Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

KL

Idag fick jag äntligen upp min lillasyster på en häst igen!
Hon har inte ridit på ca 4 år efter att hon ramlat av & slog i höften ganska illa..
Kristall fick hjälpa henne att övervinna rädslan & jag tror båda två tyckte de va skoj!

525245_10151407687520104_738540103_23363057_264066169_n.jpg

Aah, jag tyckte va jättekul att hon vågade igen, de både travade & galopperade :)
Så jag hoppas att hon vill följa med fler gånger, så kan jag få lite sällskap med.

Min gamle Freyr (han som är på min avatar) red jag som fyrgångare tills han var 10 år. Hade upp till 6,5 i ökad tölt.
Pang, över en helg beslöt han sig för att vara femgångare och nästa tävling (ca 1 mån efter att vi fått 6,5 i ökad tölt) fick vi 2,0 i ökad tölt - för att det mera var pass.
På vår första femgångstävling slog vi till med 7,5 i pass (och lite trevligare 6,0 i femgångens välsignade arbets- till mellantempo tölt).
Så tji fick man för man liksom trodde att man hade en fyrgångare...

/Malin

+Wossan

Min tränare sa att det inte är superovanligt att passen kan komma fram just när den ökade tölten sitter som ett smäck och hästen är välmusklad osv. Händer ofta i 10-årsåldern... Så det tycks stämma överens på andras erfarenheter också.

Har lagt märke till nått märkligt taktfel senaste månaden i den riktigt ökade tölten men inte fattat vad det var. Det gick ju nått tvåtaktig så trodde det var travtakt. Vi har övat på traven på slutet och äntligen sitter den, så tänkte att det var det som slog igenom. Försökte få bort feltakten med hjälp av mina vanliga "travtaktsmetoder" men utan resultat. Hade jag tänkt tanken att det kunde vara pass så hade jag nog fattat, men det slog mig aldrig. Jag har varit bensäker på att Saga är fyrgångare punkt liksom, utan misnta uns av passanlag. Fast om man ser till hur hon är att rida så borde jag nog ha fattat... :p

Tror inte min kommer få nån användbar pass, hon har för lite vilja för det +att nån tävlingkvalité lär det inte bli på den, hon är inte riktigt rätt byggd för det. Men häftigt är det - och det hade ju varit kul om man kunde få fram det. Men som sagt, tror inte det.

Kl

Skojade till det med ett pass i paddocken i eftermiddags. Ställde upp kameran på stativet o la fjärrkontrollen i handen innanför tygeln o körde...

Skall vi säga att vi är på rätt väg?
rodtlt2.jpg

(fast här dök hon ju lite för mkt men ändå, rätt håll)

Mot för en vecka sedan...
vittolt.jpg

Det är ju inte så många steg vi tar när hon söker sig neråt, hon får en långsida på sig att hitta eftergiften(kommer efter mer än halva) och när vi gått genom första kurvan saktar vi ner. Verkar fungera bra, inga direkta taktmissar idag.

rodtrav2.jpg

Traven går oxå bättre o bättre.

Tänkte slänga in flera bilder i gångartstråden senare ikväll(nu skall jag ut i stallet, tänkte rida tredje hästen för idag -pina Andi i paddocken), om det är någon som vill ge feedback! Jag är iaf stolt över de framsteg vi gör, tänk att det är roligt att RIDA! Och se hur det växer fram en ganska fin liten häst ur ullen.

Oj vilken skillnad, det ser ju jättetrevligt ut!

tina_sj: Jag gillar verkligen Randalin, hon är så grymt söt :)

Oj herregud allt detta prat om vinkel hit och dit, fattar nada och förskte endå sätta mig in i det.
Är ännu gladare för att ha bomlöst just nu:).

Ser bra ut:) vad fick du för tips med formen?

Men det ser helt åt sjuttahejsan(finns det ordet?) ut vad gäller sitsen???!!! allt annat har ju förbättrats men hur sitter du i den sadeln?
Tån ner och du spänner hela benet så knät glider upp, du ser inte ut att kunna slappna av och få stöd.
du lutar dig framåt i traven med.
Ser mkt bättre ut när du red i sadeln första gången men då satt du i stolsits.

När jag red i den där sadeln tyckte jag att man fick en grym stolsits, usch gillade den inte en sekund.
stenhård och jättestor var den med.

*kl*
Jag var på kurs i helgen för Camilla Hed. Det var väldigt roligt för vi jobbade ihop på Bärby för många år sedan och kursen var där, så det blev som en enda stor reunion. Det var länge sen jag red lektion och det behövs verkligen. Min sits är inte vad den borde, men det blir bättre. Jag hade Eros med mig och han är både oerhört tjock och ur kondition eftersom han i stort sett stått under de fem-sex månader jag var på Island. Men vi jobbade utifrån våra förutsättningar och fokuserade mycket på jobb i skritt och jogg i tölt.
Eros är sju men har inte kommit så långt i utbildningen då han inte blivit så mycket riden de senaste året (först en ordentlig spark och sen åkte jag till island) så vi fick börja på en ganska grundlig nivå.

I skritten jobbade vi mycket med att få fin kontakt och kontroll över hela kroppen och varje steg. I tölten på att bara jogga långsamt och lugnt i korta bitar och även att hitta kontakt och kontroll då han är väldigt villig och gärna rusar på. Han kändes superfin! Ska bli roligt att se hur han utvecklas när han har styrka och kondition nog för att orka ta i och bära sig ordentligt, då kan han nog bli lite flashig också.

Jag har en fantastiskt rolig häst att rida! Nu vill jag bara gå på mer kurser.

eros1-600x399.jpg

eros2-600x399.jpg

eros3-600x399.jpg

eros5.jpg

Kurser är kul & givande! Jag själv var på kurs i söndags & nästa blir i påsk :)

Vad är det för stam på Eros?

Han är undan mitt andra klass femgångssto Perla frá Bakka som i sin tur är efter Baldur frá Bakka. Sen är han efter vår gamle fyrgångshingst Kjarni frá Kalfsstödum. En lyckad kombination och två av mina favorithästar i en och samma. :)

Jag vill och behöver gå på kurs oftare, men jag tycker att det är svårt att hitta kurser. Skulle gått på kurs för Einar Öder i påsk men den blev inställd, jättetråkigt. Skulle gärna få in en kurs för honom, Atli eller Eyolfur under våren. Eller någon annan också för den delen..

Kul! Han ser fin ut.
Jag skulle vilja ha en avkomma efter Randalin, som är mitt favoritsto & Alfur, som är min favorithingst:)

Fast iofs, så är Randalins dotter Aleiga dräktig med en Alfur-son, så jag hoppas det blir något fint;)

Alfur är helt fantastisk! Han kommer ju till Norge efter sommaren har jag för mig, så det borde inte vara omöjligt att uppnå. Vilken Alfur-son är Aleiga dräktig med?

Ser bra ut:) vad fick du för tips med formen?

Men det ser helt åt sjuttahejsan(finns det ordet?) ut vad gäller sitsen???!!! allt annat har ju förbättrats men hur sitter du i den sadeln?
Tån ner och du spänner hela benet så knät glider upp, du ser inte ut att kunna slappna av och få stöd.
du lutar dig framåt i traven med.
Ser mkt bättre ut när du red i sadeln första gången men då satt du i stolsits.

När jag red i den där sadeln tyckte jag att man fick en grym stolsits, usch gillade den inte en sekund.
stenhård och jättestor var den med.

Det blir så när jag måste driva mycket, jag har inte styrkan att ha "långa ben" och ändå hålla ihop o igång henne... Men det kommer nog så småningom. Hade jag inte hållt om i tölten så hade hon ramlat ihop när jag bad henne forma sig lite. Så benen var inte så illa riktigt hela tiden, tror jag. Men hon var inte direkt självgående igår, varmt, ingen förmiddagslur som hon brukar ta o paddock, jag fick jobba för det jag ville kräma ur kaviartuben ;)

Men det är klart, jag behöver verkligen en bättre sadel, det har jag ju tjötat om i några månader... Men det blir ingen förrän bomsadlarna är sålda!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
737
Senast: Ajda
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
232
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
2 935
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 671

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tik som "luktar gott"
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar