Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Så, nu har jag lekt Picasso med hjälp av ett litet Philadelphiaost-lock så att hästen blir likadan på alla bilder :p

32913910.jpg

Här är bomvinkeln rätt, ortspetsarna ligger emot hela vägen och ger ett jämnt tryck. Bomvidden är också rätt och lämnar manken fri från tryck.

32913911.jpg

Här är bomvidden för smal vilket ger ett tryck på manken och bomvinkeln är för bred. Här hade det inte hjälpt att byta till en sadel med mindre vinkel, den hade hamnat i bakvikt och tryckt ännu mer både på manken och ner på sidorna.

32913912.jpg

Här är bomvidden för bred och bomvinkeln för smal, detta ger ett punkttryck ner på sidan bakom bogen. Nu är ju denna bilden grymt dåligt ritad, men hade du valt en sadel med samma bomvidd och vidare vinkel så hade antingen trycket hamnat för långt ner eller så hade sadeln tippat fram, beroende på hur pass vid vinkel du hade valt.

Nu är det ju samma "häst" på alla bilder, men om man hade jämfört olika hästar så hade man sett att hästar med samma bomvinkel kan behöva olika bomvidd och vice versa. Det beror helt enkelt på hur de är formade, vissa har väldigt platta ryggar och stupar sen längs sidan, medan andra har toppiga ryggar med breda sidor. Detta förändras när de växer. Först är de ju väldigt smala över hela ryggen som unga, och sen breddas de både i vinkel och i vidd.

Hoppas att du förstår hur jag menar, annars får jag försöka rita lite tydligare imorgon. Nu ska jag iväg till stallet och sen jobba. :)

KL*

För att ge en liten uppdatering om oss går det segt här! Hinner inte alls rida så mycket som jag vill och borde...Men har hittat en helt perfekt ridväg nu där det går att hålla lite tempo och få träna gångarter ordentligt. Och för att äntligen kunna börja träna pass igen är jag på g att köpa en ny sadel till veckan i form av en Kari Flex.

419206_10150603460296814_541216813_9783895_415316636_n.jpg

431041_10150588602646814_541216813_9731135_1405907430_n.jpg

KL

Min fyrgångare har såhär på sitt elfte år på jorden visat sig ha passanlag. Jag är mycket förvånad :o

Du krånglar till det alldeles för mycket. Enligt dig så skulle en tokbred häst behöva ha en smal bomvidd vilket inte stämmer. Och du verkar ha missuppfattat vad man menar med vinkel för du pratar ju om avstånd mellan punkt A och punkt B.

REIN Jag längtar faktiskt inte till sommaren (även om det ser härligt ut på bilden), jag tycker denna årstid är den perfekta att ha häst på. Lagom varmt, inga insekter och ändå relativt ljusa kvällar. Och den största fördelen är att man slipper fångångesten!

*kl*

I dag var jag ute och tränade med Sören i nästan 3 h. Det blev en härlig promenad och även lite mys. Jag red även en väldigt kort stund och det kändes så härligt!

Den där bilden borde du skicka till Sif o ha på framsidan av tidningen så där lagom till juni nån gång. Ser helt underbart ut!!!

Idag har Kveikja återupptäckt passtakten... Jätteskoj :crazy:

Fast det var bara en kort sträcka när jag bad henne sluta kika på stjärnorna o hon tog ner mulen. Då kände jag hur tydligt som helst hur framdelen rasade ihop o så kom det "klonk klonk klonk klonk"-ljudet. NEEEJ! Men jag lyckades veva fart i motorn igen och hon fick renare takt. Sen kom vi in i skogen på småstigar o när töltväg kom igen så testade jag ett par meter, o det var klockrent. Pjuh... Sen får jag ju oxå berätta att innan detta så töltade vi riktigt riktigt långsamt o hon var så lätt o fin fram! Stampade så där härligt som hon gör fast det gick inte som trumpinnar utan långsamt! Älskar såna stunder!!!

Fråga: Det måste väl vara bättre att låta henne kika på stjärnorna o gå rent o bärigt än att hon får ner mulen o slänger sig på bogarna i passtakt/grisepass?

Vi har ju efter 5års ridning äntligen börjat rida "i form" men är det kanske bättre att bara träna det i skritt och trav ännu? (det är typ 3v sedan hon fattade att ge efter i nacken...). Jag rider bara "i form" i ett par minuter åt gången, mellan det får hon gå med halsen rätt ut som alltid förr. Hon vill gärna dyka för djupt men i helgen fick vi ett verktyg för att hamna mer lagom i höjd o få med bakkärran. Det känns så jäkla häftigt att börja lära sig rida, och att jag börjar KÄNNA saker! Ashäftigt! O hur arbetsvillig Kveikja är o vad fort hon lär sig, det är minst lika häftigt. Bästa lilla kamelåsnan har blivit häst!
vittolt.jpg

Bilden har ni sett förr iofs, från förra veckan...

Tack ALLA

Och du det var ju smart! Men hur är det nu, måste man inte ha hjälm på bilder i tidningen?

Jag skulle undvika passtaken i det längsta. Eller det är vad jag kommer att göra på min framöver.

Fråga: Det måste väl vara bättre att låta henne kika på stjärnorna o gå rent o bärigt än att hon får ner mulen o slänger sig på bogarna i passtakt/grisepass?

Det beror på. Ofta får man ha lite överseende med takten när man börjar jobba med formen för att komma någonstans där. Att man lägger energin på formen, att hästen ska slappna av och bära sig, och när det börjar sitta så ställer man mer krav på takten och gångarten - i den formen.

Annars kan du sitta där i evigheter och tölta rent - börja med formen - avbryta formen för att hästen tappar takten - och så är du tillbaka på ruta ett och kommer aldrig få till någon form i tölten.

Dock kan ju inte jag avgöra om det är rätt för dig och Kveikja att börja ändra formen i tölten nu eller om ni behöver bygga upp styrkan i bakdelen i andra gångarter först. För det är ju i regel betydligt mer krävande för hästen att få en mjuk form i tölten än i övriga gångarter.

Du krånglar till det alldeles för mycket. Enligt dig så skulle en tokbred häst behöva ha en smal bomvidd vilket inte stämmer. Och du verkar ha missuppfattat vad man menar med vinkel för du pratar ju om avstånd mellan punkt A och punkt B.

Nej, så menar jag verkligen inte. Jag orkade helt enkelt bara inte måla upp alla varianter som kan finnas utan nöjde mig med tre för att visa för smal och för vid, kunde lika gärna visat för smal bomvidd och för smal vinkel på samma bild och för vid vinkel och för vid bredd ihop på en bild.
Vidden är en sak, och vinkeln en annan. Blanda inte ihop dem för då blir det just krångligt. Om man ser det var för sig så blir det inte alls krångligt.
- Vinkeln måste vara rätt för annars blir det punkttryck.
- Vidden måste vara rätt annars ligger sadeln emot manken eller hindrar bogrörelsen.
Krångligare än så är det inte.

Vinkeln är just vinkel, hur mycket lutar hästens sidor. Alltså ett mellanting mellan lodrät och vågrät, det mäts i grader.
Vidden mäter man rätt över manken där nerverna går.

Jag kan inte mycket om hästens kropp, men jag har varit på massor och åter massor med sadelprovningar och föreläsningar och suger i mig allt jag kommer över, eftersom sadlar har varit ett återkommande problem för mig.
Tänker man bara på hur hästens kropp ser ut så blir det hela väldigt enkelt, manken får inte utsättas för tryck och bogarna måste gå fria. Enklare än så blir det inte, och för att åstakomma detta måste både vidden och vinkeln vara rätt.

Senast ändrad:

Nej för sadeln vidd mäts i antal grader = vinkel. Titta på sadlars mätsystem, det finns ju inte två mått.

Du menar kanalens bredd tror jag?

Oj oj, idag hade jag verkligen världens tur och världens bästa stallkompis.

Jag skulle ta in hästarna och när jag tog in Sol fick grabbarna grus i hagen bredvid haka på i ledet. Men såklart gick grabbar in i fel box, så jag slängde grimskaftet över halsen på Sol och lät henne traska in till sig medan jag flyttade pojkarna till rätt box. Sols dörr åker igen av sig själv, men stängs inte helt. Jag såg ju bara att dörren var stängd och alla stod i rätt box, hämtade in de andra och skulle sen åka till jobben. Som tur var så kom min stallkompis precis när jag åkte och jag fick ett sms att hon hade tagit av Sol grimman och stängt hennes boxdörr. :o:bow:

Tur att hon sett det, annars hade Sol nog snart traskat ut och ätit upp alla höpåsar som står i stallgången :angel:

Min fyrgångare är tolv och började bjuda i lite pass förra året. Man läser ofta att man ska vänta med passen tills hästen är tillräckligt stark och visst säger många att tex dressyrhästarna är som bäst vid tolv års ålder dvs starka!? Där med säger jag inte att min häst går att rida i pass och jag kommer nog aldrig försöka att träna fram den, men visst är det kul att se att den finns där :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
739
Senast: Ajda
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
234
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
2 938
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 673

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka