Snabbt svar tack, stamtavla+norge

jassica

Trådstartare
som ni ser harj ag startat en tråd om att jag ska bli halvfodervärd, denna tik är importerad från norge, och ägaren sade nyss när jag ringde att hon inte har någon stamtavla på hunden, för uppfödaren får inte stamtavla förens alla vaslparna är sålda, stämmer detta?

TYcker det hela låter lite konstigt????:confused:

Sv: Snabbt svar tack, stamtavla+norge

Min valp är från en uppfödare i Norge och jag fick inte hennes stamtavla förrän nyligen (hon är 5 månader). Uppfödaren sa att hon helst ville sälja alla valparna först, jag vet dock inte varför, men det är väl en fördel att få den nya ägaren på pappret direkt.

ja, jag pratade med en kennel nu som bekräftade att det stämde.

Det stämmer och är helt normalt i Norge.
Om dom inte sålt alla valparna innan dom reggar så måste dom regga valpen på sig själv först och sen bekosta omreggning på ny ägare. Blir rätt dyrt.
Så i Norge är det vanligt att valparna hinner bli 4-6 mån innan man får stamtavlan.

Men jösses vilket krångligt system.
Har aldrig hört talas om att det är så, men nu har jag lärt mig något nytt :)

Va?

Alla jag känner till som har norska hundar har fått stamtavlan på en gång. Vilket krångligt system.

Sverige (och Finland) tillhör undantagsländer som har så här smärtfria system som vi har. Köper du t ex valp från Holland brukar valpen vara runt 8-10 månader innan man får stamtavlan. Holländska kennelklubben har...ehum... något längre handläggningstid än SKK :crazy:
Samma med många andra länder.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 921
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 565
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Frågat med glimten i ögat, men detta tycker jag är lite filosofiskt intressant. Vem är det som ska vara tacksam i en hundaffär...
Svar
12
· Visningar
1 477
Senast: Hyacinth
·
Hundhälsa hej Jag ligger i separation och jag äger två hundar En tik som jag skaffade innan samboskapet och så köpte "sambon" en hane till min... 2
Svar
24
· Visningar
1 916
Senast: Jissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka