Snacktråd 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kommer hem efter en långpromenad och katten är försvunnen, letar överallt och lockar med godis och favvoleksaken men icke.:(
Står i köket och funderar på om jag borde börja bli orolig när hon plötsligt bara är där och med ett sömndrucket kurrande vill hon ha den utlovade godisen.

Vart tusan tar katten vägen?
Några fler som har samma problem med att katten helt plötsligt blir osynlig hemma?

Yep! Händer här hela tiden liksom hos de flesta kattägda. Många spekulationer och teorier har diskuterats, men jag tror konsensus är ett parallell universum alt en garderob a la Narnia. Ingen aning hur ett stycke katt kan så komplett försvinna i en tvåa på 65 kvadrat. :idea: Ett av världens olösliga mysterium. Gamle Schrödinger visste vad han pratade om med sin katt-i-en-låda. ;)

Nu har Luna UVI igen. :cry: Får se om det blir akuttid inatt eller om det kan vänta till morgonen... Ska försöka få henne ultraljudad eftersom detta är andra gången på mycket kort tid som hon får UVI.

Nu har Luna UVI igen. :cry: Får se om det blir akuttid inatt eller om det kan vänta till morgonen... Ska försöka få henne ultraljudad eftersom detta är andra gången på mycket kort tid som hon får UVI.

Men nej vad tråkigt! Usch UVI bland två och fyrbenta är ett gissel. Så jobbigt när älsklingen har ont och man inte kan göra något. Du har inte metacam hemma? Jag vet att senast Nikita fick det hade jag faktiskt lite i kylen och Agria vet som jag ringde i panik på söndagen sa att jag kunde ge en dos för att ta bort smärtan men naturligtvis vet måndag morgon.

Bra med UL för det är inte naturligt att hon får det så nära inpå, Nikita har det iofs nästan varje år tyvärr. Men tack och lov fungerar antibiotika och metacam nästan direkt.

Kommer hem efter en långpromenad och katten är försvunnen, letar överallt och lockar med godis och favvoleksaken men icke.:(
Står i köket och funderar på om jag borde börja bli orolig när hon plötsligt bara är där och med ett sömndrucket kurrande vill hon ha den utlovade godisen.

Vart tusan tar katten vägen?
Några fler som har samma problem med att katten helt plötsligt blir osynlig hemma?

Absolut och jag blir lika hysterisk varje gång :cautious:

Det bästa var studentkorridorsgrannens katt, hon kunde försvinna på 17 kvm (och kvm inkluderade en toalett!) O_o Oftast var hon dock inne hos mig (och försvunnen där också, jag hade förvaring under sängen :D).

När vi precis hämtat hem Hollie, en riktig skyggis, lyckades hon gömma sig så vi trodde hon ramlat ut genom ett fönster (hur nu det skulle gått till, fönstret var öppet kanske 2 cm). Massor med panik och flera timmars letande både inne och ute hörde vi något konstigt från köksfläkten. Öppnade den och där låg katten och tryckte! På något sätt hade hon kommit in i ventilationen till köket och in i köksfläkten.
Underskatta aldrig en katts förmåga att gömma sig!

När vi precis hämtat hem Hollie, en riktig skyggis, lyckades hon gömma sig så vi trodde hon ramlat ut genom ett fönster (hur nu det skulle gått till, fönstret var öppet kanske 2 cm). Massor med panik och flera timmars letande både inne och ute hörde vi något konstigt från köksfläkten. Öppnade den och där låg katten och tryckte! På något sätt hade hon kommit in i ventilationen till köket och in i köksfläkten.
Underskatta aldrig en katts förmåga att gömma sig!

Påminner mig om min skyggis som hittade ett hål i väggen jag inte visste fanns och därför kom in bakom väggarna. Fytusan vad läskigt det var, särskilt eftersom jag inte visste hur djupt hålet gick. Jag lyckades locka ut honom tillslut och proppade igen hålet, men jag glömmer aldrig skräcken :nailbiting:

Luna mår för stunden bra och kunde kissa normalt imorse. Nu ligger hon och sover i mitt knä. :love:

Förhoppningen är att hon kan hålla sig såhär till på måndag, för innan dess kan inte djursjukhuset få fram ett provsvar (labbet är stängt på helgen). Sannolikheten är väl tyvärr inte så stor, men hoppas kan man! Skulle hon bli sämre innan dess åker vi givetvis in, men just nu mår hon bra. :heart

Jag har givetvis varit i kontakt med vet, som höll med mig om att avvakta.

Givetvis blir hon sjuk på en fredag (samma som förra gången) när jag egentligen behöver skriva tenta. :cautious: Jag anar en konspiration.

@Caoimhe håller tummarna för Luna:heart håller med om konspiration, Sixten var in tre gånger innan vi fick rätt på hans uvi, en fredag, en lördag och en söndag :cautious:

Luna har mått bra hela dagen och har kissat normalt (dock inte ätit så mycket), men nu när klockan blev 1 så satte UVIn igång igen. Ringer djursjukhuset, men de tycker inte att det är tillräckligt akut för att behöva åka in mitt i natten... Så nu får vi vänta till imorgon bitti igen. Ska ställa fram fräsch mat till henne och ställa klockan tidigt. Är hon lika svårkissad imorgon bitti, alternativt fortfarande inte kommit igång med maten så åker jag in imorgon. Allra helst hade jag åkt in igår. Känner mig som världens sämsta matte trots att jag följer vets råd.

Nu kom hon och gosade lite i alla fall. Lilla hjärtat. :heart

Vilken mardröm jag var med om under kvällen och natten. Sent igår kväll när jag skulle ge katterna mat för natten blev Socker skrämd när han satt i köksfönstret. Grannhunden, som förstås var lös (de har tidigare haft den lös trots att de inte har kontroll på den och den har sprungit fram till mig och skällt som en galning då), sprang fram och hoppade upp vid fönstret och Socker fick total panik. :(

Han sprang in i en stolsrygg, välte stolen och sprang till ena änden av lägenheten. Han måste fått någon smäll eller chock för han var totalt förbytt under resten av kvällen och natten. Totalt livrädd för Anton! Sköt rygg och hade stor svans konstant och morrade och gjorde sådana där gutturala ljud mot honom. Han hade blicken fäst vid honom hela tiden och var inte kontaktbar trots att jag försökte lugna honom. Socker gjorde dock inga utfall mot honom så jag beslöt att de fick vara lösa tillsammans under natten, men det blev inte mycket sömn att tala om (försök somna till vrål och morr...). Jag hörde några enstaka morr när jag vaknade men upptäckte snart att det var mycket bättre. Inget morr än så länge och han är ganska normal, men håller fortsatt koll på Anton och skjuter rygg om han dyker upp plötsligt. Dock är han inte rädd alls för köket eller köksfönstret där han blev skrämd, mycket märkligt. Han måste på något sätt fått för sig att det var Anton som skrämdes och förknippat honom med det obehagliga? :confused: Hoppas nu bara att misstänksamheten och den sista rädslan släpper snart.

Någon som varit med om något liknande någon gång?

Skönhetsmissen och Brunetten bråkar, ilskna svansar, bläng, ett bett och tjut, avvaktande tassande.
...eller mer korrekt är kanske att Skönhetsmissen bråkar med Brunetten. Smyger efter henne och smackar till henne med tassen. Brunetten lägger bak öronen och slår tillbaka. Kort tumult. Skönhetsmissen backar och tar sig en lov i lägenheten, kommer tillbaka igen och samma sak utspelas.

Nu är surpuppan tillsagd på skarpen och tjurar vid fönstret.

Ibland undrar jag vad som händer i nattens mörka timmar. Veckor av lugn och gemytlighet fortgår, sedan plötsligt kommer en dag då Fröknarna har en dispyt och vägrar vistas i samma rum, eller ägnar sig åt fysiska bataljer.

Sitter och försöker hitta någon kattmat på zooplus. VARFÖR ska det vara så omöjligt att hitta blötmat som inte innehåller vegetabilier?! Jag hittar Sheba Classic (som är den enda sort som katten vill äta för tillfället) men sedan tar det stopp :mad:

Yep! Händer här hela tiden liksom hos de flesta kattägda. Många spekulationer och teorier har diskuterats, men jag tror konsensus är ett parallell universum alt en garderob a la Narnia. Ingen aning hur ett stycke katt kan så komplett försvinna i en tvåa på 65 kvadrat. :idea: Ett av världens olösliga mysterium. Gamle Schrödinger visste vad han pratade om med sin katt-i-en-låda. ;)
Måste finnas nåt alternativt ja
Min gamla honkatt försvann spårlöst i min etta och än idag är det ett mysterium vart.
Min siames kan också försvinna men hon ligger oftast på nån av sina fällar eller i trädet som alla har samma färg som henne.
Så det gäller att titta noga hahaha.

Vilken mardröm jag var med om under kvällen och natten. Sent igår kväll när jag skulle ge katterna mat för natten blev Socker skrämd när han satt i köksfönstret. Grannhunden, som förstås var lös (de har tidigare haft den lös trots att de inte har kontroll på den och den har sprungit fram till mig och skällt som en galning då), sprang fram och hoppade upp vid fönstret och Socker fick total panik. :(

Han sprang in i en stolsrygg, välte stolen och sprang till ena änden av lägenheten. Han måste fått någon smäll eller chock för han var totalt förbytt under resten av kvällen och natten. Totalt livrädd för Anton! Sköt rygg och hade stor svans konstant och morrade och gjorde sådana där gutturala ljud mot honom. Han hade blicken fäst vid honom hela tiden och var inte kontaktbar trots att jag försökte lugna honom. Socker gjorde dock inga utfall mot honom så jag beslöt att de fick vara lösa tillsammans under natten, men det blev inte mycket sömn att tala om (försök somna till vrål och morr...). Jag hörde några enstaka morr när jag vaknade men upptäckte snart att det var mycket bättre. Inget morr än så länge och han är ganska normal, men håller fortsatt koll på Anton och skjuter rygg om han dyker upp plötsligt. Dock är han inte rädd alls för köket eller köksfönstret där han blev skrämd, mycket märkligt. Han måste på något sätt fått för sig att det var Anton som skrämdes och förknippat honom med det obehagliga? :confused: Hoppas nu bara att misstänksamheten och den sista rädslan släpper snart.

Någon som varit med om något liknande någon gång?

Det är vanligt att när en katt blir rädd, tex för en utekatt eller som i ditt fall en hund så angrips den de kan komma åt, dvs kattkompisen. Jag vet om några katter som har blivit så stressade och rädda att de slagits på blodigt allvar så de har behövt separerats pga att en utekatt varit aggressiv utanför fönstret. Inte roligt för matte.

Det här är en ganska bra förklaring av en amerikansk veterinär:

Redirected aggression occurs when the cat becomes frightened or upset, but rather than run or go after the real cause, the cat instead turns on the handiest target. Often this innocent victim is another cat or pet in the home, or the guardian. Thereafter, the mere sight of the victim brings up all that upset all over again, and the aggressor continues to attack. If the issue is between two cats, the best course of action in this case is complete separation followed by gradual reintroduction, as if the two had never met. Of course, Play Therapy will also help. It gives the aggressor an acceptable outlet for her frustration, and it restores the victim’s confidence.

Det är vanligt att när en katt blir rädd, tex för en utekatt eller som i ditt fall en hund så angrips den de kan komma åt, dvs kattkompisen. Jag vet om några katter som har blivit så stressade och rädda att de slagits på blodigt allvar så de har behövt separerats pga att en utekatt varit aggressiv utanför fönstret. Inte roligt för matte.

Det här är en ganska bra förklaring av en amerikansk veterinär:

Redirected aggression occurs when the cat becomes frightened or upset, but rather than run or go after the real cause, the cat instead turns on the handiest target. Often this innocent victim is another cat or pet in the home, or the guardian. Thereafter, the mere sight of the victim brings up all that upset all over again, and the aggressor continues to attack. If the issue is between two cats, the best course of action in this case is complete separation followed by gradual reintroduction, as if the two had never met. Of course, Play Therapy will also help. It gives the aggressor an acceptable outlet for her frustration, and it restores the victim’s confidence.

Mycket intressant läsning, tack! Hemskt för alla inblandade när det blir så att de måste separeras. :(

I mitt fall visade det sig som tur är inte vara lika allvarligt som i fallen ovan. De gick och lade sig ganska tidigt i förmiddags och jag hittade dem både två sovandes tillsammans där de brukar sova i garderoben. :) Nu under kvällen har de varit uppe i skift så jag har inte sett hur de är tillsammans nu, men för närvarande är Socker i min närhet och beter sig som han brukar, om än något mer uppmärksam vid ljud.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
0
· Visningar
160
Senast: EmelieW
·
Övr. Katt Jag funderar på att teckna någon form av veterinärvårdsförsäkring för mina katter. Har aldrig tidigare haft katter försäkrade, utan...
2
Svar
31
· Visningar
911
Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
588
Senast: startpompe
·
Övr. Katt Nu är min killes katt försvunnen igen. Hon brukar aldrig gå långt, utan håller sig till området. Men grannens katt är alltid ute (aldrig...
Svar
3
· Visningar
391
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka