Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Intressant! Det måste jag ha lyckats missa. Så det som kallats utläkt spatt är egentligen någon slags vilande spatt då, som kan komma igång igen när som helst?
Vilken typ av naturliga fästinghalsband tänker du på?
Jag har fått höra att linfrö är lösande och loppfrön är både lösande och "fastande", en del säger tvärtom. Jag tycker att loppfrön har funkat bäst tidigare så det har hon fått. Det hjälpte inte tidigare men då hjälpte inget annat heller eftersom hon åt silage då. Hoppas att det ska funka bättre nu när hon får hö.
Någon mer som hagt diarrehäst som har erfarenhet av linfrön? De enda gångerna jag sett det funka eller ens rekommenderas har varit på hästar som ofta går förstoppningskolik, så därför är jag tvelsam till att ge det till en diarrehäst.
Min erfarenhet säger att hästar med diarré har en störning i tarmen, att tarmen är uppretad och det man måste göra är att "laga" tarmen, inte stoppa i första hand stoppa diarrén som snarare är ett symptom. När man fått ordning på den uppretade tarmen så försvinner symptomen (dvs diarrén) också.
Då är linfröuppkok bra eftersom det slem som släpper från linfröna lägger sig som en skyddande hinna i magsäcken/tarmen. Så har jag lärt mig att både linfrön och loppfrön fungerar. Men att loppfrön måste ligga i blöt en bra stund och linfrön måste kokas för att effekten ska uppnås.
Jag har dock aldrig hört att linfrön ska vara mot just förstoppning, utan att de just är bra för mage/tarm hinnan och därmed säkerligen hjälper även vid förstoppning.
Jag ser bara en snygging
Kom nu ihåg att du bara får borsta där sadeln ska ligga om du är en äkta islandshästägare!
Kom nu ihåg att du bara får borsta där sadeln ska ligga om du är en äkta islandshästägare!