Sv: Snacktråd för oss som planerar debut 2010
Nu kommer ni få en lååååång redogörelse av vad vi pysslat med idag, haha!
Idag i ökenhettan red vi vår första startfälttävlan! Skitkul och jättesuperbra arrangemang
Styringe Stall arrangerade den på Lundåkras terrängbana, som egentligen bara är en terrängbana. Men de hade repat in framridningsbanor, hoppbana och dressyrbana på en del av terrängbanan och sedan världen sötaste terrängbana
Alla hinder var ju bara 60 cm, så sjukt gulliga! Och de hade bara 2 stockar (första och sista hinder), resten var gulliga typhinder i miniformat.
Startade dressyren strax efter 12.12 (ryttarmärke 2, det sämsta programmet jag någonsin ridit, passar nog bara ridskolehästar... ) reds som vanligt men man fick inga poäng bara några skriftliga kommentarer och ett omdöme på protokollet. Snälla o positiva kommentarer, Tiger var måttligt road av värmen, haha. Men fixade galoppen över förväntan och var fin på framridningen och bitvis i programmet även om det såg prydligt ut på filmen.
Av med sadel, svampa av och visa för "vet" för att lära sig visa hästen typ.
Bytte till grimma o pappa betade pålle lite. Packade undan dressyrgrejerna o fram hoppgrejerna. Hoppningen skedde i grupper om 5, vår grupp skulle börja 13.15. Men alla andra i min grupp red redan vid 12.50 på framridningen och alla tider var cirkatider så jag gjorde mig klar ändå och gick neer, mycket riktigt fick vi starta vår hoppning lite tidigare eftersom de hade bra marginaler med tiderna hela dagen.
Hoppade fram några få språng medan hoppningen började i nummerordning, kändes helt okej. Skuttade rundan utan problem och alla ekipagen fick direkt kritik efter av Johan Lundin som övervakade alla hopp o terrängritter - superbra! Han hade väldigt träffande kritik typ "allt är lydigt och fint och helt okomplicerat men hästen är inte riktigt framme för skänkeln vilket leder till att du driver med sitsen och det hindrar hans galopp - således får du ingen effekt av drivningen". På pricken det som vi har problem med när vi har problem! Han ville se mer tvåpunktssits och att jag verkligen fick svar för min underskänkel då. Jag ska hårdträna och endast stå i galoppen ett tag tänkte jag!
Tillbaka till släpet och av med skydden, svampa av igen (tokvarmt, ville ju försöka svalka stackars pålle som inte gillar någon grad över 10, nu var det 30
). De andra hade tydligen terränutrustning på redan vid hoppnignen för de red dit och hade samling. Jag tog på terrängskydd o bytte hjälm och travade bortom framridningen och hoppade ett språng på en stock när första ryttaren startat.
I terrängen var pålle så superunghästig han bara kunde vara, haha! Han galopperade friskt iväg. Fick stora ögon på första stocken och stod emot lite men hoppade bra, samma på nr 2 som var en liten björkoxer. Frisk fin galopp en bit ner till nr 3, ett litet rishinder som han hade väl kort galopp inpå men skuttade med stora ögon över (ris brukar han titta till på). Lite peppning och han hoppade nr 4, en bänk, i bättre takter, stod emot men galopperade ändå på över hindret. Nr 5 var en miiiiiinigrav (så söt!) som han tog i ett språng utan att blinka (han har aldrig förstått meningen med att bry sig om gravar). Nr 6 var vattnet, en liten pöl med uppgrumlat brunt vatten. Tiger är van vid Hermanstorps (enda banan han hoppat terräng på) stoooora komplex med grund grusbotten som syns. Jag travade in och lät honom bryta av till skritt framför. Han stod still lite och verkligen glodde ner, han var helt inne på att gå i/genom men stirrade som jag vet inte vad
Sedan klev han försiktigt i med frambenen och det var ganska djup så då blev det stopp och typ "nej matte, nu blir det för djupt längre ut!"
Varpå jag tyckte att det blir det inte alls och då skrittade han vidare rakt igenom, duktig häst! Galopp efter det och en annan Tigerfavorit som nr 8 - bank. Man kunde rida upp och hoppa ner, vi hoppade upp och ner med fina språng ovanpå, i sann Tigerstil. Nu hade han fått upp farten och stirrade lite på långt håll på nr 9 som var ännu ett rishinder men tog direkt en korrigering och hoppade mkt bra över det utan att tveka det minsta. Sista nr 10 var en liten stock som han skuttade över utan att knappt ens se den, då började han tycka det var lågt, haha. Mao verkligen som en unghäst "ska vara" tycker jag (om de tittar öht alltså), lite tittig och fundersam i början men sedan få flyt vartefter
Fin kritik av Johan efteråt "ett helt annat ekipage!" sa han bla, haha. Han tyckte oxå han uppträdde väldigt vettigt när han slappande av vartefter och min sits och inverkan var mkt bättre.
Sedan fick på skritta lite med pappa o bli badad och mera skrittad innan vi packade in oss på väg hem. MYCKET givande dag! Och vi var där knappt 4 h, smidigt!
Nu ska jag masa mig ut och fixa grejerna, så sjukt varmt att jag bara orkat ligga i skuggan o slappa. Inte så lyckatatt jobba tidigt en massa dagar i sträck och sedan inte hinna äta något under hela denna dagen men det var det värt!
Underbara lilla häst