Snacktråd för oss som planerar debut 2010

Sv: Snacktråd för oss som planerar debut 2010

Vilka fler var du på än Hermanstorp och Styringe (eller var du i Styringe?)?

Lycka till med din lille och stora oxå , vi ses kanske nästa sommar igen :D

Första var Hajjernas, sen Hermanstorp, förra helgen var det Askims fältrittklubb och igår var det hos Göteborgs hästsportklubb i Säve.

Igår var bangång och domare av terrängen (stilbedömning), domare i dressyren och kontrollant av visning vid hand var av förbundskaptenen, Gunilla Fredriksson. Det var verkligen mycket se och lära, verkligen jättebra startfälttävlan. Sen var väl terrängen lite väl basic hindermässigt sett, men fick ändå jättebra tips på hur man ska tänka och rida i terrängen när vi gick runt banan, vidare hur man ska tänka och lägga upp sin framridning för resp gren osv. Och sen även tips vid visning för hand.

Blir det någon mer startft hos er förresten?

Låter ju super :laugh:

Ingen aning faktiskt, har vart hemifrån ett tag och inte hört skvallret (läs, det är mamma som är insatt :D).

Blir ingen debut i år för oss heller, känner inte att vi är redo, om vi någonsin blir det. Det är dock inte hela världen. Hon är 17 i år, utdömd för 4 år sen och vi har varit på två ft-läger och gjort fyra startfälttävlan i sommar så någonstans har jag fått mer än jag kan begära. Självklart hoppas jag att vi fortsätter utvecklas och att vi kanske får till en debutant någon gång men den som lever får se. Jag har ju också min treåring hemma som förhoppningsvis det blir något vettigt av (bara hon växer till sig lite :crazy: ).

Då kanske vi ses på unghästträningar framöver! :) Ser fram emot när det är dags att rida mot ett terränghinder för första gången :bump:

Jag planerar också att debutera i år! :banana: Har en 7-åring e Emmerton-Acacio. Vi har tränat för Ted Velander vid två tillfällen i sommar - Vinslöv och Tågarp. Så debuten blir i Tågarp 26 september. Har förberett mig med hoppning 1 m och nästa helg blir det dressyr LC:2.

Vad skulle ni ge för tips som är extra bra att tänka på i debuten?

Finns det INGEN här som har lust att dela med sig av lite tips????? Är det helt dött här inne eller bara en samling för inbördes beundran?

Ha ha vi har nog gått o dött allihop...;) Men tips, tja jag tycker du ska grabba tag i nån rutinerad som går terrängbanan med dig. Ovärderlig hjälp.
Tänk på att rida i ett bra tempo men inte hialöst!

Rid inte fram för länge till dressyren, tänk på att hästen ska gå 3 grenar. Likaså hoppa inte fram för mycket o tänk på att hästen redan är uppvärmd!

Lycka till!

Jag planerar också att debutera i år! :banana: Har en 7-åring e Emmerton-Acacio. Vi har tränat för Ted Velander vid två tillfällen i sommar - Vinslöv och Tågarp. Så debuten blir i Tågarp 26 september. Har förberett mig med hoppning 1 m och nästa helg blir det dressyr LC:2.

Vad skulle ni ge för tips som är extra bra att tänka på i debuten?

Ha god tid på dej.
Gå hoppbanan innan dressyren så behöver du inte känna dej stressad.
Gå terrängbanan flera gånger. Tycker du något hinder känns läskigt så gå banan ännu en gång, blir ofta lättare om man går flera gånger. :laugh:

Fråga!

och glöm inte andas ;) :idea:

Hur gammal är din häst?

För min, som är fyra, var det värdefullt att "vara" på tävlingen en stund innan det var dags att rida. Han är rätt engagerad i omgivningen, så det var bra att han fick vara där och ta in intryck innan det var dags att sitta upp.
Men om din varit ut mycket på andra tävlingar så är det säkert inget som bekymrar den.

Som Novali skriver, rid inte fram för länge till dressyren och till hoppningen är de redan framridna sas.
Terrängbanan är bra att gå tillsammans med nån rutinerad, samt att gå den ensam och memorera sin plan ordentligt. Fokuseringen gör man bäst själv.

Lycka till!

Tack för användbara och konkreta tips :bow:
Han är som sagt 7 år och men har bara startat 7 ggr på 5 år, så speciellt rutinerad är han inte. Då får jag helt enkelt hoppas att jag kan fråga någon om det uppstår några frågetecken när jag går terrängbanan.

Har försökt läsa in mig på TR men inte lyckats lista ut om man får ha tidtagarur? Eller och om man får ha "vanlig" klocka om man inte får ha tidtagarur? En annan fundering är: Hur mycket behöver man galoppera på. Ska jag tänka lite mer än banhoppningstempo eller ska jag tänka att jag ska "stå på" och hålla tempot uppe. Ingen flängridning givetvis, men hur tänker ni?

Hoppas att det är en fördel att jag redan varit i Tågarp på träning och förmodligen hoppat de flesta hindren. De kan ju inte hinna få fram en helt ny arsenal av hinder innan tävlingen hoppas jag. Men en tävlingssituation är ju annat än att hoppa 1-2 hinder i följd på träning.

Men jag blir lite betänksam när jag läser dina frågor...har du tagit FT-kort? För då har du ju fått lära dig vilket tempo du ska hålla?

Du ska definitivt galoppera på mer än banhoppningstempo i terrängen utan för den skull rida som en galning. Bäst är att du mäter upp 1-2 km vägsträcka o galopperar den i 450-480 m tempo, dvs 450-480 meter per minut.
Då får du en viss känsla för tempot iaf.

Klocka får ej användas i 90 och 100-klass. Varken tidtagarur eller klocka.

Jag har INTE tagit fälttävlanskortet. På förbundets hemsida står tydligt: "alla ryttare som avser att göra sin första start i debutantklass ska ha avlagt godkänt prov för fälttävlanskortet innan start". Jag har tävlat FT tidigare både ponny som jag kvalade till SM (1989) samt min förra stora häst tävlade jag 1993-1995 i Deb och Lätt klass (då 1 m och 1,10 i dåtidens klasser). Sen var han utlånad ett antal år då jag läste runt på olika universitet. Vi tog upp FT igen 2000-2001, men då gick han bara Deb (90 cm). Sen blev han sjuk och dog. Har skrivit upp de resultat jag haft med honom i min Ryttarbok.

Men det är ju som sagt nästan 10 år sedan. Så lite ringrostig kan jag väl säga att jag är :angel: Det roliga är att min nuvarande Kanel som jag köpte när han var 5 månader har varit på två FT-träningar och bara ÄLSKAR det :banana: Anledningen till att jag inte mätt upp och tränat är att det egentligen inte är så viktigt i hans första start. Jag vill bara att han ska få en fin runda och struntar i om vi får några straff för tid i dagsläget. Men det vore ju synd att bli utesluten pga att jag inte snappat upp alla regler.

Ok, men jag menade inte att du skulle mäta upp sträckan för att sen till varje pris hålla tempot på din första start utan för att du inte ska rida FÖR långsamt som många hoppryttare gör...är både farligt o svårt att komma för långsamt mot terränghinder så mät en sträcka o galoppera den hemma så får du upp din terrängtempo känsla igen!:)

Yes sir! Ska jag göra! Tack för hjälpen :)

Jag tillhör de som planera debut i år men skada/sjukdom satte effektivt stopp på det. Nu är det jag varit skadad dvs halt på bägge fram (inflammation i både leder och senor). Var även med i en läkemedelsstudie så jag tog det lite lugnt.

Hade gett upp tanken på fälttävlan men för lite mer två månade sen tänkte jag att det som inte dödar härdar. Började hoppa igen och körde konditionsträning två dagar i veckan. Hopptränade förra veckan och han har aldrig gått så bra och jag ridit så bra som då. :D
Har tom hoppat i lite korta läder än tidigare så att vissa här blir nöjda och jag vänjer mig att verkligen komma upp över hästen vid hoppningen. :)

Hurra kändes helt okej och nu skulle här planeras in en terrängträning.
Hittade några intressanta kursen med lagom svårighetsgrad.

Men någon jäkel med himla dålig humor slängde då ett ton olyckspiller över mig så här sitter jag med en grym bältros. :(

Så nu har jag bestämt att ta det lugnt och debutera nästa år i stället. Jag SKA hinna med 1 fälttävlan innan jag pensionerar mig.

Men hästen mår jäkligt bra i alla fall.:bow:

Kan slänga in en hoppbild i alla fall
Orkis3.jpg

Men herregud människa vad har du GJORT för att förtjäna alla dessa sjukdomar???? Du får nog ta o dansa runt elden o göra avbön till den gud du förolämpat...;)

Jag undrade just när jag skrev ett svar i denna tråden häromdagen, vart du tagit vägen...

Men det kommer ju ett nytt år, bara att ta nya tag så ses vi kanske då!:banana:

Det är väl så att jag kanske redan dansat för mycket runt elden så gudarna har tröttnat på mig och slänger små pikar hela tiden att jag ska sluta.
Just nu är jag så sugen på att komma igång ordentligt så vi satsar på inomhussäsongen i hoppning.
Dessutom finns det organiserad galoppträning på "riktig" bana inte så långt ifrån anläggningen som jag funderar på att åka till. Pållen gillar i alla fall att springa så då får väl matte blunda och hänga på. :eek:

Så nu ska vi börja hoppa lite mer med bett oxå så att jag kan styra honom ute i markerna till våren. Det var någon som påstod att man behövde lite kontroll oxå.

Allt drabbar mig pga av min autoimuna sjukdom SLE har en låååång lista med fel så jag har inte gått igenom en vet kontroll ens om jag mutat veterinären :D

Då var debuten avklarad! :bump: Jag känner mig helt nöjd med min fina häst även om placeringen inte blev den bästa. Det viktigaste för mig är att hästen gör sitt bästa och vill hjälpa till. Och det gjorde han till 100 %. Slutade totalt 28 av 45. Sist var i vi i dressyren - inte helt oväntat. Han dummar sig inte och är fin i formen när han ligger rätt, men det blir så mycket taktfel och vingligt i traven och i galoppen är han helt enkelt inte klar, kan inte hålla ihop sin stora kropp både i fattningar, att hålla galoppen och faller isär. Dessutom slår han om galopp bak och byter galopp när han kommer i obalans. I hoppningen nollade han.

Terräng har han tränat 3 ggr. Men detta var något helt annat. Han stod emot mer och förstod inte att han fick galoppera på. Men med stark ridning hoppade han allt. Var ytterst nära att falla av då han slog på en tvärnit när vi skulle ner på den smala grusstigen ner mot vattnet. Hängde på halsen men lyckades ta mig upp. Tur att han stod stilla ;) Sen var ju allt flyt borta och ett stopp blev det på vattnet 50 m efter detta. Han stod kvar på kanten och klev efter lite uppmuntran i i skritt. Kämpade för att hinna få igång galoppen till nästa hinder och lyckades ta oss runt. Nästan 25 tidsfel blev det också. Men jag är glad ändå :banana::banana::banana: Jag bara känner att detta kommer att bli "the horse of my life" :banana::banana::banana:

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 730
Senast: AbCdE
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 054
Senast: kma
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 249
Senast: LaMagia
·
Övr. Hund Misstänker att det finns fler här som är aktiva på klubbar runt om i Sverige. Jag är nyfiken på era klubbar, vad ni testat, löst och...
Svar
4
· Visningar
698
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka