Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Vilken typ av naturliga fästinghalsband tänker du på?

Jag vet inte vad det heter eller vart man köper dom. Men kolla på hundforumet om nån vet. Jag har bara läst om det i förbifarten, folk som dissar de kemikaliefyllda banden som finns på apoteket o istället handlar dessa som skall vara naturliga. Jag har aldrig köpt själv då min hund inte kan ha halsband utan att klia sig(det gäller alla halsband, även vanliga koppel -hon har aldrig koppel ;) )

Vi använder inga kemikaliehalsband på våran hund.
Vetetusan om det skulle hjälpa på häst dock .. då kan man lika gärna köpa liknande medel och dränka in pålle i.

KL

Äh, nu ska jag ge detta ett nytt försök. Har skrivit här lite av och från, brukar orka uppdatera en stund men tröttnar alltid efter en stund ;) Men kikar nog in här så gott som varje dag.

För de som då inte känner igen mig så har jag tidigare ridit Ófeigur (den Ófeigur som Vonarneisti har uppdaterat om), men eftersom det inte riktigt klickade mellan oss så bestämde vi oss för att sätta honom till salu. Nu efter ca 1 år till salu så verkar det dock som om han kanske får ett nytt hem. Han åker först för två månader på uppehälle till en riktigt duktig kvinna som också är domare.

Men jag har nu då min fina Dimma som vi köpte från Sverige för snart ett år sen. Första halvåret kämpade vi väldigt mycket med passtakt. Vet inte riktigt vad som hände, men när hon kom fram till Finland så var pass den enda gångarten som var ren. Men nu under vintern har vi som tur börjat få bort det och kan fokusera även på andra saker.

408079_10150491719524125_776084124_8830844_1518931896_n.jpg

419982_10150610700469125_776084124_9178817_794805748_n.jpg

421763_10150629695409125_776084124_9239050_1605444109_n.jpg

Så, det var nu en liten presentation av mig. Ska nu försöka vara aktiv här igen på andra sätt än att bara läsa ;)

Fast det finns ju massor med olika giftfria alternativ. Örthalsbanden, som var ganska populära, blev väl förbjudna för ett tag sen, pga något otillåtet ämne i eller hur det var... Utöver de vet jag inte om det finns något som skulle vara direkt lämpligt att sätta på häst. Bärnstenshalsbanden ska ju sitta rätt löst för att vara rörliga, utan rörelse tappar de funktionen, så det är ju rätt kört. Sen finns det ju några slags dosor man sätter på halsbandet som via ultraljud ska hålla fästingarna borta. Något som dock inte heller känns som nåt vidare bra alternativ till häst. Det är väl i princip de jag känner till så jag är mycket tveksam till om det finns något lämpligt till häst, tyvärr. :p

Linfrö är giftigt, även för oss människor, om de inte kokas eller krossas. Men om man kokar upp dem så är det ingen fara. Jag kokade up en sats till två dagar och lät den ena stå kallt under natten. Mitt sto blev alltid fin i magen när jag gav henne det.

Jag har fått höra att linfrö är lösande och loppfrön är både lösande och "fastande", en del säger tvärtom. Jag tycker att loppfrön har funkat bäst tidigare så det har hon fått. Det hjälpte inte tidigare men då hjälpte inget annat heller eftersom hon åt silage då. Hoppas att det ska funka bättre nu när hon får hö.

Någon mer som hagt diarrehäst som har erfarenhet av linfrön? De enda gångerna jag sett det funka eller ens rekommenderas har varit på hästar som ofta går förstoppningskolik, så därför är jag tvelsam till att ge det till en diarrehäst.

Min erfarenhet säger att hästar med diarré har en störning i tarmen, att tarmen är uppretad och det man måste göra är att "laga" tarmen, inte stoppa i första hand stoppa diarrén som snarare är ett symptom. När man fått ordning på den uppretade tarmen så försvinner symptomen (dvs diarrén) också.
Då är linfröuppkok bra eftersom det slem som släpper från linfröna lägger sig som en skyddande hinna i magsäcken/tarmen. Så har jag lärt mig att både linfrön och loppfrön fungerar. Men att loppfrön måste ligga i blöt en bra stund och linfrön måste kokas för att effekten ska uppnås.
Jag har dock aldrig hört att linfrön ska vara mot just förstoppning, utan att de just är bra för mage/tarm hinnan och därmed säkerligen hjälper även vid förstoppning.

Hittade den här härliga sommarbilden på Figge från sommarbetet förra sommaren och längtar såå mkt till värmen!

Figge-på-sommarbete-kloberget1-300x199.png

ni med exem hästar när börjar ni täcka era pållar?? då menar jag de som bara ev kliar sej när knotten e för jävliga..

Min erfarenhet säger att hästar med diarré har en störning i tarmen, att tarmen är uppretad och det man måste göra är att "laga" tarmen, inte stoppa i första hand stoppa diarrén som snarare är ett symptom. När man fått ordning på den uppretade tarmen så försvinner symptomen (dvs diarrén) också.
Då är linfröuppkok bra eftersom det slem som släpper från linfröna lägger sig som en skyddande hinna i magsäcken/tarmen. Så har jag lärt mig att både linfrön och loppfrön fungerar. Men att loppfrön måste ligga i blöt en bra stund och linfrön måste kokas för att effekten ska uppnås.
Jag har dock aldrig hört att linfrön ska vara mot just förstoppning, utan att de just är bra för mage/tarm hinnan och därmed säkerligen hjälper även vid förstoppning.

Fast loppfrön har jag fått lära mig (och det står även på min förpackning) att de inte ska ligga i blöt länge, utan de ska läggas i vatten precis innan de äter det. För de blir en hinna runt fröna jättefort och om de ligger för länge släpper det och man vill att det klistriga ska följa med i magen och dra med sig sanden och binda.

Kom nu ihåg att du bara får borsta där sadeln ska ligga om du är en äkta islandshästägare!

Kan bara hålla med i tidigare inlägg, urläcker!:d

Fantastikt att h*n har lyckats hålla manen så vit :eek:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
735
Senast: Ajda
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
230
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
2 929
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka