Snacktråd för oss som planerar debut 2010

Sv: Snacktråd för oss som planerar debut 2010

Härligt! :D hörru, vi måste synka oss så vi tränar samtidigt!

Estivuz: vad skoj! :bump: känns bra när du säger att det är en bra debutbana :)

Nej det blir Danmark....vi bor i Skåne så det blir närmast.

aha! :idea:
hur fungerar det att tävla i danmark? måste man ha ngn speciell licens? *nyfiken*

Nej ingen speciell licens utan det räcker med din svenska.

Är väl i stora drag som här. Svårast är språket tycker jag :o

*kl*

Smyger in här bara för att berätta att 10 år senare, 17 sorger och 8 bedrövelser senare så har jag och min älskade ÄNTLIGEN genomfört en fälttävlan med alla tre momenten. :bump:

Förvisso enbart en träningstävling, red i dressyren Debutantprogrammet 1997, hoppade en enkel bana på 70 cm och sen en terrängbana på 70 cm med 12 hinder.

Dressyren har jag inte koll på resultatet, spelar mindre roll, vi gjorde det vi skulle där vi skulle (för det mesta, fick avbrottet för tidigt efter andra galoppen) med en form som för oss var helt ok. Detta var även första dressyrprogrammet som vi ridit.... Hoppade nolla på banan och fick ett stopp i terrängen.

Med tanke på den hysteriska värmen och ziljonerna av blinningar som min häst mer eller mindre får panik av och att vi hade dressyrstart kl 12.00, så är jag väldigt glad och nöjd.

Ett mål och en dröm jag haft sedan 10 år tillbaka som sagt, äntligen! :laugh:

Tack! :laugh:

Känns lite konstigt, vad ska vi göra nu liksom? :p Får smälta lite och så på det igen antar jag. :idea:

Grattis!

Här är en till som genomfört sin första startfälttävlan idag i ökenhettan :D

Grattis!

Här är en till som genomfört sin första startfälttävlan idag i ökenhettan :D

Tack och grattis till dig också.

Visst var det fruktansvärt hett? Försöka svalka hästen hjälpte ju inte mot obehaget för då blev blinningarna ännu värre. Nej, ingen höjdare att tävla idag, det förtog lite faktiskt.

Men SÅ kan du ju inte bara skriva???? Var är det ingående reportaget med resultat?? Var är bilderna??? Var är FILMERNA?????:D:D

Oj, sorry :o

Jag ska genast klistra in mitt inlägg från connemaratråden :p

Allt är filmat men jag kan inte få över skiten från minidv till något tittbart på dator. Jag har, eh, typ 10 h film på min häst på minidv, MINST :angel: Förra året blev så gott som alla tränignar o tävlingar filmade, synd bara att farsan inte förstod poängen med hårddiskkamera när han köpte den, eftersom den var avsedd att filma häst med. Han känner nog inte till buke :D

Nu kommer ni få en lååååång redogörelse av vad vi pysslat med idag, haha!

Idag i ökenhettan red vi vår första startfälttävlan! Skitkul och jättesuperbra arrangemang :bow: Styringe Stall arrangerade den på Lundåkras terrängbana, som egentligen bara är en terrängbana. Men de hade repat in framridningsbanor, hoppbana och dressyrbana på en del av terrängbanan och sedan världen sötaste terrängbana :love: Alla hinder var ju bara 60 cm, så sjukt gulliga! Och de hade bara 2 stockar (första och sista hinder), resten var gulliga typhinder i miniformat.

Startade dressyren strax efter 12.12 (ryttarmärke 2, det sämsta programmet jag någonsin ridit, passar nog bara ridskolehästar... ) reds som vanligt men man fick inga poäng bara några skriftliga kommentarer och ett omdöme på protokollet. Snälla o positiva kommentarer, Tiger var måttligt road av värmen, haha. Men fixade galoppen över förväntan och var fin på framridningen och bitvis i programmet även om det såg prydligt ut på filmen.

Av med sadel, svampa av och visa för "vet" för att lära sig visa hästen typ.

Bytte till grimma o pappa betade pålle lite. Packade undan dressyrgrejerna o fram hoppgrejerna. Hoppningen skedde i grupper om 5, vår grupp skulle börja 13.15. Men alla andra i min grupp red redan vid 12.50 på framridningen och alla tider var cirkatider så jag gjorde mig klar ändå och gick neer, mycket riktigt fick vi starta vår hoppning lite tidigare eftersom de hade bra marginaler med tiderna hela dagen.

Hoppade fram några få språng medan hoppningen började i nummerordning, kändes helt okej. Skuttade rundan utan problem och alla ekipagen fick direkt kritik efter av Johan Lundin som övervakade alla hopp o terrängritter - superbra! Han hade väldigt träffande kritik typ "allt är lydigt och fint och helt okomplicerat men hästen är inte riktigt framme för skänkeln vilket leder till att du driver med sitsen och det hindrar hans galopp - således får du ingen effekt av drivningen". På pricken det som vi har problem med när vi har problem! Han ville se mer tvåpunktssits och att jag verkligen fick svar för min underskänkel då. Jag ska hårdträna och endast stå i galoppen ett tag tänkte jag!

Tillbaka till släpet och av med skydden, svampa av igen (tokvarmt, ville ju försöka svalka stackars pålle som inte gillar någon grad över 10, nu var det 30 :eek:). De andra hade tydligen terränutrustning på redan vid hoppnignen för de red dit och hade samling. Jag tog på terrängskydd o bytte hjälm och travade bortom framridningen och hoppade ett språng på en stock när första ryttaren startat.

I terrängen var pålle så superunghästig han bara kunde vara, haha! Han galopperade friskt iväg. Fick stora ögon på första stocken och stod emot lite men hoppade bra, samma på nr 2 som var en liten björkoxer. Frisk fin galopp en bit ner till nr 3, ett litet rishinder som han hade väl kort galopp inpå men skuttade med stora ögon över (ris brukar han titta till på). Lite peppning och han hoppade nr 4, en bänk, i bättre takter, stod emot men galopperade ändå på över hindret. Nr 5 var en miiiiiinigrav (så söt!) som han tog i ett språng utan att blinka (han har aldrig förstått meningen med att bry sig om gravar). Nr 6 var vattnet, en liten pöl med uppgrumlat brunt vatten. Tiger är van vid Hermanstorps (enda banan han hoppat terräng på) stoooora komplex med grund grusbotten som syns. Jag travade in och lät honom bryta av till skritt framför. Han stod still lite och verkligen glodde ner, han var helt inne på att gå i/genom men stirrade som jag vet inte vad :p Sedan klev han försiktigt i med frambenen och det var ganska djup så då blev det stopp och typ "nej matte, nu blir det för djupt längre ut!" :rofl: Varpå jag tyckte att det blir det inte alls och då skrittade han vidare rakt igenom, duktig häst! Galopp efter det och en annan Tigerfavorit som nr 8 - bank. Man kunde rida upp och hoppa ner, vi hoppade upp och ner med fina språng ovanpå, i sann Tigerstil. Nu hade han fått upp farten och stirrade lite på långt håll på nr 9 som var ännu ett rishinder men tog direkt en korrigering och hoppade mkt bra över det utan att tveka det minsta. Sista nr 10 var en liten stock som han skuttade över utan att knappt ens se den, då började han tycka det var lågt, haha. Mao verkligen som en unghäst "ska vara" tycker jag (om de tittar öht alltså), lite tittig och fundersam i början men sedan få flyt vartefter :love:

Fin kritik av Johan efteråt "ett helt annat ekipage!" sa han bla, haha. Han tyckte oxå han uppträdde väldigt vettigt när han slappande av vartefter och min sits och inverkan var mkt bättre.

Sedan fick på skritta lite med pappa o bli badad och mera skrittad innan vi packade in oss på väg hem. MYCKET givande dag! Och vi var där knappt 4 h, smidigt!

Nu ska jag masa mig ut och fixa grejerna, så sjukt varmt att jag bara orkat ligga i skuggan o slappa. Inte så lyckatatt jobba tidigt en massa dagar i sträck och sedan inte hinna äta något under hela denna dagen men det var det värt!

Underbara lilla häst :love:

Till mitt försvar så tänkte jag faktist åtm ta ett kort på hästen i flätor, jag laddade tom digitalkameran (vilket är en bedrift, laddaren tar typ aldrig) och fick med den i väskan. Väl hemma igen kom jag på kameran och skulle fota pålle avklädd o betandes på gräsmattan men då satt tydligen kortet i datorn :p

Och min fotograf tänkte komma förbi men satt fast i en bilkö i Skåne i hur lång tid som helst, så det så ;)

Allt för att vara anonym eller hur var det :angel: Jag färgar åtm inte håret rött :D

Grattis till en superstart! Verkar vara lika bra arrangemang där som på Ljuslingsbacken, vad roligt!

Detta är nog verkligen en form av FT som har kommit för att stanna.

Tack :) Börjar tom fundera på om man kanske skulle anmäla till en 90-klass där (Styringe) den 8/8. Fast jag vet inte om jag vågar :angel: Får hoppas vi lyckas klämma in en terrängträning för min hovis i nästa vecka så får han komma med ett utlåtande.

Är 90 högt om hästen tittar lite på de första hindren? Lätt för er att bedömma som inte sett en enda av mina filmer men ändå :angel:

Eller så skiter man i det och siktar på att rida en enda 90-klass i år, hemma i slutet på september. Hmm. Jag vill inte att vi ska ta oss vatten över huvudet, vi har väl en 20 år till vi kan tävla fälttävlan ju :D Men samtidigt är det ju trevligt att komma framåt och ha något att smälta över vintern.

Hur var arrangemanget i Ljuslingsbacken? Oxå tränarkommentarer efter både hopp o terräng?

Ja, alltså det är ju en distinkt skillnad mellan startFT o debutant men det vet du ju...Styringes bana är ju jättesnäll så det är väl en bra debut tycker jag.

Domarna i dressyr klev ut o gav ett muntligt omdöme direkt o skrev även ett skriftligt sådant. I hoppningen inget omdöme men i terrängen fick man direkt i mål ett omdöme. Super tycker jag!

Vad roligt! Grattis till en lyckad Tigerdebut! :) Härligt refererat btw. Tänkte höra med dig som har Hermanstorp som hemmabanan, hur är den att göra sin första debutant på? Lätt/svår/medel? Är den lämplig som första bana? Vi har tränat där en gång för ett par år sen.

Jag har tankar på att komma till start i september. Vi gjorde vår första hela fälttävlan i lördags (utom tävlan). Då hoppade vi 80 cm och red debutantprogrammet i dressyr. Allt gick bra, felfri terräng och banhoppning och 60% i dressyren. Skulle räckt till en 4:e plac om vi inte deltagit utom tävlan. Så glad att han höll måttet trots 32-gradig värme och en pilot som bara sovit 3 timmar..

Vad roligt! Grattis till en lyckad Tigerdebut! :) Härligt refererat btw. Tänkte höra med dig som har Hermanstorp som hemmabanan, hur är den att göra sin första debutant på? Lätt/svår/medel? Är den lämplig som första bana? Vi har tränat där en gång för ett par år sen.

Jag har tankar på att komma till start i september. Vi gjorde vår första hela fälttävlan i lördags (utom tävlan). Då hoppade vi 80 cm och red debutantprogrammet i dressyr. Allt gick bra, felfri terräng och banhoppning och 60% i dressyren. Skulle räckt till en 4:e plac om vi inte deltagit utom tävlan. Så glad att han höll måttet trots 32-gradig värme och en pilot som bara sovit 3 timmar..

Tack :laugh:

Jag är inte så hemma i fälttävlansvärlden så andra här kan nog svara bättre. Men jag har bara hört positivt om att debutera på Hermanstorp tidigare iaf, det är ju en öppen och flack bana som hittills verkar ha inbjudit till bra flyt. Starten har vi ibland problem med pga mark vi inte äger men jag tror den var mer till belåtenhet förra året. Vattenhindret tycker åtm jag är helt underbart, väldigt stort och inte ett dugg trångt eller skrämmande :)

Vi har ju startfälttävlan måndagen den 19 juli om du vill komma innan . Och träningar ofta för flera olika tränare, vissa väldigt smidiga att bestämma tid med. Pm:a om du vill ha tips :)

Vi har ju startfälttävlan måndagen den 19 juli om du vill komma innan .

Åh, skulle ju passa mig perfekt ju. Blev så ledsen när Sämsholm hade den 18:e och jag jobbar hela helgen. Men till mån em ska jag nog ha hunnit sovit lite och resa ner till er. :laugh:

Wembley: Tror att vi var på samma ställe i lördags, du red precis efter mig om jag inte tar helt fel. :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 731
Senast: AbCdE
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 054
Senast: kma
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 253
Senast: LaMagia
·
Övr. Hund Misstänker att det finns fler här som är aktiva på klubbar runt om i Sverige. Jag är nyfiken på era klubbar, vad ni testat, löst och...
Svar
4
· Visningar
698
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka