snabbt svar - ister och späck.

Nominous

Trådstartare
är de nån skillnad att utfodra med? alla säger ju att om man ska ge fett till hunden så säger de ister. men varför rekomenderar man inte späck?:D

Sv: snabbt svar - ister och späck.

Kanske lättare att fånga en ko eller gris än en val eller säl?:laugh:

men späck kommer från grisen enligt kvantum :crazy: och istret från kon.. hmm.. skumt

Fast i slutändan är det ju fett eller hur?
Våra byrackor har iaf käkat både ko och gris. Visserligen är de döda nu men inte av den anledningen.;)

Har funderat på det också. Jag får bara tag på späck...

jag köpte ister idag. på coop. finns inne i mejeriavdelningen bland alla andra fetter. som margarinpaket.. :D kotar 14kr för 500g paket. skitbra! hundarna ÄLSKADE det!! luktar fläsk :p

Jag letar efter ister, men har inte hittat i någon affär än så länge. Jag har iofs inte varit inne i någon Coop (finns ingen i närheten), kanske säljer inte ICA ister?

Synd att du inte fått svar på din ursprungsfråga i detta inlägget. Jag tycker också det skulle vara kul att få veta skillnaden.

en dum fråga.. men varför ger ni hundarna ister/späck? :p

saxat från wikipedia:
"Ister eller flott är smält depåfett från svin. Det används bl a som matfett i matlagning och till salva.

Istersmör är ister smaksatt med grädde och lök."

och detta hittade jag på google om ister,
http://www.shenet.se/ravaror/ister.html

lite om späck
http://susning.nu/Sp%E4ck
http://www.bioresurs.uu.se/myller/jordbruk/spack.htm
http://www.näringsämnen.se/späck+gris

så summa summarum verkar det finnas olika typer av späck, från olika djur.. ;)

Senast ändrad:

Men fortfarande: Vad är skillnaden mellan ister och späck????

som jag förstod det så kommer ister från fettet runt tarmarna på grisen och späck är helt enkelt underhudsfett från olika djur?

för att krångla till det ytterligare så har jag lärt mig att ister kommer från grisar, talg från nötkreatur och späck från valar. valspäck borde ha en annan fettsammansättning än de övriga två och talg är ju mycket hårdare än ister så någon skillnad borde det vara. mer mättat fett i talg?

Åh! Tack för tipset! Har letat hur länge som helst. Nu bär det av till Coop. :bow:

fast jag är fortfarande sjukt nyfiken på varför ni ger det till hundarna? :p
energirikt kan jag tänka, men täcker inte fodret upp behoven?

Vissa hundar behöver ett extra energitätt(fettrikare) foder. Det extra fettet som inte kostar mkt i inköp gör dock fodret väldigt mkt dyrare.
PL

Vissa hundar behöver ett extra energitätt(fettrikare) foder. Det extra fettet som inte kostar mkt i inköp gör dock fodret väldigt mkt dyrare.
PL

aha.. där ser man!
hur vet man om det behövs och ffa hur mycket som behövs om man inte är foderexpert?

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 856
Senast: Otherside
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 187
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
366
Senast: alex.ha
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 031
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka