Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

I know, visst är han! Gudomligt vacker och en superhärlig utstrålning! För mig är det fortfarande ett mysterium hur dom ser under all pannlugg dock :p

Toti_kurs_prastgarden.jpg

17064_1332755094.jpg

Mja. Den var tung och klumpig tycker jag nog allt! Lite väl mycket knästöd för min smak eftersom sitsen inte är uppbyggd alls. Så den kändes faktiskt mest bred och stor, även om man ändå satt hyfsat i den! Men blir nog någon annan modell för mig.

Fákur-träns inkl tyglar, med de röd/blå/vita stenarna på...

Det var såna jag gick hem med fast jag inte skulle köpa något. :angel:

Idag invigdes de och de är helt jäkla underbara!! :love:
Direkt efter att jag hade köpt dem så sa stallkompisen "åh, de kommer trassla in sig och fastna gött i manen när de är sådär klibbiga", men nää faktiskt inte det minsta. De trasslade till och med mindre än mina vanliga lädertyglar. Däremot tycker jag de var ovanligt korta. Gör ju iofs inte så mycket på lilla Sol. :p

Hade mer än gärna gått hem med tränset också men som sagt, pengar, pengar, pengar. :(

Blev dock lite besviken när jag kom hem och såg att jag inte hade fått någon rabatt som jag hade blivit lovad som gammal kund.

Nu har två saker kommit tillbaka för Sol. En bra och en dålig.

Den bra är tölten som verkligen har släppt igen, idag kunde vi ta övergången galopp-tölt som vi började träna på innan vilan i höstas. Känns underbart att vara på gång igen. :banana:

Det dåliga är att diarrén har kommit tillbaka. :( Tack och lov inte katastrofdåligt, men nu är det så som det var i början så jag har ringt och fixat så att vi får hämta mer hö imorgon. Så himla typiskt, det har gått så bra ända fram till nu. Det var såååå nära att hon kunde komma tillbaka ut till damerna i lösdriften på heltid. Innan det blev sämre fick hon bara ca 3 kg hö, och resten (5 kg) hösilage.

Men men, jag hoppas att det går över innan det blir värre nu när hon får hö igen. Jag hoppas att det kan funka att hon får silage på lunchen så hon kan gå ute med de andra, så får det bli hö resten inne.
Som tur är så äter hon i alla fall loppfrön nu, så jag kan åtminstone få i henne det. Ska prova med någon mer form av bakteriekultur eller liknande och se om det kan hjälpa. Fick ju rådet att inte ge något tillskott när jag vande tillbaka för att inte maskera en eventuell reaktion. Nu har ju reaktionen kommit så nu vet jag ju vad det var. Så nu får jag försöka hitta något som håller magen så glad som möjligt.

Wow, vilken snygging!!

(Här är förresten en till som blev helt kär i Gneisti :love:)

Jag såg lite nya bilder på min uppfödning, Pegasus, som jag sålde för lite över ett år sedan..
Han har blivit riktigt fin..
blogg

KL.
Red "mina" tre islänningar igår. Karl fick ett pass i paddocken, det var länge sedan nu. Mest trav på volt, lite arbete med bommar. Karl brydde sig inte särskilt om bommarna och tog sig över med varierande stil. Behöver tränas mer, särskilt lyhördheten med omställningar och trånga vägar.
Behöver köpa lagom korta bommar också, för att utnyttja figuren till max.
Lägger bommarna i en 2x2 meters fyrkant, två på marken och två upphöjda. Sedan är det bara att använda fantasin vad gäller vägar. Med Karl, ganska tråkiga två åt gången i åttor eller "spiraler" men med en van häst, kan man göra massor av kringlor som lösgörande. Det ginge väl i skritt, men i trav blir det för svårt för en liten ungpojke.
Han behöver få undan höger bog som gärna hamnar i vägen (fast dét visste jag ju; det märks vid uteritt också.

Lille foderhäst fick en uteritt, han behöver träna på det mesta. Trevlig gosse, men inte så vältränad. Fokuserar på två saker gällande formen: att kunna skritta riktigt lång och låg och då sträcka ut halsen, kommer på sikt att göra underverk med hans trav har jag tänkt mig,
samt att kunna lyfta ryggen, gå på tygel utan att dyka och krulla ihop sig. Det han gärna gör är att bara dyka neråt-bakåt med nosen och den formen är inte ändamålsenligt för något. Börjar få honom att reagera som jag vill.

Isa var riktigt avslappnad från stallet och fick därför en uteritt. Hon har ju stått så pass mycket under vintern att spändheten är tillbaka och jag har bestämt mig för att (så länge jag klarar hålla det) rida i paddocken varje gång hon blir spänd på väg hemifrån, och då jobba henne fram till avslappning. Travvolter är tydligen trevliga för henne; då slappnar hon av efter några varv. Vill inte fastna i att slåss om bett och form, hellre bara jogga på tills hon släpper av sig själv.

Kul att ha tre helt olika utmaningar bland islänningarna. Men det är ju för att ha olika utmaningar som jag har många olika hästar...:angel:

Håller också med om att "otämjdhet" kan vara skäl till spänning. Hade ett underbart litet projekt i somras som de hotade med slakt efter en skentur på äng. Jag tyckte att tredje ridturen utanför ridhuset i full storm kuuunde vara en bra förklaring, särskilt som han var väldigt spänd vid hantering. Jag tyckte han behövde mycket tid, de tyckte han hade fått mycket tid (Inriden året innan, tränad en månad under vintern och sen tränad av mig 3-4 dgr i veckan i 4 veckors tid...)

Nu behöll de honom trots allt vid liv och han fungerar tydligen fint i ridning. Hade jag inte redan haft för många hästar hade jag lätt velat ta hem honom...

IMG_3782.jpg

ok ja då ser jag mig nog vidare. Tack! Har testat en childeric och det blir nog en sån. De var den som passade bäst och som jag satt bäst i. Skön sadel enligt mig. Men få se hur den sitter om ngr månader när han har musklat sig mer.

Om du ändå är inne på att köpa en sadel i den prisklassen hade jag kollat på amerigo eller draupnir. Red i en annan sadel häromdagen men minns inte vad den heter .. Grym sadel!!!!!!!

Det finns hästar som tål hösilage och så finns det hästar som inte gör det. Jag tycker inte att man ska börja bråka för mycket med magen, du vet ju att det är hösilaget. Om magen är i obalans så är hela kroppen i obalans och nu är det snart fångtider...

Ja men visst blir man lite schizofren vissa dagar ;) Jag har ju två motpoler, russet är extremt självständig och backar inte för nått medan Sörli helst skulle gömma sig bakom ett träd bara man kikar på honom. Det är väldigt intressant och man lär sig massor om sig själv.

Ofeigur1979 Nackdelen med childeric är ju att de är så fruktansvärt långa...

Det finns hästar som tål hösilage och så finns det hästar som inte gör det. Jag tycker inte att man ska börja bråka för mycket med magen, du vet ju att det är hösilaget. Om magen är i obalans så är hela kroppen i obalans och nu är det snart fångtider...

Nej precis. Nu vet jag ju vad det är som är problemet, så det är ju enkelt att undvika det.
Jag har fått tag på jättefint hö, och har precis hämtat hem ännu ett lass så att hon ska kunna fortsätta att äta hö istället.

Eftersom magen höll sig fint ända tills det blev mer än hälften silage så tror jag inte att det ska bli några problem att ge 1-2 kg silage om dagen i framtiden. Men man får ju se helt enkelt, skulle det vara så att magen inte vill ha ens så lite så får vi ju helt enkelt lösa det så att hon får gå i en annan hage. Det löser sig.

Nu ska hon få äta hö i alla fall, för som du säger snart kommer ju gräset och då är jag 98% säker att magen kommer att reagera.
Som tur är har vi världens bästa hagar för lättfödda islänningar. Det finns väldigt lite gräs och det är väldigt bra gräs, blir inte alls det där starka späda. Godi var ju likadan med magen plus att han gick upp i vikt av att titta på mat och jag är bombsäker att han var sekundrar ifrån fånganfall ett par gånger. Man såg direkt på hans ögon när gräset var starkt med mycket socker. De blev svullna och geggiga direkt. Men för honom var det inga som helst problem att gå ute på bete i dessa hagarna. De som inte är så lättfödda har till och med behövt stödfodras. Sol är ju inte särskilt lättfödd enligt mig (hon har gått ner i vikt sakta men säkert på 60 MJ trots väldigt lite eller ingen träning). Nu är hon i jättefint hull så jag tror att hon kommer få fortsätta stödfodras med hö ett bra tag till. Det brukar ju vara lättare för magen när den får lite hö också upptill gräset. Det är min erfarenhet i alla fall.

Ska försöka hitta något magpreparat som funkar också så att hon får lite extra stöd nu när gräset snart kommer. Hoppas att det ska finnas nåt som biter, har ju testat det mesta utan resultat redan, men skam den som ger sig. ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
735
Senast: Ajda
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
230
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
2 932
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar