Snacka om känna sig som en skit!!!

S

snus

Jag var hos min kiropraktor med hästen igår..
Jag har ju vetat att han inte varit fräsh därför har jag bara skrittat honom i ca 2 månader, och väntat på få en tid. Jag har ju förstått att han satt fast i sin vänstersida.
Ja, det gjorde han ju oxå, hela vänstersida satt i princip. Bogen, nacken ,länden, höften, knät.
Kiropraktorn menade på att han hade jäkligt ont och att jag har en kanonsnäll häst som inte visat mer än vad han har gjort.

Efter behandligen pustade verkligen hästen ut och jag fick en blick av hästen som sa, Äntligen mamma så fattar du hur ont jag har haft det. Då kom tårarna och ångesten.
En blick säger ju mer än tusen ord som det heter, jag fattar innebörden.

Men summa sumarum fick han loss allt, och han var så fin och mjuk igen. Skall dit igen om två veckor och kolla igen.

Jag vill rekommendera till alla och gå till en kiropraktor givetvis till seriösa sådana. En vetrinär hade gett mig butta och boxvila i 2 veckor men han hade fortfarande suttit fast. Inget ont om vetrinärer.

Ångesten finns kvar men jag är glad att jag åkte istället för att vänta och det kanske hade blivet en permanent skada. :crazy:

Jag är inte skeptisk till kiropraktorer, utan de kan verkligen göra nytta, men för hästens skull är massage bättre. Har du väl börjat knäcka så kan du få fortsätta med det, det är ju oftast mjukdelarna som sitter fast och behöver mjukas upp för att resten ska "räta ut" sig. Mitt bästa framgångsrecept är först massage, och därefter eventuellt kiropraktor.

Du har händelsevis inte lust att skicka ett pm om vem det var du var hos?

Jag har själv använt mig av en osteopat med mkt bra resultat fast jag kände mig också som en usel hästägare första gången. Men egentligen är det ju tvärtom.. Man tar ju faktiskt sitt ansvar som bokar tid :)

Jag tycker inte du ska känna någon skuld över huvudtaget. Många hästägare hade fortsatt att rida på och inte ens brytt sig ett dugg.

Jag blir så glad när jag läser att folk verkligen bryr sig om sina djur! :)

Har du själv gått till naprapat eller massör? Du kan sluta massera utan att något allvarligt händer (du blir bara stel igen, eller sned eller vad nu problemet är), men har du knäckt rejält och sedan slutar med det kan det bli problem. Min naprapat får knäcka liite efter massagen. Aldrig någonsin ouppvärmt och aldrig att jag skulle acceptera en naprapat som inte masserar först, varken på häst eller människa.

Jodå jag går vid behov, just nu är set säkert 2 år sedaan jag var där men det beror på att jag inte har behövt.

Har du själv gått till naprapat eller massör? Du kan sluta massera utan att något allvarligt händer (du blir bara stel igen, eller sned eller vad nu problemet är),

Och varför blir kroppen sned igen?

Min naprapat får knäcka liite efter massagen. Aldrig någonsin ouppvärmt och aldrig att jag skulle acceptera en naprapat som inte masserar först, varken på häst eller människa.

Men behandling av häst och människa skiljer sig ju lite, människan räknas som ett sendjur med sin förhållandevis rörliga anatomi. En häst har inte samma rörlighet, och att manipulera en häst kan man således inte göra på samma sätt. Jag menar du slänger ju inte upp pållen på bänken och knäcker, knäcker är väl fö ett felaktigt valt ord då det handlar om manipulation av leder.

Kroppen blir sned igen för att musklerna stelnar, drar ihop sig igen, vilket KAN medföra att man även kan behöva en kiropraktor, men en massör ser iaf. jag som ett mycket mer natruligt och skonsamt första steg. Min erfarenhet är det är extremt sällan man inte kan lösa ett problem med massage utan bara med kiropraktik, och väldigt sällan tvärtom.

Kroppen blir sned igen för att musklerna stelnar, drar ihop sig igen,

Och varför gör dom det, och varför stelnar dom mer eller mindre direkt efter en massage?

men en massör ser iaf. jag som ett mycket mer natruligt och skonsamt första steg.

Det ena utesluter ju inte det andra, eller hur. Som jag ser det är dessa behandlingar som skapta för varann, de kompletterar varann utmärkt.

Men att generellt påstå att en kiropraktisk behandling innebär att man måste fortsätta "knäcka" hästen, är fel. Genom kiropraktik skapar man grundförutsättningen för hästen att kunna använda sin kropp på rätt sätt, hinder som kan uppstå på vägen är ryttaren själv eller för det faktum att hästen har haft sina problem så länge att den skapat ett felaktigt rörelseschema med tillhörande fel/snedbelastningar. Detta kan man råda bot på, genom att häst och ryttare får ett rehabschema att följa, samt efterföljande kontroll.

Massage i dessa lägen är guld värt, då musklerna kan få en hjälp på vägen att hålla sig mjuka och fina. Och visst finns det lägen då massage är att fördra, men inte ett uttryck som man generellt kan använda.

Och varför gör dom det, och varför stelnar dom mer eller mindre direkt efter en massage

Efter ett par behandlingar om problemet sitter djupt lossnar de (man lossar problemen steg för steg, inte allt på en gång), sedan beroende på hur hästen arbetas kommer problemen eventuellt tillbaka.

Jag tycker också att de två kompletterar varandra, men att massagen borde vara första steget. En häst som upplevs som stel eller ojämn av sin ryttare brukar enligt min erfarenhet i alla fall mest ha muskelrelaterade spänningar, därför känns det naturligt att börja där, sedan har den ytterligare problem, eller om massagen mot förmodan inte hjälpte tar man självklart hjälp av någon annan, en naprapat tex.

Jag har varit hos kiropraktor vid ett par tillfällen, den ena gången räckte ett besök för att rätta revbnet skulle sluta trycka på en nerv smärtan började lätta nästan omedelbart och har aldrig återkommit.

Den andra gången med nackspärr var resautatet inte så omedelbart okej rörligare blev jag men inte helt bra men och jag var även på återbesök, efter en/ett par veckor var det bra, i det fallet så hade tiden kanske verkat lika fort. Samma problem har inte återkommit. Jag är helt övertygad om en massör inte kunnat hjälpa mig i det här fallet, kanske en napprapat eller sjukgymnast, åtminstonne inte så att jag blev arbetsför på några timmar.

Angående min häst har hennes bäcken varit snett och rättats till vid tre tillfällen, mindre problem varje gång och sist hon kollades var hon helt okej. Över lag har ryggproblemen (inga stora) minskats trots reglbunden "knäckning". Metoderna har varierat och närvaro av massage verkar inte ha påverkat.

"Min" equiterapeut förklarade för mig att det inte finns något som heter kotknackning, utan han utför snarare något som jag skulle kalla "muskelknackning". Han använder alltså klubbor och knackar på musklerna runt de kotor som är "skeva". Han säger att knackningen på muskeln ger en sammandragning av muskeln som leder till att den reflexmässigt slappnar av.

Före han utför detta så ger han akupunktur för att öka blodgenomströmningen i musklerna.

Jag har märkt en enorm skillnad på min häst som inte verkar gå tillbaka (än i allafall).

mvh Jessica

Föredrar personligen equiterapeut/equiatriker framför massörer och kiropraktorer. De ligger liksom mitt emellan och kan känna lika mycket som båda de två sammanlagt. Känns bättre på nåt sätt.

Jo precis, men just att de kör hela registret; från kiropraktor till massör, eller hur man nu ska uttrycka det.

Eller så är det bara för att jag har hittat en väldigt bra equiterapeut som jag har en förkärlek för dem!

Inget onödigt knäckande och brytande...
Enda knakandet som hördes var från höften vis första besöket då hon var rejält sned. Efter det har det mest varit muskelmanupilation (stavas?) och så laser, massage och stretching.

Jag vill också veta vem du var hos!!?? Har också varit ivag hos kiropraktorn med min häst. Det skulle vara intressant att veta om vi varit hos samma. Du kan väl pm:a mig??

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 163
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 406
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 004
Senast: sandrafors
·
Hästvård Ha,ha ja det låter ju inte klokt, men efter mina erfarenheter av denna förbaskade led, kan man knappast bli annat. Jag tror att innom en...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
13 166
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar