Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Knapplån.

Vädret är UNDERBART på ön :) Så trots att jag egentligen har ledigt idag ska jag nog ta och åka upp till stallet och rida igenom de flesta hästarna, så kan dom vila en dag i veckan när vädret suger istället (för suger gör vädret ofta på ön...)

Vill även säga att jag och en av träningshästarna tävlades i torsdags och gick de kanonbra, inga poäng att tala om, men rider man fyrgång på öppen nivå och rider helt utan direkt samling i gångarterna och dessutom rider mellantempotölt två varv istället för ett varv sakta och ett varv fort, ja då får man räkna med att poängen blir där efter :) Hästen var i vilket fall som helst superduktig och kännspoj så bra att han är så lugn på tävlingar då jag satsar på att han ska komma med till 3året på Hólar, och då behövs de vilja men lugn!

I övrigt händer inte så mkt, hästarna har varit i "den däringa tråkiga perioden av inget händer, de går kasst - innan uppåtgången kommer", men tror uppåtgången är på gång nu snart. Fick med mig pojkvännen till mitt träningsstall i torsdags och red han ut med mig 5ridturer och det är ju så roligt att få se sina pluttar under någon annan ibland och höra vad dom tycker, pojkvännen tyckte dom utvecklats bra sen han prova dom sist för 3veckor sen, så trots att jag tycker det går skitkasst för oss så händer de tydligen saker :)

Jaaa en lite update från Island var det! Och är väldigt glad att ni har låtit bli och pratat vårtecken (görs inget annat på facebook tycker jag) och här är de minsann inte vår i antågande :( (Fastän jag längtar...)

//Petronella

Det var ju enkelt. Här är din sadel...

wpid-dsc_1774.jpg

Karlslund kompakt (jag tror inte detta är special, den borde vara kortare då den är 16')
:idea:

Tack men nej, jag gillar inte Karlslunds utseende och bredhet. Tycker man har för stor glidyta där med.

Jag är ganska liten, 26 i byxor så skulle vilja ha något som är mer utformat så man sitter ordentligt. Mer stöd även i sitsen.

Låter underbart! Får hoppas de får sprut på utbildningen snart också så man själv börjar känna skillanden :)

Sen blir jag avundsjuk på att du har en pojkvän som rider ;)

Jag har också 26 i byxor och har 16,5 i min sensation. Den ger mycket stöd i sitsen, men på min modell är inte så mycket benstöd. Har varit sugen på att sätta dit lite större, men det har inte blivit av.

Tack men nej, jag gillar inte Karlslunds utseende och bredhet. Tycker man har för stor glidyta där med.

Jag är ganska liten, 26 i byxor så skulle vilja ha något som är mer utformat så man sitter ordentligt. Mer stöd även i sitsen.

Draupnir :love:

Lite uppdatering från oss....

Ísungur växer så de knakar :) och börjar få enormt med vårkänslor :)
431079_10151346857860057_733515056_22899045_2041782736_n.jpg

429578_10151278019680057_733515056_22671127_1354920416_n.jpg

407122_10151233422325057_733515056_22537500_1293578327_n.jpg

Du vill ha en bomsadel som är lite bredare?

Frank Bains
Morris&Nolan
Kent&Master
Jefferies
Shilouette
Crosby
Albion
Thorowgood
Bates/Wintec

Alla dessa sadlar går att då riktigt breda. Kan ge fler exempel men vore bra att veta vilken typ av rygg och vad du vill ha för något.

Gullan86 Jag var inte speciellt imponerad av den heller från första början men man måste ju klämma lite för att kunna säga säkert ;)

Har du något förslag till en lite tunnare isis, rak ngt takformad rygg och överbyggd?

Han börjar ju se tjusig ut! Har inte varit så förtjust i honom tidigare men nu så :)

En rygg som gillar Prestige Top Dressage i strl 16.5 :D
Kort, bred, lite överbyggd, svängd.....

Jagh ar fått hem två på prov idag som jag är osäker på, men va sjutton, det är gratis att prova! En Globus crincle 36, och en tekna dressyr, den nya varianten som man byter koppjärn på själv. Vi får väl se....

Åkte till en hästaffär i veberöd, klämde och kände och bad om att få låna hem :) smidigt! Tyvärr för raka båda två. Båda var 17 tum, behöver 16. Cricle hade varit lagom bred i 38 tror jag (eller 40 ;)) och teknan kan man ju byta järn i, den var nästan lagom i det medföljande järnet!! MEN han är inte bara svängd och kort, han är överbyggd också. Så även om han blir rakare under arbete så behöver han ändå nåt som släpper upp mer bak, känns det som.
Prestige i en eller två vidder större hade varit kanon, men det finns ju inte... Ska åka till en affär med begagnade imorgo och låna lite!...red inte i dessa eftersom det regnade, och de inte kändes ultimata ändå.

Kl

Idag har jag ridit lektion! Lika kul och givande som vanligt! Vi börjar plocka av de negativa kommentarer vi fått på tävling. Så jag hoppas att vi skall slippa kommentaren "mot hand" och "fri form" på första tävlingen i maj :)

O morsan börjar bli snygg i kroppen oxå! Hon har mammamage såklart men hon är lagom rund ändå! O det kommer bara bli bättre :)

Mathias utvecklas oxå enormt! Det är roligt att se o han blir så mallig o ser verkligen lycklig ut när han fattat en övning o han vet att han gjorde den bra. Men jag har ändå som mål att klå honom i en T1a så småningom -hehe

Bara en lite kommentar:
"Fri form" är varken negativt eller positivt som domarkommentar. Det är endast ett konstaterande och något som föredras framför att hästen går bakom hand eller är mot bettet i en för hög form/spänd.

/Malin

*KL*

Idag tog sambon en tur på Fengur :) Jag sa till honom att ta det lugnt om han börjar hosta annars så är det bara att rida för hästen har ALLDELES för mycket energi!

Tillbaka kommer en nöjd sambo med en nöjd och skum-svettig Fengur :p Jag hörde dom satsa på grusvägen långt innan jag såg dom haha! Hade inte hostat ett dugg! (peppar, peppar)

Jag tog med hundarna och Laukur på en liten promenad under tiden och Laukur tycker jag är hemskt tråkig som inte orkar gå fort haha. Sambon ska börja springa nu när det är torrare ute och då ska han få ta med sig Laukur så han får springa lite och få upp flåset :)

Haft en underbar helg! Nu är både folk, hundar och hästar trötta och ska ta kvällen :)

Bomsadel, helst bomlöst :) Eller ja, bör vara kanske jag ska tillägga :D

Men jag gillade den annars.

Kl*
Tänker jag fel när jag vill rida in med bomlöst? Tänker eftersom han kommer muskla och ändra sig jättemycket i början sen har jag bra balans och lite vikt att balansera upp med. Har fått för mig att de har lättare att sätta ryggmuskler med bomlöst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
740
Senast: Ajda
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
234
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
2 970
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka