Snacka om knepig häst

martha

Trådstartare
Vi har ju en valack på 8 år som har värsta kapaciteten, men han är så knepig i skallen...han hoppar "alltid" i sista sväng..OM han inte gör det så stannar han...OM han inte gör det så VINNER han...Nu öppnade han visserligen 09 första 500 men 13 första 1000...fort han fick en på sig ( när kusken hade fått be honom om lugnare tempo) så gav han sig totalt.....

Förra gången han gav sig så fick han bara starta för att vara sällskap...Då slog hn till och VANN combacken på 13,8 medel volt med 80 meter..starten efter ledera han med minst 40 meter in på upploppet och bara slänger sig i galopp..så har han gjort några ggr och näst senaste starten hoppade han helt okörd i sista sväng, och nu gav han sig...

Vad fan gör man ? Provlopp går han fläckfritt så det är ju psykiskt

Sv: Snacka om knepig häst

Har han dåligt självförtroende?

Kan vara det eller så är det något som stör honom, har ni kollat honom i halsen under arbete?

jag tror han har dåligt självförtroende...det är så synd för han är ruskigt kapabel---27 segrar och en riktig fegis.
Idag gav han sig så fort han fick en häst på utsidan...var med i första V6 avd

Det brukar vara svårt att ändra så gamla hästar, men försök jobba upp hans självförtroendet. Jag skulle fokusera på bara det ett tag, inte vara noga med hur han tränas. Släpp honom med en snäll ranglåg häst, ställ honom brevid en snäll häst och lalla runt helt kravlöst o s v

Mycket morötter :D

Ja, egentligen ska han ju ha en snäll tränare som kör honom själv i loppen , det är ju förbannat att han har 0 poäng...jag ville bara gråta lite också..synd på så rara ärtor...

Ah, jag hade också en sådan som hoppade eller helt enkelt stannade så fort det blev finishkörning, nu var han kanske inte ruskigt kapabel men i alla fall betydligt bättre än att stå på alla de kval och diskningar som han gjorde...

Jag red också en häst när jag jobbade inom galoppen som stannade så fort jockeyn började finishrida... Detta tränades bort genom att i tio-femton lopp aldrig börja rida finish....

Kanske skulle ni testa nåt sånt i några lopp? Det kanske inte blir så mycket poäng men vara snälla mot honom, inte vrida ut och inte köra för seger utan bara sitta i rygg med bakvänd pisk och inte köra för seger? Fast sedan är det svårt med gamla hästar, troligen har han väl varit med om något som gör att han inte vill ta i ordentligt till slut...

Om det sitter i psyket får man ju jobba på det.
Tex. miljöombyte, okonvetionell träning(simning,westernridning ect.ect.), variation i största allmänhet,pacea unghästar och nordisar i jobben,ta med hästen när man hämtar posten... Det gäller att ha fantasi och roligt ihop med hästen.

Ah, jag hade också en sådan som hoppade eller helt enkelt stannade så fort det blev finishkörning, nu var han kanske inte ruskigt kapabel men i alla fall betydligt bättre än att stå på alla de kval och diskningar som han gjorde...

Jag red också en häst när jag jobbade inom galoppen som stannade så fort jockeyn började finishrida... Detta tränades bort genom att i tio-femton lopp aldrig börja rida finish....

Kanske skulle ni testa nåt sånt i några lopp? Det kanske inte blir så mycket poäng men vara snälla mot honom, inte vrida ut och inte köra för seger utan bara sitta i rygg med bakvänd pisk och inte köra för seger? Fast sedan är det svårt med gamla hästar, troligen har han väl varit med om något som gör att han inte vill ta i ordentligt till slut...

Ja , så har jag också tänkt , jag är ju med o deläger den hästen men jag tränar honom inte ...nu ska han tydligen till valla o röntgas o ev kollas in i nån led, men jag är övertygad om att det sitter i skallen...
ni som har liven kan kolla på rapa nui...hans typ 7 senaste starter...han travar som en klocka, och näst senaste starten skulle han bara vunnit om han inte klockrent satt in en galopp i sista sväng..

elst skulle han ju ha samma tränare som kusk, eller nån kusk som lyssnar när man säger hur han ska köras....men han känns ju alltid som en miljon och dom orkar inte låta bli att försöka vinna med honom..och då är det en nolla...

har funderat om nån kanske ville köra honom i typ licenslopp ( provloppen kör dom som dom stulit hästarna här)

licenslopp är ju "smyglopp", iallafall för honom när det ska gå typ 22-25..det tror jag vore bra...att bygga psyket på honom hemma funkar inte för där tycker han att han är kung, och går ilag med ranglåga 3 åringar..svansar allt som oftast...det är banmiljön tror jag som spökar till det

Om det är banmiljön som ställer till det, går det att låta honom stå hos en tränare som står på banan ett tag? Kanske får honom att bli mer avslappnad till hela banmiljön? Eller tror du det har att göra med omgivningen just kring lopp, med stoj och allt därtill som är?

Det är nog lite både och en mest är det nog nerverna vid tävling, speciellt i det sista skedet när man ska kräva lite av honom....Just nu är han på solvallakliniken, men även om dom hittar nåt där tror jag ändå på invändíga lopp utan krav ett tag...han är ju luttrad som tävlingshäst så han vet ju vart upploppet ligger om man säger så......
Sk abli kul o höra vad Gunnar på valla säger

Ibland ska man inte låtsas vara så förnufsig...hästen hade kraftiga pålagringar i en kota + ett griffelbensbrott...är opererad och skrapad i kotan och om 3 veckor ska han opereras för griffelbenet..SEN...Hoppas vi att det blir Gulddivisionen :love: ...Stackars krake ( Gunnar sa att det var flera år gammalt )

Jisses...ja blir han lagad nu så lär det väl bära långt hoppas jag. Ge pållen en krya på sig morot från mig!

Vi hade också en sådan som ansågs "dum". Plötsligt så kunde han hoppa utan någon igentlig anledning (travade klockrent innan dess). Skulle säljas som ridhäst.

I träning hemma så gick han utan problem men så fort det blev start så kunde han hoppa. När han gick bra så gick han dock väldigt bra.

Av en slump så tittade Torbjörn i munnen på honom och upptäckte en liten flik (syntes knappt). Men under denna fliken så fanns det en jättevarhärd. Med tanke på hur angripet området var runt om så trodde T på att det rörde sig om en väldigt gammal skada.

Anledningen till att han fungerade hemma var för att han var lugnare hemma och man inte behövde ta i honom så mycket som i loppen där han var mer på hugget.

Men stackars häst. Tänk att ha gått med detta så länge. Hästarna är igentligen på tok för snälla. De borde säga ifrån tidigare och med mer kraft.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 677
Hoppning Jag har ett problem med min 9 åriga ponny valack. Jag har ägt honom i 3 år. Vi tävlar hoppning just nu upp till 100cm och placerar oss...
Svar
7
· Visningar
1 468
Senast: Askur
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 654
Senast: Karminnie
·
Ridning Hej alla! Jag är en vuxen nybörjare som just börjat med en medryttarhäst, jättespännande! Men det gör också att jag stöter på massor av...
Svar
18
· Visningar
1 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka