Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

*kl*
Kan inte ni förklara för mig att det är väldigt dumt att köpa en häst med spatt även om den är ohalt. Det är helt omöjligt för mig att få den där hästen ur huvudet.
2012Fluga2-680x906.jpg

2012Fluga6-680x906.jpg

Oh stackars fina flickan:cry: hon hade säkert passat perfekt hos dig.
Så hemskt med spatt..
Är det bekräftat spatt på henne nu då? skulle hon inte röntgas igen?
Hur förklarar de att de inte hittade en skugga förra gången? har hon alltså fått spatt sen dess?
Hur gammal är hon?

Har hon spatt så får du tänka att det var inte meningen:cry: för du skulle ju bara bli mer olycklig av att köpa en spatthäst.

Hon har blivit röntgad nu igen och det var spatt, men väldigt lite. Jag vet inte vad "väldigt lite" innebär rent konkret, har inte sett plåtarna själv. Spatten har kommit under senaste året, hon blir åtta år i år.
:(

Usch jag beklagar, rekomenderar dig starkt att inte köpa henne det finns en frisk stark och lika (om inte mer underbar) häst där ute som väntar på dig, som kanske t.o.m finns i sverige.
Det var bara inte meningen, köper du henne och hon får problem så har du troligen redan fäst dig vid henne och det kommer ju bli så otroligt hemskt om du kanske tvingas avliva henne/se henne lida:(.
Det är ju väldigt få spatthästar som klarar såpass hård påfrestning som jag tror du tänkt med henne, dvs träning/tävling i alla gångarter.

Jag blev snuvad på min drömhäst en gång i tiden och var helt förkrossad men se där, Thengill väntade bakom hörnet och jag är så lycklig för att det blev han och inte den andra hästen, Thengill var sååå mycket bättre för mig på alla sätt och vis min underbara älskade vän!
Jag tror på ödet, hade jag köpte den andra hästen hade jag aldrig köpt/träffat Thengill.
Man får se det som att man blir rikare på erfarenheter, man lär sig något av alla hästar man möter, det var tex tack vare den andra hästen som jag körde in Thengill vilket jag inte ångrar en sekund, idag var min pappa med ut och vi körde 1,5mil i det underbara vädret.

Har spatten nyss kommit och är lite är ju risken rätt stor att det blir värre och hon faktiskt får problem med det framöver. Det känns ju betydligt mer osäkert att köpa en häst med "påbörjad" spatt än med utläkt, skulle ju jag tycka.

Jag har faktiskt en vän som gjorde så en gång i tiden, köpte sin drömhäst billigt pga spatt. Hästen hade aldrig varit halt (var dock även hon en väldigt känslig och spänd häst, om det hade samband vet jag inte). Och ja, jag vet säkert att hästen inte varit halt tidigare då jag kände ägaren som sålde hästen, och som hade ägt henne i sex år innan. Min vän, som köpte hästen, hade henne dock inte många månader innan hästen blev halt - på det benet hon hade spatt. Hältan gick över efter ett par veckors vila, men kom tillbaka några veckor senare och sen fortsatte det så. Tror hästen var mer halt än frisk under de åren hon ägde henne. Så det slutar inte alltid lyckligt och personligen skulle jag aldrig våga köpa en häst med spatt även om den inte har problem av det, för det kan dyka upp när som helst.

Ledsen att jag inte kan komma med någon solskenshistoria, men det var väl sånt här du ville höra egentligen?

*kl*

:love:

Min lilla donna har blivit stooor! Och grå! :love:
Förhoppningsvis anländer hon till Sverige i höst. :)

Filipus har förvandlats till en busig häst den senaste tiden, han leker för fullt i hagen och är så jäkla glad o positiv! Dessutom blir han bara finare i hullet, jag försöker hålla igång honom så gott det går och han blir bara finare att rida också. :love:

Brolinskan: Det är inte alls kul med spatthäst. När spatten inte är aktiv är man ändå begränsad för man vill inte locka fram den. Jag har nu under två år låtit bli samling och voltarbete med resultatet hängmatterygg och avsaknaden av aktiv Träning har gjort hästen fet. Pressen att veta att jag Måste hinna rida för hästens skull, att jag inte kan sätta honom i liten/nerbetad bantarhage är jobbig(när jag gjorde det blev han halt). Vågar inte dra av skorna, sist jag gjorde det blev han halt o det blev ett par besök ytterligare till veterinär med sprutor i lederna.

Jag älskar min spatthäst, men nej det är inte kul! Jag hade troligtvis gjort samma sak o köpt honom om tiden vreds tillbaks. Men hade jag då vetat att han skulle få spatt så hade jag ändå inte vågat rida på ordentligt. Nu fick jag ju några år men så fort han lärde sig samla sig och börja tölta så kom det... Jag köpte utan besiktning för slaktpriset o det fanns inget som tydde på hältor, o skatten kom 6år senare.

Men det finns ju dom som säger att köpa typ en tävlingshäst med utläkt spatt är det smartaste köpet, den kan inte få spatt igen, o den har bevisat att den kan jobba ändå. Men det är ju UTLÄKT spatt. Din drömtös hade väl bara antydan till det?

Kan du få henne till en spottstyver(frakten lägger ju sitt) o är villig att ta det ansvaret det innebär och det faktum att du kommer få betala alla spattrelaterade besök ur egen ficka så är det väl bara att köpa? Du lär få en begränsad försäkring som inte täcker spatt... Du kan närsomhelst bli tvungen att hosta upp tusentals kronor och lägga åtskilliga timmar på promenader, promenader, promenader tills du spyr åt det! Men du kanske kan ge henne några härliga år innan det, man vet ju aldrig?

krama.jpg

Marlan: Jag såg er på plats o gillade din häst! Ni var ett ekipage som 'stack ut' i mängden!

Tycker du kan fortsätta uppdatera här även om det inte händer något stort! Vi andra uppdaterar ju om vardagslivet o saker som ibland känns löjligt att skriva om ;) men är man beroende så är man!

Välkommen i gänget :) jag skulle inte ha något emot fler bilder på din fina häst o berätta vilka ni är!

Nej, köp henne inte. Hon har konstaterad spatt och varför då betala frakt och faktiskt riskera att hon får eksem i Sverige (risken finns ju alltid hur väl vi än sköter dom) och sitta och tänka och känna efter med spatten hela tiden och ha det i bakhuvudet.
Det var inte meningen, tyvärr!

Kvandi: Utläkt spatt finns inte, det är något man pratade om förr innan man visste bättre. Spatt kan vara aktivt och inaktivt och även en äldre tävlingshäst med inaktiv spatt kan få det igen när som helst!

Malin

Sällar mig också till "nej-skaran". Visserligen riskerar man alltid problem när man köper häst, men det är onödigt att öka den risken. Just för att du ständigt skulle bära med dig oron för att det är "spatten som spökar".

Kvandi: Tack så mycet :o:bow:
Jag är helt ny på tävlingsbanan med denna hästen.
Har haft henne sedan hon var 3 år. Fick henne av mamma i studentpresent :love: Hada aödrig tidigare haft islandshäst, unghäst eller föl... och vad går vi å köper...
Ett 3 årigt dräktigt islandssto :D har alltid gillat utmaningar...

Hon fick sitt föl och allt var frid och fjöjd. Jag började rida in henne som 5 åring och vi åkte på vår första Eyjolfur kurs. På vägen hem hoppade hon över bommen i transporten och jag blev rädd för att köra henne. Sedan dess har jag kämpat på själv hemma med ridningen.

I början på detta året blev lastbilen klar som är gjort för att hon inte ska kunna hoppa:devil: Och det gör hon inte heller. Hon åker så fint, så fint :banana:

Så detta var min andra tävling, efter min andra träning för Hinni :)
Är mer än liiite nöjd med min häst :love:

Hon är efter Mjölnir fra Dalbae och undan Vinda fra Armoti som har Askur fra Hofsdadaseli som pappa.
Född 2002 och ca 130 över havet :D pluttan...

Det var en liten presentation av henne :p

Jag har fått höra att linfrö är lösande och loppfrön är både lösande och "fastande", en del säger tvärtom. Jag tycker att loppfrön har funkat bäst tidigare så det har hon fått. Det hjälpte inte tidigare men då hjälpte inget annat heller eftersom hon åt silage då. Hoppas att det ska funka bättre nu när hon får hö.

Någon mer som hagt diarrehäst som har erfarenhet av linfrön? De enda gångerna jag sett det funka eller ens rekommenderas har varit på hästar som ofta går förstoppningskolik, så därför är jag tvelsam till att ge det till en diarrehäst.

Kan bara instämma med de andra :(
Hade en spatthäst på prov ett tag, ett kanonfint sto med toppengångarter också på 8 år. Skulle fått henne för en 10 000kr tror jag men vågade inte med tanke på framtida kostnader. Och tur var väl det för hon blev mycket dålig sen och vad jag vet rids hon inte alls nu utan bara går i avel... (Inte så smart kanske då veterinären trodde att spatten berodde på delvis hennes väldigt övervinklade haser...) Men sedan träffade jag MIN häst några månader senare, kärlek vid första ögonkastet :love:
Har haft honom i 5 år snart nu, lillgubben :)

Så mitt bästa råd är att fortsätta leta, men det är inte roligt just nu.
Lycka till iaf!

KL

Nu hoppar jag in här efter 100 år :p
Tänkte bara kolla med er som kanske har lite koll på läget.

Har dom kommit fram till någonting nytt i forskningen hurvida det är bra eller dåligt att fodra med vitlök till islandshästar?
Minns att jag läst för några år sedan att det inte var bra då det kunde leda till blodbrist och även magsår för deras känsliga magar. Dock var detta ett tag sedan och ni med koll kanske vet om det fortfarande är det som gäller.

Anledningen att jag frågar är att min häst har problem med att han verkar locka till sig MYCKET fästingar :devil: och han tål dom inte. Får stora gula skorpor efter betten och verkar bli väldigt trött också, såklart fäller han med men känns ändå tröttare än normalt. Har försökt få tag i min veterinär och rådfråga men har inte lyckats komma fram på telefontiden.
Flera har iaf tipsat mig att ge honom vitlök och att de "skrämmer" bort fästingar och annat otyg. Även stallägaren ger det till sina (frieser och shettis) och dom har betydligt mindre fästingar än honom, sen om det beror på vitlöken, blodtypen eller annat vet man ju såklart inte.

Så någon med bra koll får gärna uppdatera mig litegrann :)
Alla andra tips mot fästingar är också välkomna såklart. Kan dock inte ge han Switch då han är extremt känslig i huden och inte tål det.

Tackar för ordet ;)

Har du testat switch-spray? Den går ju inte ner lika mycket på huden som vanlig switch, blir inte lika koncentrerad och man kan spraya just där fästingarna kryper upp, på benen och bringan. Annars finns det ju flera starka insektsmedel som ska ta fästingar också, tror Ultra Shield ska göra det, men är inte säker, risken finns ju dock att han inte tål det heller. Hur fungerar det att smörja honom med vitlöksolja i skapet och bringan? Annars så är det väl hjorthorns-olja som tar allt, men det är väl knappt lagligt i sverige längre?

Jag ger inte mina hästar vitlök efter att forskning visat att hästar inte tål det.
Har fästingar börjat komma hos er redan?

Angående spatt
Tack för att kloka synpunkter angående spatthäst-köp. Hade det varit någon annan som gick i samma tankebanor som mig hade jag tyckt att personen varit knäpp, men sen slår kärleken till och den kan vara blind. Har dock bestämt mig för att inte köpa och efter lite tårar över det beslutet känns det rätt okej. Hade spatten inte varit ärftlig, så hade jag nog köpt och tänkt att håller hon inte för ridning så kan hon gå i aveln, men nu är ju det otänkbart.

Men nu ska jag så smått försöka hitta någon annan häst att förälska mig i, men det känns både svårt och konstigt.

Utläkt spatt finns inte, det är något man pratade om förr innan man visste bättre. Spatt kan vara aktivt och inaktivt och även en äldre tävlingshäst med inaktiv spatt kan få det igen när som helst!

Malin

Intressant! Det måste jag ha lyckats missa. Så det som kallats utläkt spatt är egentligen någon slags vilande spatt då, som kan komma igång igen när som helst?

Precis.
Det är ett riktigt otyg spatt. (Och ändå har jag svårt att låta bli att skaffa häst med det, som sagt, kärleken är blind..)

Har du testat switch-spray? Den går ju inte ner lika mycket på huden som vanlig switch, blir inte lika koncentrerad och man kan spraya just där fästingarna kryper upp, på benen och bringan. Annars finns det ju flera starka insektsmedel som ska ta fästingar också, tror Ultra Shield ska göra det, men är inte säker, risken finns ju dock att han inte tål det heller. Hur fungerar det att smörja honom med vitlöksolja i skapet och bringan? Annars så är det väl hjorthorns-olja som tar allt, men det är väl knappt lagligt i sverige längre?

Jag ger inte mina hästar vitlök efter att forskning visat att hästar inte tål det.
Har fästingar börjat komma hos er redan?

Har inte testar Switch spray, har inte vågat iom att han är så himla känslig för Switchen. En fd stallägare klantade till sig för ca 2 år sedan och dränkte in hela honom i Switch utan att fråga, behöver jag tillägga att hela hans sommar blev ett enda kaos av kliande sen? :mad:

Ultra shielden tål han bättre, men tycker inte den hjälper så superbra iaf inte mot fästingar. Jag har haft en spray som veterinären skriver ut som heter Centaura eller ngt liknande, den fungerar bättre tycker jag. Får åka till kliniken och handla lite snart igen.

Att smörja med vitlök har jag inte provat? Hjälper det bra?
Nej var det jag tänkte, därför vill inte jag heller ge honom vitlök i fodret.

Jo tyvärr dom små asen :devil: har allt vaknat till liv.
10 stycken plockade jag bort i helgen! :eek:

Badade honom med Prob och sprayade även med Prob-deo igår och idag hittade jag ingen fästing iaf, kan ju hoppas att det hjälper lite!

Ser det ut typ såhär efter fästingarna?
wpid-imag1358.jpg

Andi får reaktioner som på bilden(vätskande/gula skorpor o små svullnader) de första veckorna fästingarna kommer, sen verkar han bli lite mer immun o får iaf inga svullnader. Han kan jag dock switcha utan problem o det funkar ju.

En tanke jag slås av är såna naturliga fästinghalsband som finns till hundar, kan man inte köpa såna och göra lite special o typ fästa runt benen vid karleden? Som såna där "kotringar" eller vad det nu kan heta :) Ni förstår kanske hur jag menar? Jag vet förståss inte om de naturliga banden funkar men man kan ju pröva. De borde inte vara några direkta kemikalier i? Hästen kan ju iofs få fästingar när de ligger ner, men ändå :D

Jag har fått höra att linfrö är lösande och loppfrön är både lösande och "fastande", en del säger tvärtom. Jag tycker att loppfrön har funkat bäst tidigare så det har hon fått. Det hjälpte inte tidigare men då hjälpte inget annat heller eftersom hon åt silage då. Hoppas att det ska funka bättre nu när hon får hö.

Någon mer som hagt diarrehäst som har erfarenhet av linfrön? De enda gångerna jag sett det funka eller ens rekommenderas har varit på hästar som ofta går förstoppningskolik, så därför är jag tvelsam till att ge det till en diarrehäst.

Vad det står i min foderbok så bildar linfrö och kallt vatten Cyanider... Dvs är inte bra att ge som foder. Skall man ge linfrö skall de blandas med kokande vatten först. Jag hade efter denna läsning inte gett mina hästar linfrö. (Det har jag iofs inte gjort innan heller, mer än att det finns i fodret Mash, men det skall blandas med riktigt varmt vatten enligt instruktionen)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
735
Senast: Ajda
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
230
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
2 932
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka