Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

jag ska ta utbildningsprogrammet vård och omsorg. ska gå ett år äänu på läroavtal. då får man ju pengar, och det är mest lessamt att denna akuta penningbrist räcker i max 3 månader till sedan skulle jag ha råd igen.men jag kan ju inte laga mej 3 stallhyror skyldig heller :(

Ja, det är klart. Du ska se att det säkert kommer leda till något jättebra såsmåningom. :)

Det men får vara medveten om med unghästar(som man lätt glömmer) är att de kan vara som natt och dag från en dag till en annan, en dag har de stensäker ren tölt men traven funkar inte alls, nästa dag(vecka) är tölten passig/travtakt och traven helt ren och säker.
Det är lite som att(upplever jag det) de inte riktigt kan vara starka i alla gångarterna på samma gång så det växlar där emellan.
och det kvittar om man stärker tex grund gångarterna först för såfort man blandar in tölten så blir traven kass och tvärtom.
Det handlar nog bara om att ha tålamod och inte få panik om något går illa eller så och att man är beredd på det vid tävling tex att det kan gå skit med tölten osv.

I början får man nästan focusera på skritt trav galopp enbart om man ska dressyrtävla och skritt tölt galopp om man vill tölt tävla och inte blanda ihop pass tölt och trav för mycket men ju äldre och starkare de blir destå mer håller de ju isär gångarterna och blir starka i varje gångart.

Jag tror bara man ska fortsätta rida alla gångarterna(om man inte ska focusera just nu tillfälligt på en viss inriktad tävling) även om alla kanske är skit ett tag bara rida på och när man märker att de har svårt för en viss gångart kan man ju sänka kraven där för tillfället inte press dem när de är i obalans.

annars jobba mycket med stärkande och uppbyggande, klättring, långritter, cavaletti, kuperad terräng, skritt, olika underlag osv.

det kunde jag märka med långritter när thengill var unghäst och inte var så stark i tölten, på slutet när han var trött och hade travar så mycket så helt plötsligt släppte han en spärr och kunde tölta helt annorlunda, men det var bara när man red större långritter med ett stort gäng hästar då var det som att han la om kraften på något sätt när andra energier var uttömda.
skithäftiga iaf och nyttigt säkert.

Detta är vad jag tror iaf och mina erfarenheter.

Försök focusera på skolan nu och få en bra utbildning så kan du ha "hur många hästar som helst" sen som du kan betala, det är ju ingen glädje med en häst om du bara blir stressad över vad den kostar osv hela tiden.
Även om jag förstår du är ledsen för just den hästen, men du kan väl träffa den igen om du vill och känner hon som köpte den?

jo nu måste jag fokusera på skolan.
det är ju just det, att det är DEN hästen jag saknar :(

och av erfarenhet så vet jag att trots jobb, är det ändå dyrt med bara en ½ häst.. så HUR MÅNGA som helst med en vårdar lön... njaa;)
tack gullan o elina !

Absolut är det så, och så har det ju varit tidigare. Men tidigare har det pendlat mellan att hon på de bästa dagarna töltar på av sig självt och är ren i takten i det tempo hon är bekväm med, och på de sämsta dagarna får man jobba för att hitta en ren takt, men jag vet ju vad det är hon behöver när hon behöver hjälp och det var det som inte hjälpte igår. Ibland fick vi in lite tölt, men när det inte var tölt så var det mer åt ren grisepass än passtaktig tölt som det kan bli annars.

Så det var mest därför jag undrade om det kunde bero på brunsten eller om hennes svackor bara blivit djupare/annorlunda.
Jag har inte brytt mig så mycket om svackorna tidigare, och kommer inte göra det i fortsättningen heller. De dagar hon inte vill tölta så nöjer jag mig med att få in några korta sträckor med ren tölt, sen travar vi resten. I höstas hade hon en period då hon nästan bara töltade och jag fick vara övertydlig med travövergången för att få trav (vilket är väldigt ovanligt på fröken stortravare) men då var jag nöjd med att hon tog traven och sen fick hon tölta på resten.

Jag fick ju lite tölt igår, men när hon inte töltade så ville hon gärna gå mot pass istället, vilket hon inte gjort sen i somras. Hon kan bli passtaktig, men inte på detta sättet.

Får väl se hur det känns idag, förhoppningsvis är det en ny dag idag och bättre tölt. :)

och av erfarenhet så vet jag att trots jobb, är det ändå dyrt med bara en ½ häst.. så HUR MÅNGA som helst med en vårdar lön... njaa;)
tack gullan o elina !

Jag kommer inte heller bli någon höginkomsttagare när jag blir färdig med min utbildning, så jag hoppas fortfarande på den dära prinsen i skinande rustning med ett par miljoner i fickan ;):p

elina, jag önskar dej lycka till! jag hade turen att få en bonde, det finns åkrar o ladugårdar, men hästar...nej det kan han inte med.. :mad:

Haha provrida honom tror jag inte att jag får chansen till heller. :p (ååh vilken felskrivning!! haha:o )
Men ja, det skall bli superkul att titta på honom!

KL

Ååååh, idag har jag och Sol varit ute på en så himla härlig ridtur!! :love::D

Vi red iväg på en lång tur till ett ställe Sol aldrig varit på tidigare, så det var spännande att se hur hon reagerade på nya marker alldeles själv. Ibland kan hon bli lite tveksam på nya ställen och titta på allt och stanna och hoppa åt sidan helt plötsligt för att det ligger en sten bredvid vägen till exempel. Men idag när hon var själv så skärpte hon sig verkligen och lyssnade jättefint på mig.
Vi red in bredvid en stor ladugård med kossor där det luktade ko, speciellt luktade det i vattenpölarna där det säkert fanns rester från kokiss. Sol blev väldigt tveksam och ville lukta i alla pölar och vågade inte gå genom pölarna, så där fick jag hoppa av och gå före och hon följde efter utan att ens tveka. :love:
Så himla snäll hon är alltså!

Idag lyckades vi mycket bättre med tölten också, känns skönt! Hon ville fortfarande gärna trava men jag fick in ren tölt förutom när jag ställde och böjde lätt till höger. Så nu blir vårt nästa mål att klara av att få in ren takt i lätt högerböjning också. :D

Hon är så himla fin! :love:
En i stallet fick låna henne sist hon var på kurs hos Johanna då hennes egen häst var misstänkt halt. Du kan ju tro att hon kom hem på små rosa moln :D

Tillägg: Skönt att saker verkar lösa sig! Då kan du väl återkomma på sms med en tid för mig ;)

Stoooora rosa moln blir det när det gäller denna primadonnan.

Jadå, ska kolla alamanackan!!
Men du jobbar ju alltid när jag kan, dumma dig ..

KL.
På söndag kanske jag ska rida på våran egen svarta pärla :love:

har satt igång min ridhäst nu efter vintervilan hon fick efter jul då jag vart sjuk så mt. men nu är hon igång och jädrar vilen power hon har.. mitt underbara Kolkuósi sto :love:

Börjar med Inga Vala oxå. Hon är ju inriden på island. men typ nästan stått sedan 2009. så vi longerar nu i början, o tur de kanske, för den hästen KAN bocka å tjuta :D
556599_10151423417895057_733515056_23183796_1790824145_n.jpg

559689_10151423418830057_733515056_23183799_1495784507_n.jpg

även börjat smått med Ìsungur. Han blir ju 3 till sommaren. så vi håller på med lite longering nu. han är ju hingst oxå, så känns bra att starta med honom nu å få lite ontroll över han innna alla vårkänslor slår till :)
och han är så duktig!!! han fattar jätte fort. o longeringen sitter nästan som en smäck nu. han lössnar så bra på rösten och på kropps signaler :love:
min duktiga kille!
563784_10151423422710057_733515056_23183810_1845437689_n.jpg

Vad roligt att du börjat med dom :)

Wiho nu när 09ornas utbildning börjar känns det helt overkligt att det bara är 1 år kvar till det är dax för min :D:D

Stoooora rosa moln blir det när det gäller denna primadonnan.

Jadå, ska kolla alamanackan!!
Men du jobbar ju alltid när jag kan, dumma dig ..

KL.
På söndag kanske jag ska rida på våran egen svarta pärla :love:

Haha ja. Blev väl knappast bättre när hon fick veta att hon var till salu också :p

Är du knäpp eller!? Ni har ju bara svarta hästar! Vilken utav dom? Tinna? :D

nån som kan hjälpa mej.... kompisen har en isis som har MASSA man men som börat klia sej lite på halsen nu när små flugorna kommit.. hur gör ni för å behålla manen ni som har vana vid tex exem hästar som behöver täcke.. Om hon behöver täcke hur gör man för att spara manen? fläta den? låta den va å bara dränka i pälsglans eller hur gör ni??

jag gör inget med manen under täcket, det är när han är naken som manen försvinner om han kliar den

tack gullan o elina !

Ja det förstår jag, det är därför jag inte kan/vill sälja mina två hästar även fast jag egentligen inte har tid med dem nu när jag har barn.
Men de tillhör familjen så jag får fortsätta med det dåliga samvetet.
Men de betyder allt.

Jo jag vet att det är dyrt, jobbar också med inte värst högavlönat yrke men jag har sett till så att det går nätt och jämnt.
Har hästarna hemma, köper billigt men bra hö(tullar aldrig på kvalite men tar mig tid hitta billiga alternativ)
hästarna äter inget kraftfoder av den enkla anledningen att de inte behöver annars hade de fått(men slipper ju den kostnaden), saltsten har de såklart och mineraler får de.
Kör träckprov och visar det inget så avmaskas de inte.
Annars avmaskas enligt bra schema så de blir maskfria och ofta har jag sluppit avmaska och slipper den kostnanden med.
Är noga med försäkring ifall något skulle hända så det täcker.
Hästarna är fullt vaccinerade med 3 sprutor var så det kostar ju endel men bara 1 gång om året, men går väl på runt 1500-2000kr/år.
Sen har jag hästarna oskodda en viloperiod varje höst när det endå regnar och är trist=spar pengar där med och hästarnas hovar får vila från skor.
Sen unghästen har jag inte skott ännu så hittils har jag inte betalat den kostnaden men han ska skos snart men då slipper jag hökostnaden istället eftersom det är vår snart.
Jag har ju inte haft(snart kanske) råd att tävla eller träna för något nu senaste åren och speciellt inte när jag varit mammaledig men man får försöka snappa upp så mycket man kan och man kan inte göra mer än sitt bästa med träningen av dem.
Går såklart inte framåt lika snabbt men man måste verkligen känna efter och lyssna på hästarna istället och lära sig tillsammans med dem.

man får vända och vrida på varje krona om man verkligen vill något men i ditt fall gör du rätt tycker jag, det finns en speciell häst där ute som kommer bli bara din som väntar på dig tills du har råd.

För det kan endå inte vara kul att dela en häst med någon, det hade jag aldrig velat.
Då kan du hellre vara medryttare ett tag ju och hjälpa till så du får rida gratis.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
737
Senast: Ajda
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
232
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
2 935
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka