Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Eftersom du är så duktig på sadlar blev jag nyfiken vad du själv använder för någon? :)

Åhh jag svävar påmoln idag:love:

I går gick Jorunn så bra ja så här bra har hon nog aldrig gått det har verkligen lossnat.
Jag har tränat massor p åatt trava och stanna och rygga och pang komma fram i trav igen.Och detta har resulterat i en häst som kan samla sig sjukt bra och lösgjord och lyhörd för hjälperna.

Så i går i galoppen hände det vi har tränat mkt på att hon skall kunna bära upp sig i galoppen och galoppera i uppförsbacke nästan så det blir en galoppfattning i galoppen känslan av de skall det vara=)

Vet inte hur jag ska förklara hur jag menar bättre än så.

I går gjorde hon detta 5 galoppsteg på raken:love: förr har vi fått till någon kanske på ett helt ridpass så detta var verkligen ett par kliv frammåt.

Vilken jäkla känsla det var stolt är man lilla skit Jorunn=)

bilder025.jpg

Ska försöka få någon som kan ta bilder eller filma lite=)

Hittat en jag gillar skarpt som verkligen ser ut som en vanlig bomsadel!

The SMART Dressage, ska läsa på lite mer men den verkar ju helt outstanding när det gäller anpassning efter hästen och alla världens tillbehör :)

Den ska jag också kolla!

På hippson finns förresten en artikel om tryckfördelning på bomlösa och bomsadlar, appropå att rida in med bomlös!

Bara en lite kommentar:
"Fri form" är varken negativt eller positivt som domarkommentar. Det är endast ett konstaterande och något som föredras framför att hästen går bakom hand eller är mot bettet i en för hög form/spänd.

/Malin

Ok, men blir man inte begränsad i poängen?

Jag har en Sensation och fullkomligt älskar den, så en sådan rekommenderar jag varmt till alla jag möter. Sedan passar den så klart inte alla, men jag tycker absolut att den är värd att prova :)

:bow:
jag älskade också min sensationsadel, hästen med och alla andra hästar som fick prova den. Även de ryttare som provade älskade den, och när jag skulle sälja hästen vägrade köparen köpa hästen, om hon inte fick köpa sadeln också... :D och då hade hon redan en "kvalitets-bomlös". Så den är nåt speciellt.

Jag vet EN som har haft problem med sensationsadel (den flyttade sig) - men det rättade till sig efter en tids ridning.

Min uppfattning är att de som kritiserar sensationsadeln sällan har provat rida i den, och att de inte har råd att köpa en själv ... sorry... :angel:

Den ska jag också kolla!

På hippson finns förresten en artikel om tryckfördelning på bomlösa och bomsadlar, appropå att rida in med bomlös!

Om det är den artikel jag tror så är det viktigt att vara lite kritisk när man läsar den och se VAD som testats. I den artikel jag läste hade de bara testat en typ av bomlös. Alla bättre bomlösa är trycktestade av företagen själva och om det är seriösa företag så är detta inget de gömmer undan utan man kan fråga rätt ut. Har de en bra sadel som gett bra resultat så vill de ju visa det.

Sen är jag mycket medveten om att en bomlös aldrig kan ge någon fördelning av trycket som går att jämföra med bomsadlar, men däremot ska en bra bomlös vara bra som stötdämpare!

Precis som yew98fq skriver så begränsar det, men det ger inte avdrag och det är inte en negativ kommentar, det är bara ett konstaterande att hästen inte är formad.
Du kan inte få över 7,5 i fri form, men det är redan rätt höga poäng.

/Malin, som längtar efter de nya Sportjudges Guidelines, som förväntar komma nästa år.

Precis som yew98fq skriver så begränsar det, men det ger inte avdrag och det är inte en negativ kommentar, det är bara ett konstaterande att hästen inte är formad.
Du kan inte få över 7,5 i fri form, men det är redan rätt höga poäng.

/Malin, som längtar efter de nya Sportjudges Guidelines, som förväntar komma nästa år.

Finns den att läsa för icke domare också? :)

Ja, jag har BARA hört bra om den, alltså att alla tycker den är grymt skön. Sen vet jag att inte alla hästar har passat i den, men då har man kanske haft fel? Frågade ÅF och hon rekommenderade en G3 med G3 sits, den är ju inte den dyraste dyraste heller så det kändes iaf seriöst rekommenderat.
Ska nog dit på fredag, rapport kommer! :D

Jepp, allt är utbytbart! Typ "build-a-saddle" ;)

Jag ska till Åstorps dressyrtävlingar på fredag och provsitta WOW. För dyra för min plånbok, men ändå ;) Så kan ju kameran få lufta sig lite och ta bild på dressyrhästar!

Finns den att läsa för icke domare också? :)

Den nya, som förväntas komma nästa år, finns ju inte än. Den fick vi som var på SIFs domarseminarie se en prototyp på.
Men den gällande Domarhandledningen (som det heter på svenska) finns dels längst bak i FIPO och den senaste, uppdaterade versionen finns här.
Som tävlingsryttare är de mycket nyttiga att läsa igenom, så förstår man orsaken till sina poäng bättre!

/Malin

Det ska bli grymt spännande när nya riktlinjerna kommer!!

*kl*

Nu ska jag åka och låna lite fler sadlar.
Har satt ihop ett album med rygg- och sadel-bilder för den intresserade! Påfyllning kommer väl i kväll.

http://www.pixbox.se/alb1240882

Perfekt! Nu är det några år dit för mig men alltid kul att vara påläst när man kollar på tävlingar :) Tack!

Lewa Comet hade jag på Rodi. Allroundmodell som fungerar bra på många hästar.
Rodi30.jpg

Islandsmodellen Goldschläger provades också.
RodiGold.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
740
Senast: Ajda
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
234
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
2 967
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka