. Sen är det ju bara skog.

Jag bor ju hyreshus, dock ett ganska litet och trevligt sådant, men det är en gammal tant som är nånstans i 90+ åldern som envisas med att kasta ut gammal mat till fåglarna på gården. Halva brödlimpor och, ja, prickigkorvar.
Eftersom Pipen är en liten gam så är det till att hålla ögonen öppna.

det är en gammal tant som är nånstans i 90+ åldern

Låter som om det kommer lösa sig av sig självt om inte alltför lång tid. :o Sixten har tack och lov aldrig varit intresserad av sånt, äter inget som är skämt eller dåligt på så sätt. Han har en enorm självbevarelsedrift. Till och med så han flyr från leksaksmöss. ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 391
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
4 172
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej! Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig...
Svar
7
· Visningar
1 930
Senast: Sparksfly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama