Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Jag kan nog hålla med Niela lite, det finns de i min halva av landet som köper sig hästar för sisådär en halv mille och sen plockar dom rosetter tills hästen förfallit, då köper dom en ny. Och ja, de har även ställt upp i lätt klass :crazy:

Det var ju några år regeln om maxpoäng var borttagen i lättklass(eftersom de inte räknades som lätta klasser)

Men nu känns det ju gött igen när regeln är tillbaka! Den behövdes. Hoppas man själv får nyttja den nån gång :D

Men de är ju inte så många? Jag kommer ihåg en där uppe, h*n har avverkat några finfina hästar.... :(
Om det är några som köper sig fina hästar är det ju ponnyryttarna. Gud vad frustrerad jag ar när jag red ponnydressyr, samma gaml ponnys harvade runt år efter år med nya små ryttare som inte RED, bara satt snyggt och styrde. På nationell nivå.
Och hoppning ska vi inte tala om, jag tittar inte på ponnyhoppning längre för jag mår illa varje gång. Det ser ut som att det är på liv eller död för många... :crazy:

Sen som svar till Brolinskan: Kanonbra inlägg. Håller med dig! Ska bra påpeka att i dressyr har man lägre krav i lättklasserna också, inte bara lättare moment. Man har inte samma krav på korrekt, hög form och samling som i de höga klasserna t.ex :)

Niela Det finns C, B och A-klass i de öppna klasserna också. Så det är mer uppdelat än du tror.
Vill man tävla lättklass för att vinna så föreslår jag att man 1. Inte tävlar i början på året då folk är ute med unghästar och provar de på banan första gången 2. Rider utpråglade lätta tävlingar. Typ "Lätta skånemästerskapen" som vi har här. "LÄtta KM". Och inofficiella tävlingar, och lättklass i firmakeppni. Där finns BARA lättklasser, och då slipper du stjärnskotten som är ute med flera hästar i olika klasser är kvalar och donar.
Därav också att tävla på sommar och höst- de som har nya hästar har hunnit prova en lättklass och kvala från C-klass och upp till B/A klass då.
Och du ska nog välja att bara rida vanliga tävlingar och inte gaedingakeppni, tips från coachen. Du kommer inte gilla bedömningsgrunden i gaedingakeppni.

Ang sadlar så har jag provat allt som funnits i vid och xvid i affärerna runt omkring, bra för att PROVA. Ävne de med rak bom!
Som det verkar så ska vi värma om min prestige till en 38 eller lite mer om det går..... Det är ju över deras max bomvidd :crazy:

Sen så håller utkik på begagnat-marknaden efter en sensation eller liknande mjuk och följsam som kan passa djuret!
Tack för alla tankar och råd :)

Men du kan komma in på en ovalbana med hängande tyglar med en häst som aldrig någonsin gått på tygeln men tur nog har snygga gångarter och sopa banan av alla och vinna!

I nybörjarklasser ska det självklart vara låga krav men det finns inge nybörjarklasser inom denna sport vilket är oerhört dåligt.
Lätt klass är inte lätt klass utan det är mestadels rosettplockare som harvar runt på hästar som vunnit SM år efter år:crazy:

Jag har hellre en häst något bakom lod för de skadar inte alls lika mycket som om en häst går på bogarna i fri form.

1 varför rider nästan inga sina hästar i form??
2 varför studsar alla som galningar i traven ist för att rida lätt??
Seriöst det ser verklligen inte skönt ut att sitta och studsa som en tok i sadeln och hur killarna kan få barn efter dessa ridturer är för mig ett frågetecken.
Sitta ner i trav gör man ju när hästen går i kort samlad trav, annars rider man ju lätt av den anledningen för snabb trav inte är så lätt att sitta ner i men ute på tävlingarna travar ju hästarna superfort.

Hästarna trippar på i 320 med sina små ben och jag ser allvarligt inte alltid skillnad på när en islänning travar eller töltar ute på tävlingarna:o:crazy:

Är du avundsjuk på de andra islandshästryttarna?

Att rida en häst bakom lod, oavsett ras, hindrar en hel del av frambensaktionen. Det kan vara ett skäl till att släppa fram nosen lite. Att rida bakom lod ökar inte muskulaturen på halsens ovansida men visst, halsens ovansida bli lite mer framträdande för stunden.

Håller med om synpunkten om en del "rosettplockare", det fenomenet finns här också.

Vad gäller nersutten trav: du skriver att det är i kort trav som man sitter. Det stämmer ju inte för engelskdressyren heller. I LC får man rida lätt i steglängdsökningen men annars ska traven vara nersutten även där. Jag har inte läst FIPO på några år men antar att det är beskrivet att traven ska vara nersutten.

Knappast grenens fel hur en del utövare väljer att göra.

Jag tycker att det är rimligt att renheten i gångarterna premieras före formen. Det är ju inte helt ovanligt med taktproblem. Och att då börja med "form" när man inte har koll på gångarterna verkar mest kontraproduktivt.

Jag har inte läst FIPO på några år men antar att det är beskrivet att traven ska vara nersutten.

Nix, det är inte specifierat i Fipo om man ska sitta ner eller rida lätt. Anledningen till att många visar hästar nedsuttet tror jag framförallt beror på isländsk tradition. Det är först på senare år som man någonsin ser folk rida lätt på Island. KAN man rida trav nedsuttet är det också lättare att få en jämn drivning.

Däremot bör man (både som publik och som ryttare) vara medveten om att domarna enligt FIPO kan dra av 0,5-2 poäng PER gångart för oharmonisk ridning. Dvs, den där oharmonska men flotta visningen kanske hade fått ännu högre poäng om den dessutom hade varit harmonisk.

Brolinskan:
Mycket bra skrivet!

Allmänt om formkrav och poäng:

Andra Malin (Freyr) har redan nämnt att det är nya Guidelines på G, som bland annat kommer innehålla tydligare gränser med minimumkrav för de olika gångarterna, så att man i nuläget inte kommer kunna komma lika högt på poängskalan med en oformad häst. Fram tills dess dömer vi domare efter guidelines och ja, 5 poäng och däromkring kräver inte att du har en formad häst, då det fortfarande är en medelvisning. (även om man kan få avdrag för fel form)

Niela: Det är synd när du generaliserar såpass mycket att dina poänger bortses ifrån. Som du märker ÄR en förändring på gång gällande formkrav. Att däremot hävda att alla lättklass-tävlingar vinns på poäng närmare sju är ju bara fånigt. Får man som domare dela ut EN sexa på en lättklasstävling blir man ofta överlycklig... Även om det ibland kan komma ekipage som visar en enstaka gångart för upp till 7,5 så tillhör inte det direkt vanligheterna.

Du gör helt rätt som provar allt. Jag hade hemma 11 sadlar och provade, 9 av dem hade rätt vinkel men bara en av dem hade rätt vidd också. Det var Prestigen. Jag har ju inte samma modell på min prestige och har inte testat din modell, men prestigen var mycket vidare än de andra med samma vinkel. Så kanske är din det också. :)

Du ska kolla om hon har den hemma i junior först! De görs bara i 17" i vuxen. Min är junior, 16,5 och är också kortare på hästen. Hade inte velat ha en större, då hade hästen drunknat i sadeln rent estetiskt. Och du är väl mindre än mig? Så du kan säkert ha 16,5 eller kanske till och med 16? Jag är 168, men har inte jättelånga ben. Syrran som är 170 men har långa ben fick inte riktigt plats.

Det var ett bra tips! Billigare också med junior.

Sadlarna har tillverkats sen 93 så de är verkligen inte nya. Jag vet dock inte när svenska ÅF tog hem dem men det är ju också ett par år sen.

Däremot bör man (både som publik och som ryttare) vara medveten om att domarna enligt FIPO kan dra av 0,5-2 poäng PER gångart för oharmonisk ridning. Dvs, den där oharmonska men flotta visningen kanske hade fått ännu högre poäng om den dessutom hade varit harmonisk.

Det gillar jag, då blir det mer ridning av det!

Jag vill veta hur du def. vidd och vinkel?

Det handlar ju om hur bred hästen är och hur hästens bogar är vinklade. Om en häst är bred över ryggen, men har raka bogar och du har en sadel som är vid vinkel med smal vidd så kommer ortspetsarna inte att följa kroppen utan ligga emot upptill och även trycke på manken och de känsliga nerverna runt manken.

Om du tittar på en sadel framifrån så ska ortspetsen följa samma lutning som hästens kropp, om sidan på hästen är rak såhär: I så ska ju inte ortspetsen vara såhär / för då kommer allt tryck ligga överst på manken istället för att vara fördelat ner längs sidan. Och likadant blir det åt andra hållet, om sadeln är för vid, men har för smal vinkel kommer det att bli glapp upptill och allt tryck hamnar nertill på manken. Så vinkeln ska följa samma lutning som hästens kropp.

Om vinkeln är rätt, men bomvidden för smal så kommer ortspetsarna ligga för tight mot kroppen och släpper inte fram bogens rörelse, utan det kommer då klämma och är den riktigt smal så kommer även bogbladet i kläm.
Har du rätt bomvidd (och rätt vinkel) så ska du kunna dra en rak linje från bogbladet och rätt in under ortspetsen, då får bogbladet och musklerna bakom plats att jobba och röra sig.

Jag kan ta lite bilder i eftermiddag om du vill så blir det kanske lite tydligare.

Det är väldigt vanligt att folk har för smal bomvidd, ett sätt att kringgå det är att sadla bakom bogbladet, men många hästar har inget naturligt sadelläge där, utan sadeln kommer att åka fram och ligga emot bogarna ändå. Har man en sadel med rätt bomvidd och rätt bomvinkel så fördelas trycket optimalt och bogarna får plats att jobba utan att slå i eller klämmas av ortspetsarna.

Fast det du är väl medveten om att det du kallar vinkel är något som är helt rörligt på sadeln? Ortspetsarna går inte speciellt långt ner på kåpan.

Och dessutom så ska ortspetsarna ligga bakom bogbladen på en engelsk sadel. Det går aldrig att godkänna att de ligger över bogen.

Klart att ortspetsarna ligger emot kroppen, inte ligger de ovanför.
Det som är nedanför spelar absolut ingen roll, det är ju bara läder och stoppning, rörligt som du säger. Men ortspetsen får ALDRIG ligga och trycka mot bogen.

Ortspetsarna ska ligga bakom bogbladen ja, men därefter så finns det två olika "skolor" om man så vill. En som förespråkar att ortspetsen ska ligga bakom bogens yttersta läge i rörelse, och en som förespråkar att bogen ska få plats att arbeta under ortspetsen, och detta åstadkommer man med rätt bomvidd. Om man har för smal bomvidd så MÅSTE sadeln ligga så långt bak att bogbladet ligger framför även i rörsele. Med rätt bomvidd får bogen plats att röra sig under ortspetsen.

Den metoden att lägga sadeln längre bak har blivit allt vanligare, framförallt i islandsvärlden, men även inom dressyr. Det pratas väldigt lite om bomidd utan man fokuserar mer på vinkeln. Jag kan se fördelar med båda varianterna, men på många hästar funkar det helt enkelt inte att lägga sadeln längre bak, speciellt inte på islandshästar som ofta har korta ryggar.

Ska kanske förtydliga lite att sadeln ska inte ligga på bogarna, utan den ska såklart ligga bakom även i denna "metoden", däremot så behöver den inte ligga bakom i rörelse, men det får aldrig bli trångt, utan musklerna måste få plats att jobba under också!

Fast bomvidd och bomvinkel är ju samma sak? Det är ju bomvinkeln som bestämmer hur vid sadeln är.

Nej det är inte samma sak.

Vinkel är i grader och mäter kroppens lutning, vidden är bredden över manken. Eftersom sadeln inte får ligga emot manken så spelar det en viktig roll. Jag ska ta lite kort och rita lite i eftermiddag så ska du få se hur jag menar. Jag är jättedålig på att förklara i ord, tycker det är mycket lättare att måla upp det.

Men vinkeln måste ju vara så bred att manken får plats? Måla upp du för jag förstår inte alls varför du krånglar till det.

Men vinkeln måste ju vara så bred att manken får plats? Måla upp du för jag förstår inte alls varför du krånglar till det.

Allt är krångligt när det är nytt, när man har fått tid att reflektera så är det inte alls krångligt. Ska rita lite om en stund (har precis lämnat in en skoluppgift, så jag är ledig om några minuter) så ska du få se vad jag menar. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
739
Senast: Ajda
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
234
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
2 938
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 673

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka