Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Jätteskillnad på formen. Tyvärr blir hästen väldigt framtung i tölten, betydligt bättre i traven. Skulle personligen vilja se en form någonstans mellan de två bilderna.
Men det är klart, Rom byggdes inte på en dag och jag kan tänka mig att det inte är så dumt att låta hästen vara väldigt framtung ett tag för att få in eftergiften i nacken under en övergångsperiod.

Oj herregud allt detta prat om vinkel hit och dit, fattar nada och förskte endå sätta mig in i det.
Är ännu gladare för att ha bomlöst just nu:).

Haha, eller hur! Det är egentligen inte så krångligt utan det är nog mest att jag är helt värdelös på att förklara när jag inte kan prata med händerna. Jag tror helvetet fryser till is innan jag skriver en instruktionsbok. :p

kl

Jag behöver verkligen rida kurs :( som tur är är jag inbokad på lektion för Juliane den 1 april! Jag o snorri förstår inte varandra just nu och ingen av oss är vidare glada. Jag ska ut och skrutta på långtur idag och njuta av vädret och strunta i paddocksdressyr , vi behöver göra något mysigt :-)
Sadeln passar nu iaf, bildbevis kommer!

Jätteskillnad på formen. Tyvärr blir hästen väldigt framtung i tölten, betydligt bättre i traven. Skulle personligen vilja se en form någonstans mellan de två bilderna.
Men det är klart, Rom byggdes inte på en dag och jag kan tänka mig att det inte är så dumt att låta hästen vara väldigt framtung ett tag för att få in eftergiften i nacken under en övergångsperiod.

Ja hon orkar ju inte tölta i form så det är inte konstigt med framtunghet, allra helst vill hon ju bli passtaktig oxå i det läget. Kolla gärna i gångartstråden, där är fler bilder som inte är så djupa i form. :)

Form kommer bakifrån eller hur? Varför acceptera att hon hänger på bogarna bara för att näsan ser snygg ut? Jag tycker du ska stärka bakdelen först och sen när hon kan gå i form i skritt, trav och galopp då kan ni börja fokusera på tölten. Nu känns det som ni hoppat över några viktiga steg på vägen.

Det ska bli spännande! Hur vid kunde de göra den? Och vilken tum har du på sadeln eftersom den inte är för lång? :)

Ja jag har läst det :) hoppas att han lånas in till Sverige något år eller så får jag köra över henne till Norge.
Aleiga är dräkig med Magnus fra Moselundgård (Ue. Saer frá Bakkakoti)

Form kommer bakifrån eller hur? Varför acceptera att hon hänger på bogarna bara för att näsan ser snygg ut? Jag tycker du ska stärka bakdelen först och sen när hon kan gå i form i skritt, trav och galopp då kan ni börja fokusera på tölten. Nu känns det som ni hoppat över några viktiga steg på vägen.

Nu har jag försökt skriva ett svar typ 4ggr men eftersom jag bara är en glad amatör så kan jag inte få ihop ett bra svar. Det jag kan säga är att jag inte är korkad utan jag vet mycket väl att form kommer bakifrån. O det stora steget vi missat i hennes utbildning(och min) är just att ge efter i nacken.

Hur lätt är det att få igenom hjälper för att få en satt samlad häst när huvudet ligger vågrätt o bettet åker bak i tänderna när man gör en förhållning? Vi behövde få henne lära sig att ge efter i nacken innan det funkar att göra mer.

Jag litar på att min tränare har koll. Men självklart jobbar vi med övningar för att få med bakbenen, men det tar tid. O vi är bara på skritten ännu... Men jag är ingen akademiker som tänker tillbringa ett helt år med att bara skritta... Jag är övertygad om att vi löser det
även om vi inte gör som du skulle göra.

rodtlt1.jpg

rodtlt3.jpg

rodtlt4.jpg

Slängde in resten av bilderna eftersom diskussionen verkar vara här ändå o inte i gångartstråden.

Varför finns det ingen sadel med bossor som går med bredare kanal baktill så bossorna blir lite längre och plattare (fjärilsbossor) för hästar med överbygdhet baktill?
Misstolka mig rätt, menar inte att den ska sitta åt mer på manken utan bara att tryckpunkten flyttas bak en aning så ryttaren och lättare att hjälpa en överbygd häst att komma under sig.

Någon som vet vad de flesta stoppar för material i bossorna på sadlar?

Har läst och gillar sadlar som har memory gel i bossorna, men att sen dra över läder försämrar drastiskt dess egenskaper, blir styvare och mindre följsamt ändå.

Skissar och tänker och jag har massor med ideér på förbättringar, men ska försöka ta kontakt med någon som gillar nytänk och är duktig på sadlar och hästens anatomi för att kunna gå vidare.

Funderar på att göra det som ett experiment när jag kommit längre.

Rida in och utbilda Rigel på mina principer och tänk (Givetvis något jag vet inte kommer skada honom varken då eller i längden)

Ta an en annan häst av samma ålder och samma förutsättningar och utbilda "traditionellt".

Sen får man helt enkelt skriva dagbok.

*Värmeröntgen före och under utbildning.
*Försöka köra efter samma mål inom en viss tid men givetvis gå efter individens förutsättningar.
Något mer?

Med detta vill jag få ut vem som mår bäst, vill lära sig och få bäst förutsättningar samt vilja.

Senast ändrad:

KL

Nu är jag hemma igen efter två fantastiska månader på Island.
Kommer garanterat åka dit igen, jag är helt kär i landet.
Men först är det dags att ge mamma avlastning med hästarna, sätta igång och sen tävla dem. Asfeta är dom iaf :p men vad kan man vänta sig efter 2 månaders vila :)
Ingen häst följde med hem denna gång (;)) även om jag försökte få med en unghingst som jag red in. Han va dock inte till salu. Förståeligt då han är ibland de absolut bästa hästar jag någonsin ridit och då var han tränad 8 veckor. Helt sjukt.. :love:

Nu ska jag fortsätta tvångspussa på min hund!

Funderar på att göra det som ett experiment när jag kommit längre.

Rida in och utbilda Rigel på mina principer och tänk (Givetvis något jag vet inte kommer skada honom varken då eller i längden)

Ta an en annan häst av samma ålder och samma förutsättningar och utbilda "traditionellt".

Sen får man helt enkelt skriva dagbok.

*Värmeröntgen före och under utbildning.
*Försöka köra efter samma mål inom en viss tid men givetvis gå efter individens förutsättningar.
Något mer?

Med detta vill jag få ut vem som mår bäst, vill lära sig och få bäst förutsättningar samt vilja.

Detta lät spännande, vad är det för särskild metod du har och hur ser den klassiska modellen ut enligt dig?

Jag har ju ingen erfarenhet av att utbilda hästar direkt, men jag har alltid kört mer på vad jag tycke funkar och kört lite mitt eget race och bara lyssnat på vissa detaljer jag gillat från olika tränare. Så gör väl alla i och för sig, mer eller mindre. Men jag tycker det är spännande när man sen hittar andra som har hittat samma vägar som en själv. Då blir det lite bevis på att man inte är helt ute och cyklar i alla fall. :p

Har varit ute och ridit i dimman, och vad händer när jag sätter mig i bilen och åker hem? Jo, solen kommer fram och lyser så vårigt och fint! :mad:

Idag vet jag inte riktigt vad som hände, tölten var helt plötsligt vääääääldigt långt bort. Fick in några korta sträckor med ren takt och skyndade mig att berömma. Resten var väldigt passtaktigt eller trav.

I normala fall får man ju jobba lite med takten också, putta in någon bog och ställa lite, samla upp henne lite eller driva på lite, ibland får man göra allt på samma gång :p

Men idag funkade verkligen ingenting. Hon ville bara inte tölta. :o

Hon har börjat brunsta nu, är det någon som vet om det kan bero på det?

Traven gick i alla fall bra, vi fick till några fina längningar och jobbade med tempoväxlingar. Galoppen funkade också bra, den var ren och rund. Det var bara tölten som absolut inte ville vara med idag. :crazy:

Får se om den är tillbaka imorgon, annars ska stallägaren hjälpa mig och se om hon kan få fram den. I normala fall har hon ju väldigt lätt för tölten, även om man kan få hjälpa till och balansera upp takten. Men idag funkade det inte alls.

Jag kommer gå efter logiskt tänkande.

Jag har min ideér hur den s. k. sadeln ska se ut, var jag vill ha tryckpunkten och varför. Går mycket i linje på vilken densitet ett visst material har för att få fram bästa möjliga konstruktion och lätthet. Givetvis räknar jag in formbarhet, förmågan att andas och elasticitet. Jag jobbar inom färgbranschen och är väldigt påläst på det området dvs olika material vs färgens egenskaper och varför det fungerar.

Jag kommer sitta still på funderar stadiet tills jag känner att jag slått huvudet på spiken.

Detta ska bli grymt spännande!

Jaha, menar du sadeln. Jag trodde du menade hästens utbildning.

Japp :)

kl*

Fick ett gulligt sms av stallkompisen som redan mockat och fixat höpåsarna till Vaenting idag! Så nu ska jag hem direkt efter jobbet. Vad ska jag göra med all denna fritid? :D

KL.
Idag är jag en lycklig människa för första gången på länge.
Känns som om saker en vacker dag kommer lösa sig ..

Och så har jag njutit av våren, solen och denna fantastiska prinsessan.
(Någon får gärna köpa denna till mig så hon aldrig försvinner ... )
Gamla bilder men det får ni leva med. Hon är ljuvlig!
32916281.jpg

32916282.jpg

32916288.jpg

32916290.jpg

32916299.jpg

Det är ett femgångssto efter Kolgrimur från Slätterne.
Även hon själv är uppfödd av familjen Berg på Slätterne.
Hon är född 2005. Bilderna är från 2010 om jag inte minns helt fel.
Hon fick ett isabellföl e. Gumi fra Dallandi förra sommaren.

Hon är ljuvlig och idag fick hon mig att inse ett och annat :love:

Jaha, efter fina Kolgrimur! :) Hur kommer det sig att du rider henne? Jag som inte är något fan av isabeller blev lite kär faktiskt ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
737
Senast: Ajda
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
232
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
2 935
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 671

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tik som "luktar gott"
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar