Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*
KL.
Red "mina" tre islänningar igår. Karl fick ett pass i paddocken, det var länge sedan nu. Mest trav på volt, lite arbete med bommar. Karl brydde sig inte särskilt om bommarna och tog sig över med varierande stil. Behöver tränas mer, särskilt lyhördheten med omställningar och trånga vägar.
Behöver köpa lagom korta bommar också, för att utnyttja figuren till max.
Lägger bommarna i en 2x2 meters fyrkant, två på marken och två upphöjda. Sedan är det bara att använda fantasin vad gäller vägar. Med Karl, ganska tråkiga två åt gången i åttor eller "spiraler" men med en van häst, kan man göra massor av kringlor som lösgörande. Det ginge väl i skritt, men i trav blir det för svårt för en liten ungpojke.
Han behöver få undan höger bog som gärna hamnar i vägen (fast dét visste jag ju; det märks vid uteritt också.
Lille foderhäst fick en uteritt, han behöver träna på det mesta. Trevlig gosse, men inte så vältränad. Fokuserar på två saker gällande formen: att kunna skritta riktigt lång och låg och då sträcka ut halsen, kommer på sikt att göra underverk med hans trav har jag tänkt mig,
samt att kunna lyfta ryggen, gå på tygel utan att dyka och krulla ihop sig. Det han gärna gör är att bara dyka neråt-bakåt med nosen och den formen är inte ändamålsenligt för något. Börjar få honom att reagera som jag vill.
Isa var riktigt avslappnad från stallet och fick därför en uteritt. Hon har ju stått så pass mycket under vintern att spändheten är tillbaka och jag har bestämt mig för att (så länge jag klarar hålla det) rida i paddocken varje gång hon blir spänd på väg hemifrån, och då jobba henne fram till avslappning. Travvolter är tydligen trevliga för henne; då slappnar hon av efter några varv. Vill inte fastna i att slåss om bett och form, hellre bara jogga på tills hon släpper av sig själv.
Kul att ha tre helt olika utmaningar bland islänningarna. Men det är ju för att ha olika utmaningar som jag har många olika hästar...