Snacktråd 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hon är en birma hon är inte ett år än så det dröjer ett tag till.
Måste jag skaffa ett namn då gör jag det för att låna hane.
Vilken ålder tycker du det ärbäst att ta första kullen?
Hur många kullar tar du på en hona (2st?)?
Jag parar när de har genomfört alla hälsotester och löper och känns redo. Ragdollen scannar man när de är minst 10 månader. Jag misstänker att det är samma på Birman eftersom de också scannar för bland annat HCM och RCM. Min ena hona parade jag när hon var ca 10-11 månader. Min andra hona är inte parad än då hon slutade löpa precis när hon genomgått alla hälsotester, så henne parar jag först i vår när hon löper första ggn efter vintern. Hon är nu nästan 1,5 år.

Jag har inget fast antal kullar jag tar på en hona. En katt som kanske bara får 1-2 ungar per kull kanske man tar några fler kullar på. Birman brukar ju generellt få väldigt få kattungar per kull. Min nuvarande hona har fått 2 kullar med 5 i varje och hon ska få en kull till innan jag kastrerar henne. Men kontakta din uppfödare. Hen bör kunna hjälpa dig med alla dina frågor. Och tänk på att du endast får ta en kull utan stamnamn inom Sverak. Och var ute i god tid och sök stamnamn, då det tar ett tag att få det godkänt.

Försöker jobba hemifrån. Ständigt trakasserad av tassar, nosar, ost-tiggeri, vi-har-tråkigt-pip, tokrus genom rummet. Jag kunde lika gärna åkt till jobbet och skrivit klart rapporten i det ständiga surret där...

Skönhetsmissen har t o m klättrat upp på handfatet och vidare in i badrumsskåpet som råkade stå på glänt, kommer lyckligt utspringandes släpade på en inplastad alwaysbinda som hon försöker öppna och riva sönder.

Har försökt att muta gänget med grisöra, respektive tonfisk, men den enda som är så lätt att distrahera är labradortant. :cool:

Är det nån här som borstar tänderna på sin katt? Mina har fått dålig andedräkt allihopa O_o har smugit sig på sen dom slutade äta torrfoder. Överväger att börja ge igen men dom är så himla fina på alla andra sätt på bara blötmat så det tar emot :arghh:

Be din vet göra en tandkoll, tandsten luktar urrk. FORL luktar värre. Och nej, jag har aldrig lyckats borsta Nikitas tänder, har säkert fyra olika tandborstar, ink en sån där liten plopp man sätter på pekfingret och två olika sorters tandkräm som det påstås alla katter älskar. Njaaaa :meh:

Igår kom journalen med posten, och idag ringde veterinären angående provsvaren på de tester som togs på Luna i samband med veterinärbesöket för en vecka sedan.

Redan förra veckan bestämdes det att Luna skulle få utökad dos antibiotika då det förutom kroniska förändringar även misstänktes vara akuta förändringar på vänster njure. Proverna visade tydligen att UVIn är kvar, så nu får hon antibiotika fram till den 19 februari. Och jag som har tyckt att en vecka har varit en stor utmaning. :nailbiting: Efter detta kör vi ett nytt ultraljud + samma prover för att se om värdena går åt rätt håll.

Vet kom fram till att det var bäst att vi påbörjade njurdiet då njurarna var det mest akuta av vad proverna visar (Luna har ju även haft mycket problem med magen, och UL visade en överaktiv tarm, så frågan var först om vi skulle ge henne Gastro Intestinal-mat eller njurmat). Åkte till deras shop och blev rekommenderad ett foder av Purina Pro Plan, så nu får vi hoppas att magen tål det. Köpte även några påsar blötmat av samma märke, men de var superdyra. :cry: Jag hoppas, när Luna vant sig vid torrfodret, att jag kan introducera lite annan blötmat (givetvis njurfoder) som variation, så att hon kan få i alla fall lite blötmat varje dag. Allra helst hade jag ju gett henne endast blötmat, men med de priserna som är på veterinärfodret + att jag är student så fungerar det faktiskt inte. Hur gärna jag än vill. :(

Får för övrigt lite kris när jag tänker på maten. Jag har ju spenderat så mycket tid på att hitta bästa maten och har blivit något av en torrfodermotståndare och en riktig spannmålsmotståndare. En frisk katt SKA ju ha mat med så hög kötthalt som möjligt, inga spannmål. Blötmat ÄR mycket bättre, speciellt för att undvika problem med njurar/urinvägar. De senaste tiden har ju Luna endast fått Bozita i sås, och jag har varit så nöjd med det beslutet. Men Luna är ingen frisk katt - Bozita är något av det sämsta hon kan få i det här läget. Hon ska ha så proteinfattigt och lättsmält som möjligt. Så nu får hon ett sjukfoder som innehåller så lite kött så att det är mer gult än brunt, fullspäckat med majsmjöl, rismjöl, sojamjöl, vetemjöl, majsglutenmjöl, etc, etc. (Katten hälsar att det var gott i alla fall!)
Jag fattar ju att även om maten inte är bra för en frisk katt, så är den ju faktiskt det bästa jag kan ge Luna nu. Det känns bara så... fel. Det var inte såhär det skulle bli.

Är det nån här som borstar tänderna på sin katt? Mina har fått dålig andedräkt allihopa O_o har smugit sig på sen dom slutade äta torrfoder. Överväger att börja ge igen men dom är så himla fina på alla andra sätt på bara blötmat så det tar emot :arghh:
Luna får sina tänder borstade då och då. Stackars lilla kisen är så van vid alla mina upptåg att hon knappast protesterar alls.

Du skulle inte kunna ge dem en rå kycklingvinge lite då och då så att de får något hårt att tugga på?

Fruktansvärt sur Nikita. Hon har gått upp en del bara på tiden efter operationen så nu blir det bara blötmat ett tag.

Dödligt missnöjd katt som tänker sätta ut en annons på Blocket om människoslav bortskänkes :mad: Missnöjd burma hoppar upp och ner på mattes bröst och skriker. Missnöjd burma hörs mycket.

Kattungen fick flytta tillbaka till uppfödaren :( Istället för att bli successivt tryggare blev hon räddare oich räddare.. Oklart varför, men hon hade blivit uppläxad en gång av uppfödarens ena oci som är väldigt lik Lava, så kan ha varit något sånt. Men hon blev hemskt rädd för mig också - till slut flydde hon så fort jag kom i närheten :( Tur man har en klok uppfödare som också insåg att det var ohållbart iom att utvecklingen gick åt fel håll. Åkte tillbaka med henne och 2 minuter efter hon kommit hem till mamma var hon precis som vanligt igen! Gosig och lekfull.
Så det kändes ju som helt rätt beslut. Av någon anledning funkade det inte hos mig, men jag hoppas hon får vara trygg och glad i ett annat hem. Mest av egoistiska skäl det känns jobbigt... vi har ju planerat detta sen i början på oktober :( Men det kommer fler kattungar!

Kattungen fick flytta tillbaka till uppfödaren :( Istället för att bli successivt tryggare blev hon räddare oich räddare.. Oklart varför, men hon hade blivit uppläxad en gång av uppfödarens ena oci som är väldigt lik Lava, så kan ha varit något sånt. Men hon blev hemskt rädd för mig också - till slut flydde hon så fort jag kom i närheten :( Tur man har en klok uppfödare som också insåg att det var ohållbart iom att utvecklingen gick åt fel håll. Åkte tillbaka med henne och 2 minuter efter hon kommit hem till mamma var hon precis som vanligt igen! Gosig och lekfull.
Så det kändes ju som helt rätt beslut. Av någon anledning funkade det inte hos mig, men jag hoppas hon får vara trygg och glad i ett annat hem. Mest av egoistiska skäl det känns jobbigt... vi har ju planerat detta sen i början på oktober :( Men det kommer fler kattungar!
Gud vad tråkigt, men det låter som ett klokt beslut av både er och uppfödaren. Hoppas att ni hittat en annan kattunge som det fungerar med så småningom.

:heart

Be din vet göra en tandkoll, tandsten luktar urrk. FORL luktar värre. Och nej, jag har aldrig lyckats borsta Nikitas tänder, har säkert fyra olika tandborstar, ink en sån där liten plopp man sätter på pekfingret och två olika sorters tandkräm som det påstås alla katter älskar. Njaaaa :meh:

Luna får sina tänder borstade då och då. Stackars lilla kisen är så van vid alla mina upptåg att hon knappast protesterar alls.

Du skulle inte kunna ge dem en rå kycklingvinge lite då och då så att de får något hårt att tugga på?
Det börjar dra ihop sig för vaccinering, ska be att få en koll och boka tider om det behövs. Tänker att en tandborste kanske kan hålla efter efter en ev sanering. Ben vore ju det bästa men två tycker det är döäckligt och den tredje äter bara skinnet på vingen :meh: Tack för tankar!

Det är en kull på gång nu, men uppfödaren vet inte om hon kommer vilja spara en foderhona ut den kombinationen, men kanske. Annars finns det planer på nya kullar senare i år. Så tids nog blir det en ny kattunge :)
Det låter bra :). Tur att ni inte står helt utan katt, för det hade ju aldrig gått för sig så länge :).

Så tråkigt :heart

Mina katter är så olika.

Jag ligger sjuk på soffan med en fetknopp på bröstet och ansikte mot ansikte. När det blir jobbigt puttar jag över honom i en annan vinkel. Han tycker att det är mysigt hur som helst, bara han får vara nära, nära. Uppochner, på mage, på rygg, utsträckning eller ihoptryckt till en boll. Klapp och kli överallt, ju mer desto bättre. Kurr Kurr.

M däremot ligger på soffan en bit bort. Vill han gosa säger han till, och att flytta på honom? Kommer inte på tal! M gör inget som inte är på hans villkor, nada. Skulle jag trycka upp honom på bröstet skulle han strimla mig. Han vill inte vara nära alls. Sitta bredvid och få lite klapp på huvudet när han har lust räcker alldeles utmärkt.

:love:

Jag vet att jag inte är ett dugg ensam om att ha kamp med maten så tänkte berätta om dagens tålamodstest och försök att komma på trix, kanske hjälper någon och kanske kan få nya tips?
Eller berättelsen/kampen om att gå från torrfoder till blötmat.

Jag gick ut i köket och pälsfröken kommer farandes och piper om maten.
Men jo det är dagens mat dock har vi lite olika åsikter om detta idag tydligen, men jag har bestämt mig för att jag ska vinna denna omgång.
Har kommit ganska lång med foderbytet men som alla vet så är ju bakslagen många, envisa och tålamodskrävande och idag var det dags för ett rejält bakslag, klart väntat så tyckte jag var ganska förberedd med trix och envishet.
(ge mig tålamod, ge mig envishet, ge mig ork :angel:)

Pälsfröken piper och stirrar på maten.
Jag; Ja det är mat, varsågod!
Pälsfröken: ?? det där, ska jag äta? nej nej!
Jag: tar en gaffel och mosar om maten.
Pälsfröken: Tittar, fnyser och jamar lite diskret och undrar säkert om jag är helt galen, kanske värre än vanligt. (Pälsfröken tänker nog en del om betjänten som inte är så rart nu)
Jag: går och tittar på förpackningen, jo det står kattmat = mat.
Pälsfröken: fortsätter stirra och se fundersam ut.
Jag: går igen och tittar på förpackningen men jo det står kattmat och informerar pälsfröken om att du är katt och det är mat.
Pälsfröken: blänger.
Jag: tar och häller på 2 droppar ljummet vatten, så nu luktar det fint.
Pälsfröken: Människan är en sorts varelse som är galen, jamar, stirrar och tänker inte äta det där.
Jag: byter matskål (detta lilla fjantiga trick fungerar ibland)
Pälsfröken: fnys!
Jag: Täcker matskålen med en liten kartongbit.
Pälsfröken tar bort "taket" över skålen och fnyser: dåligt försök betjänten, idag fungerade det inte serru!!
Jag: Lilla Pälsfröken varsågod, fin mat, varsågod.
Pälsfröken: Men det är ju bara en massa lämnade köttbitar jag inte vill ha, såsen har jag ju ätit upp.
Jag: Tänker för mig själv en hel del lugnande saker, andas med magen, djupt och långsamt.
Pälsfröken: Jag vill ha annan mat, jag tänker inte äta det där, jag har bestämt mig ju!
Jag: Tänker för mig själv att jag är fullt medveten vad Pälsfröken tänker och tycker men jag vet ju vad jag tänker och tycker så fortsätter andas djupt.
Pälsfröken: Jamar, hittar på lite roliga saker (enligt människor hyss men vad gör man inte för uppmärksamhet?)
Jag: Ser ingenting, hör inget, märker inget.
Pälsfröken: Ut i köket igen och försöker påpeka att det är något fel.
Jag: flyttar matskålen till en annan plats.
Pälsfröken: Vilket B-trick betjänten, fjantigt av dig jag är smartare än så!
Jag: ser inget, hör inget, märker inget och fortsätter andas koncentrerat.
Pälsfröken: Förbannade betjäntelände, jag vill inte ha det där. Då kan man ju stjälpa ut matskålen så kanske det dumma släktet betjänt fattar.
Jag: Andas och inser att jaha 1-0 till Pälsfröken och lägger upp ny blötmat igen, samma sort, kampen fortsätter.
Pälsfröken: Stirrar på maten och försöker få betjänten att fatta att det är helt fel meny, vill ha
t o r r f o d e r ju, jamar så hon skriker.
Jag: Tar fram vippan och kör en liten jakt med pälsfröken.
Pälsfröken: Går och äter maten, attans dumma betjänt att luras men nu behövde jag ju fylla på lite energi efter att jagat, spanat och lurat vippan.
Jag: flinar tyst och diskret.
Pälsfröken ligger nu gömd under en filt och tar igen sig efter att gjort av med massa energi mest p.g.a att det är slitsamt att få betjänten att förstå vad man vill/tycker, dumma korkade typer.
Jag: Tar snabbt och sätter mig och skriver ett inlägg på Buke för pepp.

Min känsla just nu är en blandning mellan: :crazy::rofl::arghh::banghead::p:devil::up:

/hallonsaft och pälsfröken som bara ville delge dagens händelser.

Dagens del två på berättelsen/kampen om att gå från torrfoder till blötmat.

Pälsfröken: Mjauuuuuuu
Jag: Matskålen står i diskmaskin.
Pälsfröken: Mjauuuuuuu jag svälter, jag ska kontakta kattombudsmannen och berätta att jag faktiskt kan äta blötmat i mängder nu men det måste vara paté, det är krisläge jag svälter. Mjaaau.
Jag: Jomen visst, ska du låna min mobil eller ska jag öppna ytterdörren så kan du gå och ta ett pälsonligt besök?
Pälsfröken: Hallå? Jag har ju liksom ätit blötmat som var i bitar fast du köpte fel ditt stolpskott!
Sen att du fick tokmosa alltihopa för jag annars bara åt endast såsen var ju bara ett enkelt straff, mjaaauuu min matskål är borta.
Pälsfröken stirrar på den tomma platsen och går mot skafferiet.
Jag: Rymmer från köket och andas, andas och fattar noll, inget och knappt det.

Köpte en leksak till Luna i form av en mjukisuggla med prassel och stjärtfjädrar. Den kom vi på ikväll var jätterolig att jaga om matte kastar den! Luna bryr sig inte om ugglan lika mycket som hon bara vill få springa efter den. Lilla sötnosen. :love:

Min katt luktar alltid en blandning av nytvättade sängkläder och skog:love: även när hon är inne. Hon får inte vara i tvättskåpet men ligger ofta på sängen (byter sängkläder ca varannan vecka och har inte jättestarkt tvättmedel) och badar henne aldrig. Ändå luktar hon så gott och jag vill bara sniffa på henne hela tiden:angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
0
· Visningar
160
Senast: EmelieW
·
Övr. Katt Jag funderar på att teckna någon form av veterinärvårdsförsäkring för mina katter. Har aldrig tidigare haft katter försäkrade, utan...
2
Svar
31
· Visningar
911
Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
588
Senast: startpompe
·
Övr. Katt Nu är min killes katt försvunnen igen. Hon brukar aldrig gå långt, utan håller sig till området. Men grannens katt är alltid ute (aldrig...
Svar
3
· Visningar
392
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V