Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Hänger med i kostnadsdiskussionen.
Mina hästar kostar i snitt 1000kr/mån.
Jag köper dyrt foder från en bra leverantör. Matar på fullt med hösilage, och de som behöver, får havre och vid behov tillskott med korn och soja. Det är väl egentligen Isa som behöver sojan, eftersom hon ger di fortfarande.
Salt och mineraler är självklart. Har turen att ha köpt visserligen ganska dyra sadlar men de passar så att jag till mina nio ridbara hästar inte behöver fler än tre sadlar.
Ströar med torv, utom när det är så kallt att torvbalarna fryser. Halva gänger går på utedrift.
De hästar som jobbar, skos under den halkiga årstiden; i övrigt oskott. Har möjligheter att anpassa ridunderlaget om någon ömmar.
Ingen försäkring, eftersom det blir orimligt dyrt att ha 16 hästar försäkrade, däremot en ordentlig ekonomisk buffert om något händer.

Jag har uppenbarligen ett välbetalt jobb: annars kunde jag knappast ha 16 hästar.

Rider för instruktör för 6-7 tusen kr per mån.
Lägger inte pengar på så mycket annat än hästarna, uppenbarligen.

Har mediokra islandshästar som jag vill träna upp så långt möjligt med de individerna: vore kul att kunna träna häst till att starta öppen klass tävling på sikt, men har som sagt mediokra hästar som knappast kommer vidare långt. Finns inte den typen av rörelse i dem som behövs för större sammanhang.
Mina tävlingsambitioner ligger åt annat håll. Har tänkt försöka SM-kvala min femårige fjordvalack redan nu och har ganska goda chanser att lyckas inom dressyren. Har två hästar som eventuellt kan gå B-nivå (SM-nivå) i ett par westerngrenar i sensommar. Och det får duga tävlingsmässigt.:D Har alltså inte behov av tävlingsislänning.:angel:

*Kl*

Länge sen man uppdaterat!
Varit mycket nu med jobb, begravning av Farfar osv.

Ja, de som har förändrats är att jag har sålt Draken.
Inget jag ville men mitt arbete har förändrats så att hinna med alla 3 var svårt och jag hade ständigt dåligt samvete
I stallet för att jag inte hann/orkade med henne. Så nu flyttar hon den 26 april, när Fafnir är avvan.
Det känns väldigt skönt, första gången på länge som jag känt mig avslappnad uppe i stallet, inte känt nån press att ja måste göra massa med henne.

Och tjejen som köpt henne är verkligen kanon.
Hon får verkligen en underbar häst, dom passade fint ihop! :)

Så det känns sorgligt men samtidigt väldigt bra :)

*KL*

Igår fick min fina Fengur somna in. Jag och sambon tog beslutet i torsdags eftersom han blev sämre av hostan den sista veckan trots att de går ute dygnet runt. Troligen tål han inte pollen heller och han ska inte behöva ha det jobbigt året runt och medicineras hela tiden, han är inte värd att må dåligt.

Jättejobbigt beslut men vi vet att det var rätt. Nu slipper vi att ständigt gå runt och oroa oss för att han mår dåligt och känna oss hjälplösa när han hostar och andas tungt. Det svåraste är att jag har så svårt att tänka mig ett liv utan Fengur. Vi fick 18 år tillsammans, jag var 5 år när han föddes så han har funnits hos mig i hela min uppväxt, det är jobbigt.

Hemskt att se Laukur stå och vänta på att vi skulle lasta ur Fengur igår när vi kom hem med tom transport. Men nu mår Fengur bra igen, det är det viktigaste!

R.I.P
Fengur Laugar från Ö. Skyberg
1994-06-06 - 2012-03-24

Älskar dig <3

Usch vad hemskt, jag blir alldeles tårögd när jag läser.

Spelar ingen roll att man vet att det är för deras bästa, det är lika tufft ändå. 18 år med massor av härliga minnen tillsammans, verkigen starkt gjort av dig. Massa styrkekramar :cry:

usch vad sorligt det är att skiljas, 18 år är lång tid. många fina minnen och stort tomrum i vardagen..

gullan, jag hoppas det finns nån som kemin stämmer ihop med. det gjorde det med vidja..
det gick bra att dela på henne.. men nu får vi leva med detta beslutet.
lycka till med dina två!
ps, det kostade egentligen jättelite att ha henne till hälften, men när man får jättelite studiestöd så är tom det för mycket..skulle jag ha kunnat ha henne hemma skulle det ha gått..

Men fy=( Men nu har han det ju bra iallfall. Kan inte tänka mig hur hemskt det skulle vara=( Kramar i massor till er! :cry:

I'm sorry, (det finns inga bra motsvarande svenska uttryck). Himlen har fått ytterligare en ängel i sin skara. <3

Jag beklagar verkligen.

Men du får tänka som så att han inte kommer må dåligt längre. Han galopperar säkert över härliga vyer tillsammans med de andra hästarna i Trappalanda.

Ouff, starkt gjort!
Och bra gjort!

KL

Min lilla tösabit :love:
32927630.jpg

Usch jobbigt att ta bort sina hästar.. jobbigt när de går bort också..
Jag hade ett fint 1-årssto som fastnande i en höhäck (med ben) den hade vält & ett av benen hade gått in i magen på henne, trodde bara hon hängde över den först, men när fick ner henne såg vi att den gått in, hon gick ett 50-tal meter & hennes tarmar ramlade ur :S Hon gick & la sig, jag satte mig hos henne & tog hennes huvud i min famn.. Som tur var så kom vår granne fort & kunde ta bort henne, så hon slapp lida så mkt..
Usch, de var hemsk, var nästan som att hon dog i min famn...
Vi gjorde oss av med den höhäcken direkt,,

Men fy vad hemskt:( vågar inte ens tänka på den dagen.
Men det är ju som sagt inget värdigt liv med en massa mediciner och om han verkade ha blivit väldigt hårt drabbad, var det alltså stallkompisarnas mögliga hö som orsakade detta?

Går din andra häst själv hemma nu? ska ni skaffa något sällskap?

Inte jag heller, har försökt och det är inget jag mår bra utav..

Kl*

Idag red jag Vaenting med lite mer krav och hon fick till en underbar power och vilja. Red henne utan något stöd i munnen och även utan stigbyglar i slutet. Hon gick fram/stanna/svängde med säteshjälper och med fin känning bakifrån. Fick en film på spektaklet jag ska föra över så ni också får dömma :D

Ägaren var här förra söndagen med sin andra häst och så red vi ut en runda. Hon skötte sig kanon men tyckte det var bra konstigt att någon annan satt upp på henne sen i ridhuset. Gick emot mig och såg helt konfunderad ut stackaren.

Den här tösen är jag så glad över! Hon bara förstår och hon följer mig överallt. Nu kan hon även stå lös i stallgången och lyssnar på mina vinkar.

Idag har jag forit runt till 5 olika stall, jobbat i butiken, fixat med företaget och det har helt enkelt varit alldeles för mycket. Nästa söndag åker Vaenting hem. Ska bara lära henne lite mer tygeltag utan vikthjälper som jag nu klistrat ihop men efter en liten introduktion för ägarnen blev det nog en aning för mycket så jag fick lov att hoppa lite på stegen åt lite fel håll, men dom växer väl ihop och lär med varandra rätt tillslut. Tur jag har fina hästar i min underbara omgivning jag får rida sen:love:

Senast ändrad:

Tack för fina ord allihop!

Saknar honom massa och det är väldigt konstigt att inte mötas av hans muttrande på morgonen när man ska ge frukost. Men som min sambo sa "Nu är han där uppe och kollar på oss hela tiden." Vet att han har det bra nu <3

Älskade häst!

Vi tror det kan bero på hö´t. Men han är den enda som blev drabbad och det stod 6 hästar i stallet. Jag beskyller inte dom för nåt, det har varit en svår höst och vinter när det gäller att hålla hö fint och han åt aldrig av det utan råkade nog bara få i sig genom luften eller att det blandades lite då vi alla hade vårt hö i stalldelen. Men det kunde lika gärna ha hänt mitt hö. Nu var Fengur den som var känslig och det var ren otur inget som nån kunde rå för. Det dåliga hö´t slängdes så fort det märktes men hann tyvärr vara nere i stallet och vända innan nån märkte det.

Laukur och hans nya kompis kommer bra överens :) En underbar kompis ringde på fredag kväll och sa att dom kunde komma med hennes häst direkt, nu kanske han blir kvar ett tag eftersom vi inte tänkt köpa nån ny häst än utan bara vill ha ett trevligt sällskap till Laukur så länge :)

Blir helt tårögd av ditt inlägg, beklagar verkligen. :( Men kanske det tröstar iaf lite att veta att ni gjorde rätt, osjälviskt beslut för hästens bästa.

*kl*
Jag blir inte klok på hur stor Fafnir är alltså.
Står man och tittar på honom kan man nästan se hur han växer :p
Han är 10 månader och redan uppe på 130 sträcket, inte klokt!!

Han är både stor å grov, kommer bli en läckerbit de där :love:

Ja, vi vet att vi gjorde helt rätt och det är en lättnad att det är över och han mår bra nu. Vi gjorde det vi kunde för och hjälpa honom men det räckte tyvärr inte.

Vaknade igår och kände att den stora stenen på mina axlar var borta. Nu behöver vi inte gå och oroa oss för att han är sämre eller tänka att han nog är lite bättre nu eller känna sig fruktansvärt hjälplös när han andas tungt och hostar mycket.

Laukur och hans nya kompis ligger i solen och myser och det känns bra att ha två välmående hästar på gården igen :) Fengur vakar över oss hela tiden <3

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
737
Senast: Ajda
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
232
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
2 935
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka