Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Men fy vad tråkigt! :( Beklagar sorgen! Vet själv hur svårt det är att ta beslutet, det är riktigt starkt gjort av dig.

kl

Är det någon här som har provat Teknas islandssadlar?
Vet någon hur lång sadeln är i 16,5 tum?

Är lite intresserad av den..

Åsikter? :laugh:

Jag har bara provsuttit den på bock, men den passade inte mig alls. Sitsen blev väldigt obekväm och onaturlig, kändes som att jag hade fått jobba mycket emot den sadeln istället för att bara sitta rätt upp och ner.
Kan inte sätta fingret på det riktigt men jag tror kanske att den hade lite fel proportioner till min kropp och kanske även att den var lite felbalanserad?
Till och med mamma som inte kan något alls och inte vet vad det är för skillnad på en hopp och dressyrsadel sa direkt att det syntes att jag inte satt bra i den jämfört med hur jag sitter i andra sadlar. Så det var ganska tydligt att det var något fel.
Kändes inte bra för mig, men det är ju mycket möjligt att den passar dig utmärkt.

Tyckte dock att den kändes lite liten i storlekarna om man nu ska säga något generellt om sadeln.

Idag har jag varit på min för sta islandshästtävling!! Var nere i Helsingborg och hejade på stallkompisen som tog sig till final och kollade även på två bukare och deras fina hästar som jag också tyckte det gick bra för. :D

Fick även shoppat jättefina tyglar, såna som jag har ångrat mig såååå många gånger att jag inte köpte dem första gången jag såg dem eftersom jag inte har hittat dem efter det. Nu fanns de där och hade dessutom snygga stenar fastsatta precis framme vid haken. Görsnygga verkligen och helt underbara att hålla i!! :love:
Jag som egentligen inte skulle köpa något är så grymt nöjd med mitt köp även om det sved en del i pengapungen. :angel:

Vera var ute och tävlade för första gången idag! Första gången i ridhus så första klassen, V5, gick lite stappligt och ojämnt- men andra, T8, fick vi 6.0 och vann :):) (vit rosett eftersom det var prova på-tävling).

32933307.jpg

Kul, grattis! Vill se ridbilder :)

Jag funderar på att vara med på en tävling under påsken. Eros första och mina första på många år. Känns väldigt läskigt även om vi bara ska tävla på kul och för att komma ut med honom lite.

Eros och Glód är nu i Stockholm och det är skönt att ha dem på plats och slippa fara fram och tillbaka ut till gården. Hoppas på att Eros får lite bättre hull nu när han inte går på fri tillgång och motioneras fem dagar i veckan.
20120325-221800-600x450.jpg

Eros har blivit god vän med en utav stallkatterna som gärna tar sig en vilostund på hans rygg, roligt!

lek09-600x415.jpg

lek10-600x399.jpg

Sen är jag ledsen, för stoet jag bestämde mig för att köpa på Island gick inte igenom besiktningen, det fanns en skugga på röntgen. Även om hon inte var halt så känns det väldigt dumt att köpa en häst som har spatt med allt vad det innebär, hur kär jag än är. Dock var röntgenbilderna inte helt hundra, så hon ska röntgas om, men jag ska inte hoppas för mycket.
Hon var helt perfekt för mig, en ordentlig utmaning då hon är väldigt spänd och stressad och alltid varit sådan, dessutom hade hon fantastisk gång och skulle kunna bli hur bra som helst. Vi gillade verkligen varandra. Så nu är jag lite på jakt efter något i samma stuk. Det är dock svårt, för det ska ju klicka och eftersom jag vill ha en häst som utmanar mig ordentligt så verkar man förmodligen knäpp som letar efter en "problemhäst" med mycket gång. Men kanske dyker det upp en häst som passar mig perfekt. Hoppas!

Det är inte alls en dum tanke, men hon har alltid varit spänd och stressad och väldigt svår ända sedan födseln. Hon röntgades för ett år sedan och hade inget på röntgen då och har gått igenom någon veterinärbesiktning och aldrig varit halt vid böjprov eller liknande. Nu var hon inte halt vid böjprov heller. Hon har en bror från samma mamma som har samma temperament också, så jag tror att det sitter mer i huvudet. Med lite mer hantering så blev hon mycket bättre, en sån häst måste få lite mer tid på sig. Jag är verkligen jätteledsen över hur det blivit, för vi passade bra ihop och vi gillar varandra.
Dock så tycker jag att det är klokt att utesluta smärta i första hand när man jobbar med en spänd/stressad häst, så din kommentar är relevant!

*kl*
Jag blir inte klok på hur stor Fafnir är alltså.
Står man och tittar på honom kan man nästan se hur han växer :p
Han är 10 månader och redan uppe på 130 sträcket, inte klokt!!

Han är både stor å grov, kommer bli en läckerbit de där :love:

Häftigt! Då e han högre än vad min 9åriga Kveikja är ;) hon är 1.29...

Knapplån

Igår var jag oxå o tittade på Islandshästens dag, det var häftigt men man blir ju alltid så förbaskat avundsjuk! Jag vill oxå ha en fin tävlingshäst! Tyckte det var kul att så många var så fint uppklädda, blingade hjälmar och dressyrrosetter i håret, blänkande hästar o vita ridbyxor o kavaj. Det blir så mycket roligare att titta på än de som rider med "vanliga" kläder. När man kommer uppklädd med vita byxor o kavaj i vår klubb så blir man nästan tittad snett på...

Jag blev lite småkär i flera hästar, bl. Gneisti från Lermansbo, Valvis som red om inte jag är ute o cyklar? Läser du detta J kan du inte berätta lite om honom? Han var jättesnygg!( o Isabell så det var ju inte konstigt att jag trillade dit). Kolfaxi fra Lilleheden har jag sett förr o han var lika fin som alltid. Herkules fra Pegasus hade jag oxå gärna fått med hem! Mums... Hade oxå gärna plockat med mig en uvexhjälm och ett komplett Fákur-träns inkl tyglar, med de röd/blå/vita stenarna på... Men man är ju inte fullsketen med pengar direkt så nä, jag åkte hem med ett 69:- Jacsonträns av väldigt skum modell, skall sy om den till tävlingsnosgrimma till Snöggur. Mathias blev impad av Hinni som red utan träns, så förhoppningsvis blir det ridkurs för honom i framtiden! Själv lyckades jag missa den visningen för en runda bland shoppingen -typiskt!

Tänkte precis samma tanke som Gullan faktiskt. Att knäppheten började tidigt behöver inte utesluta smärta, smärtan kan ju ha suttit någon annanstans tidigare och sen kanske gett upphov till spatten för att hästen överansträngt hasen eller över-/snedbelastat eller liknande för att avlasta det som gjorde ont från början.

kvandi: Låter som att det var kul! Men Gneisti är väl isabellblack till och med, om jag inte missminner mig.

Nu skulle jag inte kalla henne knäpp, utan snarare bara väldigt stressad och spänd och bara i behov av mer tid när man jobbar med henne. Enligt uppfödaren så var hon sådan som föl och har snarare blivit bättre med tiden även om det var ett väldigt utdraget jobb med att ens rida in henne. Eftersom mamman givit andra avkommor med liknande temperament och hon tidigare veterinärbesiktigats utan att de kunnat hitta något, så känns det inte troligt att hennes temperament beror på smärta. Jag upplevde henne inte som en häst som hade ont, utan som en häst som fortfarande var "vild" och inte färdigtämjd. Ju mer hanterad hon blev, desto lugnare, både från marken och i ridningen.

Men som sagt, det är verkligen inte ovanligt att stress/spändhet och smärta hänger ihop.Men på island tycker jag att man ser mycket stress/spändhet som helt enkelt beror på att hästarna inte är ordentligt tämjda.

Ber om ursäkt, knäpp var fel ord att använda men förhoppningsvis förstod du vad jag menade. :) Det låter ju som att det kan vara ett väldigt känsligt temperament som fölet fått då, men även där ska man ju ha i åtanke att en väldigt spänd och stressad häst löper rätt hög risk att få diverse smärtor också, även om det blir mer ytliga spänningar. Håller dock med dig om att man ser en hel del stressade/spända hästar på Island pga att de inte är fullt tämjda eller fått förtroende för människan. Men jag är bekant med flertalet fall av såna stressade och spända hästar som kommit till Sverige, undersökts ordentligt och konstaterats ha ont. De är ju envisa kämpar, våra hästar, och i första hand uttrycker de oftast sin smärta genom att bli just spända och stressade och ibland inte ens säger till tydligare än så. Och ibland kan det vara fruktansvärt svårt att se vart gränsen går.

Självklart finns det ju även de som bara är stressade och spända av naturen, eller som snarare är extremt känsliga och ibland även lite nervöst lagda. Jag kan ju omöjligt veta vilken kategori din eventuellt nya hamnar under, vill bara komma med lite tankar om ämnet. :)

KL*
Det var en underbar helg med sol, värme och fina hästar!
Tóti kom ju som sagt till Prästgården så vi var där och kikade lite.

Ett smakprov på bilder:
95454_1332754869.jpg

Toti_kurs_prastgarden.jpg

:D

38878_1332755069.jpg

93220_1332755098.jpg

94592_1332755103.jpg

Provred diddidyna också på racerhästen!
Racertur_pa_Hnokki.jpg

Och här har ni mitt vårprojekt! Halvblod som vi håller på att rida in och som jag skall visa på 3-årstestet sen! Såååå himla annorlunda med storhäst :D
Preimiartur_pa_Edith.jpg

Åh va jag älskar Malins skimmel! Han är så snygg :love:

*KL*
Det känns väldigt konstigt att bara ha en häst och så kommer det vara ett tag framöver, har aldrig i mitt hästliv bara att haft en häst utan minst två. Men Laukurs sällskap kommer stanna hos oss iallafall ett tag :) Är glad för det för jag tycker mycket om både hästen och ägaren. Även min sambo är jättenöjd över den här lösningen.

Verkar som att du har haft en helt okej helg. :laugh: Kul med kurser! Längtar tills det är dags för mig och Figge. Hur var diddidynan? funderar på en sån när han har blivit inriden ordetligt och musklat sig mer.

Ja det måste kännas jättekonstigt=( Men det är ju bra att det funkar med lånehästen och att alla mår bra.=) Det kommer kännas bättre om ett tag=) Kämpa på! Snart får ni ju en liten bebis att fokusera på en del också. Det är underbart att vakna och se ett stort leeende från en liten människa=) Min är snart nio månader. Det går alldeles för fort.!=( Hon älskar att vara ute hos hästarna och mysa och klappa. Dom andra djuren också givetvis men hästarna gillar hon bäst=) Hoppas intresset håller i sig. Sonen är inte så intresserad om jag säger så.:laugh:

Ja det måste kännas jättekonstigt=( Men det är ju bra att det funkar med lånehästen och att alla mår bra.=) Det kommer kännas bättre om ett tag=) Kämpa på! Snart får ni ju en liten bebis att fokusera på en del också. Det är underbart att vakna och se ett stort leeende från en liten människa=) Min är snart nio månader. Det går alldeles för fort.!=( Hon älskar att vara ute hos hästarna och mysa och klappa. Dom andra djuren också givetvis men hästarna gillar hon bäst=) Hoppas intresset håller i sig. Sonen är inte så intresserad om jag säger så.:laugh:

Vi ångrar ingenting och vet att vi gjorde det vi kunde, så vi mår rätt bra ändå även fast det är en stor omställning att han är borta, 18 år är lång tid, det har varit jag och han i hela vår uppväxt. Synd att han inte hann träffa vår lilla bäbis, men han har koll på oss från hästhimlen :)

Ja, vi ser fram emot det nya lilla livet vi ska få träffa snart och jag ser fram emot att fortsätta träningen med min unghäst sen när jag kan börja rida igen :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
791
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
305
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
289
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 075
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka