Ja det här med att skritta uppsuttet istället för promenader har jag också alltid svårt med. Känns så himla meningslöst, tar bara en massa extra tid eftersom all utrustning ska av och påHar din också opererats? När gjordes det? Jätteskönt att det gick att rensa upp, det gick ju inte på min. Skadan var 15 cm lång och 3 cm bred där inne i leden. De diskuterade stamceller på min också, men grundproblemet är att benet bakom brosket inte är solitt. Så min veterinär tyckte att det var en möjlighet, men bedömde den inte som så trolig att den skulle hjälpa. Du får jättegärna posta vad de säger om stamcellerna på ert återbesök, jag är nyfiken.
Jag går också promenader just nu, mest för att jag själv ska få motion också. Om några dagar ska jag börja sitta upp, men det känns som att det kvittar. Det är inte så lätt att hålla motivationen uppe då det inte kommer leda till något.
Angående bakgrunden så tror man att min varit utsatt för ett trauma, och gått med detta länge. Jag har haft hästen i 7 år (oj!) och precis i början gick hon omkull i hagen ganska ordentligt. Hon har alltid haft mycket humör, och jag har haft veterinär ute flera gånger för att kolla om det är något fel. Men hon har inte reagerat på böjprov, varit lite sned så jag tagit ut kiropraktor osv. Det kan vara så att skadan initierades redan då, men sedan hållits i schack i alla dessa år med avhjälpande av symptom och ridning. Jag och veterinären spekulerade i om hästen skulle bli "snällare" efter operation, men hon gillar fortfarande inte att bli ryktad (det räcker att bli kliad med piggborsten enligt henne) och hon tycker fortfarande att korna vid ridvägen är lite läskiga när de dyker upp ur skogen.
Möjligen om man kunde ge sig ut på längre härliga skritturer i skogen, men det vågar inte jag för hästen är oftast koko efter all vila