Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*
Precis som yew98fq skriver så begränsar det, men det ger inte avdrag och det är inte en negativ kommentar, det är bara ett konstaterande att hästen inte är formad.
Du kan inte få över 7,5 i fri form, men det är redan rätt höga poäng.
/Malin, som längtar efter de nya Sportjudges Guidelines, som förväntar komma nästa år.
Något jag kan tycka är helt idiotiskt. Då är det bara å harva runt lite på en häst och få 7,5 och vinna bara hästen har snygga steg.
Krävs inte så mkt av ryttarna.. om en säger till mig att hon eller han tävlar SM i dressyr blir jag imponerad och ser en duktig ryttare framför mig som måste rida hästen korrekt i form OCH taktmässiga korekta utförda rörelser.
Är det taktmässigt men ej i form blir det avdrag thats it.
Blir det taktmässigt och i form men ej utförd korrekt typ skänkelviknin blir det avdrag svårare än så är det inte.
Men du kan komma in på en ovalbana med hängande tyglar med en häst som aldrig någonsin gått på tygeln men tur nog har snygga gångarter och sopa banan av alla och vinna!
I nybörjarklasser ska det självklart vara låga krav men det finns inge nybörjarklasser inom denna sport vilket är oerhört dåligt.
Lätt klass är inte lätt klass utan det är mestadels rosettplockare som harvar runt på hästar som vunnit SM år efter år
Jag tävlar i lätt klass och folk vinner varenda jäkla gång med slutpoäng på närmare 7 vilket är förkastligt för dessa summor får du inte som nybörjare.
Du ska inte få rättare sägt för då har du inget i lätt klass att göra!
Men om det hade funnits en nybörjarklass ja då ska ju formen få vara lite sämre eftersom det är just det nybörjare till ryttare som rider och inte kan bättre=)
Vi kan heller inte rida 100% taktrent eftersom vi inte lärt oss de än till 100%
Men i öppen klass och över ska det ju självklart vara krav på form.. spelar ingen roll om hästen flaschar runt med 10
r på banan är den ej i form skall det bli poängavdrag. Och ännu mer poängavdrag om det är taktfel då kanske man inte ritkigt är redo för dessa klasser utan bör återgå till lätatre klasser??
Jag har hellre en häst något bakom lod för de skadar inte alls lika mycket som om en häst går på bogarna i fri form.
Jag kan stundvis rida medvetet bakom lod för att jobba upp den såkallade hingstnacken på Jorunn. Dock är det inte talan om någon rollkur utan just bakom lod.
Men hon jobbar ju självklart lika bra med rygg och bakbenen under sig, vilket hon inte kan om hon går i fri form.
Då hamnar hon iställer nere på bogarna och rids i nedförsbacke
Jag funundras över 2 saker när jag är ute på islandshästtävlingar
1 varför rider nästan inga sina hästar i form??
2 varför studsar alla som galningar i traven ist för att rida lätt??
Seriöst det ser verklligen inte skönt ut att sitta och studsa som en tok i sadeln och hur killarna kan få barn efter dessa ridturer är för mig ett frågetecken.
Sitta ner i trav gör man ju när hästen går i kort samlad trav, annars rider man ju lätt av den anledningen för snabb trav inte är så lätt att sitta ner i men ute på tävlingarna travar ju hästarna superfort.
Hästarna trippar på i 320 med sina små ben och jag ser allvarligt inte alltid skillnad på när en islänning travar eller töltar ute på tävlingarna
En ökad trav verkar vara mer snabbare jag har alltid lärt mig att en ökning skall ske just i steglängden inte hastigheten.
Hastigheten skall ju inte ökas någe nämndvärt utan det är ju stegena som skall ökas till stooora fina.
Jag tycker det skulle behövas lite nyare tävlingsgrenar inom sporten, islandshästdressyr som vanlig dressyr fasten vi får tävla som är över 18 år. Precis som connemararisk finns borde det finnas islandshästriks i både hopp och dressyr.
Sedan mer avdelningar för vad nybörjarklass är och inte är, mer rena unghästklasser där enbart hästar under 6 år får delta.
Nybörjarklasser där man som ryttare/ekipage inte få ha haft en slutpoäng över 5,0 på3 tävlingar då får du inte tävla nybörjarklassen längre.
Att det inte bara som idag finns lätt öppen och elit utan att det kanake delas in som dressyr och hoppning LD, LC, LB LA och såvidare.
Där det också finns olika krav som framgår tydligt. Flera gångartsbyten eftersöker jag, Ett V6 kanske?
Man kommer in i skritt, sen tölt, sen trav, sen galopp sen halt rygga sen trav, sen skritt sen galopp sen tölt. Kunna visa tölt i en öppna eller sluta på långsidan? Ja göra det lite svårare och lite roligare helt enkelt.
Att ha i de högre klasserna krav på att hästen ska tölta på tygeln att man inte accepterar en form som går framför lod på den nivån.
Och det är synd att dressyren togs bort inom islandhästar för de var aldrig några som ställde upp.
Och det är ju väldigt skrämmande tycker jag att de flesta inte inser hur viktig och rolig dressyren faktiskt är även för våra ulltussar.
Nä in med mera roligheter inom sporten så vi får upp den inom hästsporten och inte som det är idag folk vet knappt om att vi finns och hästsporten bryr sig knappt om oss.
Kolla bara i tidningen RIDSPORT har man tur ser man 5 rader och en liten bild på en islandshäst på hela tidningen.
Till och med distansen som är betydligt mindre tävlingsgren än islandshästen har större utrymme i tidningen än vi
Dags att röra om i grytan nu tycker jag inom SIF som har varit på samma sätt nu i 400 år. Nu är det 2000- talet och nytidens roligheter måste invigas=)
Ojoj vart långt och utvidgandes och kom igentligen ifrån huvudämnet sorry sorry men niela har så mkt ideer=)=)
Ochnär jag ändå är och skriver Idag när jag red i ridhuset trode jag allvarligt att ridhustaket skulel blåsa av
Den vek upp sig en 2 dm i ena hörnet(plåttak) när stormen kom in medans jag var inne där och red.
Jorunn brydde sig inte tur som var men jag var lite rädd ett tag .. bläää för storm