Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Ja, det är ju den han går med nu, men jag tycker den är ett litet uns lång och lite för smal. När jag sätter mig i den hamnar den i bakvikt direkt :(
jag har mailat ÅF och frågat om de kan värma om den till en 38, som egentligen inte finns ;)

På utrustningsforumet här fick jag helt enkelt svaret att lägga ner letandet efter bomsadel till den ryggen :angel: Så det får bli en tur till sensation-ÅF. Va fasen, kan man nu ha en sensation FOR ÄVÄR och slipper byta så får jag väl hosta upp de pengarna. Eller be maken hosta, rättare sagt :angel:

Den översta ser ut att glappa ganska bra där bak, hur var den att rida i galopp?

Rodi verkar ha ett bra sadelläge med mycket bogfrihet :) Sånt önskar jag mig med till min ;)

Surt, men värt det i längden om ni båda blir nöjda :)

Jag har också börjat spara nu. Suck :p

Ja, jag har BARA hört bra om den, alltså att alla tycker den är grymt skön. Sen vet jag att inte alla hästar har passat i den, men då har man kanske haft fel? Frågade ÅF och hon rekommenderade en G3 med G3 sits, den är ju inte den dyraste dyraste heller så det kändes iaf seriöst rekommenderat.
Ska nog dit på fredag, rapport kommer! :D

Du ska kolla om hon har den hemma i junior först! De görs bara i 17" i vuxen. Min är junior, 16,5 och är också kortare på hästen. Hade inte velat ha en större, då hade hästen drunknat i sadeln rent estetiskt. Och du är väl mindre än mig? Så du kan säkert ha 16,5 eller kanske till och med 16? Jag är 168, men har inte jättelånga ben. Syrran som är 170 men har långa ben fick inte riktigt plats.

Varför har du ens provat så raka sadlar när din häst har så svängd rygg? Ok om den rätar ut sig vid arbete, men de ser ändå alldeles för raka ut. Hur känns de?
Prestigen tyckte jag såg ok ut, men den ser ut att vara för smal, får bogen verkligen plats att röra sig? Vinkeln såg jättebra ut, men jag tror du behöver en som är vidare. Samma sak på alla sadlarna.

Rodi galopperades mest i lätt sits i uppförsbackar och då fungerade det bra. Bilden är från sadelprovning, sadeln blev sedan omstoppad och hästen mer musklad och mindre fet och då låg sadeln ännu bättre. Den följde ryggen väl till uppsvängningen så den låg stabilt.

Svala som var kort och bred hade en Dominus EW 17". Och en Barefoot Cheyenne som var lång men som hon ändå trivdes med.

Då skulle jag prova Prestige, Dominus, Jaguar, Pessoa, Childeric, Tekna eller Lippo beroende på hur hästen ser ut.

För tillfället rider jag i en Hidalgo Jerez som jag har modifierat om lite. Dock så passar den inte mig riktigt så jag letar egentligen efter en Star Trekk Espaniola. Annars är min absoluta favoritsadel Barefoot Cheyenne, det är den enda sadeln där jag kunnat rida utan att få ont men den passar inte hästen tyvärr. Jag har ganska många problem med kroppen som gör att jag är väldigt känslig för sadlar.

Jag håller med dem på utrustningsforumet, du kan ge upp att leta bomsadel åt den hästen. Jag har en kompis som har letat bomsadel till sin häst i snart 6 år och hon har fortfarande inte hittat något som funkar ok. Hästen har väldigt kort anläggningsyta, jag skulle gissa på max 35 cm och då finns det inga bomsadlar som inte ger tryck både för långt bak och för långt fram. Sadlarna på bilderna ligger katastrofalt allihop tyvärr.

Jag hade letat efter en bomlös sadel med utbytbara paneler så du kan köpa tillräckligt korta paneler. Jag har ju exakt samma problem på min bara det att jag behöver mkt större sits.

den sadeln har jag på Sörli nu men så har jag gjort egna paneler som ligger i fårskinnspadden som är ungefär 3 cm höga. Panelerna är ca 35 cm långa.

Att sadeln är för lång är inget som oroar mig lika mycket som att den ligger ann för mycket på bogbladen. Givetvis är allt att ta i beräknelse men ja, sadlar är en djungel minst sagt.

Kan någon kunnig förklara för mig det negativa med för lång sadel?

Vad hände med en för alla, alla för en? :D

För det första så är det väldigt vanligt att en för lång sadel glider fram.

För det andra så är det inte bra alls att en sadel trycker på länden dvs. mjukdelar. Många hästar tycker det är väldigt obehagligt (min tex. visar det genom att bli väldigt spänd och slutar tänka framåt). Rider man för mycket i en för lång sadel kan det även skada hästens mjukdelar. Jag upplever också att hästen spänner sig i bakdelen och kan därför inte arbeta korrekt.

Precis som yew98fq skriver så begränsar det, men det ger inte avdrag och det är inte en negativ kommentar, det är bara ett konstaterande att hästen inte är formad.
Du kan inte få över 7,5 i fri form, men det är redan rätt höga poäng.

/Malin, som längtar efter de nya Sportjudges Guidelines, som förväntar komma nästa år.

Något jag kan tycka är helt idiotiskt. Då är det bara å harva runt lite på en häst och få 7,5 och vinna bara hästen har snygga steg.

Krävs inte så mkt av ryttarna.. om en säger till mig att hon eller han tävlar SM i dressyr blir jag imponerad och ser en duktig ryttare framför mig som måste rida hästen korrekt i form OCH taktmässiga korekta utförda rörelser.
Är det taktmässigt men ej i form blir det avdrag thats it.
Blir det taktmässigt och i form men ej utförd korrekt typ skänkelviknin blir det avdrag svårare än så är det inte.

Men du kan komma in på en ovalbana med hängande tyglar med en häst som aldrig någonsin gått på tygeln men tur nog har snygga gångarter och sopa banan av alla och vinna!

I nybörjarklasser ska det självklart vara låga krav men det finns inge nybörjarklasser inom denna sport vilket är oerhört dåligt.
Lätt klass är inte lätt klass utan det är mestadels rosettplockare som harvar runt på hästar som vunnit SM år efter år:crazy:

Jag tävlar i lätt klass och folk vinner varenda jäkla gång med slutpoäng på närmare 7 vilket är förkastligt för dessa summor får du inte som nybörjare.
Du ska inte få rättare sägt för då har du inget i lätt klass att göra!

Men om det hade funnits en nybörjarklass ja då ska ju formen få vara lite sämre eftersom det är just det nybörjare till ryttare som rider och inte kan bättre=)

Vi kan heller inte rida 100% taktrent eftersom vi inte lärt oss de än till 100%

Men i öppen klass och över ska det ju självklart vara krav på form.. spelar ingen roll om hästen flaschar runt med 10:or på banan är den ej i form skall det bli poängavdrag. Och ännu mer poängavdrag om det är taktfel då kanske man inte ritkigt är redo för dessa klasser utan bör återgå till lätatre klasser??

Jag har hellre en häst något bakom lod för de skadar inte alls lika mycket som om en häst går på bogarna i fri form.

Jag kan stundvis rida medvetet bakom lod för att jobba upp den såkallade hingstnacken på Jorunn. Dock är det inte talan om någon rollkur utan just bakom lod.
Men hon jobbar ju självklart lika bra med rygg och bakbenen under sig, vilket hon inte kan om hon går i fri form.
Då hamnar hon iställer nere på bogarna och rids i nedförsbacke

Jag funundras över 2 saker när jag är ute på islandshästtävlingar

1 varför rider nästan inga sina hästar i form??
2 varför studsar alla som galningar i traven ist för att rida lätt??
Seriöst det ser verklligen inte skönt ut att sitta och studsa som en tok i sadeln och hur killarna kan få barn efter dessa ridturer är för mig ett frågetecken.
Sitta ner i trav gör man ju när hästen går i kort samlad trav, annars rider man ju lätt av den anledningen för snabb trav inte är så lätt att sitta ner i men ute på tävlingarna travar ju hästarna superfort.

Hästarna trippar på i 320 med sina små ben och jag ser allvarligt inte alltid skillnad på när en islänning travar eller töltar ute på tävlingarna:o:crazy:

En ökad trav verkar vara mer snabbare jag har alltid lärt mig att en ökning skall ske just i steglängden inte hastigheten.
Hastigheten skall ju inte ökas någe nämndvärt utan det är ju stegena som skall ökas till stooora fina.

Jag tycker det skulle behövas lite nyare tävlingsgrenar inom sporten, islandshästdressyr som vanlig dressyr fasten vi får tävla som är över 18 år. Precis som connemararisk finns borde det finnas islandshästriks i både hopp och dressyr.
Sedan mer avdelningar för vad nybörjarklass är och inte är, mer rena unghästklasser där enbart hästar under 6 år får delta.
Nybörjarklasser där man som ryttare/ekipage inte få ha haft en slutpoäng över 5,0 på3 tävlingar då får du inte tävla nybörjarklassen längre.

Att det inte bara som idag finns lätt öppen och elit utan att det kanake delas in som dressyr och hoppning LD, LC, LB LA och såvidare.

Där det också finns olika krav som framgår tydligt. Flera gångartsbyten eftersöker jag, Ett V6 kanske?

Man kommer in i skritt, sen tölt, sen trav, sen galopp sen halt rygga sen trav, sen skritt sen galopp sen tölt. Kunna visa tölt i en öppna eller sluta på långsidan? Ja göra det lite svårare och lite roligare helt enkelt.

Att ha i de högre klasserna krav på att hästen ska tölta på tygeln att man inte accepterar en form som går framför lod på den nivån.

Och det är synd att dressyren togs bort inom islandhästar för de var aldrig några som ställde upp.
Och det är ju väldigt skrämmande tycker jag att de flesta inte inser hur viktig och rolig dressyren faktiskt är även för våra ulltussar.

Nä in med mera roligheter inom sporten så vi får upp den inom hästsporten och inte som det är idag folk vet knappt om att vi finns och hästsporten bryr sig knappt om oss.
Kolla bara i tidningen RIDSPORT har man tur ser man 5 rader och en liten bild på en islandshäst på hela tidningen.
Till och med distansen som är betydligt mindre tävlingsgren än islandshästen har större utrymme i tidningen än vi:crazy:

Dags att röra om i grytan nu tycker jag inom SIF som har varit på samma sätt nu i 400 år. Nu är det 2000- talet och nytidens roligheter måste invigas=)

Ojoj vart långt och utvidgandes och kom igentligen ifrån huvudämnet sorry sorry men niela har så mkt ideer=)=)

Ochnär jag ändå är och skriver Idag när jag red i ridhuset trode jag allvarligt att ridhustaket skulel blåsa av:crazy:
Den vek upp sig en 2 dm i ena hörnet(plåttak) när stormen kom in medans jag var inne där och red.
Jorunn brydde sig inte tur som var men jag var lite rädd ett tag .. bläää för storm

Du är obetalbar, bara att rida runt lite och håva in poängen. Vet du över huvudtaget något om att rida islandshäst?

Du skriver så långa inlägg att man tröttnar efter halva vägen, det kan vara värt att tänka på om du vill att folk ska läsa.

Tänkte bara säga att en anledning till att folk med flotta, bra hästar rider lätt klass och får höga poäng är att hästarna ännu inte är mogna för att gå öppenklassprogram. Det är ju trots allt mycket svårare med exempelvis ökad tölt som inte behöver visas i lätta klasser.

Hade en Prestige Top Dressage 17´ som var 115 grader bred. Väldigt längesedan, sålde den vidare.....Hade en överbyggd kort bred pålle.

Kl.
Tänkte att nu är det väl dags att börja uppdatera här.

Är ny inom Islandshästvärlden och tycker allt är så fantastiskt kul! Har en Valack f.99 som är min första egna Isis och som jag haft sen december 2011. Han är bäst på alla vis :love:
Bakkus från Ånsta!
426256_10150771451371833_598886832_11361437_256541609_n.jpg

Tanken är att vi ska komma ut på lite tävlingar så småningom!
bla tänkte jag försöka gå på en tävlingsteoretisk kurs som hålls i närheten av oss nästa onsdag :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
740
Senast: Ajda
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
234
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
2 967
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka