literealistisk
Trådstartare
Håller verkligen tummarna för bra, och tydliga, besked på återbesöket! Kan säga att en häst i stallet blev friskförklarad från sin gaffelbandsskada förra veckan. Den var ganska illa så hon fick ta det lugnt ganska länge. Men det blev som sagt bra!Ska på återbesök på torsdag, går och funderar väldigt mycket kring hur det kommer vara. Förhoppningsvis kommer jag få tydligare besked kring skadans placering, omfattning och hur lång läketiden kan förväntas vara.
Jag vet ju inte exakt när gaffelbandsskadan uppkom, eftersom hon redan vilade pga hovledsinflammationen och aldrig har varit halt i skritt eller varit varm eller svullen. Jag vet att det var någongång mellan veterinärbesök 1 (9/12) och 2 (30/12). Jag misstänker att det hände 12/12 för då såg jag henne i hagen när hon flippade totalt, jag sprang dit direkt för att ta in henne men hon var helt koko så jag fick inte tag i henne direkt. Det var första snön då, hon hade broddar men inga snösulor än så jag såg att hon halkade en hel del när hon skenade runt några minuter innan jag lyckades fånga henne. Kan ju såklart ha hänt vid något annat tillfälle också, men jag gissar att det var då. I så fall har hon nu vilat 6 veckor sen det hände, totalt är vi uppe i 9 veckor.
Ska bli intressant att se hur hältan är. Vet inte vad det vanliga är vid gaffelbandsskador, hur länge de brukar vara halta? Förstår såklart att det varierar beroende på placering och omfattning.. Hoppas iaf det har gått åt rätt håll!